Johanna Look: Anna Hedenmo och Mats Knutsson mest tongivande i valet

Publicerad 2010-09-10, 15:29

 Pr-experterna tycker till. Med bara dryga en vecka kvar till valet intensifieras den politiska bevakningen i media. Men hur har reportrarna skött sig och vad händer härnäst? Johanna Look, pr-konsult på Westander tror att en präktig skandal kan avgöra valutgången.

Dela med andra

Vad tycker du om de politiska reportrarna som har bevakat valet?

Det som är intressant i den här valrörelsen är att granskarna själva har blivit granskade. Genom media har det framkommit att Natanael Derwinger inte bara var programledare i partiledardebatten utan också Maria Wetterstrands ex-pojkvän, att Niklas Svensson och Fredrick Federley umgås privat. Och så var det ju SVT:s researchtabbe med överläkaren som kritiserade regeringens socialförsäkringspolitik och samtidigt hade kopplingar till Socialdemokraternas valkampanj.

 

Vilka har varit mest tongivande?

Anna Hedenmo och Mats Knutsson i SVT:s partiledarutfrågningar har varit i särklass mest tongivande. Partiledarnas svar på deras frågor har ofta dominerat nyhetsrapporteringen dagen efter. Några exempel är Maud Olofsson och kärnkraften, Lars Ohly och bröstpumpen samt Maria Wetterstrand och den eventuella köttskatten. Henrik Brors på DN, Göran Eriksson på SvD och Lena Mellin på Aftonbladet är naturligtvis också viktiga på sina respektive arenor.

 

Vad kännetecknar bevakningen av det här valet?

Opinionsmätningarna! I den här valrörelsen känns det nästan som att vi har kunnat följa opinionen i realtid eftersom mätningarna har duggat så tätt. Men bevakningen av spelet om det politiska spelet är också kännetecknande för valrörelsen – den stenhårda kampen om mittenväljarna har gjort att valrörelsen reducerats till att handla om plånboksfrågor. Rätt trist, tycker jag.

 

Vilken har varit den största mediehändelsen hittills?

Littorins avgång under Almedalsveckan var en stor mediehändelse tidigt i valrörelsen, men den blåste ju över utan att nämnvärt skada regeringen – tvärtemot vad många trodde. Att TV4 valde att sända Sverigedemokraternas film är däremot en av de största medieskandalerna.

 

Vad händer medialt nästa vecka?

Slutdebatterna i SVT och TV4 kommer naturligtvis att bli riktiga nagelbitare och kan få stor inverkan på valutgången, eftersom många väljare bestämmer sig sent. Inför valet 2006 bestämde sig var tredje väljare under sista veckan, och det är säkert lika många nu som ännu inte har bestämt vad de ska rösta på.

 

Vilket blir nästa stora avslöjande?

Om jag visste det…! En präktig skandal eller ett stort avslöjande sista veckan kan definitivt avgöra valutgången.

Amina Djemili amina@dagensopinion.se

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

Bekräftat: Prime vinner KTH

M, KD & L samt SD tar till KU mot ensamkommande-lagen

DoubleCheck säljer upphandlingsdata till Dagens Samhälle

SVT svarar på feministisk kompassilska

Kristdemokraterna vill flytta vårdmiljarder från landstingen till kommunerna

IF Metall rullar ut digital valkampanj

Tiden-redaktör tar klubban i Svenska Pen

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.