Bluffundersökarna Marknadsinsikt byter kostym

Publicerad 2014-08-18, 13:35

UNDERSÖKNING. Marknadsinsikt, som genomförde suspekta opinionsundersökningar och som dragit på sig mängder med KO-anmälningar, har av allt att döma bytt namn. Metoderna, och sannolikt även personerna bakom, är dock desamma.
Dagens Opinion har tidigare berättat om Marknadsinsikt, som utgav sig för att vara ett seriöst undersökningsföretag som bland annat gjorde partisympatimätningar inför höstens val.  Webbsidan, marknadsinsikt.com, är sedan åtminstone 29 augusti (den senaste anmälan till Konsumentverket inkom 28 augusti) nedsläckt. I stället har en ny, snarlik, sajt dykt upp.
 
Nu går det påstådda undersökningsföretaget under namnet Dittval. Tillvägagångssättet är dock detsamma. Oombett skickar Dittval ut sms med texten "Om det var val till riksdagen idag, vilket parti skulle du rosta pa? Svara V/S/MP/SD/M/C/FP/KD/ANNAT eller VET EJ. Tack"

Frågan är identisk med de sms som föregångaren Marknadsinsikt skickade ut.

Marknadsinsikts partisympatisiffror tenderade att kraftigt gynna Sverigedemokraterna, partiet fick betydligt högre resultat hos Marknadsinsikt än i de etablerade opinionsinstitutens mätningar. Sverigedemokraterna gavs till exempel ett väljarstöd på 16,2 procent i en mätning från november 2013.
 
Samma tendens återfinns i Dittvals sympatibarometer. I den färskaste mätningen, från 4 augusti, får Sverigedemokraterna 13,2 procent, betydligt högre än resultaten från vedertagna undersökningsföretag.
 
Vem som står bakom Dittval.org är, i likhet med nu nedlagda Marknadsinsikt.com, oklart, och vem som registrerat domänen är medvetet dolt.
En mediekanal som, uppmuntrad av de till synes strålande siffrorna för Sverigedemokraterna, vid ett par tillfällen publicerade Marknadsinsikts mätningar var Avpixlat. Artiklarna är emellertid inte längre tillgängliga.

Sedan Mats Dagerlind tog över utgivaransvaret för Avpixlat har han nämligen valt att gå igenom varje enskild tidigare publicerad artikel för att försäkra sig om att slippa stå till svars för till exempel otillåten användning av upphovsrättskyddade bilder eller "övertramp gällande hets mot folkgrupp och förtal".
 
– Innan vi var riktigt på det klara med vilka Marknadsinsikt var återpublicerade vi vid ett antal tillfällen deras mätningar. Senaste gången som det skedde var för minst ett år sedan. Sedan någon på redaktionen uppmärksammade att det inte rörde sig om ett seriöst företag har vi tagit beslutet att inte göra det igen, säger Mats Dagerlind.
 
Oscar Örum

Kommentarer

Jag tycker det är kul med opinionsundersökningar och jag har aldrig svarat det jag faktiskt hade röstat på...ofta svarar jag det rakt motsatta och det vore roligt om alla gjorde det så dom här undersökningarna blir totalt missvisande och intetsägande
Ja, är man patologiskt paranoid samt okunnig om hur seriösa statistiska undersökningar fungerar så är det klart att man reagerar på det viset. Vilket, som av en ren händelse, stämmer in på de flesta som sympatiserar med SD.
Bluffundersökarna visade sig ligga närmast verkligheten. Bara 0,3% fel för SD i den senaste undersökningen.
Och hur många vågar svara ärligt i övriga opinioner med risken att bli uthängda, tror du ärligt de som röstar SD / SvP vågar svara ärligt till någon i andra änden som de ej känner eller vet vart uppgifterna hamnar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Sveriges Annonsörer: åldersgräns på sociala medier är omöjligt

Per Bolund (mp) utreder gräsrotsfinansiering

Högre överskott för staten – med hjälp av ökade skatteintäkter

Gamlingar vill sätta stopp för barn på sociala medier

Nyheter 24 vänder till vinst

Miljonvinst för “vattenskandalens” Alex Schulman

Handelsnettot fortsätter nedåt

Manslöst Assefa tar ut miljonvinst

Landsbygdspartiet formerar sig för Swexit

Sara Skyttedal släpper klubban i KDU

Så vill Statskontoret jaga tidstjuvar på myndigheter

H&H Group över en kvarts miljard

Unionen trappar upp i Pride – HBTQ-pris till Petter Stordalen

Tingsrätten: Okej för fackförbund att konkurrera om medlemmar

Ericssons vd sparkas

Springtime vänder till vinst

Stefan Löfven (s) går i Pride-paraden

Thorbjörn Fälldin (c) har avlidit

Miljonregn öser över Carl Bildts aktiebolag

Muf: EU ska bara ägna sig åt gemensamma frågor

Intellecta bromsar in Q2

TNS Sifo bantar sig till högre marginal

Regeringen lägger 16 miljoner på symbios och cirkulära affärer

Så mycket omsätter LOs mediehus

Google ökar i Sverige – men betalar ännu mindre skatt

Så vill Röda Korset kampanja bort lagen om uppehållstillstånd

Ökad omsättning – minskad marginal på Cohn & Wolfe

Skattebetalarna ser trendbrott – skatterna ökar

Ehrenberg fångas i turist-pr-nät

Här är Sveriges mest och minst aktiva EU-parlamentariker

Sverige skaffar ambassad i Libanon

269 procent upp för Omni – men fortsatt rött

Stefan Löfven "följer med oro" läget i Turkiet.

