Bluffundersökarna Marknadsinsikt byter kostym

Publicerad 2014-08-18, 13:35

UNDERSÖKNING. Marknadsinsikt, som genomförde suspekta opinionsundersökningar och som dragit på sig mängder med KO-anmälningar, har av allt att döma bytt namn. Metoderna, och sannolikt även personerna bakom, är dock desamma.
Dagens Opinion har tidigare berättat om Marknadsinsikt, som utgav sig för att vara ett seriöst undersökningsföretag som bland annat gjorde partisympatimätningar inför höstens val.  Webbsidan, marknadsinsikt.com, är sedan åtminstone 29 augusti (den senaste anmälan till Konsumentverket inkom 28 augusti) nedsläckt. I stället har en ny, snarlik, sajt dykt upp.
 
Nu går det påstådda undersökningsföretaget under namnet Dittval. Tillvägagångssättet är dock detsamma. Oombett skickar Dittval ut sms med texten "Om det var val till riksdagen idag, vilket parti skulle du rosta pa? Svara V/S/MP/SD/M/C/FP/KD/ANNAT eller VET EJ. Tack"

Frågan är identisk med de sms som föregångaren Marknadsinsikt skickade ut.

Marknadsinsikts partisympatisiffror tenderade att kraftigt gynna Sverigedemokraterna, partiet fick betydligt högre resultat hos Marknadsinsikt än i de etablerade opinionsinstitutens mätningar. Sverigedemokraterna gavs till exempel ett väljarstöd på 16,2 procent i en mätning från november 2013.
 
Samma tendens återfinns i Dittvals sympatibarometer. I den färskaste mätningen, från 4 augusti, får Sverigedemokraterna 13,2 procent, betydligt högre än resultaten från vedertagna undersökningsföretag.
 
Vem som står bakom Dittval.org är, i likhet med nu nedlagda Marknadsinsikt.com, oklart, och vem som registrerat domänen är medvetet dolt.
En mediekanal som, uppmuntrad av de till synes strålande siffrorna för Sverigedemokraterna, vid ett par tillfällen publicerade Marknadsinsikts mätningar var Avpixlat. Artiklarna är emellertid inte längre tillgängliga.

Sedan Mats Dagerlind tog över utgivaransvaret för Avpixlat har han nämligen valt att gå igenom varje enskild tidigare publicerad artikel för att försäkra sig om att slippa stå till svars för till exempel otillåten användning av upphovsrättskyddade bilder eller "övertramp gällande hets mot folkgrupp och förtal".
 
– Innan vi var riktigt på det klara med vilka Marknadsinsikt var återpublicerade vi vid ett antal tillfällen deras mätningar. Senaste gången som det skedde var för minst ett år sedan. Sedan någon på redaktionen uppmärksammade att det inte rörde sig om ett seriöst företag har vi tagit beslutet att inte göra det igen, säger Mats Dagerlind.
 
Oscar Örum

Kommentarer

Jag tycker det är kul med opinionsundersökningar och jag har aldrig svarat det jag faktiskt hade röstat på...ofta svarar jag det rakt motsatta och det vore roligt om alla gjorde det så dom här undersökningarna blir totalt missvisande och intetsägande
Ja, är man patologiskt paranoid samt okunnig om hur seriösa statistiska undersökningar fungerar så är det klart att man reagerar på det viset. Vilket, som av en ren händelse, stämmer in på de flesta som sympatiserar med SD.
Bluffundersökarna visade sig ligga närmast verkligheten. Bara 0,3% fel för SD i den senaste undersökningen.
Och hur många vågar svara ärligt i övriga opinioner med risken att bli uthängda, tror du ärligt de som röstar SD / SvP vågar svara ärligt till någon i andra änden som de ej känner eller vet vart uppgifterna hamnar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

Karolina Skog om arbetet med gröna städer

Michael Wolf kryper ur Handelskammaren

HRF och Visita i konflikt fem dagar efter märket – Berns, Grand och Gothia Towers kan drabbas

SISP: En utmaning att effektivisera innovationsarbetet

Telia hittar ersättare till Roberta Alenius hos Bonniers

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.