Almega på turné om "miljonprogram" för kunskap

Publicerad 2016-03-09, 10:10

OPINIONSBILDNING. Över 100 000 lågkvalificerade jobb kan försvinna fram till 2025. Samtidigt är invandringen rekordhög. Det kräver ett ”miljonprogram för kunskap”, anser Almega Utbildningsföretagen som inleder en seminarieturné för att lyfta frågan.

Dela med andra

I fokus för seminarierna står Nima Sanandajis bok ”Miljonprogram för kunskap”, som han skrivit på uppdrag av Utbildningsföretagen och som tar upp frågan om digitaliseringen och automatiseringen och vad det kommer att innebära för arbetsmarknaden.
 
Utbildningsföretagen varnar för att över 100 000 lågkvalficierade jobb kommer att försvinna fram till år 2025. Samtidigt är invandringen på rekordhöga nivåer, något som ställer höga krav för att klara sysselsättningen.
 
– Det kräver en hel del investeringar. Det handlar om både befintlig personal, men också vad som händer med personal som förlorar sina jobb och behöver ställa om i livet, säger Li Jansson, branschansvarig på Almega Utbildningsföretagen.
 
Det är också vad bokens titel syftar på. Utbildningsföretagen menar att det krävs ett ”miljonprogram” för kunskap för att klara av utmaningarna, och föreslår bland annat att företagen ska få ökade avskrivningsmöjligheter för utbildningsköp.
 
– Vi ser att det är mycket mer lönsamt att investera i maskiner än i människor och kunskap. Det är svårt att köpa utbildning till sina anställda i Sverige jämfört med andra länder.
 
Det kräver också att vuxenutbildningen byggs ut.
 
– Det kommer människor till Sverige med antingen låga kunskaper eller kunskaper som inte är anpassade för svensk arbetsmarknad. Då måste man göra nyinvesteringar och vi ser att det offentliga systemet inte räcker. Samtidigt har vi digitaliseringen som gör vissa jobb obsoleta. Man behöver jobba mycket mer med personalutbildning och kompetensutveckling under hela livet.
 
Imorgon håller Utbildningsföretagen seminarium i Malmö, och dagen efter bär det av till Göteborg. Tidigare har man också haft ett inledande seminarium i Stockholm.
 
– Vi vill synliggöra att problemet inte bara berör Stockholm, utan det påverkar hela landet.

Pfizer och Bristol-Myers Squibb samjagar Gabriel Wikström (s)

Hon blir Fokus nya redaktionschef

Open Friday: Apputvecklare vill lösa arbetsmarknadsproblem

Intellecta vinstvarnar

Greatness fusionerar med Göteborgs-byrå

Klart nu: Tre nya län till 2018

Höjdarna som talar på heta kvinnominglet

Miljö-vd och pr-ordförande blir Mikael Dambergs nya statssekreterare

Novus: S förbi M – bottennotering för KD

Teknikföretagen berömmer Mikael Dambergs plan för industrin

Christofer Fjellner (m) attackerar Juncker och svenska MEP

Forsman & Bodenfors säljs till amerikansk börsjätte

Kommunikation för kinesiska SK-II från F & B.

Här är Almedalsspanarna

Industrin gör robot av frånvarande Mikael Damberg (s)

El-BMW ska dra nya kunder till Alltid

SD spelar Rule Britannia i nya televäxeln

Angela Merkels spinndoktor lyfter Friends Agendas public affairs

Breakit invaderar Almedalen

S heta på Twitter – SD på Facebook

Partiernas engagemang på Facebook.

Sverige in i FNs säkerhetsråd

Dagens Opinion och Green Hat People lanserar Almedalsspanarna

Regeringen röjer i momslagen

Rapport-ankare leder Expressens tv i Almedalen

Renault och Nissan samkör i Almedalen

Vårdföretagarna tar Calle Schulman till Almedalen

Hetast i Almedalen fyller tio och får ny nomineringskanal

Skandia banar ny mark med Harvard

Europeiska ungdomsparlamentet tar upp Brexit för unga i Almedalen

Torbjörn Sjöström (novus) Mediernas tolkning ledde fel i Brexit-valet

Två partiledare hoppade Brexit-mötet med Stefan Löfven (s)

Leif Östling: Tysklands muskler talar sitt språk

TCO hämtar chefredaktör från Arena

Brittiska Ipsos om mätningshaveriet kring Brexit

Titan till Ingo – Sverige åtta i Cannes Lions

”Läxan av Brexit”

Stefan Löfven (s): Vi har beredskap

Politikernas reaktioner på Brexit

Opinionsbildarnas reaktioner på Brexit

TedX i Almedalen ”Har vi kapitulerat för Google?”

