Socialdemokraten på Östermalm

Publicerad 2010-09-17, 19:15

FRAMTIDENS OPINIONBILDARE. Han är försäljningschef på Mastercard. Bor på Östermalm och sitter i dess stadsdelsnämnd. Och kandiderar till riksdagens för Socialdemokraterna, plats 22. Men det var cirkusdirektör Johan Lundberg egentligen skulle ha blivit.

Dela med andra

- Det tyckte jag lätt spännande ganska länge. Jag ville också bli skådespelare.
 Men ”nog lite av en slump” blev han försäljningschef på Mastercard.
Det kan tyckas mindre sossigt att jobba med försäljning för ett amerikanskt betalkortsmärke.
- Det kan jag hålla med om. Men vad är sossigt i dag och vad var det i går? Det är nog snarare visionen om framtiden som avgör vad som ät sossigt. Det är inte bara det som bra för mig som gäller.
Han har varit aktiv socialdemokrat i fyra år. Ett vad det verkar ett systematiskt val.
- Jag hade tittat igenom partiprogrammen för att se vad jag kunde luta mig åt. Att ge alla samma chans, föll jag för. Du väljer ju inte föräldrar.  För att skapa ett starkt Sverige behöver alla få samma chans.
Och socialdemokratin behöver förändras.
- Partiet behöver definiera vad en arbetare är i dag. Det bör man se över för att attrahera bredare grupper. Där har inte gjorts tillräckligt.
Vilka frågor är viktigast för dig nu?
- Näringslivspolitiska frågor. Det är där man kan göra mycket. Vi glömmer att företagen är ryggraden i ekonomin. Det måste Socialdemokraterna ta till sig. Vi ha haft bra relationer med storföretagen genom tiderna, men nu upplever vi företagen som en fiende.
Johan Lundberg tycker att politikerna ska ha modet att peka ut några områden där Sverige ska vara världsledande. Själv föreslår han mobilteknik och biomedicin.

- Här finns ett politiskt hål. Ingen har på riktigt tagit sig an den jobbskapande politiken. Det pratas om det, men ingen säger hur det faktiskt ska gå till. Hur ska Fredrik Reinfeldts skattesänkningar eller Maud Olofsson idé om nya gröna jobb, faktiskt skapa jobb?
Fackföreningar, näringslivet och politiker behöver prata ihop sim om framtidens tillväxtområden, anser Johan Lundberg.  

Men går det?
- Kanske inte, eftersom det har varit en hård avtalsrörelse. Det är dumt. Vi är ett litet land. Sverige har inte råd med det. Där måste LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv bita i det sura äpplet och sätta sig och prata om hur vi ska blir världens bästa land. Det finns ingen anledning att inte göra det.
Vilka stora samhällsförändringar ser du?
- Globaliseringen binder ihop världen både genom att vi reser och genom internet. Det är en jätteförändring som skapar ökad tolerans för andra personer, samtidigt som vi börjar uppskatta olikheter så mycket mer. Men vi har också en ökad främlingsfientlighet som måste mötas på de mindre orterna där den växer fram. Där har politikerna ett mycket större ansvar att stödja orterna.
Okej. Ska politikerna skapa jobben i Söderhamn?
- Nej. Det är företagen som skapar jobben. Politikerna skapar förutsättningarna. l Maud Olofssons förslag på ekonomiska frizoner är en smart ide, som har använts framgångsrikt i Kina. Vi ska inte vara rädda för den typen av lösningar.
Svensk poltik - vad kännetecknar den?
- Det jag saknar är visioner för Sverige. Inget av blocken pratar om det. Mona pratar om att reparera sjukförsäkringen. Reinfeldt vill sänka skatterna. Men vad vill Mona och Fredrik med landet?
Ja, vad vill Fredrik och Mona med landet?
- I Fredriks fall spelar han på säkra kort och vågar inte utmana med en vision. Monas har haft en tuff resa internt och försökt påbörja ett förändringsarbete och kanske inte mäktat med att ta fram en vision. Socialdemokraterna behöver ett samhällsprojekt att driva. Där är vi bäst. Och våga sätta mål som Jan Björklund (fp) gör när han säger att vi inte bara ska dela ut Nobelpris utan också ta emot dem.
Vad ska politikerna konkret göra för att fler ska vilja starta företag som växer i Sverige?
- Det man har påbörjat i den här regeringen, genom att prata om och belysa vikten av företag. Bara det är ett jätteviktig steg. Vi kan få flera att tro på sina idéer och sluta skuldbelägga företagen. Det är en negativ touch kring företagande, att det inte betalas skatt och så. Så måste vi se över tryggheten för företagare, med alternativ till de försäkringar vi har.
Vad ska politikerna göra för att fler företag ska kunna anställa?
- Förbättra kompetensen hos arbetsstyrkan. Man kan alltid göra det billigare att anställa. Och stödja företag så de får fart på försäljningen.

Vilken framtidsinriktad politisk strukturreform är viktigast på lång sikt för att Sveriges konkurrenskraft ska utvecklas bäst?
- En blocköverskridande reform av skattesystemet.
Det går inte att låta bli att fundera över hur Johan Lundberg känner sig som Socialdemokrat på Östermalm.
- Det är väldig ensamt. Jag brukar inte gå runt och tänka på att det går en massa rika människor här, men jag tycker inte heller det är obehagligt i Farsta heller. Staden är olika, men det är en fördel. Det skapar dynamik. Men vi har svårt att få ut vår politik överlag i Stockholm.  
Beskriv dig själv om tio år
- Jag är statsminister då.
Tre opinionsbildare som vi kommer att lyssna på om 10 år?
Jytte Guteland, SSU-ordförande, om hon orkar hänga kvar. Annie Johansson från Centerpartiet har väldigt mycket att komma med och intressanta uppslag. Så kan jag sakna några med nya perspektiv. Det är för mycket att skydda den egna sfären i svensk politik. Vi måste våga släppa fram andra.
Har du makt?
- Det vill jag inte påstå.

 


JOHAN LUNDBERG UTANFÖR JOBBET
Lyssnar på?
- Cold Play Lady Gaga och vågar jag säga det, Tina tuner?
Läser?
- Mycket deckare. Svenska deckare. Och Vanity Fair.
Tittar på?
- Nyheter, samhällsprogram. Agenda är väldigt bra.

Förebilder?
- Jag tycker mycket om Göran Persson och har stort förtroende för  Hillary Clinton.

Drivkraft?
- Klumpen i magen när jag ska göra något jag inte kan. Då hittar jag problemet, analyserar det och skapar lösningar. Plus det att vi har så mycket förutsättningar och talanger i Sverige som vi inte tar tillvara på. Vi skulle kunna vara så mycket bättre.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Artikelserien Framtidens Opinionsbildare sponsras av företagarnätverket Släpp in framtiden – www.slappinframtiden.se
 

Kommentarer

TEST

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

Tv-sympatiundersökningen: House of Cards för M – Lyxfällan för SD

Veckans Brief 33: Undersökningsföretag blåser SKL – RKs kommunikatörer kostar 100 miljoner

Veckans Brief 32: Så mycket tjänar Rosenbads pressisar – De största leverantörerna av undersökningar och verktyg

Karin Pettersson petar Fredrik Virtanen från Aftonbladets ledarsida

Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Swedish Match och The Mauler gör pr för snus.

Johannes Åman om jobbytet (dn)

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.