”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Publicerad 2017-10-06, 04:40

ALMEDALSRAPPORTEN 2017. De professionella opinionsbildarna på plats under Almedalsveckan 2017 hade svårt att mäta sig i medial uppmärksamhet i konkurrens med en frånvarande statsminister och en debuterande nazistorganisation. Det visar Novus, Retrievers och Veckans Briefs stora undersökning, Almedalsrapporten. Risken finns att varumärket skadas.

Dela med andra

Närmare 40 procent av av gemene man angav att nazister och NRM var nyheten från Almedalsveckan som hade gjort störst intryck. Närmare 20 procent tyckte en frånvarande Stefan Löfven (s) var nyheten som gjorde mest intryck.
Torbjörn Sjöström, vd på Novus, tycker att mediebilden som spreds från Almedalen är problematisk.

– Det finns ett potentiellt problem med varumärket Almedalen när det man sett är nazisterna och en frånvarande statsminister.

Han utvecklar:

– Det är absolut inte första gången en statsminister inte är i Almedalen, men det är första gången man gör en poäng av att träffa väljare istället för Almedalen. Man tar avstånd från ett elitmöte och möter folket låter det som. Det paradoxala i att det är en socialdemokratisk statsminister som gör det och Olof Palme som startade Almedalsveckan för att just träffa väljare kan man fundera många varv på.
 
Mediebilden kan påverka investeringsviljan, tror Torbjörn Sjöström.

– Om det med en hög medienärvaro på plats, sprids bilden att det var nazisterna som tog över Almedalen, finns det risk att budgetarna för kommunikation för andra aktörer snarare spenderas på annat håll. Efter bokmässan sprids många ironiska kopplingar mellan ICA och nazisterna, och i Almedalen fick ICA stor uppmärksamhet för att de hade tältet bredvid NMR. Det är pr man inte vill ha. ICAs varumärke överlever säkert. Men det är ett högt spel att spela.

Det handlar inte bara om nazister och pr-poängs-knipande statsministrar, anser Torbjörn Sjöström. Hade inte de händelserna skett, kanske det skulle vara någon annan ovidkommande händelse, som DJ-battle dominerat medierna i stället.

– Vi, den överväldigande majoriteten, som inte åker till Almedalen för att festa, utan träffas, diskutera och reflektera, känner inte igen oss varken i nazisterna eller DJ-battle som en rättvisande bild av Almedalen. Denna bilden måste visas bättre i framtiden om Almedalen inte ska tappa sin demokratiska kärna, och istället enbart bli en freakshow i allmänhetens ögon. Särskilt med tanke på att många offentliga medel satsas under Almedalsveckan. Och vi vet alla hur kritiska medier är när det gäller skattepengar som går till kickoffer och konferenser.
 
– Sveriges statsminister besöker inte en av våra största demokratiska arenor, samtidigt är de som ifrågasätter demokratiska värderingar på plats. Givetvis har det ett nyhetsvärde, säger Retrievers analyschef Helen Widmark. Även hon tror att mediebilden som gav kan skada Almedalsveckans varumärke.
 
– Självklart ska tidningarna rapportera om NMR. Men det blir en missvisande bild som målas upp i medierna, i relation till de få nazister som är på plats, när medieexponeringen är så omfattande. Den missvisande bilden kan såklart skada Almedalsveckans anseende som en demokratisk arena. Flera företag, organisationer och fackförbund har fått utrymme i medierna enbart för att de stod nära NMRs tält i Visby. Om NMR och andra extremister fortsatt får tillstånd för sina demonstrationer och tält, inte bara under Almedalsveckan, kan det såklart påverka aktörerna i de nära omgivningen och minska deras närvaro och investeringar.

Retriever har också analyserat Stefan Löfvens icke närvaro:
 
– Stefan Löfven kan ha gjort den mest framgångsrika pr-kupp som gjorts av en partiledare på länge. Han vet att de andra partierna och partiledarna kommer att prata om honom intensivt under Almedalsveckan. Han vet att han inte kan påverka vad de andra säger så det spelar ingen roll om han är på plats eller inte. Däremot vet han att han kommer ha ett antal journalister med sig på sin Sverigeturné så han kommer få ut sina budskap och behöver inte kriga om utrymmet med någon annan.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.