Electrolux globala pr-chef går in i byggsvängen

Oväntade Cannes-vinnare 1: Brons till Kärnhuset för kreativa data

Sveriges ambassadör hoppas på Beckham mot Brexit

BMW minifixar DJ Battle-mingel

BMW Mini kör med Expressens Niklas Svensson 2015.

ICA bjuder på bio i Almedalen – Coop tvekar

NCCs dom återuppstår – i digital version

NCCs Dome of Vision vid KTH i Stockholm.

Ny kanslichef utropar Kommunal till ”Sveriges största feministiska organisation”

Regeringen lägger miljonbelopp på e-arkiv

Årets digitala kommunikatör i Almedalen sparkar i gång

ALMEDALEN2016. Förra året instiftade Springtime och Notified priset Årets Digitala kommunikatör i Almedalen med Dagens Opinion som mediepartner. Syftet med priset är kora en förebild inom digitala kommunikation under Almedalsveckan. Nu kör tävlingen igång för andra året. Det är dags att göra sig digitalt synlig i Almedalen. 

PRV sågar Gabriel Wikströms neutrala tobakspaket

Energiföretagen gör affärer med Timbros förra medieexpert

Nio pr-lejon och Grand Prix till Sverige i Cannes

Bara S, M och SD helt för skärpt asyllag

Stadsbyggnadsproffsen om regeringens och Alliansens bostadsförslag

Ylva Johansson (s) tillsätter utredning om Arbetsförmedlingen

”Gabriel Wikström (s) är en fegis”

Aller köper OTW

Här är regeringens bostadspolitik

Flygkanalen gör reklamfilm inför Almedalen

Miljöpartiets strategipromemoria till TV4

Alliansen lämnar bostadsförhandlingarna - regeringen presenterar eget bostadsförslag

Ebba Busch Thor plockar äpplen när Svensk Handel opinionsbildar i butiken

Swedbanks public affairs-chef slutar

Vänsterpartist åtalas för uppvigling (sd)

Högsta domstolen fäller Wiki för bild på skulptur

SLL-presschef väljer Wise

Energibranschen växer – omsätter 476 miljarder

Här är LO-kongressens viktigaste beslut

Veckans Brief: Anna-Karin Hatts Almega-strategi – M använder riksdags-tv i sin reklam

Actionaid petar chefen

De vinner årets Almedalsstipendium

Hegeli kryddar med kvinnliga tungviktare

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) om film-tillkännagivanden

6F ställer ultimatum om TTIP – som trillade ur Mikael Dambergs portfölj

Nya namnlagen - ingen föds till ett namn

Emirates byter pr-byrå

Lund får en universitetskompis i Skåne

Personalbrist bromsar tjänstesektorn

Almedalsrekordet är slaget

Japanska Dentsu köper dansk storbyrå

Slutkört för Minifixar i Almedalen

Gullers, Rodolfo och Dagens Opinion hackar studentbostäder i Almedalen

Ungdomar tar över Fryshusets sociala medier i Almedalen

SJs nya presschef tågar in från Trafikverket

Kvinnor osäkra om Nato

Petter Stordalen utser skuggministrar

Stefan & Petter har ett gig ihop.

Polisens egna storys ska lyfta lönen

Microsoft sluter leden i Almedalen

Omstuvning i LO-toppen – två vice ordföranden ska utses

Regeringen lägger 100 ehälso-jobb i Kalmar

Handelsbanken klår Ekot i Hallvarssons journalistranking

Infrastrukturkommissionen återuppstår

Miljöpartiets presschef i regeringen avgår

Energiproducenterna gillar energiöverenskommelsen – men inte allt

Aktuellt i Politiken (s) backar

Reform Act-konsult utnämnd till "rising star" i USA

Unionen flyger digital tungviktare till Almedalen

Regeringsombildningen kan ha vänt rödgrönt fall

Riksdagen testkör nya debattregler

Yougov hämtar ny Sverigechef från Danmark

Samtiden (sd) ökar försäljningen – till Sverigedemokraterna

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.