”Bli inte lurade av big data 2017”

Publicerad 2016-12-21, 09:19

DEBATT. Mediebyråkoncernen MECs svenska vd Daniel Collin hoppas att det sunda förnuftet ska återvända till kommunikationsbranschen 2017 efter den senast tidens övertro på ”big data”. Han hoppas även slippa höra ordet ”datadrivet”. I alla fall vid fel tillfällen. 

Dela med andra

Med önskan om en God Jul och ett Sunt Förnuft Nytt År!
Varför dog det så många 1773?
 
Det var året när Tabellverket tillkom, och statistiken förbättrades avsevärt. De svenska prästerna blev skyldiga att årligen, på ett särskilt formulär, meddela de avlidna församlingsbornas dödsorsaker fördelade på åldersgrupper.
 
Nu har ett annat slags Tabellverk tillkommit - i mediebranschen. Men det inte bara mäter, utan det samlar, på alla tänkbara längder och bredder. Faktiskt så till den grad att man menar att det också klarar av vissa typer av prediktioner. Big data.
 
Men liksom man 1773 trodde att det plötsligt ökade antalet avlidna var en reell ökning vilseleds många idag till felaktiga uppfattningar om potentiella kunder och orsaken till genomförda köp. 3 tankar att hålla i huvudet, helst samtidigt:
 
1. Bara för att vi idag kan sätta siffror på de som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det. Jag tar det en gång till, för det här är viktigt: Bara för att vi idag kan sätta siffror på dem som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det.
 
2. Den som bara tittar på det kortsiktiga tappar lätt det längre perspektivet. I ivern att räkna det som finns framför näsan missar vi hur vi påverkar alla de som just nu inte är i närheten av att köpa vår vara eller tjänst. Och här vill jag höja en varningens finger för en global studie som visar att hela 42 procent av de köp som genomförs redan är avgjorda på förhand. Det vill säga, nästan varannan konsument är i själva köpögonblicket inte påverkbar. De vet redan vad de vill ha.
 
3. Människor vill inte bli avbrutna (med reklam). Och det är väl egentligen inte så svårt att förstå? Föreställ er ett större varuhus med 5 våningsplan och 20 butiker per plan. Tänk att det är lördag och Viktoria 37 år har åkt in till stan för att träffa ett par väninnor och shoppa. De har stämt träff på varuhuset där de tänker sig att spendera 2-3 timmar på shopping för att sedan äta lunch innan de går vidare. När de kliver in i varuhuset möts de av en varuhusvärd. Vi kan kalla honom Kalle. Kalle undrar om han kan hjälpa till med något, eller om han kanske till och med får fresta med lite specialpriser. Viktoria med vänner tackar för erbjudandet och säger att de kanske återkommer då de ska vara där några timmar. Men var Viktoria och hennes väninnor än vänder sig i varuhuset dyker Kalle upp med ett leende och erbjudande. Tjejerna känner sig tvingade att lämna varuhuset för att slippa Kalle.

Tabellverket. Big data.

Ändå är det såklart just "data" – information, upplysningar, underrättelser som kommer att fortsätta att ligga till grund för allas våra verksamheter, och det som driver samt inspirerar oss att fortsätta att hålla utvecklingstakten hög.
 
Men det är ju inte data i sig som är det intressanta. Utan insikterna om utsikterna – lärdomarna som gör oss smartare, snabbare, effektivare, och mer relevanta.
 
Jag önskar att alla vi som jobbar med kommunikation slutar att säga "datadrivet" när vi egentligen menar "insiktsdrivet". (Jo, jag tycker att datadrivet som begrepp ska finnas kvar men användas vid rätt tillfällen).
 
Jag hoppas att 2017 blir året då det sunda förnuftet återvänder till marknadsföringens fantastiska värld.

Sexanklagad SD-ledamot tar time out

ABB blir partner till Northvolt

Svenskt Näringsliv: Grums har bättre företagsklimat än Stockholm

Därför låter Twitter Donald Trumps hotinlägg vara kvar

Ljus framtid för Recorded Future

Även Linus Bylund (sd) lämnar Twitter

Socialdemokraterna rullar ut storkampanj på temat trygghet

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.