Förslaget presenteras nu på Dagens Industris debattsida. De tre konkurrenterna berättar att  de ”har som ambition att till 2030 halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005”.
 
”Ambitionen ska nås genom att:
* Inrikesflygtrafiken sker med mer klimat- och bränsleeffektiva flygplan.
* Uppemot hälften av allt bränsle som används på flygningar inom Sverige ska vara biobränsle (i dag är det mindre än 1 procent).”
Debattinlägget är undertecknat av Christian Clemens, vd, BRA, Rickard Gustafson, vd och koncernchef, SAS och Bjørn Kjos, vd och koncernchef, Norwegian.
”Politikerna verkar inte ta till sig den massiva kritik som kommit efter att förslaget om flygskatt presenterades och 8 av 10 remisser är negativt inställda till en flygskatt. Därför kom vi fram till att vi skulle ta fram en gemensam debattartikel för att visa att det finns alternativ som är mycket bättre”, berättar Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson, via mejl.
De tre konkurrenterna har enats om att regeringens förslag på flygskatt är dåligt.
”Det övergripande målet med en svensk flygskatt är minskad miljöpåverkan. Men i den utredning som regeringen mottagit, ”En svensk flygskatt”, framgår det att en flygskatt bidrar ytterst marginellt till minskad miljöpåverkan och att en flygskatt totalt sett skulle kunna leda till ökade koldioxidutsläpp. Utredningen visar samtidigt att en flygskatt skulle ha negativ inverkan på tillgängligheten eftersom knappt lönsamma linjer kommer att läggas ned och nya planerade linjer istället läggas i andra närliggande länder”, utvecklar Charlotte Holmbergh Jacobsson.
 
I morgon träffar Bjørn Kjos svenska journalister i Stockholm.