”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Publicerad 2017-06-30, 09:38

DEBATT. Svenska företag ligger inte längre i världstäten när det gäller innovation och digitalisering. Det är hög tid att ändra på det. Det skriver Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa.

Dela med andra

”Svenska företag har alla möjligheter att åter nå den globala toppen när det gäller innovation. Men det kräver ett skarpare fokus på digitaliseringens möjligheter än vad vi ser idag och inte minst konkret handling. Trots en hög digital mognad i samhället i stort och inte minst en lång historia av framgångsrik innovation har Sverige tappat greppet. Vi är inte längre ledande i ett internationellt perspektiv.
 
Bilden stöds av flera undersökningar och rapporter. Bland annat en från Vinnova, som avslöjar att företagens investeringar i forskning och utveckling bara ökade med 0,8 procent mellan 1999 och 2013. Det är en på tok för låg siffra med tanke på den potential som finns hos svenska företag. Den är också avsevärt lägre än hos företag i övriga OECD-länder.
 
Det står med andra ord klart att innovationsarbetet hos svenska företag inte fungerar, trots att svensk företagskultur länge har präglats av just en stark förmåga till nytänkande. Så varför halkar vi efter?
 
Av flera skäl. Det tyngsta är något så basalt som att många företag sitter fast i gamla it-stöd och är låsta till ineffektiva processer. Innovationsarbetet som kan göras under sådana premisser resulterar därmed i bästa fall i gradvisa förbättringar och effektiviseringar av befintliga modeller och erbjudanden.
 
Det är inte så verkligt affärsavgörande förändringar kan ske. Företag som Skype, Spotify, Klarna och Mojang – som utmanar hela branscher och bygger nya affärsmodeller – har förstått hur verklig innovation ser ut, vad den kan åstadkomma.
 
Men de bolagen hör till undantagen.
 
Ett av de tyngsta skälen till att Sverige inte längre är ledande när det gäller innovation är att vi halkat efter just där dessa undantag excellerar: digitalisering. De lysande exemplen som bolagen ovan motsäger tyvärr inte den bilden. De är inget annat än förvisso lysande och inspirerande undantag.
 
År 2011 var vi det tredje främsta landet i världen när det gäller i hur hög grad konsumenter, företag och myndigheter anammar internets möjligheter. För två år sedan hade vi halkat ner till plats nio, enligt Boston Consulting Groups e-intensitets-index (e-Intensity Index). Om utvecklingen skulle fortsätta hamnar vi på plats 22 om sju år. Efter länder som Finland, Kina, USA och Storbritannien.
 
Indexet ger för all del en förenklad bild av hur stark digitaliseringen är, men den antyder definitivt att den svenska utvecklingen är på väg åt fel håll.
 
När Vinnova tittar på antalet nystartade svenska teknikbolag är bilden dyster. Deras rapport från 2015 talar om att ”Sverige har haft påtagligt svårt att odla fram nya teknikbaserade företag till någon betydande storlek”. SCB:s statistik över nya, snabbväxande företag ger motsvarande bild. Gör vi en internationell jämförelse av nyföretagandet överlag hamnar Sverige långt ner på listan.
 
Trots de för tillfället dystra siffrorna är läget lovande. Svenska företag har innovation i blodet, vi har en hög kunskapsnivå och vi har inte minst flera goda exempel att lära av. Men för att kunna förändra bilden måste vi inse att vi inte längre ligger längst fram. Vi måste kavla upp ärmarna och återta rollen som ledare inom digitalisering.
 
Framtidens starka bolag skapas inte genom att förbättra sådant som redan finns. De föds istället ur idéer som vänder upp och ner på affärsmodeller och vedertagen branschlogik.
 
Mårten Gustafsson, ansvarig för Dassault Systèmes säljorganisation i norra Europa

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.