Coop tar strid för bönan – med Swedish Match snusambassadör

Publicerad 2017-10-25, 21:09

KAMPANJ. Coop fortsätter att med hjälp av reklambyrån Forsman & Bodenfors att provocera och förändra svenskarnas inställning till kött. Den här gången består greppen av en 2 cm hög staty, kampsportaren Alexander ”The Mauler” Gustafsson och ”framtidsanalytikern” Jan Söderqvist, tillika Svenska Dagbladets filmkritiker.
Coop fortsätter att släppa tunga budskap om svenskarnas matvanor. Efter Ekoeffekten, Knasiga Grönsaker och Kära Köttbit ska Coop nu ägna sig åt att att trumma in begreppet Framtidens protein. Det handlar helt enkelt om bönor.
Coops marknadsdirektör Björn Larsson kallar det Coops ”opus 4”.

– Vill vi nu lyfta frågan om vad som är framtidens proteinkälla. Vi försöker styra in i morgondagens matvanor med attraktiva recept och maträtter och sätta koncept för det.

Ni kopplar framtidens protein hårt till bönan, hur tänker ni där?
– Bönan har högt proteininnehåll och är väldigt hållbar att producera.

Skulle det inte vara en bättre affär för er att sälja kött för flera 100-kronor kilot än ett par lådor bönor för 20 kronor?
– Så är det kanske kortsiktigt, men inte långsiktigt. Vi var nere på Way out west-festivalen och 52 procent av alla kvinnor där var vegetarianer så affären växer i det segmentet. En del av vårt uppdrag är också ett folkbildningsuppdrag att välja bra vägar framåt.

Bakom kampanjen ligger reklambyrån Forsman & Bodenfors medan Acne har producerat reklamfilmen. Filmen påminner om dokumentär som hyllar poakter,  nu med en böna i huvudrollen. The Mauler, Jan Söderqvist, kocken Mattias Dahlgren, docentens Anna Karlsson Kanyama och den svenska ekobonden Adam Arnesson intygar bönans förträfflighet.

Hur har ni tänkt kring er casting?
– Grundtanken från början var att få med oss en stark influencer. Det blev The Mauler, han är en bra symbol och det är spännande att gnugga honom mot bönan. Han var den person vi ville starta med. Den gemensamma nämnaren är att alla är insatta i frågan om nytt protein.

I dag lanserar Swedish Match nya snusorter med hjälp av just the Mauler. Björn Larsson blir inte chockad.

– Vi vet om det. Vi vet att vi inte kan ha honom ensam. Men det här (bönan) ligger närmare det han gör. Vi lyfter inte fram honom som snusare.

Vad är målet för kampanjen?
– I grunden är det att få upp ögonen för alternativt protein i lagade maträtterna och ersätta fågel, fisk och kött med bönor.

Finns det också försäljningsmål?

– Jo, vi rampar upp rejält med bönor för försäljning men det är klart att kampanjen i första hand är imagebyggande och att vi visar att vi vill ta del av debatten.

Coop använder så många kanaler de kan och en av dem är Lotta Lundgren, Coops inhyrda webbkock. En något nyare kanal är en två centimeters hög staty som ska avtäckas på centralstationen i Göteborg där den ställs ut de närmaste veckorna. Statyn avbildar av en händelse en böna.

Metoo fäller Roger Mogert (s) - avgår som borgarråd

SCB får ny gd

ANNONS: SPBI SÖKER DIGITAL KOMMUNIKATÖR

Förundersökning av SD-topp om våldtäkt läggs ned

Nyföretagarcentrum vädjar till Mikael Damberg (s)

Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.
1 kommentar

Saab ökar JAS-takten i Kroatien – lovar bygga forskningscenter

LO tror på högre tillväxt än Almega

Hon är Handelsbankens nya komdirektör

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Leif Östling lämnar Svenskt Näringsliv

Rippler upp 3,4 procent

Regi prisar advokatbyråer – Delphi & Fylgia kan vinna

Paues Åberg ökar inom corporate med ny projektledare

Miljöpartiet om Metoo: Nolltolerans här

Polisen delar inte med sig info om misstänkta terrorister

V och Metoo: Vi stärker feministiska arbetet

Efter tio års bråk – MP lyfter ut ledningen i Västerbotten

Regeringen nästa för etableringsjobben – men LO splittrat

Stockholm och Köpenhamn förlorade kampen om EMA

Nordea värvar presschef från Dagens Industri

TCO kampanjar för politiker-prao

Riksrevisionen granskar investeringssparkontot

Liberalerna om Metoo: Vi förbereder oss

Här är vinnarna i årets MarC Awards

Här är Liberalernas viktigaste beslut från landsmötet

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Nattskiftet och Make Equal kampanjar för #maskulintansvar

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.