”Bli inte lurade av big data 2017”

Publicerad 2016-12-21, 09:19

DEBATT. Mediebyråkoncernen MECs svenska vd Daniel Collin hoppas att det sunda förnuftet ska återvända till kommunikationsbranschen 2017 efter den senast tidens övertro på ”big data”. Han hoppas även slippa höra ordet ”datadrivet”. I alla fall vid fel tillfällen. 

Dela med andra

Med önskan om en God Jul och ett Sunt Förnuft Nytt År!
Varför dog det så många 1773?
 
Det var året när Tabellverket tillkom, och statistiken förbättrades avsevärt. De svenska prästerna blev skyldiga att årligen, på ett särskilt formulär, meddela de avlidna församlingsbornas dödsorsaker fördelade på åldersgrupper.
 
Nu har ett annat slags Tabellverk tillkommit - i mediebranschen. Men det inte bara mäter, utan det samlar, på alla tänkbara längder och bredder. Faktiskt så till den grad att man menar att det också klarar av vissa typer av prediktioner. Big data.
 
Men liksom man 1773 trodde att det plötsligt ökade antalet avlidna var en reell ökning vilseleds många idag till felaktiga uppfattningar om potentiella kunder och orsaken till genomförda köp. 3 tankar att hålla i huvudet, helst samtidigt:
 
1. Bara för att vi idag kan sätta siffror på de som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det. Jag tar det en gång till, för det här är viktigt: Bara för att vi idag kan sätta siffror på dem som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det.
 
2. Den som bara tittar på det kortsiktiga tappar lätt det längre perspektivet. I ivern att räkna det som finns framför näsan missar vi hur vi påverkar alla de som just nu inte är i närheten av att köpa vår vara eller tjänst. Och här vill jag höja en varningens finger för en global studie som visar att hela 42 procent av de köp som genomförs redan är avgjorda på förhand. Det vill säga, nästan varannan konsument är i själva köpögonblicket inte påverkbar. De vet redan vad de vill ha.
 
3. Människor vill inte bli avbrutna (med reklam). Och det är väl egentligen inte så svårt att förstå? Föreställ er ett större varuhus med 5 våningsplan och 20 butiker per plan. Tänk att det är lördag och Viktoria 37 år har åkt in till stan för att träffa ett par väninnor och shoppa. De har stämt träff på varuhuset där de tänker sig att spendera 2-3 timmar på shopping för att sedan äta lunch innan de går vidare. När de kliver in i varuhuset möts de av en varuhusvärd. Vi kan kalla honom Kalle. Kalle undrar om han kan hjälpa till med något, eller om han kanske till och med får fresta med lite specialpriser. Viktoria med vänner tackar för erbjudandet och säger att de kanske återkommer då de ska vara där några timmar. Men var Viktoria och hennes väninnor än vänder sig i varuhuset dyker Kalle upp med ett leende och erbjudande. Tjejerna känner sig tvingade att lämna varuhuset för att slippa Kalle.

Tabellverket. Big data.

Ändå är det såklart just "data" – information, upplysningar, underrättelser som kommer att fortsätta att ligga till grund för allas våra verksamheter, och det som driver samt inspirerar oss att fortsätta att hålla utvecklingstakten hög.
 
Men det är ju inte data i sig som är det intressanta. Utan insikterna om utsikterna – lärdomarna som gör oss smartare, snabbare, effektivare, och mer relevanta.
 
Jag önskar att alla vi som jobbar med kommunikation slutar att säga "datadrivet" när vi egentligen menar "insiktsdrivet". (Jo, jag tycker att datadrivet som begrepp ska finnas kvar men användas vid rätt tillfällen).
 
Jag hoppas att 2017 blir året då det sunda förnuftet återvänder till marknadsföringens fantastiska värld.

Weber Shandwick köper komikerbyrå

AKB startar AB

Utredning vill lägga 44 miljoner på bättre marknadsföring av Sverige

Konferenser lyfter Breakit – men fortsatt rött

Kolmården och Gröna Lund rår inte på Liseberg

ANNONS:

Donald Trump och Vladimir Putin möts av pressfrihetskampanj

Stockholm vill reda ut avgifter för trafikstörningar

Han blir chef för bekämpningen av våldsbejakande extremism

Sven Erik Bucht (s): Göteborgs Kex ska göras i Göteborg

Delar av näringslivet backar tuffare tag mot NMR i Almedalen

ALMEDALEN 2018. Flera tunga näringslivsorganisationer ställer sig bakom #näringslivetbackarupp, ett upprop för att pressa Region Gotland att stävja hotet mot deltagare i Almedalen från organisationer NMR.