Tidigare M-topp lanserar Ubers glasskampanj

KU kallar till extramöte om riksrevisorerna

Regeringen lägger 7,5 miljoner på "born globals"

Försäljningslyft för Mynewsdesk men fortsatt rött

Almedalsspanarna rankar varumärken

Sven-Erik Bucht (s) sparkar skogsutredaren

Hyperloop till Finland – lika dyrt som höghastighetsbanorna

Minskade marginaler på Dagens Industri

Geelmuyden Kiese tappar vice vd efter ett halvår

52 000 nya besöksjobb – 106 000 jobb bort i industrin

Gustav Martner (cp +b) till Prime

Ungdomsförbundens tuffa Almedalsvecka

ungdomsförbunden tar matchen. för industrin.

Fortsatt rött för Dagens Media

Kraven på skogsutredarens avgång ökar

Hård kritik mot Sjöfartsverkets helikopterköp men pr-köpen granskas inte

”Varmt men dåligt påläst”, Jonas Sjöstedt (v)

Partiledarna som drog mest publik (per mandat) i Almedalen

Fortsatt miljonförlust för Politism

Blå Tågets ägare vill stämma Trafikverket – MTR tar över trafiken

Riksrevisionen tar in extern utredare efter DN-granskning

Anna Kinberg Batra drog 1 500 men inte Fredrik Reinfeldt

De lånade kläder i Almedalsgarderoben – S-minister gick i Annie Lööfs klänning

SDU-konkurrenten funderar på eget parti – "Jimmie är lam"

”Tydligast, men för långt”, Anna Kinberg Batra (m)

Här är Vs förslag för pensionärerna

Anna Kinberg Batra (m): Viktigt uttrycka tydliga värderingar

”Konstiga konstpauser men bra innehåll”, Anna Kinberg Batra

Moderaterna presenterade fyra förslag om integration

Vänsterpartiet kräver insatsstyrka mot skattesmitare

”Ett rörigt metaforträsk”, Isabella Lövin

Riksrevisor avgår på stört - skickade internmejl till känd sambo

Isabella Lövin: Man blir trött av politik i pratminus och siffror

S-toppar slöt upp bakom Isabella Lövin (mp)

”Kanske veckans bästa tal”

Grön tidning lägger 250 000 kronor på Almedalen

Han är Årets digitala kommunikatör

JKL/MSL-contentchef går till kundsidan

Almedalsspanarna rankar bank och försäkring

SOS Barnbyar är Hetast i Almedalen – och hederspris till Karin Lindvall

Regeringen tillsätter Svante Axelsson som samordnare för Fossilfritt Sverige

SDs riksdagsbänk bänkade sig i Almedalen

”Jimmie Åkesson målade Sverige som laglöst land”

Här är finalisterna i Hetast i Almedalen 2016

Lantero vill träffa krävande kunder i Almedalen

ALMEDALSBUZZET: SD-kritiken breder ut sig

De ÄR Innovativast i Almedalen 2016

Vem betalade Samhalls/Landshövdingens vip-bord på DJ Battle?

De kan bli Årets digitala kommunikatör

Här är alla nomineringar till Hetast

Jimmie Åkesson (sd) talar om de ”förlorade områdena”

De kan bli Innovativast i Almedalen 2016

SD rasar över S Facebookbild

Förorten tema för SDs dag

Ebba Busch Thor (kd): Det handlar om tillgänglighet

KD-gräddan på plats

"Ebba Busch Thor är varm i parken men kall i rutan"

”Ebba flörtar mer än lovligt med SD-väljarna”

ALMEDALSSPANARNA: Vem ligger bakom Almedalen?

Lärarnas Riksförbund sågar Ebba Busch Thors ”klassiker”

ALMEDALSBUZZET: Fortsatt snack om fastighet och säkerhet

Här hackas fram bostäder för studenter

H+K Strategies kryddar matkampen med Hej Digital

Kristdemokraterna vill ha Kanon med Svenska värderingar för nyanlända

Just Arrived stoppas av Swedavia

”Det går framåt, Stefan Löfven”

Här är Petter Stordalens skuggministrar

Stefan Löfven: Partierna ska ha en daglig dialog

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.