”Nio råd till Framtidskommissionen - innan den blir ett samhällsproblem i sig”

Publicerad 2012-03-24, 12:24

DEBATT. Regeringens Framtidskommission får nio tips av Fredrik Söderhielm, Maria Karlsson, Barakat B. Ghebrehawariat och Anna Edwall.
En framtidskommission borde ges möjlighet att identifiera framtida utmaningar och lösningar för Sverige. Samtidigt är den av regeringen utsedda Framtidskommissionen i sig en potentiell samhällsutmaning. Förutom ett fåtal initiativ som kommuniceras på kommissionens webbplats, framgår det inte hur den planerar att systematiskt skapa förutsättningar för en öppen dialog. En dialog där många olika röster kommer till tals på jämlika villkor.

Kommissionen har redan mötts av kritik från Seher Yilmaz och Felix König, LSU (”Unga görs till åskådare när framtiden diskuteras”, Svenska Dagbladet, 18 nov 2011) och från Bo Ekman, Tällberg Foundation (”Obegripligt att regeringen inte lärt sig av historien”, Dagens Nyheter, 30 dec 2011). Kritiken har i huvudsak berört kommissionens sammansättning och arbetsmetod.

I våra roller som samhällsentreprenörer arbetar vi dagligen med att utveckla nya metoder för att skapa förutsättningar att inkludera fler i de politiska beslutsprocesserna.

Vi ställer oss följande frågor:
* Är det viktigt att alla är med i samhällsdebatten?
* Är det viktigt att alla är med i samhällsdebatten på jämlika villkor?
* Varför är det viktigt?
* Är det ens möjligt?
* Vad kan vi göra för att möjliggöra detta?

Nuvarande regering har röstats fram i ett val där 84,6 procent av Sveriges röstberättigade befolkning deltog. En hög andel förvisso. Valdeltagandet skiljer sig samtidigt väsentligt åt mellan olika valdistrikt, från 42,9 procent i Spånga/Rinkeby till 95,6 procent i Bromma/Södra Ängby. Andelen röstande är lägre bland unga, ensamstående, lågutbildade, arbetslösa och utrikes födda medan den är högre bland medelålders, sammanboende, högutbildade och sysselsatta.

Samtidigt som valdeltagandet har ökat de senaste två valen har andelen av befolkningen som är medlemmar i politiska partier minskat från 15 procent1985 till 4,5 procent 2012. Den möjlighet till input från en bred representation av befolkningen som partierna tidigare haft inom den egna organisationen finns inte längre.

Statistiken visar tydligt att vi behöver omdefiniera det politiska samtalet och det politiska handlandet om vi vill att alla ska vara med i samhällsdebatten på lika villkor. Detta är inte bara en fråga om demokrati, utan också om innovation. Vi kan inte lösa problem genom att tänka på samma sätt som när problemen uppstod. Vi kan inte driva politik med förlegade politiska verktyg. Vi behöver nya tankemodeller och metoder.

På Framtidskommissionens webbplats står att läsa: ”För att kunna möta framtidens samhällsutmaningar är det centralt att både utmaningarna i sig själva och det som leder fram till dessa identifieras och analyseras. Det är också viktigt att samhällsutmaningarna diskuteras i en bred dialog där många olika röster kan komma till tals.”

Att alla kommer till tals på jämlika villkor i samhällsdebatten verkar således vara en politisk fråga av vikt.

Varför ska olika röster komma till tals? En relevant fråga att ställa då det partipolitiska medlemsantalet sjunker, representationen knappt når utanför Stockholm och begreppet ”medborgardialog” står mången upp i halsen.

Vårt svar på den frågan är att brett förankrade beslut ger beslutskraft och hållbara resultat. Beslut med kraft att realiseras, resultat som håller i längden och en hållbar tillväxt, på såväl lokal som nationell nivå.

När vi försätter och stigmatiserar människor i ofrivilligt utanförskap stagnerar samhällsutvecklingen. Framtidskommissionen skriver på sin hemsida kring framtida utmaningar: ”Vad krävs för att öka delaktigheten i samhället och hur kan vi bättre ta vara på kompetensen hos alla som bor i vårt land?”
Provocerande - som om det är en fråga för framtiden. Som om inte denna kommission är och kommer bli till ännu ett bevis för hur det inte fungerar. Det kan knappast vara en ”miss” att Sveriges regering satt samman en projektgrupp som på intet sätt representerar Sveriges befolkning. Att systematiskt exkludera är också en arbetsmetod. 

Vi tror att den viktigaste frågan att ställa sig är om det ens är möjligt att inkludera alla i samhällsdebatten. För om utgångspunkten är att det inte är möjligt kommer våra försök att följa i samma spår. Då riskerar vi att kategorisera människor som politiska, antipolitiska eller apolitiska, där de politiska blir till talespersoner för en hel befolkning.

Vi hävdar att engagemang återfinns i alla delar av befolkningen. Det centrala i frågan om ett samhälles utveckling är dess förmåga att skapa förutsättningar för delaktighet och tillvaratagande av kompetens redan i samtalen om metod. För att metod påverkar sakinnehållet. För att metod bestämmer vem som kommer till tals och under vilka former. För att metod därmed påverkar resultatet. I Framtidskommissionens fall: de framtida utmaningar som identifieras och de lösningar som tas fram.

Vi är övertygade om att det finns stora möjligheter att med projekt likt Framtidskommissionen skapa ett inkluderande förhållningssätt till samhällsutvecklingen som sträcker sig även utanför den politiska sfären. Med anledning av detta vill vi ge nio råd till kommissionens fyra ministrar, dess nio inbjudna ledamöter och inte minst till dess kansli. Råd som tagits fram av tjugo samhällsförändrare som representerar tjugo individuella perspektiv. Råd som i sig öppnar upp för samtal om hur initiativ likt kommissionens arbete systematiskt och löpande kan tillvarata ytterligare perspektiv.

Vi vill inbjuda till ett fortgående öppet samtal om metoder för demokrati och innovation för en positiv samhällsutveckling. Vem har rätten att definiera vår samtid och framtid? Hur samtalar vi om samtiden och framtiden? Framtidskommissionen är ett ypperligt tillfälle att börja leva som vi lär. Vi utmanar dess ledamöter att våga göra upp med gamla tankemodeller och metoder. Att våga finna nya vägar in i framtiden.
 
De nio råden till Framtidskommissionen
* Ange en tydlig avsiktsförklaring för ert arbete och agera transparent.
* Välkomna ett antal skuggkommissioner att bidra med underlag och inspel.
* Utsätt er för yttre provokation:
* Diskuterar ni rätt frågor/diskuterar ni frågorna rätt?
* Utsätt er för interna utmaningar: Ge utrymme för en ”stafettplats”.
* Go digital. För input och output.
* Presentera olika framtidsscenarier 2020-2050.
* Utveckla en ny form för ”slutrapport” att ses som delrapport.
* Möjliggör gränsöverskridande samverkan och samarbete.
* Låt Framtidskommissionen bli en plattform för fortsatta framtidsfrågor.
 
Anna Edwall, Frankel & Friends
Barakat B. Ghebrehawariat, Forix – Förorternas Riksdag
Fredrik Söderhielm, Steget Före - Forum för Förebyggande
Maria Karlsson, Framtidsboxen
 

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

Birgitta Ohlsson på gång att nomineras till partiledare (l)

Centerpartiet bygger varumärke med Ica

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.