Socialdemokraten på Östermalm

Publicerad 2010-09-17, 19:15

FRAMTIDENS OPINIONBILDARE. Han är försäljningschef på Mastercard. Bor på Östermalm och sitter i dess stadsdelsnämnd. Och kandiderar till riksdagens för Socialdemokraterna, plats 22. Men det var cirkusdirektör Johan Lundberg egentligen skulle ha blivit.

Dela med andra

- Det tyckte jag lätt spännande ganska länge. Jag ville också bli skådespelare.
 Men ”nog lite av en slump” blev han försäljningschef på Mastercard.
Det kan tyckas mindre sossigt att jobba med försäljning för ett amerikanskt betalkortsmärke.
- Det kan jag hålla med om. Men vad är sossigt i dag och vad var det i går? Det är nog snarare visionen om framtiden som avgör vad som ät sossigt. Det är inte bara det som bra för mig som gäller.
Han har varit aktiv socialdemokrat i fyra år. Ett vad det verkar ett systematiskt val.
- Jag hade tittat igenom partiprogrammen för att se vad jag kunde luta mig åt. Att ge alla samma chans, föll jag för. Du väljer ju inte föräldrar.  För att skapa ett starkt Sverige behöver alla få samma chans.
Och socialdemokratin behöver förändras.
- Partiet behöver definiera vad en arbetare är i dag. Det bör man se över för att attrahera bredare grupper. Där har inte gjorts tillräckligt.
Vilka frågor är viktigast för dig nu?
- Näringslivspolitiska frågor. Det är där man kan göra mycket. Vi glömmer att företagen är ryggraden i ekonomin. Det måste Socialdemokraterna ta till sig. Vi ha haft bra relationer med storföretagen genom tiderna, men nu upplever vi företagen som en fiende.
Johan Lundberg tycker att politikerna ska ha modet att peka ut några områden där Sverige ska vara världsledande. Själv föreslår han mobilteknik och biomedicin.

- Här finns ett politiskt hål. Ingen har på riktigt tagit sig an den jobbskapande politiken. Det pratas om det, men ingen säger hur det faktiskt ska gå till. Hur ska Fredrik Reinfeldts skattesänkningar eller Maud Olofsson idé om nya gröna jobb, faktiskt skapa jobb?
Fackföreningar, näringslivet och politiker behöver prata ihop sim om framtidens tillväxtområden, anser Johan Lundberg.  

Men går det?
- Kanske inte, eftersom det har varit en hård avtalsrörelse. Det är dumt. Vi är ett litet land. Sverige har inte råd med det. Där måste LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv bita i det sura äpplet och sätta sig och prata om hur vi ska blir världens bästa land. Det finns ingen anledning att inte göra det.
Vilka stora samhällsförändringar ser du?
- Globaliseringen binder ihop världen både genom att vi reser och genom internet. Det är en jätteförändring som skapar ökad tolerans för andra personer, samtidigt som vi börjar uppskatta olikheter så mycket mer. Men vi har också en ökad främlingsfientlighet som måste mötas på de mindre orterna där den växer fram. Där har politikerna ett mycket större ansvar att stödja orterna.
Okej. Ska politikerna skapa jobben i Söderhamn?
- Nej. Det är företagen som skapar jobben. Politikerna skapar förutsättningarna. l Maud Olofssons förslag på ekonomiska frizoner är en smart ide, som har använts framgångsrikt i Kina. Vi ska inte vara rädda för den typen av lösningar.
Svensk poltik - vad kännetecknar den?
- Det jag saknar är visioner för Sverige. Inget av blocken pratar om det. Mona pratar om att reparera sjukförsäkringen. Reinfeldt vill sänka skatterna. Men vad vill Mona och Fredrik med landet?
Ja, vad vill Fredrik och Mona med landet?
- I Fredriks fall spelar han på säkra kort och vågar inte utmana med en vision. Monas har haft en tuff resa internt och försökt påbörja ett förändringsarbete och kanske inte mäktat med att ta fram en vision. Socialdemokraterna behöver ett samhällsprojekt att driva. Där är vi bäst. Och våga sätta mål som Jan Björklund (fp) gör när han säger att vi inte bara ska dela ut Nobelpris utan också ta emot dem.
Vad ska politikerna konkret göra för att fler ska vilja starta företag som växer i Sverige?
- Det man har påbörjat i den här regeringen, genom att prata om och belysa vikten av företag. Bara det är ett jätteviktig steg. Vi kan få flera att tro på sina idéer och sluta skuldbelägga företagen. Det är en negativ touch kring företagande, att det inte betalas skatt och så. Så måste vi se över tryggheten för företagare, med alternativ till de försäkringar vi har.
Vad ska politikerna göra för att fler företag ska kunna anställa?
- Förbättra kompetensen hos arbetsstyrkan. Man kan alltid göra det billigare att anställa. Och stödja företag så de får fart på försäljningen.

Vilken framtidsinriktad politisk strukturreform är viktigast på lång sikt för att Sveriges konkurrenskraft ska utvecklas bäst?
- En blocköverskridande reform av skattesystemet.
Det går inte att låta bli att fundera över hur Johan Lundberg känner sig som Socialdemokrat på Östermalm.
- Det är väldig ensamt. Jag brukar inte gå runt och tänka på att det går en massa rika människor här, men jag tycker inte heller det är obehagligt i Farsta heller. Staden är olika, men det är en fördel. Det skapar dynamik. Men vi har svårt att få ut vår politik överlag i Stockholm.  
Beskriv dig själv om tio år
- Jag är statsminister då.
Tre opinionsbildare som vi kommer att lyssna på om 10 år?
Jytte Guteland, SSU-ordförande, om hon orkar hänga kvar. Annie Johansson från Centerpartiet har väldigt mycket att komma med och intressanta uppslag. Så kan jag sakna några med nya perspektiv. Det är för mycket att skydda den egna sfären i svensk politik. Vi måste våga släppa fram andra.
Har du makt?
- Det vill jag inte påstå.

 


JOHAN LUNDBERG UTANFÖR JOBBET
Lyssnar på?
- Cold Play Lady Gaga och vågar jag säga det, Tina tuner?
Läser?
- Mycket deckare. Svenska deckare. Och Vanity Fair.
Tittar på?
- Nyheter, samhällsprogram. Agenda är väldigt bra.

Förebilder?
- Jag tycker mycket om Göran Persson och har stort förtroende för  Hillary Clinton.

Drivkraft?
- Klumpen i magen när jag ska göra något jag inte kan. Då hittar jag problemet, analyserar det och skapar lösningar. Plus det att vi har så mycket förutsättningar och talanger i Sverige som vi inte tar tillvara på. Vi skulle kunna vara så mycket bättre.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Artikelserien Framtidens Opinionsbildare sponsras av företagarnätverket Släpp in framtiden – www.slappinframtiden.se
 

Kommentarer

TEST

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.