Pressansvarig kommunikatör till Svensk Försäkring

 
Svensk Försäkring är försäkringsföretagens branschorganisation. Vi arbetar för goda verksamhetsförutsättningar för försäkringsföretagen. Vi arbetar också för högt förtroende för försäkringssektorn och för ökad kunskap om privata försäkringars betydelse i samhället.

Detta är ett föräldravikariat som beräknas pågå under perioden 15 augusti 2017 – 1 september 2018.
Vi söker nu en Pressansvarig kommunikatör som vill ge stöd i att föra fram försäkringsbranschens frågor i förhållande till opinionsbildare, politiker och beslutsfattare.  
Som Pressansvarig kommunikatör driver och utvecklar du den externa kommunikationen kopplad till verksamhetsplanen och händelser i omvärlden. I nära samarbete med handläggare/chefer arbetar du brett med allt ifrån strategisk planering till taktiskt och operativt genomförande. Ditt arbete växlar mellan att ta fram kommunikationsplaner för opinionsbildning, trycksaker, skriva debattartiklar och pressmeddelanden samt arrangera seminarier.
 
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
  • Ansvar för PR-aktiviteter och presskontakter – proaktiv och reaktiv opinionsbildning
  • Omvärldsbevakning - analys av nyhetsflödet och vara uppdaterad om händelser i omvärlden.
  • Följa upp och utvärdera genomslag i press och media.
  • Skriva pressmeddelanden och debattartiklar.
  • Ansvar för att skriva, publicera och följa upp inlägg i digitala kanaler.
  • Stödja handläggare/chefer inom Svensk Försäkring med PR, budskapsformulering och medieträning.
  • Initiera, driva och vara delaktig i projekt med fokus på aktuella teman kopplat till verksamhetsplanen.
  • Rollen innebär viss beredskap t.ex. tillgänglighet för press etc.
Har du den här bakgrunden?
För att lyckas i rollen har du 5-10 års erfarenhet av arbeta brett med PR/Press och kommunikationsfrågor. För att trivas i rollen söker vi dig som har vilja och motivation att självständigt arbeta i en bred roll där du gör allt i från strategisk planering till operativt arbete som att skriva texter av olika slag. Du har en relevant akademisk utbildning eller liknande inom exempelvis kommunikation/PR/journalistik. Självklart kan du hantera webbpubliceringsverktyg och Photoshop. Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och gärna grundläggande kunskaper i InDesign och rörlig media. Du är en vass skribent med förmåga att utforma budskap, tydliggöra och kommunicera komplex information.

Är det här du?

Vi söker dig som är intresserad av samhällsfrågor, är proaktiv, initiativtagande och nytänkande. Du har god insikt i vilka aktiviteter och prioriteringar som krävs för att skapa uppmärksamhet och nå uppsatta mål. Du har förmåga att planera, strukturera, driva och följa upp dina initiativ, ditt arbete och dina projekt. För att vi ska trivas tillsammans är du en prestigelös och samarbetsorienterad relationsskapare.
Du blir en viktig del av Svensk Försäkring, en arbetsplats som präglas av stort engagemang och välkomnande stämning. Här får du frihet under ansvar och ofta chansen att vara med under hela processer – från början till slut. 
Rollen rapporterar till Kommunikationschefen och är placerad på Svensk Försäkrings huvudkontor i fina lokaler på Karlavägen nära kollektivtrafik.
 
Om Svensk Försäkring
Idag arbetar ca 20 medarbetare hos oss; nationalekonomer, aktuarier, jurister och kommunikatörer. Våra medarbetare analyserar förutsättningar för och konsekvenser av olika förslag och lösningar som har betydelse för försäkringsföretagen. Arbetet sker bl.a. genom utarbetande av remissvar och genom mer omfattande utredningsarbeten. Vi sammanställer också bransch- och marknadsstatistik och arrangerar konferenser och utbildningar. Arbetet innebär återkommande kontakter med företrädare för försäkringsföretagen, myndigheter och lagstiftare - såväl i Sverige som i andra länder. Våra kommunikatörer ger stöd i att föra fram försäkringsbranschens frågor i förhållande till opinionsbildare, politiker och beslutsfattare.  
 
Intresserad?
I den här rekryteringen samarbetar Svensk Försäkring med KIMM. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Lena Skoog ls@kimm.se eller 08-555 29 00. Vi ser fram emot att få din ansökan via www.kimm.se så snart som möjligt, men senast den 19 maj. Vi har inte möjlighet att ta emot ansökningar via mail eller post. 

Varmt välkommen med din ansökan!
 

Konkurrensverket pressar Schibsted att byta villkor för Byt Bil

De startar nätverk för högutbildade Syrier

Storsäljaren Facebook sparar in på svenska organisationen

SAKER MAN SER: AKBs väskbärare

Han är Socialdemokraternas biträdande komchef

"Sänk inkomstskatten - det ska löna sig att arbeta"

Han får Anders Borg och Fredrik Reinfeldt att uppträda samtidigt

Carl Bildt ner 38 procent

Regeringen kör ut Transportstyrelsens chef och ordförande efter IBM-skandalen

Stefan Löfven (s) träffar Emmanuel Macron (lrem)

Semesterundersökningarna här – Huawei och Canon först ut

Kontrollbalansräkning i Politism efter miljonförlust

Handelsbanken minskade investeringarna i EFN

Alltid redo: Scouterna blir sin egna talespersoner

Scouternas talespersoner 2017-18.

