”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Publicerad 2017-07-02, 09:40

ALMEDALEN 2017-DEBATT. ”Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats”, skriver Adam Hofmann, företagare och moderat kommunpolitiker i ett försvar för Almedalsveckan som handelsplats för idéer och tankar.

Dela med andra

”Stefan Löfven, synd att vi inte ses nästa vecka. Med tusentals idéer för att skapa en hållbar och framtidssäkrad politik skulle vi entreprenörer gärna dra vårt strå till stacken för det land du leder. Små och medelstora företag står idag för 4/5 nya arbetstillfällen, men för att lösa morgondagens politiska utmaningar efterfrågar vi förbättrade förutsättningar för det vi gör bäst - att göra din vardag enklare medan vi bygger Sverige starkt.
 
När tyska köpmän kring årtalet 1250 använde staden Visby för att bedriva handel med nordborna kunde man säkert inte föreställa sig att man drygt 750 år senare skulle använda samma plats åt att sälja en ny typ av vara, nämligen idéer. Skillnaderna mellan den medeltida handelsstaden och Almedalsveckan är iögonfallande små. Det låter kanske lustigt, men medan dåtidens köpmän kom till Visby för att utbyta varor utgörs platsen idag för utbytet av idéer. När Olof Palme - dåvarande utbildningsminister - år 1968 höll tal till folket från ett lastbilsflak i hamnen var det nog få som kunde förutse arrangemangets framtida betydelse.
 
Precis som i Almedalens nyhetsbrus är det inte osannolikt att 1300-talets köpmän gjorde vad de kunde för att nå ut med sina budskap på samma sätt politiker gör idag på samma plats. Efter 49 år av demokratisk medborgardebatt har Almedalsveckan vuxit till en mötesplats utan motsvarighet i världen, men trots detta väljer flera av landets ledande politiker i år att inte delta. Förklaringen menar dem, är att veckan vuxit till ett pr-jippo. Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats.

Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för folk att lyckas. Att fyra av fem jobb skapas av småföretagare, och inte politiker, borde sända en signal till landets politiker att köpmännen är tillbaks på ön. Denna gång för att genom innovation lösa utmaningar så som integration, matsvinn och hållbarhet. Det fina med Almedalen är att de folkvaldas uppgift är att shoppa efter idéer. Det är vanligt folks och företagens samhällsansvar att "sälja" dessa idéer, vilket det fria ordet tillåter oss att göra. Försäljningen av idéer sker på en oreglerad marknad - politikerna kan köpa det bästa beroende på vad de har för samhällsvision. Mot kvällen säljer partiledarna vidare de idéer de köpt på sig under året till väljarna. Vilken politiker som köpt rätt idéer av folket får i gengäld flest röster tillbaks.
 
För den frekvente Almedalsbesökaren är det tydligt att veckan blivit ett forum för företag och entreprenörer att skapa samarbeten såväl som att få kontakt med opinionsbildare. Detta för att företagen bevisligen kan lösa politikers utmaningar. Lägg därtill att politiken har direkt inverkan på företagarnas förutsättningar att lösa politikernas utmaningar så har du ett starkt argument varför regeringspolitikers bojkott inte är ett steg i rätt riktning mot ett Sverige som löser, och inte blundar för, våra utmaningar.
 
Det är inte konstigt att idéer byter ägare och stresstestas när 40 000 likasinnade besökare tvingas trängas en hel vecka i en stad omgiven av höga murar. Många är politiker men de allra flesta är nog företagare. Som företagare är det en omöjlighet att inte komma i kontakt med personer som är till direkt nytta för det egna företaget, särskilt när du som företagare vet att du skulle kunna vara lösningen på de utmaningar vi som samhälle idag står inför.
 
Det finns en kontraproduktiv uppfattning om att Almedalsveckan skulle kretsa kring bjudmiddagar för politiker som går från den ena tillställningen till den andra. Medan detta är en vardag i Almedalen precis som i Stockholm så är verkligheten dock en annan än den som beskrivs av bojkottande politiker. Förutsatt att fler arbetstillfällen och tillväxt är av intresse för regeringen skulle det inte skada om de även förstod att i Almedalen är det vanligt folk som kommit för att sälja sina idéer, medan politikerna borde vara ute och storhandla. På den fria marknaden av idéer är det företagarna som har några av de mest köpvärda idéerna.
 
Jag hävdar att Almedalsveckan är en av vår tids viktiga handelsplatser för tankar och idéer. Det skapar dessutom en demokrati väl värd sitt namn.

Glöm inte av vem det är som skapar jobben.

Adam Hofmann
, företagare och moderat kommunpolitiker i Nacka

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.