Primekonsult misstänkts ha läckt till Aftonbladet - riskerar miljonböter

Publicerad 2010-12-22, 09:29

En tidigare anställd, med nära kopplingar till den socialdemokratiska valberedningens ordförande Berit Andnor, har sannolikt försett socialdemokrater och Aftonbladet med dokument om samarbetet mellan Prime och Svenskt Näringsliv. Det kan röra sig om ett omfattande läckage och allt tyder på att Prime förbereder en juridisk process som kan ge både fängelse och miljonböter.

Dela med andra

Aftonbladet har i en serie artiklar berättat om hur Svenskt Näringsliv har anlitat Prime till att försöka påverka Socialdemokraternas tillväxtpolitik. Tidningens reporter Eva Buskas har haft tillgång till detaljerade dokument.

I ett redaktionellt samarbete mellan Dagens Opinion och Makthavare, framkommer att läckan sannolikt är en före detta Prime-medarbetare från Primes public affairs-avdelning. Personen i fråga ingick sannolikt i den grupp (s)-märkta lobbyister uppbygg kring de båda nyckelpersonerna pa-chefen Niklas Nordström och United Minds opinionsanalytiker Carl Melin. Läckan har sedan sannolikt spridigt uppgifterna till ytterligare socialdemokrater som i sin tur kan ha försett tidningen med materialet.
Uppgifterna om att Aftonbladet skulle publicera storyn om kopplingen mellan de (s)-märkta lobbyisterna på Prime och Svenskt Näringsliv cirkulerade bland toppnamn inom Socialdemokraterna i en vecka innan Aftonbladet publicerade sin första artikel fredagen 17 december. Läckan kan ha använts i socialdemokraternas interna maktstrid, vilket Makthavare berättar mer om.

Det kan röra sig om ett mycket omfattande läckage och insamlingsarbete av en rad olika interna dokument som kartlägger och visar hur Prime arbetar med och erbjuder sina tjänster. Daniel Suhonen, chefredaktör för SSU-tidningen Tvärdrag, berättade på sin Facebook-sida om att Aftonbladets källmaterial omfattar ”hundratals sidor internt material från Prime däribland kampanjplaner, offerter m m”. Inlägget är numera raderat.

Dagens Opinion pratade sent i tisdags kväll med den misstänkta läckan, som ger sin syn på saken:

- Jag ser inte på saken på något sätt. Det får står för er. Jag har inga kommentarer.

Hur ser du på läckaget?
- Det är obehagligt när det kommer ut uppgifter som är hemliga. Jag vet inte var de kommer ifrån.

Du känner igen dokumenten som Aftonbladet har publicerat och har haft tillgång till dem. Är det du som är läckan?
- Det är ju en stor grupp av personer det kan röra sig om. Allting är möjligt.

Är du läckan, riskerar du en juridisk process från Prime. Hur ser du på det?.
- Vad ska jag göra åt det? Jag förstår att de diskuterar det.

Den misstänkta läckan får under intervjun flera möjligheter att dementera uppgifterna, men gör det inte.

Efter att Dagens Opinion identifierat personen bakom läckan kontaktades Prime under tisdagen med en intervjuförfrågan. Koncernchefen Carl Fredrik Sammeli, vill inte själv svara på frågorna, men sent tisdag eftermiddag fick Dagens Opinion följande officiella reaktion från Johanna Rehnvall ansvarig för sekretess- och policyfrågor: "Vår enda kommentar är att vi ser mycket, mycket allvarligt på det inträffade. Det här rör sig om strategiskt läckage i ett uppenbart syfte att skada vår verksamhet".

Det kan röra sig om det största kända läckaget för en svensk pr-byrå någonsin. Ett läckage som hotar själva existensen för pr-byrån Prime, som med en total byråintäkt på 140 miljoner kronor är störst i Sverige. Framstår det som om byrån inte kan hålla kontroll på informationen kan kunderna dra öronen åt sig. Tre tappade storkunder skulle minska byråns intäkter med uppskattningsvis 20 procent.

Byrån kartlägger nu själva läckan. Gängse förfarande är att it-avdelningen med inhyrda experter säkrar spår i tele och it-systemen. Den anställdas dator lär ha skickats till experter som kan återställa raderade hårddiskar. Då dokumenten som Aftonbladet har redogjort för var mycket detaljerade kan Prime sannolikt koppla olika versioner av dokumenten till olika personer.

Prime lär också ha inlett ett internt krishanteringsarbete och försökt förklara sig för kunderna inom public affairs. Detta ska ha skett före Aftonbladets publicering.
Prime lär också ha kontaktat jurister som ska driva process mot den misstänkta läckan. Det kan röra sig om omfattande skadeståndskrav. Om läckan skrivit på byråns sekretessavtal rör det sig om en civilrättslig process mellan byrån och den före detta medarbetaren. Teoretiskt kan Prime kräva skadestånd i miljonklassen, om några kunder lämnar byrån som konsekvens av läckan.  Även lagen om skydd för företagshemligheter (1990:409) kan Prime ta till. Straffskalan är böter till sex års fängelse.
Prime har hittills vägrat att svara på frågor om hur byrån ska agera.

