Springtime och Notified startade förra året tävlingen Årets Digitala kommunikatör i Almedalen.  Syftet är kora den person, event kampanj, företag eller organisation som varit synlig och populär i sociala medier under Almedalsveckan. Karin Bäcklund, digital strateg på Springtime svarar på frågor om årets tävling och hur tankarna går inför årets Almedalen.
 
Hur många bidrag hade ni att ta ställning till förra året?
– Vi tog hjälp av Notifieds verktyg för omvärldsbevakning för att tydligare kunna se vilka saker som tränade och fick genomslag. Det hjälpte oss få en bild av vad som hände i Almedalen samtidigt som vi gick runt och kollade på kvalitén på den digitala kommunikationen.

Vad hoppas ni få in i år?
– Vi kommer gå till väga på samma sätt som förra året. Däremot hoppas vi på att få in fler tips i år på digitala kommunikationssatsningar som görs i Almedalen. Utöver det kollar vi in läget själva och använder Notifieds verktyg, som förra året.

Varför just en tävling?
– Ett pris är ett bra sätt att uppmärksamma ett ämne. Vi såg en lucka i utnämningar under Almedalen och digital kommunikation är otroligt viktigt. En tävling kan också inspirera andra som tycker det är svårt med digital kommunikation.

Har ni förändrat något i år från förra året?
– Vi har samma tankar om konceptet som förra året. Varje dag kommer vi gå ut med lite statistik om vad som händer i Almedalen digitalt. Exempelvis dagens hetaste hashtag eller den mest hyllade Instagrambilden.  Det är som en miniguide fram till fredagen då vi delar ut priset. Vi ser mycket till kvalitén och om det finns en strategi bakom kommunikationen. Man kan placera sig på första andra eller tredje plats i tävlingen.

Kan man säga att ni är lite på jakt efter klickmonstren i Almedalen?
– Vi vill att det ska finnas en tydlig tanke bakom den vi ger pris. Lars Ohlys bild till exempel på sin tatuering (där han visade lite för mycket) kunde inte ha vunnit även om den fick många likes. Det måste finnas en tydlig tanke eller strategi bakom. Små organisationer ser vi extra på då de inte har samma resurser som stora.
Tävlingens jury består av Karin Bäcklund från Springtime, Kalle Mobeck från Notified, Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare på Ledarna samt Camilla Eriksson retorisk och semiotisk analytiker på Retoriska.