Coop tar strid för bönan – med Swedish Match snusambassadör

Publicerad 2017-10-25, 21:09

KAMPANJ. Coop fortsätter att med hjälp av reklambyrån Forsman & Bodenfors att provocera och förändra svenskarnas inställning till kött. Den här gången består greppen av en 2 cm hög staty, kampsportaren Alexander ”The Mauler” Gustafsson och ”framtidsanalytikern” Jan Söderqvist, tillika Svenska Dagbladets filmkritiker.
Coop fortsätter att släppa tunga budskap om svenskarnas matvanor. Efter Ekoeffekten, Knasiga Grönsaker och Kära Köttbit ska Coop nu ägna sig åt att att trumma in begreppet Framtidens protein. Det handlar helt enkelt om bönor.
Coops marknadsdirektör Björn Larsson kallar det Coops ”opus 4”.

– Vill vi nu lyfta frågan om vad som är framtidens proteinkälla. Vi försöker styra in i morgondagens matvanor med attraktiva recept och maträtter och sätta koncept för det.

Ni kopplar framtidens protein hårt till bönan, hur tänker ni där?
– Bönan har högt proteininnehåll och är väldigt hållbar att producera.

Skulle det inte vara en bättre affär för er att sälja kött för flera 100-kronor kilot än ett par lådor bönor för 20 kronor?
– Så är det kanske kortsiktigt, men inte långsiktigt. Vi var nere på Way out west-festivalen och 52 procent av alla kvinnor där var vegetarianer så affären växer i det segmentet. En del av vårt uppdrag är också ett folkbildningsuppdrag att välja bra vägar framåt.

Bakom kampanjen ligger reklambyrån Forsman & Bodenfors medan Acne har producerat reklamfilmen. Filmen påminner om dokumentär som hyllar poakter,  nu med en böna i huvudrollen. The Mauler, Jan Söderqvist, kocken Mattias Dahlgren, docentens Anna Karlsson Kanyama och den svenska ekobonden Adam Arnesson intygar bönans förträfflighet.

Hur har ni tänkt kring er casting?
– Grundtanken från början var att få med oss en stark influencer. Det blev The Mauler, han är en bra symbol och det är spännande att gnugga honom mot bönan. Han var den person vi ville starta med. Den gemensamma nämnaren är att alla är insatta i frågan om nytt protein.

I dag lanserar Swedish Match nya snusorter med hjälp av just the Mauler. Björn Larsson blir inte chockad.

– Vi vet om det. Vi vet att vi inte kan ha honom ensam. Men det här (bönan) ligger närmare det han gör. Vi lyfter inte fram honom som snusare.

Vad är målet för kampanjen?
– I grunden är det att få upp ögonen för alternativt protein i lagade maträtterna och ersätta fågel, fisk och kött med bönor.

Finns det också försäljningsmål?

– Jo, vi rampar upp rejält med bönor för försäljning men det är klart att kampanjen i första hand är imagebyggande och att vi visar att vi vill ta del av debatten.

Coop använder så många kanaler de kan och en av dem är Lotta Lundgren, Coops inhyrda webbkock. En något nyare kanal är en två centimeters hög staty som ska avtäckas på centralstationen i Göteborg där den ställs ut de närmaste veckorna. Statyn avbildar av en händelse en böna.

Här är Billy McCormacs nygamla jobb

Schibsteds informationsdirektör får statligt muséumsjobb

Liberalerna går till val på skolan och integration

LO kampanjar mot Moderaterna i S-medierna

Postkodlotterier fälls för marknadsföring efter egen anmälan

Välgörenhetsorganisationer får mest pengar av Postkodlotteriet

Metoo-framträdande gjorde intryck på pr-vinnarna

De ÄR Årets byrå – pr-byrå utklassade reklambyråerna

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Socialdemokraterna begär riksdagsdebatt om NKS

Bonnier slår ihop influeraraffärerna

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.