Av Andreas Henriksson & Rolf van den Brink

Kommentarer

re: "idioter" "Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter." Jag har svårt att tänka mig att konsulten riskerar fängelse och eller "miljonböter" eller några andra böter. Däremot riskerar personen att skadestånd men det är inte ovanligt att tidningar skriver om sånt Antagligen är det så att konsulten, utöver sitt anställningsavtal, har ett avtal om tystnadsplikt med Prime (det har man på alla seriösa revisionsbyråer och konsultföretag). När konsulten kopierar avtal mm och lämnar dessa till AB har konsulten brutit mot sitt avtal med Prime vilket gör att dom kan inleda en skadeståndsprocess (vilket inte är samma sak som ett brottmål). Då det gäller civilrättsliga skadeståndsprocesser så brukar inte medierna vara lika försiktiga som när det handlar om brottmål utan man brukar vara rätt öppna med vad processen handlar om och vilka som är parter i processen.
Prime borde besinna sig och fundera lite på hur man själv har agerat i "infiltrationsfacket". Sannolikt skulle byrån inte klara att nå upp till grundläggande etiska krav, om man hade varit en amerikansk byrå och ansluten till branschorganisationen PRSA. Förmodligen hade man vid en prövning i dess etiska nämnd ha fällts. Hänvisar till PRSA code of Ethics (www.prsa.org). Att vara öppen om vilka som står uppdragsgivare i en kampanj borde vara en självklarhet också i Sverige, särskilt när det rör sig om poltiska partier och folkrörelser och det är beklagligt att den svenska PR-branscher inte tillämpar en liknande code. Blir det en rättegång, får vi nog se att en etikdebatt kommer upp och blir en bumerang som slår tillbaka inte bara mot Prime utan mot hela branschen, där det trots allt finns byråer som arbetar med öppna kort.
Hur sjukt är detta? Anfall-är-bästa-försvar lär inte fungera i den här frågan. Det är väl istället allmänheten som skall ställa de här till svars. Svenskt Näringsliv som är intimt förbundet med Moderaterna har infiltrerat motståndarsidan på ett oerhört försåtligt sätt som dessutom lämnar många frågetecken. Med tanke på den närhet som finns mellan Svenskt Näringsliv och Moderaterna (se tex Arbetarrörelsens tankesmedja - rapport "Makten över media - http://www.slideshare.net/mpartistaten/rapporten-makten-ver-debatten) är det ju oerhört angeläget att även ställa följande frågor: Finns det några moderata politiker och tjänstemän som känt till det här? och Hur länge har det pågått? Jag instämmer för övrigt i tidningen Cafés kommentar: "En offentlig rättegång, där man alltså stämmer en enskild person på miljonbelopp för att personen i fråga sett till att relevant information om ett smutsigt politiskt spel nått allmänheten, är nog inte lysande krishantering ur ett så kallat pr-perspektiv." http://viktor.cafe.se/idag-ar-vi-alla-industrispioner/ se http://www.dagensmedia.se/nyheter/article10939.ece
Delikat att personer i Prime även figurerar i möten med Wikileaks-åtgärder och att en av de som anmält Assange till polisen även finns i denna krets. Det finns en röd tråd som bara blir tjockare och tjockare, ser faktiskt ut som om Prime kommer att bli en världsnyhet före julaftonen börjar, nedräkningen har börjat, frågan är om Prime kommer att vara lika duktiga på att radera saker på nätet som tidigare.....
Detta är etiskt fullständigt åt h-e, men jag inser också att det finns en bakomliggande förklaring. Troligen är det så enkelt att paniken nu spridit sig i Prime-huset och detta är ett led i att försöka skrämma källan till tystnad - detta då man säkert oroar sig för vad som komma skall. Jag hoppas att ni tillsammans gjort en utförlig analys av konsekvensen det visar sig att ni misstagit er! Skulle det visa sig vara så hamnar ni i en välförtjänt situation där ni sålt ert förtroendekapital på precis samma sätt som Prime.
Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter. Och ni förklarar inte ens varför det är viktigt att allmänheten får veta vem personen är. Detta är helt jävla smaklöst och i mina ögon har ni verkligen bränt ert fötroendekapital

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Hon kan ta över efter Anders Ferbe (if metall)

Marie Nilsson, Tomas With, Veli-Pekka Säikkälä och Anna Jensen-Naatikka

S-tungviktaren skriver under remissvar mot Reepalu-utredningen

Teknikföretagen vill visa industrin som framtiden med poddar

Han ersätter Ebba Busch Thor (kd)

Centerpartiet kör Instagram-live med Annie Lööf

Skandia värvar Praktikertjänsts komchef

Intellecta ökar byråintäkten – minskar marginalen

Här är topptrion i Stora PR-priset

SD prisar Moderaterna i utbildningsutskottet

Regeringen backar om finansskatten

Muslimska tidningen Budskapet vill trappa upp

PFM ner 14 procent

BEACONOMIST 6: Vr-byråerna – marktech-explosionen

Sveriges Kommunikatörer skaffar pr-byrå

Stampens vd slutar

EU-parlamentet röstade ja till frihandelsavtal med Kanada

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) för SVTs Facebook-annonsering

