Anna Ekström (s) attackerar influerare

Publicerad 2018-02-09, 10:33

DEBATT. I ett debattinlägg går gymnasieminister Anna Ekström till attack mot influerare.

Dela med andra

Hon ger sig på skolkoncernen Thoren, som är i hetluften, eller snarare i TV4s Kalla Fakta, för bristande undervisning i SFI via bolaget Alstar.
 
Thoren Innovation School har också startat gymnasieutbildning inriktad på influerare.

På regeringen hemsida reagerar Anna Ekström mot detta:

”Självklart ska elever ha möjlighet att följa sina drömmar i den svenska skolan, men det är inte rimligt att förespegla unga människor ett liv där det räcker att få många följare på Instagram för att klara sig på arbetsmarknaden”, skriver Anna Ekström.
 
Hon definierar också vad yrket handlar om:

”En ’influencer’ är ett smeknamn på en halvkändis som, genom att använda sig själv som varumärke, gör smygreklam för olika former av produkter och tjänster på sociala medier. Blotta tanken på att det skulle vara ett framtidsjobb för ett stort antal ungdomar är lika verklighetsfrämmande som löjeväckande.”

Hon kallar Thorens gymnasieprodukt för ”ett marknadsföringsknep”.
Anna Ekström vill visa att den fria etableringsrätten stökar till matchningen på arbetsmarknaden:

”Med konkurrens som styrningsfilosofi och en närmast fri etableringsrätt för fristående gymnasieskolor, finns det i dagsläget ingen aktör som kan ta ett samlat planeringsansvar över att de utbildningar som erbjuds exempelvis matchar behoven på arbetsmarknaden. Följden blir att det på vissa håll i landet har skett en överetablering av populära program i starka marknadslägen, samtidigt som det på vissa håll i landet saknas viktiga yrkesprogram som verkligen skulle behövas med hänsyn till behoven på arbetsmarknaden.”
 
Och vidare:

”Detta är särskilt problematiskt i ett läge där 350 000 människor saknar ett jobb att gå till varje morgon, samtidigt som det finns över 100 000 lediga jobb i ekonomin. Matchningen mellan vad människor har för utbildning och vilka kompetenser som arbetsmarknaden efterfrågar är med andra ord redan dålig. Faktum är att var fjärde företag till och med tvingas tacka nej till nya uppdrag på grund av svårigheter att rekrytera medarbetare med rätt utbildning.”
Anna Ekström lämnar också förslag på vilka utbildningar företag som Thoren borde erbjuda i stället för influerar-inriktning:
 
”I dag råder det brist på i stort sett alla yrken som gymnasieskolans yrkesprogram utbildar till. Det handlar om barnskötare, elektriker, undersköterskor, VVS-montörer och bilmekaniker – kreativa yrken med stora möjligheter att både jobba utomlands och som egna företagare. Om vinstdrivande skolföretag vore mindre intresserade av att jaga snabba pengar – och mer intresserade av att utbilda dagens ungdomar för morgondagens yrken – är det sådana utbildningar som de borde satsa på.”

Kommentarer

Herregud, så trångsynt. Hur många "gymnasieekonomer" utbildas inte årligen? Är själv en produkt av detta och inte fan ägnar jag mig åt ekonomi. Låt kidsen bli "influencers" om det nu är deras passion, alltid lär de sig väl något som kommer till användning.
Usch ja! Influerare som inte är sossar måste attackeras.Vem vet i vilka vatten dom fiskar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Så ska Socialdemokraterna exploatera omröstningen om vinster i välfärden

Ardalan Shekarabi pratar vinststopp i SVT utan fluga.

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.