Primekonsult misstänkts ha läckt till Aftonbladet - riskerar miljonböter

Publicerad 2010-12-22, 09:29

En tidigare anställd, med nära kopplingar till den socialdemokratiska valberedningens ordförande Berit Andnor, har sannolikt försett socialdemokrater och Aftonbladet med dokument om samarbetet mellan Prime och Svenskt Näringsliv. Det kan röra sig om ett omfattande läckage och allt tyder på att Prime förbereder en juridisk process som kan ge både fängelse och miljonböter.

Dela med andra

Aftonbladet har i en serie artiklar berättat om hur Svenskt Näringsliv har anlitat Prime till att försöka påverka Socialdemokraternas tillväxtpolitik. Tidningens reporter Eva Buskas har haft tillgång till detaljerade dokument.

I ett redaktionellt samarbete mellan Dagens Opinion och Makthavare, framkommer att läckan sannolikt är en före detta Prime-medarbetare från Primes public affairs-avdelning. Personen i fråga ingick sannolikt i den grupp (s)-märkta lobbyister uppbygg kring de båda nyckelpersonerna pa-chefen Niklas Nordström och United Minds opinionsanalytiker Carl Melin. Läckan har sedan sannolikt spridigt uppgifterna till ytterligare socialdemokrater som i sin tur kan ha försett tidningen med materialet.
Uppgifterna om att Aftonbladet skulle publicera storyn om kopplingen mellan de (s)-märkta lobbyisterna på Prime och Svenskt Näringsliv cirkulerade bland toppnamn inom Socialdemokraterna i en vecka innan Aftonbladet publicerade sin första artikel fredagen 17 december. Läckan kan ha använts i socialdemokraternas interna maktstrid, vilket Makthavare berättar mer om.

Det kan röra sig om ett mycket omfattande läckage och insamlingsarbete av en rad olika interna dokument som kartlägger och visar hur Prime arbetar med och erbjuder sina tjänster. Daniel Suhonen, chefredaktör för SSU-tidningen Tvärdrag, berättade på sin Facebook-sida om att Aftonbladets källmaterial omfattar ”hundratals sidor internt material från Prime däribland kampanjplaner, offerter m m”. Inlägget är numera raderat.

Dagens Opinion pratade sent i tisdags kväll med den misstänkta läckan, som ger sin syn på saken:

- Jag ser inte på saken på något sätt. Det får står för er. Jag har inga kommentarer.

Hur ser du på läckaget?
- Det är obehagligt när det kommer ut uppgifter som är hemliga. Jag vet inte var de kommer ifrån.

Du känner igen dokumenten som Aftonbladet har publicerat och har haft tillgång till dem. Är det du som är läckan?
- Det är ju en stor grupp av personer det kan röra sig om. Allting är möjligt.

Är du läckan, riskerar du en juridisk process från Prime. Hur ser du på det?.
- Vad ska jag göra åt det? Jag förstår att de diskuterar det.

Den misstänkta läckan får under intervjun flera möjligheter att dementera uppgifterna, men gör det inte.

Efter att Dagens Opinion identifierat personen bakom läckan kontaktades Prime under tisdagen med en intervjuförfrågan. Koncernchefen Carl Fredrik Sammeli, vill inte själv svara på frågorna, men sent tisdag eftermiddag fick Dagens Opinion följande officiella reaktion från Johanna Rehnvall ansvarig för sekretess- och policyfrågor: "Vår enda kommentar är att vi ser mycket, mycket allvarligt på det inträffade. Det här rör sig om strategiskt läckage i ett uppenbart syfte att skada vår verksamhet".

Det kan röra sig om det största kända läckaget för en svensk pr-byrå någonsin. Ett läckage som hotar själva existensen för pr-byrån Prime, som med en total byråintäkt på 140 miljoner kronor är störst i Sverige. Framstår det som om byrån inte kan hålla kontroll på informationen kan kunderna dra öronen åt sig. Tre tappade storkunder skulle minska byråns intäkter med uppskattningsvis 20 procent.

Byrån kartlägger nu själva läckan. Gängse förfarande är att it-avdelningen med inhyrda experter säkrar spår i tele och it-systemen. Den anställdas dator lär ha skickats till experter som kan återställa raderade hårddiskar. Då dokumenten som Aftonbladet har redogjort för var mycket detaljerade kan Prime sannolikt koppla olika versioner av dokumenten till olika personer.