Jämlikhetslobbyist bygger affärsdel för Amelia

Spritmärke inför näringsetikett – konsumenterna lätt positiva

Westander: ”Det kostar cirka en miljon att vara kund hos oss"

Grön Ungdom jagar Niklas Nordström (s) för flyg-uppdrag

LO kräver fastighetsskatt och lånar Alliansens retorik

Omsättningslyft men fortsatt rött för Breakit

LO snor IF Metalls komchef och pressansvariga

Surveyföreningen bildar grupp för opinionsundersökningar

Moderaterna vill lägga 50 miljoner på övervakningskameror

”Illegal cigarettfabrik i Sverige – ett politiskt misslyckande”

Region Gotland: Politikerna får bestämma om NMR i Almedalen

Säljlyft men fortsatta miljonförluster för Omni

Ju mer utrikes – desto sämre lön för akademiker

Björn Borg gör politik av tennis i reklamfilm

Cohne & Wolf upp 6,5 procent

SSU rekryterar ny komchef från Friends Agenda

Restaurangen som hyrde ut till SD i Almedalen: Vi är positiva

Publikras för talen i Almedalen

Jimmie Åkesson tappade 22 procent i publik jämfört med 2016.

Flera fackförbund hotar lämna Nordea

Var femte krona förlust på Dagens Media

MP släpper tio förslag för mer barnvänliga städer – vill sänka moms för bilpooler

Randstad kapar ”Grupp-8” för storsamarbete

SD lägger 400 miljoner på två vårdförslag

Postnords kommunikationsdirektör avgår

Petter Stordalen är Årets digitala kommunikatör i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Här laddar man inte ur

Make Equal hetast i Almedalen – NMR raserade kampanjen

Han är Moderaternas valgeneral

Stefan Löfven (s) kan bli hetast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: Bilmärkena som dominerar Almedalen

Fler unga dominerar Almedalsveckan

De kan bli Årets digitala kommunikatör 2017

80 kandidater nominerade till Hetast – här är listan

Visual Sweden ÄR Innovativast i Almedalen 2017

De kan bli Innovativast i Almedalen 2017

ALMEDALSSPANARNA: De mest tongivande medierna och influerarna

Maria Rankka säger upp sig

Därför skippar Karl-Petter Thorwaldsson (lo) Almedalen

Magnus Ranstorp och Bingo Rimér tar plats bland de sociala medierna (almedalen)

TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Så vill Sverigeförhandlingen bygga höghastighetsjärnvägen

Säkerhetsbranschen trotsar Dagens Medias registrering av DJ-battle

Socialdemokraternas Almedalsförlag: 20 miljarder mer till välfärden

Unionen lanserar chefscoachning med cykelbud

ALMEDALSSPANARNA: Google starkaste tech-märket i Almedalen

ALMEDALSROOKIEN: Mina nya idoler, Tommy och Sara

De får chansen på New Republics öppna Almedalsarena

Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Grant Thornton mer pingad än Annie Lööf

Medierna som proffsen använder i Almedalen

Svenskt Näringsliv: Skrota Arbetsförmedlingen och spara 20 miljarder

Därför är kyrkovalet så viktigt för SD

Northvolt utser två finalister i fabrikstävlingen

ALMEDALSROOKIEN: Befriande med Victoria Silvstedt

Här är Almedalsspanarna

Personligt men opassionerat, Jan Björklund

Abu Dhabi flyger in chefer för att prata Sturegallerian

Centerpartiet vill stimulera mera för arbetslösa och företag som ordnar jobb

Säpo upp på retweettoppen

Liberalerna lanserar och överbryggar klyftor

I stället för Almedalen – Feministiskt initiativ ställde ut skor

Nominera till Innovativast i Almedalen

Vårdföretagarna krishanterar kommunpolitiker med Prime

Jonas Sjöstedt: Almedalen har blivit för dyr

Rätt fokus men, trött retorik, Jonas Sjöstedt (v)

Säpo förde bort ”medborgarjournalist” från Jonas Sjöstedts pressträff

Länsförsäkringar: Lägg Almedalen i Hallsberg

Vänsterpartiet föreslår dygnetrunt-primärvård

”Almedalsveckan – en av de viktigaste handelsplatserna för tankar och idéer”

Regeringsfrågan viktigast för SD-väljarna

Skattebetalarna attackerar East Sweden, Migrationsverket och Vallentuna

Det ser almedalsproffsen fram emot – och fruktar

Vattenfall tar Tesla-höjdare till Almedalen

Teknikföretagen anlitar kändisförfattare – vill popularisera jobbfrågan

Isobar etablerar sig i Göteborg

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”politikerna alldeles för dåliga”

Vdn på Swedish Content Agencies slutar

Alliansen vill bygga ut Rut för 730 miljoner

Sveriges Annonsörer storkampanjar mot reklamtrötthet

”Dags att ta tillbaka den digitala ledartröjan”

Nytt S-nätverk ska ”knäcka SD-koden”

NCC tar grävmaskin till Almedalen för ”Digging Battle”

JCDecaux cykeltaxi kvar i Shanghai

INNOVATIVAST I ALMEDALEN ”Viktigt att svara mot tydligt behov”

Tradera budar ut Annie Lööfs och Alice Teodorescus Almedals-outfits

Regeringens sajt ligger nere

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.