Chef Opinionsbildning - KF

 

Arbetsplatsbeskrivning
KF – Tillsammans gör vi en bättre affär!

KF är förbundet för 31 konsumentföreningar i Sverige och har ca 3,4 miljoner medlemmar. Medlemmar i Kooperativa Förbundet är även Fonus, Folksam och 7 stycken OK-föreningar. Förbundet har flera dotterbolag såsom Coop Sverige AB, MedMera Bank, Tidningen Vi och konferensgården Vår Gård. Coop Sverige AB och Föreningarna driver tillsammans 650 butiker.

Se även www.kf.se

Arbetsbeskrivning
KF (Kooperativa Förbundet) befinner sig i en spännande utvecklingsfas och söker nu en Chef Opinionsbildning till huvudkontoret i Solna.
 
I rollen som Chef opinionsbildning ingår du i KF:s ledningsgrupp och är huvudansvarig för ansvarsområdet Opinionsbildning. Området består av funktionerna Opinionsbildning, Samhällskontakter, Kommunikation och Bibliotek/arkiv. Du ansvarar för att tillgodose och vidareutveckla KF:s behov av opinionsbildning och kommunikation, såväl gentemot medarbetare, dotterbolag, föreningar som medlemmar. Opinionsbildnings- och samhällskontaktsuppdraget ska leda till att KF som ägare agerar mot beslutsfattare och myndigheter så att vår ägarform kan bedrivas effektivt utifrån vår varumärkesstrategi och KF deltar aktivt inom ram för samarbetet Svensk Kooperation. Arbetet sker i samarbete med dotterbolaget Coops kommunikationsavdelning och motsvarande roller inom föreningarna. Vidare har du huvudansvar för KF:s såväl externa som interna kommunikation.
 
Som Chef Opinionsbildning ansvarar du för att självständigt driva arbetet utifrån beslutad affärsplan, ramar, riktlinjer och budget som VD tilldelat. Befattningen rapporterar till VD och tillhör KF ledningsgrupp och ska genom sitt uppdrag och sina leveranser bidra så att KF når mål som styrelsen fastställt inom budget. Du kan även komma att ha styrelseuppdrag inom KF:s dotterbolag eller andra närstående organisationer och företag.

I rollen ingår även följande:
• Ta fram affärsplan för ansvarsområdet och självständigt driva, leda och följa upp avdelningens arbete.
• Ha chefsansvar för de medarbetare som tillhör Opinionsbildning.
• Ansvara för träffar och mötesplatser för föreningar avseende gemensamma och förbundsaktuella frågor inom
ansvarsområdet.
• Fortlöpande, inom ramen för befattningen, uppdatera KF:s konsumentplattform.
• Utveckla och förvalta opinionsbildningsuppdraget utifrån målgrupper och varumärkesstrategi.
• Driva KF:s frågor mot beslutsfattare för att säkerställa att vår ägarform är tillgodosedd i lagstiftning, samhällsdebatt etc.
Representera KF i relevanta forum för att sprida kunskap och kännedom om vår ägarform och verksamhet.
• Ansvara för KF:s webb, sociala medier, intranät samt leverantörsavtal kopplade till dessa.
• Ansvara för KF:s bibliotek och arkiv.
• Pressansvar med ansvar för att skriva artiklar, svara på motioner, presentationer mm. Dessa tjänster går att köpa från
Coop Sverige AB.

Kvalifikationer
Utbildning
• Högskoleutbildning eller motsvarande, gärna med inriktning mot kommunikation, journalistik eller marknadsföring.
Erfarenhet
• Bred erfarenhet av såväl intern som extern kommunikation under minst 3-5 år
• Förmåga att tänka såväl strategisk som operativ kommunikation
• Minst 5 års ledarerfarenhet samt av arbete i ledningsgrupp
• Erfarenhet av såväl organisations- som processutveckling
• God verksamhetskunskap
• Tidigare erfarenhet av ett övergripande kommunikationsansvar är meriterande
 
Som person är det av största vikt att du är kommunikativ såväl muntligen som skriftligen. Du är ansvarstagande, pedagogisk och har förmågan att arbeta självständigt. Vidare är du en naturlig ledare som agerar proaktivt.

Erfarenhet krävs.

Anställningens omfattning
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
 
Ansökan
Ansök senast: 2017-06-25
Referensnummer: A691665
Göra en digital ansökan via denna länk.

Anställning
Antal annonserade arbetstillfällen: 1

Kontakt
Kontaktperson
Pia Carlsson Thörnqvist
Varumärkes- och organisationschef
070-3189172
 
Övrigt
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
 
För att underlätta rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
 
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

Birgitta Ohlsson på gång att nomineras till partiledare (l)

Centerpartiet bygger varumärke med Ica

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.