Därför lämnar Carl Fredrik Sammeli Prime

Narva upp 20 procent

Klart nu: Carl Fredrik Sammeli lämnar Prime

Regeringen lägger 868 miljoner på landsbygdsföretag

Regeringen inför mer matematik i skolan

Svenskarna bekymrar sig över andras hantering av fake news

Westander jobbar med Bankomat

Stockholm Pride nobbar Medborgerlig Samling

Trio utmanar affärskonsulterna med ny byrå

Chefen lämnar Stockholm Business Region

Socialdemokraterna lägger ytterligare 800 miljoner på att bekämpa kriminella gäng

Han gör bäst pr för Skåne

GFK under 200 miljoner

Fler än 2017 lyssnade på Almedalstalen men färre än 2016

Medierna som nämndes mest i Almedalen

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på nya tunnelbanan

Miljöpartiet vill lägga 8 miljarder extra på tunnelbanan

The Bodyshop värvar från Adidas

Dämpad förlust på MMS

ALMEDALEN INIFRÅN: Sunkigt här och där men jag längtar redan till Almedalen 2019

Systembolaget har hittat sin nya komchef

Regeringen lägger 50 miljoner på att locka till vuxenutbildning

”När Barbeque Garden blev en tidsmaskin (sd)”

Miljöpartiet vill lägga en halv miljard på svensk livsmedelsproduktion

"En längre vecka, NMR och metoo-fläckar"

Mattias Rådström, Johanna Snickars, Niclas Karnhill, Boo Ehlin, Henric Byström, Bodil Sidén

Här är de kommersiella aktörerna som stack ut i Almedalen

SD vill ha rot för larm

Chang Frick gör affärer i tält i Almedalen

"Vladimir Putin vinner VM i propaganda"

KD vill höja lönen under semestern i vården

RUNT TALET: Handskrivet för Lars Adaktusson

”Ebba Bush Thor är superstark”

Energiföretagen lyfte delningsekonomin

ALMEDALEN INIFRÅN: Vem bjuder in till folkets hem – eller Ungsvenskar till MUF-mingel?

SD-väljarna minst intresserade av att förbjuda nazister

SDs mål: Ska ta över efter S som folkrörelseparti

RUNT TALET: Regeringen slöt upp runt Stefan Löfven

TALANALYS: ”Stark inledning – men inget nytt”

”Annie Lööfs starka tal och leta mord på DJ Battle”

Flera personer gripna och hörda efter attacker i Almedalen

SD har flest följare på Facebook – men S får flest omnämnanden

Socialdemokraterna slår ett slag för högre pension

Det asociala i det sociala – en möjlighet och utmaning för delningsekonomin

De är Innovativast i Almedalen 2018

Saminvest investerar 150 miljoner i affärsängelfonder

Alliansen lovar tuffare tag mot gängen – en del av ”reformagendan”

Greenpeace vill rädda Norra skogsbältet med hjälp av augmented reality

Alliansledarna håller pressträff

Viable Cities och Rise lyfte delningsekonomin

Domprosten: Skulle inte ha ringt i klockan

RUNT TALET: Isabella Löwengrip och Fatemeh Khavari backade upp Annie Lööf

TALANALYS: ”Annies Lööf var överraskande och ideologisk”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2018

Bonnier Business Medias vd: ”Dagens Media hade inte klarat sig utan oss”

Svenska Kyrkan störde ut Thomas Gürs event

Hälften av VM-sändningarna i Almedalen visades utan avtal

Almedalen Weekend ska få besökarna att stanna veckan ut med framtids-hackathon

Bonnier Business Media förvärvar Dagens Media och Medievärlden

Benjamin Dousa vann Industrin tar matchens superhjältetävling

ALMEDALEN 2018. Industrin tar matchen anordnade The Big #industrikampen under tisdagskvällen i Almedalen där Benjamin Dousa vann pris för bästa lösning på en utvald framtidsutmaning med hjälp av industrin.

"Carola Lemne verkar nöjd – Edward Blom pratar mat"

”Politiker inte tillräckligt digitala för att förstå delningsekonomins kraft”

C vill lägga 2,6 miljarder på förbättrad integration

Därför skippar Ung Vänster Almedalen

Här är juryn i Innovativast i Almedalen

RUNT TALET: Rävarna runt Jan Björklund

TALANALYS: ”Jan Björklund håller samma tal varje år”

Ministrarnas VM-jubel

Så lanserar SD Jimmie Åkessons bok om Per-Albin Hansson

Femdubbelt så många poster om delningsekonomin

TCO recenserar samtliga partiledartal på Twitter förutom SDs

Smiles vd om kraven på Vinnova och förhoppningarna på Darja Isaksson

Microsoft visar upp ai-musklerna i Almedalen

Löfbergs diskuterar hållbarhet i ohållbar kaffebar

Liberalerna styr om mot EU

Rättighetsförfrågningarna till Fotbolls-VM strömmar in från Visby

FUNDEDBYME: Delningsekonomin är fördelaktig för samhället men skapar också oro

Jonas Sjöstedt besegrade Ulf Kristersson i Telenors megabyte-race

ALMEDALEN INIFRÅN: Från Linnea Claeson till Anders Ygeman via Fredrik Strage på en dag

Flashback går back

Kärntruppen slöt upp framför Jonas Sjöstedt

TALANALYS: Robin Hood har blivit klimataktivist

Prime slutar med mingelplast

Almedalsgarderoben hetast inom delningsekonomin

De vinner premiärupplagan av Det hållbara framtidspriset

ÅFs vd Jonas Gustavsson & Claes Thunblad (s), kommunordförande, Järfälla.

Unionen lyfter frågan om arbetsmarknadsetablering i bokform

Ulf Kristerssons tal engagerade mer än AKBs, enligt Telenor

ALMEDALEN INIFRÅN: Gudrun och Sven Otto Littorin med rosa flamingos

Därför lägger Göteborg mest på Almedalsveckan

Vänsterpartiet föreslår gratis idrottsskola

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.