Primekonsult misstänkts ha läckt till Aftonbladet - riskerar miljonböter

Publicerad 2010-12-22, 09:29

En tidigare anställd, med nära kopplingar till den socialdemokratiska valberedningens ordförande Berit Andnor, har sannolikt försett socialdemokrater och Aftonbladet med dokument om samarbetet mellan Prime och Svenskt Näringsliv. Det kan röra sig om ett omfattande läckage och allt tyder på att Prime förbereder en juridisk process som kan ge både fängelse och miljonböter.

Dela med andra

Aftonbladet har i en serie artiklar berättat om hur Svenskt Näringsliv har anlitat Prime till att försöka påverka Socialdemokraternas tillväxtpolitik. Tidningens reporter Eva Buskas har haft tillgång till detaljerade dokument.

I ett redaktionellt samarbete mellan Dagens Opinion och Makthavare, framkommer att läckan sannolikt är en före detta Prime-medarbetare från Primes public affairs-avdelning. Personen i fråga ingick sannolikt i den grupp (s)-märkta lobbyister uppbygg kring de båda nyckelpersonerna pa-chefen Niklas Nordström och United Minds opinionsanalytiker Carl Melin. Läckan har sedan sannolikt spridigt uppgifterna till ytterligare socialdemokrater som i sin tur kan ha försett tidningen med materialet.
Uppgifterna om att Aftonbladet skulle publicera storyn om kopplingen mellan de (s)-märkta lobbyisterna på Prime och Svenskt Näringsliv cirkulerade bland toppnamn inom Socialdemokraterna i en vecka innan Aftonbladet publicerade sin första artikel fredagen 17 december. Läckan kan ha använts i socialdemokraternas interna maktstrid, vilket Makthavare berättar mer om.

Det kan röra sig om ett mycket omfattande läckage och insamlingsarbete av en rad olika interna dokument som kartlägger och visar hur Prime arbetar med och erbjuder sina tjänster. Daniel Suhonen, chefredaktör för SSU-tidningen Tvärdrag, berättade på sin Facebook-sida om att Aftonbladets källmaterial omfattar ”hundratals sidor internt material från Prime däribland kampanjplaner, offerter m m”. Inlägget är numera raderat.

Dagens Opinion pratade sent i tisdags kväll med den misstänkta läckan, som ger sin syn på saken:

- Jag ser inte på saken på något sätt. Det får står för er. Jag har inga kommentarer.

Hur ser du på läckaget?
- Det är obehagligt när det kommer ut uppgifter som är hemliga. Jag vet inte var de kommer ifrån.

Du känner igen dokumenten som Aftonbladet har publicerat och har haft tillgång till dem. Är det du som är läckan?
- Det är ju en stor grupp av personer det kan röra sig om. Allting är möjligt.

Är du läckan, riskerar du en juridisk process från Prime. Hur ser du på det?.
- Vad ska jag göra åt det? Jag förstår att de diskuterar det.

Den misstänkta läckan får under intervjun flera möjligheter att dementera uppgifterna, men gör det inte.

Efter att Dagens Opinion identifierat personen bakom läckan kontaktades Prime under tisdagen med en intervjuförfrågan. Koncernchefen Carl Fredrik Sammeli, vill inte själv svara på frågorna, men sent tisdag eftermiddag fick Dagens Opinion följande officiella reaktion från Johanna Rehnvall ansvarig för sekretess- och policyfrågor: "Vår enda kommentar är att vi ser mycket, mycket allvarligt på det inträffade. Det här rör sig om strategiskt läckage i ett uppenbart syfte att skada vår verksamhet".

Det kan röra sig om det största kända läckaget för en svensk pr-byrå någonsin. Ett läckage som hotar själva existensen för pr-byrån Prime, som med en total byråintäkt på 140 miljoner kronor är störst i Sverige. Framstår det som om byrån inte kan hålla kontroll på informationen kan kunderna dra öronen åt sig. Tre tappade storkunder skulle minska byråns intäkter med uppskattningsvis 20 procent.

Byrån kartlägger nu själva läckan. Gängse förfarande är att it-avdelningen med inhyrda experter säkrar spår i tele och it-systemen. Den anställdas dator lär ha skickats till experter som kan återställa raderade hårddiskar. Då dokumenten som Aftonbladet har redogjort för var mycket detaljerade kan Prime sannolikt koppla olika versioner av dokumenten till olika personer.

