Primekonsult misstänkts ha läckt till Aftonbladet - riskerar miljonböter

Publicerad 2010-12-22, 09:29

En tidigare anställd, med nära kopplingar till den socialdemokratiska valberedningens ordförande Berit Andnor, har sannolikt försett socialdemokrater och Aftonbladet med dokument om samarbetet mellan Prime och Svenskt Näringsliv. Det kan röra sig om ett omfattande läckage och allt tyder på att Prime förbereder en juridisk process som kan ge både fängelse och miljonböter.

Dela med andra

Aftonbladet har i en serie artiklar berättat om hur Svenskt Näringsliv har anlitat Prime till att försöka påverka Socialdemokraternas tillväxtpolitik. Tidningens reporter Eva Buskas har haft tillgång till detaljerade dokument.

I ett redaktionellt samarbete mellan Dagens Opinion och Makthavare, framkommer att läckan sannolikt är en före detta Prime-medarbetare från Primes public affairs-avdelning. Personen i fråga ingick sannolikt i den grupp (s)-märkta lobbyister uppbygg kring de båda nyckelpersonerna pa-chefen Niklas Nordström och United Minds opinionsanalytiker Carl Melin. Läckan har sedan sannolikt spridigt uppgifterna till ytterligare socialdemokrater som i sin tur kan ha försett tidningen med materialet.
Uppgifterna om att Aftonbladet skulle publicera storyn om kopplingen mellan de (s)-märkta lobbyisterna på Prime och Svenskt Näringsliv cirkulerade bland toppnamn inom Socialdemokraterna i en vecka innan Aftonbladet publicerade sin första artikel fredagen 17 december. Läckan kan ha använts i socialdemokraternas interna maktstrid, vilket Makthavare berättar mer om.

Det kan röra sig om ett mycket omfattande läckage och insamlingsarbete av en rad olika interna dokument som kartlägger och visar hur Prime arbetar med och erbjuder sina tjänster. Daniel Suhonen, chefredaktör för SSU-tidningen Tvärdrag, berättade på sin Facebook-sida om att Aftonbladets källmaterial omfattar ”hundratals sidor internt material från Prime däribland kampanjplaner, offerter m m”. Inlägget är numera raderat.

Dagens Opinion pratade sent i tisdags kväll med den misstänkta läckan, som ger sin syn på saken:

- Jag ser inte på saken på något sätt. Det får står för er. Jag har inga kommentarer.

Hur ser du på läckaget?
- Det är obehagligt när det kommer ut uppgifter som är hemliga. Jag vet inte var de kommer ifrån.

Du känner igen dokumenten som Aftonbladet har publicerat och har haft tillgång till dem. Är det du som är läckan?
- Det är ju en stor grupp av personer det kan röra sig om. Allting är möjligt.

Är du läckan, riskerar du en juridisk process från Prime. Hur ser du på det?.
- Vad ska jag göra åt det? Jag förstår att de diskuterar det.

Den misstänkta läckan får under intervjun flera möjligheter att dementera uppgifterna, men gör det inte.

Efter att Dagens Opinion identifierat personen bakom läckan kontaktades Prime under tisdagen med en intervjuförfrågan. Koncernchefen Carl Fredrik Sammeli, vill inte själv svara på frågorna, men sent tisdag eftermiddag fick Dagens Opinion följande officiella reaktion från Johanna Rehnvall ansvarig för sekretess- och policyfrågor: "Vår enda kommentar är att vi ser mycket, mycket allvarligt på det inträffade. Det här rör sig om strategiskt läckage i ett uppenbart syfte att skada vår verksamhet".

Det kan röra sig om det största kända läckaget för en svensk pr-byrå någonsin. Ett läckage som hotar själva existensen för pr-byrån Prime, som med en total byråintäkt på 140 miljoner kronor är störst i Sverige. Framstår det som om byrån inte kan hålla kontroll på informationen kan kunderna dra öronen åt sig. Tre tappade storkunder skulle minska byråns intäkter med uppskattningsvis 20 procent.

