Bluffundersökarna Marknadsinsikt byter kostym

Publicerad 2014-08-18, 13:35

UNDERSÖKNING. Marknadsinsikt, som genomförde suspekta opinionsundersökningar och som dragit på sig mängder med KO-anmälningar, har av allt att döma bytt namn. Metoderna, och sannolikt även personerna bakom, är dock desamma.
Dagens Opinion har tidigare berättat om Marknadsinsikt, som utgav sig för att vara ett seriöst undersökningsföretag som bland annat gjorde partisympatimätningar inför höstens val.  Webbsidan, marknadsinsikt.com, är sedan åtminstone 29 augusti (den senaste anmälan till Konsumentverket inkom 28 augusti) nedsläckt. I stället har en ny, snarlik, sajt dykt upp.
 
Nu går det påstådda undersökningsföretaget under namnet Dittval. Tillvägagångssättet är dock detsamma. Oombett skickar Dittval ut sms med texten "Om det var val till riksdagen idag, vilket parti skulle du rosta pa? Svara V/S/MP/SD/M/C/FP/KD/ANNAT eller VET EJ. Tack"

Frågan är identisk med de sms som föregångaren Marknadsinsikt skickade ut.

Marknadsinsikts partisympatisiffror tenderade att kraftigt gynna Sverigedemokraterna, partiet fick betydligt högre resultat hos Marknadsinsikt än i de etablerade opinionsinstitutens mätningar. Sverigedemokraterna gavs till exempel ett väljarstöd på 16,2 procent i en mätning från november 2013.
 
Samma tendens återfinns i Dittvals sympatibarometer. I den färskaste mätningen, från 4 augusti, får Sverigedemokraterna 13,2 procent, betydligt högre än resultaten från vedertagna undersökningsföretag.
 
Vem som står bakom Dittval.org är, i likhet med nu nedlagda Marknadsinsikt.com, oklart, och vem som registrerat domänen är medvetet dolt.
En mediekanal som, uppmuntrad av de till synes strålande siffrorna för Sverigedemokraterna, vid ett par tillfällen publicerade Marknadsinsikts mätningar var Avpixlat. Artiklarna är emellertid inte längre tillgängliga.

Sedan Mats Dagerlind tog över utgivaransvaret för Avpixlat har han nämligen valt att gå igenom varje enskild tidigare publicerad artikel för att försäkra sig om att slippa stå till svars för till exempel otillåten användning av upphovsrättskyddade bilder eller "övertramp gällande hets mot folkgrupp och förtal".
 
– Innan vi var riktigt på det klara med vilka Marknadsinsikt var återpublicerade vi vid ett antal tillfällen deras mätningar. Senaste gången som det skedde var för minst ett år sedan. Sedan någon på redaktionen uppmärksammade att det inte rörde sig om ett seriöst företag har vi tagit beslutet att inte göra det igen, säger Mats Dagerlind.
 
Oscar Örum

Kommentarer

Jag tycker det är kul med opinionsundersökningar och jag har aldrig svarat det jag faktiskt hade röstat på...ofta svarar jag det rakt motsatta och det vore roligt om alla gjorde det så dom här undersökningarna blir totalt missvisande och intetsägande
Jag tycker det är kul med opinionsundersökningar och jag har aldrig svarat det jag faktiskt hade röstat på...ofta svarar jag det rakt motsatta och det vore roligt om alla gjorde det så dom här undersökningarna blir totalt missvisande och intetsägande
Ja, är man patologiskt paranoid samt okunnig om hur seriösa statistiska undersökningar fungerar så är det klart att man reagerar på det viset. Vilket, som av en ren händelse, stämmer in på de flesta som sympatiserar med SD.
Bluffundersökarna visade sig ligga närmast verkligheten. Bara 0,3% fel för SD i den senaste undersökningen.
Och hur många vågar svara ärligt i övriga opinioner med risken att bli uthängda, tror du ärligt de som röstar SD / SvP vågar svara ärligt till någon i andra änden som de ej känner eller vet vart uppgifterna hamnar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Politikernas reaktioner på Brexit

Opinionsbildarnas reaktioner på Brexit

TedX i Almedalen ”Har vi kapitulerat för Google?”

Electrolux globala pr-chef går in i byggsvängen

Oväntade Cannes-vinnare 1: Brons till Kärnhuset för kreativa data

Sveriges ambassadör hoppas på Beckham mot Brexit

BMW minifixar DJ Battle-mingel

BMW Mini kör med Expressens Niklas Svensson 2015.

ICA bjuder på bio i Almedalen – Coop tvekar

NCCs dom återuppstår – i digital version

NCCs Dome of Vision vid KTH i Stockholm.

Ny kanslichef utropar Kommunal till ”Sveriges största feministiska organisation”

Regeringen lägger miljonbelopp på e-arkiv

Årets digitala kommunikatör i Almedalen sparkar i gång

ALMEDALEN2016. Förra året instiftade Springtime och Notified priset Årets Digitala kommunikatör i Almedalen med Dagens Opinion som mediepartner. Syftet med priset är kora en förebild inom digitala kommunikation under Almedalsveckan. Nu kör tävlingen igång för andra året. Det är dags att göra sig digitalt synlig i Almedalen. 

