”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Publicerad 2017-07-02, 09:40

ALMEDALEN 2017-DEBATT. ”Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats”, skriver Adam Hofmann, företagare och moderat kommunpolitiker i ett försvar för Almedalsveckan som handelsplats för idéer och tankar.

Dela med andra

”Stefan Löfven, synd att vi inte ses nästa vecka. Med tusentals idéer för att skapa en hållbar och framtidssäkrad politik skulle vi entreprenörer gärna dra vårt strå till stacken för det land du leder. Små och medelstora företag står idag för 4/5 nya arbetstillfällen, men för att lösa morgondagens politiska utmaningar efterfrågar vi förbättrade förutsättningar för det vi gör bäst - att göra din vardag enklare medan vi bygger Sverige starkt.
 
När tyska köpmän kring årtalet 1250 använde staden Visby för att bedriva handel med nordborna kunde man säkert inte föreställa sig att man drygt 750 år senare skulle använda samma plats åt att sälja en ny typ av vara, nämligen idéer. Skillnaderna mellan den medeltida handelsstaden och Almedalsveckan är iögonfallande små. Det låter kanske lustigt, men medan dåtidens köpmän kom till Visby för att utbyta varor utgörs platsen idag för utbytet av idéer. När Olof Palme - dåvarande utbildningsminister - år 1968 höll tal till folket från ett lastbilsflak i hamnen var det nog få som kunde förutse arrangemangets framtida betydelse.
 
Precis som i Almedalens nyhetsbrus är det inte osannolikt att 1300-talets köpmän gjorde vad de kunde för att nå ut med sina budskap på samma sätt politiker gör idag på samma plats. Efter 49 år av demokratisk medborgardebatt har Almedalsveckan vuxit till en mötesplats utan motsvarighet i världen, men trots detta väljer flera av landets ledande politiker i år att inte delta. Förklaringen menar dem, är att veckan vuxit till ett pr-jippo. Småföretagare med ett ben i företagandet och ett i politiken vet att bara en politiker utan vilja att skapa förutsättningar för ett starkt Sverige är kan hävda att Almedalen förlorat sitt värde som mötesplats.

Politikens uppgift är att skapa förutsättningar för folk att lyckas. Att fyra av fem jobb skapas av småföretagare, och inte politiker, borde sända en signal till landets politiker att köpmännen är tillbaks på ön. Denna gång för att genom innovation lösa utmaningar så som integration, matsvinn och hållbarhet. Det fina med Almedalen är att de folkvaldas uppgift är att shoppa efter idéer. Det är vanligt folks och företagens samhällsansvar att "sälja" dessa idéer, vilket det fria ordet tillåter oss att göra. Försäljningen av idéer sker på en oreglerad marknad - politikerna kan köpa det bästa beroende på vad de har för samhällsvision. Mot kvällen säljer partiledarna vidare de idéer de köpt på sig under året till väljarna. Vilken politiker som köpt rätt idéer av folket får i gengäld flest röster tillbaks.
 
För den frekvente Almedalsbesökaren är det tydligt att veckan blivit ett forum för företag och entreprenörer att skapa samarbeten såväl som att få kontakt med opinionsbildare. Detta för att företagen bevisligen kan lösa politikers utmaningar. Lägg därtill att politiken har direkt inverkan på företagarnas förutsättningar att lösa politikernas utmaningar så har du ett starkt argument varför regeringspolitikers bojkott inte är ett steg i rätt riktning mot ett Sverige som löser, och inte blundar för, våra utmaningar.
 
Det är inte konstigt att idéer byter ägare och stresstestas när 40 000 likasinnade besökare tvingas trängas en hel vecka i en stad omgiven av höga murar. Många är politiker men de allra flesta är nog företagare. Som företagare är det en omöjlighet att inte komma i kontakt med personer som är till direkt nytta för det egna företaget, särskilt när du som företagare vet att du skulle kunna vara lösningen på de utmaningar vi som samhälle idag står inför.
 
Det finns en kontraproduktiv uppfattning om att Almedalsveckan skulle kretsa kring bjudmiddagar för politiker som går från den ena tillställningen till den andra. Medan detta är en vardag i Almedalen precis som i Stockholm så är verkligheten dock en annan än den som beskrivs av bojkottande politiker. Förutsatt att fler arbetstillfällen och tillväxt är av intresse för regeringen skulle det inte skada om de även förstod att i Almedalen är det vanligt folk som kommit för att sälja sina idéer, medan politikerna borde vara ute och storhandla. På den fria marknaden av idéer är det företagarna som har några av de mest köpvärda idéerna.
 
Jag hävdar att Almedalsveckan är en av vår tids viktiga handelsplatser för tankar och idéer. Det skapar dessutom en demokrati väl värd sitt namn.

Glöm inte av vem det är som skapar jobben.

Adam Hofmann
, företagare och moderat kommunpolitiker i Nacka

Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.

Saab ökar JAS-takten i Kroatien – lovar bygga forskningscenter

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

LO tror på högre tillväxt än Almega

Hon är Handelsbankens nya komdirektör

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

Rippler upp 3,4 procent

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.