Byrån kartlägger nu själva läckan. Gängse förfarande är att it-avdelningen med inhyrda experter säkrar spår i tele och it-systemen. Den anställdas dator lär ha skickats till experter som kan återställa raderade hårddiskar. Då dokumenten som Aftonbladet har redogjort för var mycket detaljerade kan Prime sannolikt koppla olika versioner av dokumenten till olika personer.

Prime lär också ha inlett ett internt krishanteringsarbete och försökt förklara sig för kunderna inom public affairs. Detta ska ha skett före Aftonbladets publicering.
Prime lär också ha kontaktat jurister som ska driva process mot den misstänkta läckan. Det kan röra sig om omfattande skadeståndskrav. Om läckan skrivit på byråns sekretessavtal rör det sig om en civilrättslig process mellan byrån och den före detta medarbetaren. Teoretiskt kan Prime kräva skadestånd i miljonklassen, om några kunder lämnar byrån som konsekvens av läckan.  Även lagen om skydd för företagshemligheter (1990:409) kan Prime ta till. Straffskalan är böter till sex års fängelse.
Prime har hittills vägrat att svara på frågor om hur byrån ska agera.

Av Andreas Henriksson & Rolf van den Brink

Kommentarer

re: "idioter" "Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter." Jag har svårt att tänka mig att konsulten riskerar fängelse och eller "miljonböter" eller några andra böter. Däremot riskerar personen att skadestånd men det är inte ovanligt att tidningar skriver om sånt Antagligen är det så att konsulten, utöver sitt anställningsavtal, har ett avtal om tystnadsplikt med Prime (det har man på alla seriösa revisionsbyråer och konsultföretag). När konsulten kopierar avtal mm och lämnar dessa till AB har konsulten brutit mot sitt avtal med Prime vilket gör att dom kan inleda en skadeståndsprocess (vilket inte är samma sak som ett brottmål). Då det gäller civilrättsliga skadeståndsprocesser så brukar inte medierna vara lika försiktiga som när det handlar om brottmål utan man brukar vara rätt öppna med vad processen handlar om och vilka som är parter i processen.
Prime borde besinna sig och fundera lite på hur man själv har agerat i "infiltrationsfacket". Sannolikt skulle byrån inte klara att nå upp till grundläggande etiska krav, om man hade varit en amerikansk byrå och ansluten till branschorganisationen PRSA. Förmodligen hade man vid en prövning i dess etiska nämnd ha fällts. Hänvisar till PRSA code of Ethics (www.prsa.org). Att vara öppen om vilka som står uppdragsgivare i en kampanj borde vara en självklarhet också i Sverige, särskilt när det rör sig om poltiska partier och folkrörelser och det är beklagligt att den svenska PR-branscher inte tillämpar en liknande code. Blir det en rättegång, får vi nog se att en etikdebatt kommer upp och blir en bumerang som slår tillbaka inte bara mot Prime utan mot hela branschen, där det trots allt finns byråer som arbetar med öppna kort.
Hur sjukt är detta? Anfall-är-bästa-försvar lär inte fungera i den här frågan. Det är väl istället allmänheten som skall ställa de här till svars. Svenskt Näringsliv som är intimt förbundet med Moderaterna har infiltrerat motståndarsidan på ett oerhört försåtligt sätt som dessutom lämnar många frågetecken. Med tanke på den närhet som finns mellan Svenskt Näringsliv och Moderaterna (se tex Arbetarrörelsens tankesmedja - rapport "Makten över media - http://www.slideshare.net/mpartistaten/rapporten-makten-ver-debatten) är det ju oerhört angeläget att även ställa följande frågor: Finns det några moderata politiker och tjänstemän som känt till det här? och Hur länge har det pågått? Jag instämmer för övrigt i tidningen Cafés kommentar: "En offentlig rättegång, där man alltså stämmer en enskild person på miljonbelopp för att personen i fråga sett till att relevant information om ett smutsigt politiskt spel nått allmänheten, är nog inte lysande krishantering ur ett så kallat pr-perspektiv." http://viktor.cafe.se/idag-ar-vi-alla-industrispioner/ se http://www.dagensmedia.se/nyheter/article10939.ece
Delikat att personer i Prime även figurerar i möten med Wikileaks-åtgärder och att en av de som anmält Assange till polisen även finns i denna krets. Det finns en röd tråd som bara blir tjockare och tjockare, ser faktiskt ut som om Prime kommer att bli en världsnyhet före julaftonen börjar, nedräkningen har börjat, frågan är om Prime kommer att vara lika duktiga på att radera saker på nätet som tidigare.....
Detta är etiskt fullständigt åt h-e, men jag inser också att det finns en bakomliggande förklaring. Troligen är det så enkelt att paniken nu spridit sig i Prime-huset och detta är ett led i att försöka skrämma källan till tystnad - detta då man säkert oroar sig för vad som komma skall. Jag hoppas att ni tillsammans gjort en utförlig analys av konsekvensen det visar sig att ni misstagit er! Skulle det visa sig vara så hamnar ni i en välförtjänt situation där ni sålt ert förtroendekapital på precis samma sätt som Prime.
Ni outar en person som enligt er själva riskerar fängelse eller miljonböter. Och ni förklarar inte ens varför det är viktigt att allmänheten får veta vem personen är. Detta är helt jävla smaklöst och i mina ögon har ni verkligen bränt ert fötroendekapital

