Primekonsult misstänkts ha läckt till Aftonbladet - riskerar miljonböter

Publicerad 2010-12-22, 09:29

En tidigare anställd, med nära kopplingar till den socialdemokratiska valberedningens ordförande Berit Andnor, har sannolikt försett socialdemokrater och Aftonbladet med dokument om samarbetet mellan Prime och Svenskt Näringsliv. Det kan röra sig om ett omfattande läckage och allt tyder på att Prime förbereder en juridisk process som kan ge både fängelse och miljonböter.

Dela med andra

Aftonbladet har i en serie artiklar berättat om hur Svenskt Näringsliv har anlitat Prime till att försöka påverka Socialdemokraternas tillväxtpolitik. Tidningens reporter Eva Buskas har haft tillgång till detaljerade dokument.

I ett redaktionellt samarbete mellan Dagens Opinion och Makthavare, framkommer att läckan sannolikt är en före detta Prime-medarbetare från Primes public affairs-avdelning. Personen i fråga ingick sannolikt i den grupp (s)-märkta lobbyister uppbygg kring de båda nyckelpersonerna pa-chefen Niklas Nordström och United Minds opinionsanalytiker Carl Melin. Läckan har sedan sannolikt spridigt uppgifterna till ytterligare socialdemokrater som i sin tur kan ha försett tidningen med materialet.
Uppgifterna om att Aftonbladet skulle publicera storyn om kopplingen mellan de (s)-märkta lobbyisterna på Prime och Svenskt Näringsliv cirkulerade bland toppnamn inom Socialdemokraterna i en vecka innan Aftonbladet publicerade sin första artikel fredagen 17 december. Läckan kan ha använts i socialdemokraternas interna maktstrid, vilket Makthavare berättar mer om.

Det kan röra sig om ett mycket omfattande läckage och insamlingsarbete av en rad olika interna dokument som kartlägger och visar hur Prime arbetar med och erbjuder sina tjänster. Daniel Suhonen, chefredaktör för SSU-tidningen Tvärdrag, berättade på sin Facebook-sida om att Aftonbladets källmaterial omfattar ”hundratals sidor internt material från Prime däribland kampanjplaner, offerter m m”. Inlägget är numera raderat.

Dagens Opinion pratade sent i tisdags kväll med den misstänkta läckan, som ger sin syn på saken:

- Jag ser inte på saken på något sätt. Det får står för er. Jag har inga kommentarer.

Hur ser du på läckaget?
- Det är obehagligt när det kommer ut uppgifter som är hemliga. Jag vet inte var de kommer ifrån.

Du känner igen dokumenten som Aftonbladet har publicerat och har haft tillgång till dem. Är det du som är läckan?
- Det är ju en stor grupp av personer det kan röra sig om. Allting är möjligt.

Är du läckan, riskerar du en juridisk process från Prime. Hur ser du på det?.
- Vad ska jag göra åt det? Jag förstår att de diskuterar det.

Den misstänkta läckan får under intervjun flera möjligheter att dementera uppgifterna, men gör det inte.

Efter att Dagens Opinion identifierat personen bakom läckan kontaktades Prime under tisdagen med en intervjuförfrågan. Koncernchefen Carl Fredrik Sammeli, vill inte själv svara på frågorna, men sent tisdag eftermiddag fick Dagens Opinion följande officiella reaktion från Johanna Rehnvall ansvarig för sekretess- och policyfrågor: "Vår enda kommentar är att vi ser mycket, mycket allvarligt på det inträffade. Det här rör sig om strategiskt läckage i ett uppenbart syfte att skada vår verksamhet".

Det kan röra sig om det största kända läckaget för en svensk pr-byrå någonsin. Ett läckage som hotar själva existensen för pr-byrån Prime, som med en total byråintäkt på 140 miljoner kronor är störst i Sverige. Framstår det som om byrån inte kan hålla kontroll på informationen kan kunderna dra öronen åt sig. Tre tappade storkunder skulle minska byråns intäkter med uppskattningsvis 20 procent.

Byrån kartlägger nu själva läckan. Gängse förfarande är att it-avdelningen med inhyrda experter säkrar spår i tele och it-systemen. Den anställdas dator lär ha skickats till experter som kan återställa raderade hårddiskar. Då dokumenten som Aftonbladet har redogjort för var mycket detaljerade kan Prime sannolikt koppla olika versioner av dokumenten till olika personer.

Prime lär också ha inlett ett internt krishanteringsarbete och försökt förklara sig för kunderna inom public affairs. Detta ska ha skett före Aftonbladets publicering.
Prime lär också ha kontaktat jurister som ska driva process mot den misstänkta läckan. Det kan röra sig om omfattande skadeståndskrav. Om läckan skrivit på byråns sekretessavtal rör det sig om en civilrättslig process mellan byrån och den före detta medarbetaren. Teoretiskt kan Prime kräva skadestånd i miljonklassen, om några kunder lämnar byrån som konsekvens av läckan.  Även lagen om skydd för företagshemligheter (1990:409) kan Prime ta till. Straffskalan är böter till sex års fängelse.
Prime har hittills vägrat att svara på frågor om hur byrån ska agera.

