BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

Publicerad 2018-01-07, 12:53

BEACONOMIST. I utgåva 39 berättar vi bland annat om hur mediebyråerna som traditionellt köper distribution av innehåll för sina uppdragsgivare nu styr om till att själva producera content. Vi tittar också särskilt på hur Estrella och Folkspel tänker kring nya sätt att jobba med rörligt innehåll.

Dela med andra

Beaconomist är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin för alla som jobbar med digitala tjänster, kanaler och upplevelser. Här är innehållet i utgåva 39 av 40 för 2017.

LEDARE
* ”Paradoxen som kan sänka marktech”

AFFÄRER
* Mediebyråerna tror på stora contentaffärer
* IFS tankesmedja skapar affärssystem av drönare
* Tieto tecknar ramavtal inom offentlig sektor / Evry förlänger med Systemet

KUND
* 13 byråer slogs i SGAs superpitch

CASE
* Femåringen Swish på väg mot fintech-land
* Elle växer som poddproducent
* Estrella visar oersättliga stunder i icke-linjär tv
* ”Ikeas app missar kopplingen till e-handeln”
* Folkspel testar Youtube för Bingolotto

METOD
* Konsten att få gäster till podden
* ”Vi måste förstå kontexten för att förstå folks känslor”
* Så här lyckas du med kanalövergripande marknadsföring

UNDERSÖKNING
* Digitaliseringen ökar marknadschefens inflytande

BRANSCH
* Digitaliseringsmyndigheten ska fixa smartare Sverige
* Spoon och OTW de stora vinnarna på Pearl Awards

TREND
* Hej Tomten!

JOBB
* Telia utser ny marknadschef / Indentive utser ny vd

KALENDER
* E-handelsevent och influerarmarknadsföring
PERSONER
Joakim Kempff, Emil Thelander, Johan Eidmann, Nick Bauer, Bas de Vos, Oscar Johansson, Anna-Lena Wretman, Lisa Arnell, Kakan hermansson, Anja Forsnor, Nina Campioni, Elsa Billgren, Sofia Wood, Sofi Randén, Therese Lindgren, Johan Hedberg, Jens Mikkelsen, Gabriella Lahti, Karin Setréus, Bengt Kjellson, Daniel Collin

SAKER
Maxus, MEC, Wavemaker, Publicis Media, OMD, Bizkit Havas, Mediacom Beyond Advertising Sweden, IFS, Glory Days, SGA Fastigheter, Swish, Elle, Estrella, Ikea Place, Folkspel, Bingolotto, Youtube, Acast, Adobe, Deloitte, Spoon, OTW, Make Your Mark, Åkesson & Curry, Chimney, Pearl Awards, Barking Like Frankie

PRENUMERERA
Du kan också bli prenumerant av Dagens Opinions Beaconomist och få 40 utgåvor rakt ner i mobilen.
 
HÄR ÄR PRISLISTAN
·       Grundprenumeration till en mejladress: 2 900 kronor
·       Företagsprenumeration upp till 9 adresser: 5 900 kronor
·       Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9 750 kronor
·       Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 17 500 kronor
·       Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.
 
MEJLA prenumerera@dagensopinion.se för en smidig och schyst prenumeration med minimal CO2-påverkan. 

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.