Prime lär också ha inlett ett internt krishanteringsarbete och försökt förklara sig för kunderna inom public affairs. Detta ska ha skett före Aftonbladets publicering.
Prime lär också ha kontaktat jurister som ska driva process mot den misstänkta läckan. Det kan röra sig om omfattande skadeståndskrav. Om läckan skrivit på byråns sekretessavtal rör det sig om en civilrättslig process mellan byrån och den före detta medarbetaren. Teoretiskt kan Prime kräva skadestånd i miljonklassen, om några kunder lämnar byrån som konsekvens av läckan.  Även lagen om skydd för företagshemligheter (1990:409) kan Prime ta till. Straffskalan är böter till sex års fängelse.
Prime har hittills vägrat att svara på frågor om hur byrån ska agera.

Av Andreas Henriksson & Rolf van den Brink

Kommentarer

re: "idioter" "Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter." Jag har svårt att tänka mig att konsulten riskerar fängelse och eller "miljonböter" eller några andra böter. Däremot riskerar personen att skadestånd men det är inte ovanligt att tidningar skriver om sånt Antagligen är det så att konsulten, utöver sitt anställningsavtal, har ett avtal om tystnadsplikt med Prime (det har man på alla seriösa revisionsbyråer och konsultföretag). När konsulten kopierar avtal mm och lämnar dessa till AB har konsulten brutit mot sitt avtal med Prime vilket gör att dom kan inleda en skadeståndsprocess (vilket inte är samma sak som ett brottmål). Då det gäller civilrättsliga skadeståndsprocesser så brukar inte medierna vara lika försiktiga som när det handlar om brottmål utan man brukar vara rätt öppna med vad processen handlar om och vilka som är parter i processen.
Prime borde besinna sig och fundera lite på hur man själv har agerat i "infiltrationsfacket". Sannolikt skulle byrån inte klara att nå upp till grundläggande etiska krav, om man hade varit en amerikansk byrå och ansluten till branschorganisationen PRSA. Förmodligen hade man vid en prövning i dess etiska nämnd ha fällts. Hänvisar till PRSA code of Ethics (www.prsa.org). Att vara öppen om vilka som står uppdragsgivare i en kampanj borde vara en självklarhet också i Sverige, särskilt när det rör sig om poltiska partier och folkrörelser och det är beklagligt att den svenska PR-branscher inte tillämpar en liknande code. Blir det en rättegång, får vi nog se att en etikdebatt kommer upp och blir en bumerang som slår tillbaka inte bara mot Prime utan mot hela branschen, där det trots allt finns byråer som arbetar med öppna kort.
Hur sjukt är detta? Anfall-är-bästa-försvar lär inte fungera i den här frågan. Det är väl istället allmänheten som skall ställa de här till svars. Svenskt Näringsliv som är intimt förbundet med Moderaterna har infiltrerat motståndarsidan på ett oerhört försåtligt sätt som dessutom lämnar många frågetecken. Med tanke på den närhet som finns mellan Svenskt Näringsliv och Moderaterna (se tex Arbetarrörelsens tankesmedja - rapport "Makten över media - http://www.slideshare.net/mpartistaten/rapporten-makten-ver-debatten) är det ju oerhört angeläget att även ställa följande frågor: Finns det några moderata politiker och tjänstemän som känt till det här? och Hur länge har det pågått? Jag instämmer för övrigt i tidningen Cafés kommentar: "En offentlig rättegång, där man alltså stämmer en enskild person på miljonbelopp för att personen i fråga sett till att relevant information om ett smutsigt politiskt spel nått allmänheten, är nog inte lysande krishantering ur ett så kallat pr-perspektiv." http://viktor.cafe.se/idag-ar-vi-alla-industrispioner/ se http://www.dagensmedia.se/nyheter/article10939.ece
Delikat att personer i Prime även figurerar i möten med Wikileaks-åtgärder och att en av de som anmält Assange till polisen även finns i denna krets. Det finns en röd tråd som bara blir tjockare och tjockare, ser faktiskt ut som om Prime kommer att bli en världsnyhet före julaftonen börjar, nedräkningen har börjat, frågan är om Prime kommer att vara lika duktiga på att radera saker på nätet som tidigare.....
Detta är etiskt fullständigt åt h-e, men jag inser också att det finns en bakomliggande förklaring. Troligen är det så enkelt att paniken nu spridit sig i Prime-huset och detta är ett led i att försöka skrämma källan till tystnad - detta då man säkert oroar sig för vad som komma skall. Jag hoppas att ni tillsammans gjort en utförlig analys av konsekvensen det visar sig att ni misstagit er! Skulle det visa sig vara så hamnar ni i en välförtjänt situation där ni sålt ert förtroendekapital på precis samma sätt som Prime.
Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter. Och ni förklarar inte ens varför det är viktigt att allmänheten får veta vem personen är. Detta är helt jävla smaklöst och i mina ögon har ni verkligen bränt ert fötroendekapital

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Byrån som ersätter F&B på IQ

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

Ägarna lägger ner Finest

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.