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Muf: EU ska bara ägna sig åt gemensamma frågor

Intellecta bromsar in Q2

TNS Sifo bantar sig till högre marginal

Regeringen lägger 16 miljoner på symbios och cirkulära affärer

Så mycket omsätter LOs mediehus

Google ökar i Sverige – men betalar ännu mindre skatt

Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Ökad omsättning – minskad marginal på Cohn & Wolfe

Skattebetalarna ser trendbrott – skatterna ökar

Ehrenberg fångas i turist-pr-nät

Här är Sveriges mest och minst aktiva EU-parlamentariker

Sverige skaffar ambassad i Libanon

269 procent upp för Omni – men fortsatt rött

Stefan Löfven "följer med oro" läget i Turkiet.

Tidigare M-topp lanserar Ubers glasskampanj

KU kallar till extramöte om riksrevisorerna

Regeringen lägger 7,5 miljoner på "born globals"

Försäljningslyft för Mynewsdesk men fortsatt rött

Almedalsspanarna rankar varumärken

Sven-Erik Bucht (s) sparkar skogsutredaren

Hyperloop till Finland – lika dyrt som höghastighetsbanorna

Minskade marginaler på Dagens Industri

Geelmuyden Kiese tappar vice vd efter ett halvår

52 000 nya besöksjobb – 106 000 jobb bort i industrin

Gustav Martner (cp +b) till Prime

Ungdomsförbundens tuffa Almedalsvecka

ungdomsförbunden tar matchen. för industrin.

Fortsatt rött för Dagens Media

Kraven på skogsutredarens avgång ökar

Hård kritik mot Sjöfartsverkets helikopterköp men pr-köpen granskas inte

”Varmt men dåligt påläst”, Jonas Sjöstedt (v)

Partiledarna som drog mest publik (per mandat) i Almedalen

Fortsatt miljonförlust för Politism

Blå Tågets ägare vill stämma Trafikverket – MTR tar över trafiken

Riksrevisionen tar in extern utredare efter DN-granskning

Anna Kinberg Batra drog 1 500 men inte Fredrik Reinfeldt

De lånade kläder i Almedalsgarderoben – S-minister gick i Annie Lööfs klänning

SDU-konkurrenten funderar på eget parti – "Jimmie är lam"

