”Bli inte lurade av big data 2017”

Publicerad 2016-12-21, 09:19

DEBATT. Mediebyråkoncernen MECs svenska vd Daniel Collin hoppas att det sunda förnuftet ska återvända till kommunikationsbranschen 2017 efter den senast tidens övertro på ”big data”. Han hoppas även slippa höra ordet ”datadrivet”. I alla fall vid fel tillfällen. 

Dela med andra

Med önskan om en God Jul och ett Sunt Förnuft Nytt År!
Varför dog det så många 1773?
 
Det var året när Tabellverket tillkom, och statistiken förbättrades avsevärt. De svenska prästerna blev skyldiga att årligen, på ett särskilt formulär, meddela de avlidna församlingsbornas dödsorsaker fördelade på åldersgrupper.
 
Nu har ett annat slags Tabellverk tillkommit - i mediebranschen. Men det inte bara mäter, utan det samlar, på alla tänkbara längder och bredder. Faktiskt så till den grad att man menar att det också klarar av vissa typer av prediktioner. Big data.
 
Men liksom man 1773 trodde att det plötsligt ökade antalet avlidna var en reell ökning vilseleds många idag till felaktiga uppfattningar om potentiella kunder och orsaken till genomförda köp. 3 tankar att hålla i huvudet, helst samtidigt:
 
1. Bara för att vi idag kan sätta siffror på de som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det. Jag tar det en gång till, för det här är viktigt: Bara för att vi idag kan sätta siffror på dem som visat intresse för en vara eller tjänst betyder inte detta att dessa per definition är fler än innan vi kunde det.
 
2. Den som bara tittar på det kortsiktiga tappar lätt det längre perspektivet. I ivern att räkna det som finns framför näsan missar vi hur vi påverkar alla de som just nu inte är i närheten av att köpa vår vara eller tjänst. Och här vill jag höja en varningens finger för en global studie som visar att hela 42 procent av de köp som genomförs redan är avgjorda på förhand. Det vill säga, nästan varannan konsument är i själva köpögonblicket inte påverkbar. De vet redan vad de vill ha.
 
3. Människor vill inte bli avbrutna (med reklam). Och det är väl egentligen inte så svårt att förstå? Föreställ er ett större varuhus med 5 våningsplan och 20 butiker per plan. Tänk att det är lördag och Viktoria 37 år har åkt in till stan för att träffa ett par väninnor och shoppa. De har stämt träff på varuhuset där de tänker sig att spendera 2-3 timmar på shopping för att sedan äta lunch innan de går vidare. När de kliver in i varuhuset möts de av en varuhusvärd. Vi kan kalla honom Kalle. Kalle undrar om han kan hjälpa till med något, eller om han kanske till och med får fresta med lite specialpriser. Viktoria med vänner tackar för erbjudandet och säger att de kanske återkommer då de ska vara där några timmar. Men var Viktoria och hennes väninnor än vänder sig i varuhuset dyker Kalle upp med ett leende och erbjudande. Tjejerna känner sig tvingade att lämna varuhuset för att slippa Kalle.

Tabellverket. Big data.

Ändå är det såklart just "data" – information, upplysningar, underrättelser som kommer att fortsätta att ligga till grund för allas våra verksamheter, och det som driver samt inspirerar oss att fortsätta att hålla utvecklingstakten hög.
 
Men det är ju inte data i sig som är det intressanta. Utan insikterna om utsikterna – lärdomarna som gör oss smartare, snabbare, effektivare, och mer relevanta.
 
Jag önskar att alla vi som jobbar med kommunikation slutar att säga "datadrivet" när vi egentligen menar "insiktsdrivet". (Jo, jag tycker att datadrivet som begrepp ska finnas kvar men användas vid rätt tillfällen).
 
Jag hoppas att 2017 blir året då det sunda förnuftet återvänder till marknadsföringens fantastiska värld.

De kände till bristerna i Transportstyrelsens datasäkerhet

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”politikerna alldeles för dåliga”

Vdn på Swedish Content Agencies slutar

Alliansen vill bygga ut Rut för 730 miljoner

Sveriges Annonsörer storkampanjar mot reklamtrötthet

”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Nytt S-nätverk ska ”knäcka SD-koden”

NCC tar grävmaskin till Almedalen för ”Digging Battle”

JCDecaux cykeltaxi kvar i Shanghai

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”Viktigt att svara mot tydligt behov”

Tradera budar ut Annie Lööfs och Alice Teodorescus Almedals-outfits

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.