PRV sågar Gabriel Wikströms neutrala tobakspaket

Energiföretagen gör affärer med Timbros förra medieexpert

Nio pr-lejon och Grand Prix till Sverige i Cannes

Bara S, M och SD helt för skärpt asyllag

Stadsbyggnadsproffsen om regeringens och Alliansens bostadsförslag

Ylva Johansson (s) tillsätter utredning om Arbetsförmedlingen

”Gabriel Wikström (s) är en fegis”

Aller köper OTW

Här är regeringens bostadspolitik

Flygkanalen gör reklamfilm inför Almedalen

Miljöpartiets strategipromemoria till TV4

Alliansen lämnar bostadsförhandlingarna - regeringen presenterar eget bostadsförslag

Ebba Busch Thor plockar äpplen när Svensk Handel opinionsbildar i butiken

Swedbanks public affairs-chef slutar

Vänsterpartist åtalas för uppvigling (sd)

Högsta domstolen fäller Wiki för bild på skulptur

SLL-presschef väljer Wise

Energibranschen växer – omsätter 476 miljarder

Här är LO-kongressens viktigaste beslut

Veckans Brief: Anna-Karin Hatts Almega-strategi – M använder riksdags-tv i sin reklam

Actionaid petar chefen

De vinner årets Almedalsstipendium

Hegeli kryddar med kvinnliga tungviktare

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) om film-tillkännagivanden

6F ställer ultimatum om TTIP – som trillade ur Mikael Dambergs portfölj

Nya namnlagen - ingen föds till ett namn

Emirates byter pr-byrå

Lund får en universitetskompis i Skåne

Personalbrist bromsar tjänstesektorn

Almedalsrekordet är slaget

Japanska Dentsu köper dansk storbyrå

Slutkört för Minifixar i Almedalen

Gullers, Rodolfo och Dagens Opinion hackar studentbostäder i Almedalen

Ungdomar tar över Fryshusets sociala medier i Almedalen

SJs nya presschef tågar in från Trafikverket

Kvinnor osäkra om Nato

Petter Stordalen utser skuggministrar

Stefan & Petter har ett gig ihop.

Polisens egna storys ska lyfta lönen

Microsoft sluter leden i Almedalen

Omstuvning i LO-toppen – två vice ordföranden ska utses

Regeringen lägger 100 ehälso-jobb i Kalmar

Handelsbanken klår Ekot i Hallvarssons journalistranking

Infrastrukturkommissionen återuppstår

Miljöpartiets presschef i regeringen avgår

Energiproducenterna gillar energiöverenskommelsen – men inte allt

Aktuellt i Politiken (s) backar

Reform Act-konsult utnämnd till "rising star" i USA

Unionen flyger digital tungviktare till Almedalen

Regeringsombildningen kan ha vänt rödgrönt fall

Riksdagen testkör nya debattregler

Yougov hämtar ny Sverigechef från Danmark

Samtiden (sd) ökar försäljningen – till Sverigedemokraterna

Lars Adaktusson (kd): Fäll regeringen

Gymnasieministern ska sälja/lyssna in svenska dataspelsbranschen i USA

Veckans Brief 20: Almega och KPMG i miljonoffensiver i Almedalen

Här är energiöverenskommelsen

Regeringen sluter energiöverenskommelse med M, C och KD

Telia åker på 73 miljoner till Copyswede för Iphone-import

Regeringen får vice presschef

Odd Guteland, Anne Ekberg & Erik Nises.

Bommersvik levererar vinst till SSU

Lufs ordförande utmanas – av valberedningens kandidat

Henrik Edin & Joar Forssell

Spotlight tar hem Ledarnas största branschförening

Stefan Rydén, Lorri Mortensen Mate, Axel Lagerbielke, Isadora Cugler, Simon Zingerman, Dani Backteg

Glass är Carlsbergs nya vapen i kampen om alkoholfria Almedalen

Rekrytering från Red Bull ska ge Pronto vingar

Magdalena Andersson (s) hämtar statssekreterare i skatteutskottet

Schibsted organiserar om sitt content – Minimedia stöps om

De leder Lärarförbundets tv-kanal i Almedalen

Jacob Möllstam, Helena Ingvarsdotter, Lotta Dessen Jankell, Mathias Åström och Karin Berg

Valentin & Byhr värvar Ottoboni-chef

Röda siffror för Medievärlden

Anders Ygeman hämtar statssekreterare hos Magdalena Andersson

Ann Linde (s): mindre hinder för tjänsteföretagen kan ge 300 miljarder per år

Sweden Rock piskar Way out West i varumärkesundersökning

De ordnar 300 sommarjobb inom kommunikation i Stockholm

Maja Bredberg, Lamin Sonko & David Orlic

Almega kortar närvaron och flyttar i Almedalen

Narva-mejl fick makten att tro på ministerbyte

Liberalerna vill införa examen på gymnasiet

Grön Ungdom släpper manssnål rosa kampanj

Oppositionen pressar fram folkinflytande på regionindelningen

Spotify-politik prioriterat för Liberalernas nya skattepolitiska talesperson

Miljöpartiet petar två – Åsa Romson tar över som ordförande i EU-nämnden

Zlatans Facebook-chock – 90 000 tittade på A-Z-lanseringen

Liberalerna utser gruppledare

Svenskt Näringsliv hämtar chefsekonom från kommunsektorn

Gustaf Reinfeldt till Millton labs

Jon Åsberg om att lämna Affärsvärlden

Peter Eriksson (mp) förbi Stefan Löfven (s) i förtroendetoppen

Bankföreningen stärker lobbyingen med påverkare från Kreab

LO och idrottsrörelsen inför kollektivavtal i idrotten

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.