Prime lär också ha inlett ett internt krishanteringsarbete och försökt förklara sig för kunderna inom public affairs. Detta ska ha skett före Aftonbladets publicering.
Prime lär också ha kontaktat jurister som ska driva process mot den misstänkta läckan. Det kan röra sig om omfattande skadeståndskrav. Om läckan skrivit på byråns sekretessavtal rör det sig om en civilrättslig process mellan byrån och den före detta medarbetaren. Teoretiskt kan Prime kräva skadestånd i miljonklassen, om några kunder lämnar byrån som konsekvens av läckan.  Även lagen om skydd för företagshemligheter (1990:409) kan Prime ta till. Straffskalan är böter till sex års fängelse.
Prime har hittills vägrat att svara på frågor om hur byrån ska agera.

Av Andreas Henriksson & Rolf van den Brink

Kommentarer

re: "idioter" "Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter." Jag har svårt att tänka mig att konsulten riskerar fängelse och eller "miljonböter" eller några andra böter. Däremot riskerar personen att skadestånd men det är inte ovanligt att tidningar skriver om sånt Antagligen är det så att konsulten, utöver sitt anställningsavtal, har ett avtal om tystnadsplikt med Prime (det har man på alla seriösa revisionsbyråer och konsultföretag). När konsulten kopierar avtal mm och lämnar dessa till AB har konsulten brutit mot sitt avtal med Prime vilket gör att dom kan inleda en skadeståndsprocess (vilket inte är samma sak som ett brottmål). Då det gäller civilrättsliga skadeståndsprocesser så brukar inte medierna vara lika försiktiga som när det handlar om brottmål utan man brukar vara rätt öppna med vad processen handlar om och vilka som är parter i processen.
Prime borde besinna sig och fundera lite på hur man själv har agerat i "infiltrationsfacket". Sannolikt skulle byrån inte klara att nå upp till grundläggande etiska krav, om man hade varit en amerikansk byrå och ansluten till branschorganisationen PRSA. Förmodligen hade man vid en prövning i dess etiska nämnd ha fällts. Hänvisar till PRSA code of Ethics (www.prsa.org). Att vara öppen om vilka som står uppdragsgivare i en kampanj borde vara en självklarhet också i Sverige, särskilt när det rör sig om poltiska partier och folkrörelser och det är beklagligt att den svenska PR-branscher inte tillämpar en liknande code. Blir det en rättegång, får vi nog se att en etikdebatt kommer upp och blir en bumerang som slår tillbaka inte bara mot Prime utan mot hela branschen, där det trots allt finns byråer som arbetar med öppna kort.
Hur sjukt är detta? Anfall-är-bästa-försvar lär inte fungera i den här frågan. Det är väl istället allmänheten som skall ställa de här till svars. Svenskt Näringsliv som är intimt förbundet med Moderaterna har infiltrerat motståndarsidan på ett oerhört försåtligt sätt som dessutom lämnar många frågetecken. Med tanke på den närhet som finns mellan Svenskt Näringsliv och Moderaterna (se tex Arbetarrörelsens tankesmedja - rapport "Makten över media - http://www.slideshare.net/mpartistaten/rapporten-makten-ver-debatten) är det ju oerhört angeläget att även ställa följande frågor: Finns det några moderata politiker och tjänstemän som känt till det här? och Hur länge har det pågått? Jag instämmer för övrigt i tidningen Cafés kommentar: "En offentlig rättegång, där man alltså stämmer en enskild person på miljonbelopp för att personen i fråga sett till att relevant information om ett smutsigt politiskt spel nått allmänheten, är nog inte lysande krishantering ur ett så kallat pr-perspektiv." http://viktor.cafe.se/idag-ar-vi-alla-industrispioner/ se http://www.dagensmedia.se/nyheter/article10939.ece
Delikat att personer i Prime även figurerar i möten med Wikileaks-åtgärder och att en av de som anmält Assange till polisen även finns i denna krets. Det finns en röd tråd som bara blir tjockare och tjockare, ser faktiskt ut som om Prime kommer att bli en världsnyhet före julaftonen börjar, nedräkningen har börjat, frågan är om Prime kommer att vara lika duktiga på att radera saker på nätet som tidigare.....
Detta är etiskt fullständigt åt h-e, men jag inser också att det finns en bakomliggande förklaring. Troligen är det så enkelt att paniken nu spridit sig i Prime-huset och detta är ett led i att försöka skrämma källan till tystnad - detta då man säkert oroar sig för vad som komma skall. Jag hoppas att ni tillsammans gjort en utförlig analys av konsekvensen det visar sig att ni misstagit er! Skulle det visa sig vara så hamnar ni i en välförtjänt situation där ni sålt ert förtroendekapital på precis samma sätt som Prime.
Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter. Och ni förklarar inte ens varför det är viktigt att allmänheten får veta vem personen är. Detta är helt jävla smaklöst och i mina ögon har ni verkligen bränt ert fötroendekapital

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

Birgitta Ohlsson på gång att nomineras till partiledare (l)

Centerpartiet bygger varumärke med Ica

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.