I Almedalsspanarna ingår 13 kommunikationsproffs som via en app lämnar in olika spaningsuppdrag. Det tredje uppdraget bestod i att titta på bygg/bostad och välfärd/hälsa/sjukvård och fundera lite kring den service som bjuds den professionella almedalsbesökaren. Spaningen väckte livliga diskussioner på den efterföljande live-diskussionen.
 
På frågan vilka aktörer spanarna kopplar till bygg/bostad Almedalen blev svaret ganska glasklart, i tur och ordning NCC, Skanska och Ikea/Boklok. Bostadsbolagen och byggkonsulterna nämndes knappast alls av spanarna.
spanarna har uppfattat det som att bygg/bostads-aktörernas viktigaste frågor är
1. bygga mera/bostadsbrist
2. hållbarhet/energi
3. integration
4. framtidens städer/smarta städer
4. bygga billigt
spanarna fick också komma med förslag på hur bygg/bostads-aktörerna kan förbättra sin närvaro i Almedalen och koma fram till följande
1. Bygg på plats, ordna tillfälliga boenden, spela på bostadsbristen i Almedalen.
2. Hitta samarbeten/partnerskap, kanske med Lego? Besökarna kan vara med och bygga.
3. Visa byggnader på plats.
 
Spridda skurar är rätt uttryck när det gäller att beskriva svaren på frågan Vilka tre aktörer inom välfärd/hälsa/sjukvård kopplar du främst till Almedalen?
Endast Cancerfonden och Telia fick mer än en röst av spanarna.
Indelat efter kategorier fördelade sig svaren på:
1. insamlingsorganisationer
2. företag
3. medier
Almedalsspanarna gav förslag på hur välfärd/hälsa/sjukvård bättre kan utnyttja Almedalen som arena? Här är några:
* visa praktiska exempel, som Barncancerfonden och Topsa och Skandia
* koppla hårdare till Almedalen, till exempel kampanj mot Rosé-vin
* kom närmare människor och patienter
En spanare föreslog att en vårdcentral skulle sättas upp på plats så att Almedalsbesökarna kunde testa kötider och mottagande. En annan föreslog att visa upp hur en frisk människa lever bättre än en sjuk.
 
Almedalsspanarna fick också fundera på vilken service de känner att det får som professionella besökare i Almedalen. Spanarna kunde delas in i två grupper. En grupp anser att servicen är fantastisk, rent och snyggt, välkomnande och med gott om papperskorgar. Mat och dricka finns överallt. Almedalsguiderna är bra. Den andra gruppen ”undrar vilken service?” och tycker det saknas en central organisatör och att det saknas papperskorgar. Matutbudet är undermåligt. Almedalen är inte välkomnande för icke-svenskar. Almedalsguiderna är inte bra.
Frågan väckte en livlig diskussion om hur Almedalen bör organiseras och varför svaren blev så polariserade.

På en direkt fråga, kunde ingen i panelen med säkerhet säga vem som arrangerar Almedalsveckan och vart man ska höra av sig om något allvarligt händer. Panelen konstaterade att det behövs en tydligare avsändare till Almedalsveckan och att denna också jobbar hårdare med att utveckla system/appar så att arrangörerna kan undvika krockande seminarier och besökarna får bättre service med exempelvis tips på matställen.


mer om Almedalsspanarna
Almedalsspanarna är ett nytt format som drivs av mötesinnehållsleverantören Green Hat People och Dagens Opinion. Tanken är att att tretton skickliga kommunikatörer gör dagliga spaningar via en app. Spaningarna diskuteras därefter över en öppen lunch för att sedan presenteras på Dagensopinion.se.

Spaningarna presenteras under Almedalsveckan på Dagensopinion.se och i Veckans Brief.

Måndag,tisdag och onsdag i Almedalen, klockan 12 träffas Almedalsspanarna och diskuterar sina spaningar under en öppen lunch på St Hansgatan 18.

Välkomna!


här är kommunikatörerna i Almedalsspanarna
Henric Byström,  Carlsberg
Fredrika Fredmark, Max
Oliver Carrà, Uber
Boo Ehlin, BC Group
Åsa Hillsten Eklund, Collector bank
Lars Höglin, Renault
Niclas Karnhill, TDC Sverige
Juan Navas, Sveriges kommunikatörer
Victoria Raft,   Fortum
Tobias Rydergren, Coop
Johanna Snickars,  Microsoft
Elisabeth Thörnsten,  Swedish content agencies
Anna Trane, NCC