Av Andreas Henriksson & Rolf van den Brink

Kommentarer

re: "idioter" "Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter." Jag har svårt att tänka mig att konsulten riskerar fängelse och eller "miljonböter" eller några andra böter. Däremot riskerar personen att skadestånd men det är inte ovanligt att tidningar skriver om sånt Antagligen är det så att konsulten, utöver sitt anställningsavtal, har ett avtal om tystnadsplikt med Prime (det har man på alla seriösa revisionsbyråer och konsultföretag). När konsulten kopierar avtal mm och lämnar dessa till AB har konsulten brutit mot sitt avtal med Prime vilket gör att dom kan inleda en skadeståndsprocess (vilket inte är samma sak som ett brottmål). Då det gäller civilrättsliga skadeståndsprocesser så brukar inte medierna vara lika försiktiga som när det handlar om brottmål utan man brukar vara rätt öppna med vad processen handlar om och vilka som är parter i processen.
Prime borde besinna sig och fundera lite på hur man själv har agerat i "infiltrationsfacket". Sannolikt skulle byrån inte klara att nå upp till grundläggande etiska krav, om man hade varit en amerikansk byrå och ansluten till branschorganisationen PRSA. Förmodligen hade man vid en prövning i dess etiska nämnd ha fällts. Hänvisar till PRSA code of Ethics (www.prsa.org). Att vara öppen om vilka som står uppdragsgivare i en kampanj borde vara en självklarhet också i Sverige, särskilt när det rör sig om poltiska partier och folkrörelser och det är beklagligt att den svenska PR-branscher inte tillämpar en liknande code. Blir det en rättegång, får vi nog se att en etikdebatt kommer upp och blir en bumerang som slår tillbaka inte bara mot Prime utan mot hela branschen, där det trots allt finns byråer som arbetar med öppna kort.
Hur sjukt är detta? Anfall-är-bästa-försvar lär inte fungera i den här frågan. Det är väl istället allmänheten som skall ställa de här till svars. Svenskt Näringsliv som är intimt förbundet med Moderaterna har infiltrerat motståndarsidan på ett oerhört försåtligt sätt som dessutom lämnar många frågetecken. Med tanke på den närhet som finns mellan Svenskt Näringsliv och Moderaterna (se tex Arbetarrörelsens tankesmedja - rapport "Makten över media - http://www.slideshare.net/mpartistaten/rapporten-makten-ver-debatten) är det ju oerhört angeläget att även ställa följande frågor: Finns det några moderata politiker och tjänstemän som känt till det här? och Hur länge har det pågått? Jag instämmer för övrigt i tidningen Cafés kommentar: "En offentlig rättegång, där man alltså stämmer en enskild person på miljonbelopp för att personen i fråga sett till att relevant information om ett smutsigt politiskt spel nått allmänheten, är nog inte lysande krishantering ur ett så kallat pr-perspektiv." http://viktor.cafe.se/idag-ar-vi-alla-industrispioner/ se http://www.dagensmedia.se/nyheter/article10939.ece
Delikat att personer i Prime även figurerar i möten med Wikileaks-åtgärder och att en av de som anmält Assange till polisen även finns i denna krets. Det finns en röd tråd som bara blir tjockare och tjockare, ser faktiskt ut som om Prime kommer att bli en världsnyhet före julaftonen börjar, nedräkningen har börjat, frågan är om Prime kommer att vara lika duktiga på att radera saker på nätet som tidigare.....
Detta är etiskt fullständigt åt h-e, men jag inser också att det finns en bakomliggande förklaring. Troligen är det så enkelt att paniken nu spridit sig i Prime-huset och detta är ett led i att försöka skrämma källan till tystnad - detta då man säkert oroar sig för vad som komma skall. Jag hoppas att ni tillsammans gjort en utförlig analys av konsekvensen det visar sig att ni misstagit er! Skulle det visa sig vara så hamnar ni i en välförtjänt situation där ni sålt ert förtroendekapital på precis samma sätt som Prime.
Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter. Och ni förklarar inte ens varför det är viktigt att allmänheten får veta vem personen är. Detta är helt jävla smaklöst och i mina ögon har ni verkligen bränt ert fötroendekapital

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

Karolina Skog om arbetet med gröna städer

Michael Wolf kryper ur Handelskammaren

HRF och Visita i konflikt fem dagar efter märket – Berns, Grand och Gothia Towers kan drabbas

SISP: En utmaning att effektivisera innovationsarbetet

Telia hittar ersättare till Roberta Alenius hos Bonniers

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.