Årets Opinionsbildare flyttar till Fotografiska

PRESSMEDDELANDE: Gullers ökar intäkten

Mats Qviberg köper Metro

Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Datainspektionen säger fortsatt nej till kameradrönare

Tungt remissmotstånd mot finansskatten

Visita står utan både press och komchef

Vision hämtar presschef i Botkyrka

Per Schlingmann ger ut bok hos Jan Guillou

Ann Linde (s) ger Jan Björklund (l) svar på tal om slöjbesöket i Iran

Bredbandsbolaget måste blockera Pirate Bay: ”Förvånande”

Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

LO tar upp kampen med Svenskt Näringsliv om Reepalu-remisser

Ehrenberg öppnar i Stockholm med Ullman-vd

Förra Muf-chefen startar valvinnarverkstad (m)

Miljonregn över Angselius och Rönn

Alliansen vinner mark – på glesbygden

Veckans Brief 5: Hårdare nordisk pr-kamp – Rivstart för Almegas nya komchef

Här är Grön Ungdoms nya styrelse

Ted Ekeroth hoppar av SD

"Skrota datalagringen, regeringen"

Vinstryck för Kairos

Regeringen sätter Statskontoret på att analysera Forum för levande historia

Stefan Löfven väljer landsbygdsturné framför Almedalen

Unionen och Vision lyfter TCO – upp 2,5 procent

Opinionsras för Moderaterna efter SD-utspel

Meltwater säkrar halv miljard till företagsförvärv

New Republic värvar regeringens förra presschef

Kreab anställer Nordea-chef

Bonnier ger upp annonsaffärerna

Reklamare dominerar Guldäggsjuryn

Polhem upp 5 procent

Coops förra komdirektör till Narva

Lokalpressen startar påverkarorganisation

TV4 letar ny väljarbarometer

Moderaterna pressar Allianskollegorna om en snabb gemensam budget

Regeringen lägger 1 miljard på livsmedelsstrategin

Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Telenor säljer in ”frihet” i militärjuntans Thailand

Rud Pedersen värvar FleishmanHillards finansexpert i Bryssel

TCO: Problemet är inte Arbetsförmedlingen

Grön Ungdom laddar med Lufare och ministrar

LO: Alliansen raserade Arbetsförmedlingen – nu vill de lägga ner den

Diplomat trappar upp inom hållbarhet – värvar från DeLaval

Arenaakademin får ny ledning – vill bli bredare

Fortum hjälper Stockholm ta match med Danmark om datorcentralerna

Sveriges Åkeriföretag driver opinionsbildning med video

Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Douglas Roos (nyheter 24) sågar Skanskas nej till Donald Trumps Mexiko-mur

Narva-konsult efterträder Narva-konsult på advokatbyrå

Fängslande Facebook-hack hos Moderaterna

Round & Round-konsult leder pr-kategorin i Guldägget

Sverigedemokraterna motar bort Kent Ekeroth

Reform Act startar i Danmark

Centerpartiet vill slopa fastighetsskatten för rurala startups

Kent Ekeroth åtalas för för misshandel

Pr-byrå sponsrar FC Rosengård

Myndighetschefer tar över Riksrevisionen

Edelman Deportivos internationella framgångar fortsätter – kan vinna i Reed Awards

Reklamplanner hjälper Friends ge Prime en match om urban affairs

BEACONOMIST 4: Sveriges 130 största digitala byråer

Publicis strukturerar om i Norden med Norden-chef

Spotlights x-vd blir komchef på Coca-Cola

Livsmedelsföretagens krishanterare startar eget

Catharina Elmsäter-Svärd börjar på pa-byrå

SVT snor TV4s väljarbarometer

IPSOS: Vänsterpartiet och Alliansen rycker fram

Moderaterna har haft sitt möte med SD

Tysklands och Sverige ska samarbeta om innovationer och asylsystem

Muf kampanjar på Blocket mot SVT och SR

Bankföreningen: Finansskatten är olaglig

Gullers skaffar hållbarhetsteam – och en vice vd till

Moderata Studenter livestreamar M-talespersoner på Facebook

Miljonvinst till Rossana Mariano

Regeringen ger klartecken till Nord Stream II – kvällen innan Angela Merkel kommer

Omfattande pressuppbåd väntar Angela Merkel (cdu)

Kent Ekeroth (sd) tappar internationellt uppdrag

Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Moderaterna värvar tungt från Stampen och Svenskt Näringsliv och Aftonbladet

Moderaterna tappar mark i de viktigaste frågorna

Veckans Brief 3: SVT snor TV4s väljarbarometer – pr-byråerna som blir affärsutvecklare

Prime får sex partners

LO och lärarfacken vill ha regionalt styrda gymnasier

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.