Bluffundersökarna Marknadsinsikt byter kostym

Publicerad 2014-08-18, 13:35

UNDERSÖKNING. Marknadsinsikt, som genomförde suspekta opinionsundersökningar och som dragit på sig mängder med KO-anmälningar, har av allt att döma bytt namn. Metoderna, och sannolikt även personerna bakom, är dock desamma.
Dagens Opinion har tidigare berättat om Marknadsinsikt, som utgav sig för att vara ett seriöst undersökningsföretag som bland annat gjorde partisympatimätningar inför höstens val.  Webbsidan, marknadsinsikt.com, är sedan åtminstone 29 augusti (den senaste anmälan till Konsumentverket inkom 28 augusti) nedsläckt. I stället har en ny, snarlik, sajt dykt upp.
 
Nu går det påstådda undersökningsföretaget under namnet Dittval. Tillvägagångssättet är dock detsamma. Oombett skickar Dittval ut sms med texten "Om det var val till riksdagen idag, vilket parti skulle du rosta pa? Svara V/S/MP/SD/M/C/FP/KD/ANNAT eller VET EJ. Tack"

Frågan är identisk med de sms som föregångaren Marknadsinsikt skickade ut.

Marknadsinsikts partisympatisiffror tenderade att kraftigt gynna Sverigedemokraterna, partiet fick betydligt högre resultat hos Marknadsinsikt än i de etablerade opinionsinstitutens mätningar. Sverigedemokraterna gavs till exempel ett väljarstöd på 16,2 procent i en mätning från november 2013.
 
Samma tendens återfinns i Dittvals sympatibarometer. I den färskaste mätningen, från 4 augusti, får Sverigedemokraterna 13,2 procent, betydligt högre än resultaten från vedertagna undersökningsföretag.
 
Vem som står bakom Dittval.org är, i likhet med nu nedlagda Marknadsinsikt.com, oklart, och vem som registrerat domänen är medvetet dolt.
En mediekanal som, uppmuntrad av de till synes strålande siffrorna för Sverigedemokraterna, vid ett par tillfällen publicerade Marknadsinsikts mätningar var Avpixlat. Artiklarna är emellertid inte längre tillgängliga.

Sedan Mats Dagerlind tog över utgivaransvaret för Avpixlat har han nämligen valt att gå igenom varje enskild tidigare publicerad artikel för att försäkra sig om att slippa stå till svars för till exempel otillåten användning av upphovsrättskyddade bilder eller "övertramp gällande hets mot folkgrupp och förtal".
 
– Innan vi var riktigt på det klara med vilka Marknadsinsikt var återpublicerade vi vid ett antal tillfällen deras mätningar. Senaste gången som det skedde var för minst ett år sedan. Sedan någon på redaktionen uppmärksammade att det inte rörde sig om ett seriöst företag har vi tagit beslutet att inte göra det igen, säger Mats Dagerlind.
 
Oscar Örum

Kommentarer

Jag tycker det är kul med opinionsundersökningar och jag har aldrig svarat det jag faktiskt hade röstat på...ofta svarar jag det rakt motsatta och det vore roligt om alla gjorde det så dom här undersökningarna blir totalt missvisande och intetsägande
Ja, är man patologiskt paranoid samt okunnig om hur seriösa statistiska undersökningar fungerar så är det klart att man reagerar på det viset. Vilket, som av en ren händelse, stämmer in på de flesta som sympatiserar med SD.
Bluffundersökarna visade sig ligga närmast verkligheten. Bara 0,3% fel för SD i den senaste undersökningen.
Och hur många vågar svara ärligt i övriga opinioner med risken att bli uthängda, tror du ärligt de som röstar SD / SvP vågar svara ärligt till någon i andra änden som de ej känner eller vet vart uppgifterna hamnar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.