Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

Publicerad 2017-02-13, 15:53

KAMPANJ. Centerpartiet hade planerat sin landsbygdskampanj och rullat igång den. Då kliver statminister Stefan Löfven ut på landet med kampanjfilm och allt. Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar verkar inte imponerad.

Dela med andra

Dagarna innan statminister Stefan Löfven gör ett nummer av sin turné på landsbygden, körde Centerpartiet ut sin landsbygdskampanj.
 
Kampanjen rullade igång under Centerpartiets kommundagar 3-4 februari med tal av partiledare Annie Lööf, och politiska förslag för landsbygden, bland annat slopad fastighetsskatt för tomma lokaler på landsbygden. Centerpartiet har även varit ute i landet och berättat hur många lokala jobb som skapas på förslaget om slopad arbetsgivaravgift för när en ny person plockas in på arbetsmarknaden: totalt 12 000. Budskapet för kampanjen lyder: Låt inte Sverige klyvas.
 
Kommunikationsavdelningen stärker kommunikationen med tre filmer som främst rullar ut på Facebook. I de tre filmerna möter publiken tre personer som har valt att stanna och skapa tillväxt i stället för att flytta till storstan.
 
– Vi vill dels visa att det finns hinder för landsbygdens utveckling och att medan städerna går som tåget, halkar landsbygden efter. Dels tror vi att utvecklingen går att vända eftersom det finns en jäkla kraft ute i landet, säger Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar.
Samtidigt är Stefan Löfven ute och reser i landet. Förra veckan väckte han reaktioner när han berättade att han väljer en landsbygdsturné framför att tala i Almedalen i Sommar. Även Socialdemokraterna har spelat in film som visar partiledare Stefan Löfven. Ola Spännar låter inte så imponerad.
 
– Han vill framstå som folklig och resa runt i landet eller snarare ut i landet som han säger. Den som säger så har varit avskärmad från landsbygden. Stefan Löfven var i Jämtland och lovade tusen jobb för att röja skoterleder. Det är ett sådant där uppifrån-ned-projekt. Det som hjälper är sänkta kostnader på att anställa folk och tillgång på infrastuktur.
 
Vad tycker ni om Socialdemokraternas kampanjfilm?
– Den handlar om Stefan Löfven och om hur bra han är som åker ut och träffar folk. Men folk vill se människor och åker ut i landet och skapar jobb och inte en statsminister som vill se annat än Stockholm. Det speglar ett uppifrån-ned-perspektiv.
 
I en av filmerna visar ni en kille, Bashar, som jobbar på Morakniv AB, men i den syns nästan bara robotar från ABB som jobba. Hur tänkte ni där?
– Uppenbarligen jobbar han där och man ska inte gömma undan tillverkningsindustrin bara för att den är automatiserad. Det sker en viss modernisering även utanför storstan. Poängen är att han (Bashar) fick höra att han måste flytta till storstan. Men han valde att stanna. Filmen avlivar myten om att måste till storstan.
 
Kommer Annie Lööf att hoppa av Almedalen och liksom Stefan Löfven åka på landsbygdsturné i stället?
– Det är inget jag har hört. I själva verket är partiledarnas tal det som flest människor ser. De flesta har i dag tv-apparat eller dator, så partiledarna når ut till varje stuga.
 
Centerpartiet har producerat filmerna i egen regi.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.