Bluffundersökarna Marknadsinsikt byter kostym

Publicerad 2014-08-18, 13:35

UNDERSÖKNING. Marknadsinsikt, som genomförde suspekta opinionsundersökningar och som dragit på sig mängder med KO-anmälningar, har av allt att döma bytt namn. Metoderna, och sannolikt även personerna bakom, är dock desamma.
Dagens Opinion har tidigare berättat om Marknadsinsikt, som utgav sig för att vara ett seriöst undersökningsföretag som bland annat gjorde partisympatimätningar inför höstens val.  Webbsidan, marknadsinsikt.com, är sedan åtminstone 29 augusti (den senaste anmälan till Konsumentverket inkom 28 augusti) nedsläckt. I stället har en ny, snarlik, sajt dykt upp.
 
Nu går det påstådda undersökningsföretaget under namnet Dittval. Tillvägagångssättet är dock detsamma. Oombett skickar Dittval ut sms med texten "Om det var val till riksdagen idag, vilket parti skulle du rosta pa? Svara V/S/MP/SD/M/C/FP/KD/ANNAT eller VET EJ. Tack"

Frågan är identisk med de sms som föregångaren Marknadsinsikt skickade ut.

Marknadsinsikts partisympatisiffror tenderade att kraftigt gynna Sverigedemokraterna, partiet fick betydligt högre resultat hos Marknadsinsikt än i de etablerade opinionsinstitutens mätningar. Sverigedemokraterna gavs till exempel ett väljarstöd på 16,2 procent i en mätning från november 2013.
 
Samma tendens återfinns i Dittvals sympatibarometer. I den färskaste mätningen, från 4 augusti, får Sverigedemokraterna 13,2 procent, betydligt högre än resultaten från vedertagna undersökningsföretag.
 
Vem som står bakom Dittval.org är, i likhet med nu nedlagda Marknadsinsikt.com, oklart, och vem som registrerat domänen är medvetet dolt.
En mediekanal som, uppmuntrad av de till synes strålande siffrorna för Sverigedemokraterna, vid ett par tillfällen publicerade Marknadsinsikts mätningar var Avpixlat. Artiklarna är emellertid inte längre tillgängliga.

Sedan Mats Dagerlind tog över utgivaransvaret för Avpixlat har han nämligen valt att gå igenom varje enskild tidigare publicerad artikel för att försäkra sig om att slippa stå till svars för till exempel otillåten användning av upphovsrättskyddade bilder eller "övertramp gällande hets mot folkgrupp och förtal".
 
– Innan vi var riktigt på det klara med vilka Marknadsinsikt var återpublicerade vi vid ett antal tillfällen deras mätningar. Senaste gången som det skedde var för minst ett år sedan. Sedan någon på redaktionen uppmärksammade att det inte rörde sig om ett seriöst företag har vi tagit beslutet att inte göra det igen, säger Mats Dagerlind.
 
Oscar Örum

Kommentarer

Jag tycker det är kul med opinionsundersökningar och jag har aldrig svarat det jag faktiskt hade röstat på...ofta svarar jag det rakt motsatta och det vore roligt om alla gjorde det så dom här undersökningarna blir totalt missvisande och intetsägande
Ja, är man patologiskt paranoid samt okunnig om hur seriösa statistiska undersökningar fungerar så är det klart att man reagerar på det viset. Vilket, som av en ren händelse, stämmer in på de flesta som sympatiserar med SD.
Bluffundersökarna visade sig ligga närmast verkligheten. Bara 0,3% fel för SD i den senaste undersökningen.
Och hur många vågar svara ärligt i övriga opinioner med risken att bli uthängda, tror du ärligt de som röstar SD / SvP vågar svara ärligt till någon i andra änden som de ej känner eller vet vart uppgifterna hamnar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

Regeringen gör det svårare för partier att ta emot bidrag

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.