Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Publicerad 2017-07-11, 11:58

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Tennisspelaren Björn Borg låg lågt med politiska ståndpunkter förutom visst skatteuppror i Monaco. Klädmärket Björn Borg gör däremot ett tungt politiskt ställningstagande genom att arrangera en tennismatch på gränsen mellan Mexico och USA. 

Dela med andra

Filmen är inspelande vid Tijuana River med tennisspelarna Mariano Argote från Mexico och Peter Clemente från USA.
Reklamfilmen har många dokumentära drag,  bland annat bandande intervjuer med en amerikansk säkerhetsexpert och sekvenser med hovrande helikoptrar och tjutande polisbilar.
 
Slutbudskapet är ”Change your game”.
 
– Det här är ett sätt för oss att visa att vi tror mer på att bygga tennisnät än att sätta upp murar. Vi tror på sportens kraft att förena olika länder, säger Jonas Lindberg-Nyvang, marknadsdirektör på Björn Borg.

Varför just gränskonflikten mellan USA och Mexiko?
– Vi tyckte ämnet var så omdiskuterat och när vi fick idén, så tyckte vi att det kändes som en självklarhet att försöka. Vi står ju för öppna gränser i våra värderingar. Sedan har det inte varit en lätt övning att få till det.

Hur har ni bedömt riskerna?
– Kunde vi göra filmen utan att det skadar någon eller påverkar någon negativt, tyckte vi att det var en bra sak att göra.  Vi ser det som ett sätt att gestalta vad vi står för som ett sporvarumärke, öppenhet och fair play.

Samtidigt kan det uppfattas som ni vänder er direkt till USAs president Donald Trump med ert ställningstagande?
– Det kände helt enkelt rätt att att göra det.

Vad har ni fått för reaktioner?
– Vi har precis släppt filmen och börjar får lite positiva reaktioner.

Vad räknar ni med för reaktioner?
– Vi hoppas att det blir positiva reaktioner där vi medverkar till sportens förenande kraft. Vi hoppas att folk ska dela filmen och sprida budskapet.

Hur sprider ni filmen?
–  Vi sprider den globalt via våra sociala kanaler och olika pressdistributionstjänster vi jobbar med.

Ni går in i världspolitiken med ett tungt ställningstagande, är det en ny inriktning?
– Vi har alltid jobbat med att ta ställning i vår kommunikation mot exempelvis antigaylagarna i Ryssland. Vi har jobbat med olika frågor som vi tycker är viktiga i samhället, som att man ska kunna älska vem man vill och och att vi ska ha demokrati och andra ämnen som är relevanta för vår existens som ett sportvarumärke.

Kommer det mer liknande kampanjer?
– Ja, vi kokar av idéer.

Byrån bakom kampanjen är svenska Round and Round med Patriksson som pr-byrå.

Filmens producent är Klaus Thymann.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Populistiskt, och tyvärr stötande för många av deras kunder. Det var sista gången jag köper det märket. Gränsen mellan USA och Mexiko är redan bebyggd med en barriär cirka en tredjedel av vägen. Och Mexiko har stenhård gränsbevakning vid sin södra gräns och avvisar illegaler direkt. Men det får inte vi i västvärlden göra, inte ens när det är uppenbart för alla att de flesta som kommer är ekonomiska migranter. Dessutom vill inte Trump "stänga" gränsen, han vill att de ska bli en ordnad process så att alla som vill in ansöker den riktiga vägen och kommer in legalt. Inte som idag när det lever mellan 10-20 miljoner under jorden illegalt i USA.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.

Saab ökar JAS-takten i Kroatien – lovar bygga forskningscenter

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

LO tror på högre tillväxt än Almega

Hon är Handelsbankens nya komdirektör

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

Rippler upp 3,4 procent

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.