”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Publicerad 2017-06-30, 09:38

DEBATT. Svenska företag ligger inte längre i världstäten när det gäller innovation och digitalisering. Det är hög tid att ändra på det. Det skriver Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa.

Dela med andra

”Svenska företag har alla möjligheter att åter nå den globala toppen när det gäller innovation. Men det kräver ett skarpare fokus på digitaliseringens möjligheter än vad vi ser idag och inte minst konkret handling. Trots en hög digital mognad i samhället i stort och inte minst en lång historia av framgångsrik innovation har Sverige tappat greppet. Vi är inte längre ledande i ett internationellt perspektiv.
 
Bilden stöds av flera undersökningar och rapporter. Bland annat en från Vinnova, som avslöjar att företagens investeringar i forskning och utveckling bara ökade med 0,8 procent mellan 1999 och 2013. Det är en på tok för låg siffra med tanke på den potential som finns hos svenska företag. Den är också avsevärt lägre än hos företag i övriga OECD-länder.
 
Det står med andra ord klart att innovationsarbetet hos svenska företag inte fungerar, trots att svensk företagskultur länge har präglats av just en stark förmåga till nytänkande. Så varför halkar vi efter?
 
Av flera skäl. Det tyngsta är något så basalt som att många företag sitter fast i gamla it-stöd och är låsta till ineffektiva processer. Innovationsarbetet som kan göras under sådana premisser resulterar därmed i bästa fall i gradvisa förbättringar och effektiviseringar av befintliga modeller och erbjudanden.
 
Det är inte så verkligt affärsavgörande förändringar kan ske. Företag som Skype, Spotify, Klarna och Mojang – som utmanar hela branscher och bygger nya affärsmodeller – har förstått hur verklig innovation ser ut, vad den kan åstadkomma.
 
Men de bolagen hör till undantagen.
 
Ett av de tyngsta skälen till att Sverige inte längre är ledande när det gäller innovation är att vi halkat efter just där dessa undantag excellerar: digitalisering. De lysande exemplen som bolagen ovan motsäger tyvärr inte den bilden. De är inget annat än förvisso lysande och inspirerande undantag.
 
År 2011 var vi det tredje främsta landet i världen när det gäller i hur hög grad konsumenter, företag och myndigheter anammar internets möjligheter. För två år sedan hade vi halkat ner till plats nio, enligt Boston Consulting Groups e-intensitets-index (e-Intensity Index). Om utvecklingen skulle fortsätta hamnar vi på plats 22 om sju år. Efter länder som Finland, Kina, USA och Storbritannien.
 
Indexet ger för all del en förenklad bild av hur stark digitaliseringen är, men den antyder definitivt att den svenska utvecklingen är på väg åt fel håll.
 
När Vinnova tittar på antalet nystartade svenska teknikbolag är bilden dyster. Deras rapport från 2015 talar om att ”Sverige har haft påtagligt svårt att odla fram nya teknikbaserade företag till någon betydande storlek”. SCB:s statistik över nya, snabbväxande företag ger motsvarande bild. Gör vi en internationell jämförelse av nyföretagandet överlag hamnar Sverige långt ner på listan.
 
Trots de för tillfället dystra siffrorna är läget lovande. Svenska företag har innovation i blodet, vi har en hög kunskapsnivå och vi har inte minst flera goda exempel att lära av. Men för att kunna förändra bilden måste vi inse att vi inte längre ligger längst fram. Vi måste kavla upp ärmarna och återta rollen som ledare inom digitalisering.
 
Framtidens starka bolag skapas inte genom att förbättra sådant som redan finns. De föds istället ur idéer som vänder upp och ner på affärsmodeller och vedertagen branschlogik.
 
Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.