”Tydligast, men för långt”, Anna Kinberg Batra (m)

Här är Vs förslag för pensionärerna

Anna Kinberg Batra (m): Viktigt uttrycka tydliga värderingar

”Konstiga konstpauser men bra innehåll”, Anna Kinberg Batra

Moderaterna presenterade fyra förslag om integration

Vänsterpartiet kräver insatsstyrka mot skattesmitare

”Ett rörigt metaforträsk”, Isabella Lövin

Riksrevisor avgår på stört - skickade internmejl till känd sambo

Isabella Lövin: Man blir trött av politik i pratminus och siffror

S-toppar slöt upp bakom Isabella Lövin (mp)

”Kanske veckans bästa tal”

Grön tidning lägger 250 000 kronor på Almedalen

Han är Årets digitala kommunikatör

JKL/MSL-contentchef går till kundsidan

Almedalsspanarna rankar bank och försäkring

SOS Barnbyar är Hetast i Almedalen – och hederspris till Karin Lindvall

Regeringen tillsätter Svante Axelsson som samordnare för Fossilfritt Sverige

SDs riksdagsbänk bänkade sig i Almedalen

”Jimmie Åkesson målade Sverige som laglöst land”

Här är finalisterna i Hetast i Almedalen 2016

Lantero vill träffa krävande kunder i Almedalen

ALMEDALSBUZZET: SD-kritiken breder ut sig

De ÄR Innovativast i Almedalen 2016

Vem betalade Samhalls/Landshövdingens vip-bord på DJ Battle?

De kan bli Årets digitala kommunikatör

Här är alla nomineringar till Hetast

Jimmie Åkesson (sd) talar om de ”förlorade områdena”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2016

SD rasar över S Facebookbild

Förorten tema för SDs dag

Ebba Busch Thor (kd): Det handlar om tillgänglighet

KD-gräddan på plats

"Ebba Busch Thor är varm i parken men kall i rutan"

”Ebba flörtar mer än lovligt med SD-väljarna”

ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Lärarnas Riksförbund sågar Ebba Busch Thors ”klassiker”

ALMEDALSBUZZET: Fortsatt snack om fastighet och säkerhet

Här hackas fram bostäder för studenter

H+K Strategies kryddar matkampen med Hej Digital

Kristdemokraterna vill ha Kanon med Svenska värderingar för nyanlända

Just Arrived stoppas av Swedavia

”Det går framåt, Stefan Löfven”

Här är Petter Stordalens skuggministrar

Stefan Löfven: Partierna ska ha en daglig dialog

Ministertätt på Stefan Löfvens tal

Stefan Löfvens tal: Ett 30 minuters pep-talk

Höjt anseende för myndigheterna – Arbetsförmedlingen i botten

Här är regeringens lag i DJ Battle

Philip Botström, Aida Hadzialic och Hanna Lidström.

Narva värvar från Washington DC

ALMEDALSBUZZET: Det surras om Fastigheter och Agnes Wold

Delegation och tio-punktsprogram ska lösa segregationen

ALMEDALSSPANARNA: Digital hysteri råder

Alliansen släpper rapport om Stefan Löfvens ”fyra svek”

PA-KONSULT: Almedalen blir mer exkluderande

Den klassiska dialogen med väljarna, via medierna.

Annie Lööf: Jag kör min egen Twitter

3 199 plus Maud Olofsson såg Annie Lööf

Annie Lööfs tal: ”Som valtalet 2006”

Retorikexperten: Annie Lööf behöver en ny talskrivare

Almedalsbuzzet: Hannif Bali (m), Grant Thornton och Djurens Rätt tar position

Byggcheferna och Byggnads river fördomar i gps-soffa

Centern vill slopa arbetsgivaravgiften för alla i två år för unga och nyanlända

Ipsos: Ökat stöd för S i flera sakfrågor

Sifo/Coop: M-väljare gillar prickig korv – V som i veganer

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.