Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

Publicerad 2017-10-12, 16:40

UNDERSÖKNING. I år har Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet fått kritik bland annat för att mäta ”medias attityder till företagande”. I Solna har medierna exempelvis en betydligt bättre attityd till företagande än i grannkommunen Stockholm. Svenskt Näringslivs Christer Östlund berättar varför måttet behövs.

 

Dela med andra

Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner innehåller en grupp attityd-parametrar som allmänhetens, kommunpolitikernas, tjänstemännens, skolans och mediernas attityder till företagande. Bäst medieattityd återfinns i kommunerna Ale, Vårgårda, Töreboda, Öckerö och Grums, som kanske inte är kända för sina mediekoncerner.
 
De tre entreprenörerna Jonas Michanek, Sebastian Merlöv och Måns Adler, med kopplingar till arbetarrörelsen, skriver i Sydsvenskan hur de ser på Svenskt Näringslivs ranking: ”Vi anser att deras rapport är ganska godtyckligt uppbyggd på faktorer som är mer eller mindre relevanta och därtill godtyckligt viktade för att passa deras intressen” och vidare: ”Organisationen har en tydlig politisk agenda som inte först och främst främjar företagande utan snarare politiska partier på högerkanten. Detta börjar vi bli oändligt trötta på”.
 
Även parametern ”medias attityder” har varit föremål för diskussion.

Så varför ska Svenskt Näringsliv mäta mediernas ”attityder” egentligen?
– Vi mäter ju inte mediernas attityder utan hur företagarna upplever mediernas attityd. Det handlar om man som företagare upplever att företagsamhet bevakas på ett positiv eller negativt sätt, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.
 
Men kommuner kan ju inte påverka vilken attityd medierna har?
– Vi har även med andra frågor som kommunerna inte kan vara med och påverka, som infrastruktur där besluten ofta tas på regional- eller riksnivå.

Stockholm har en ranking i medieattityd på 252, Solna 98. Hur kommer det sig att det är så stor skillnad mellan två grannkommuner, konsumerar man olika medier i respektive kommun?

– För att få veta det behöver man gå djupare och ställa följdfrågor till företagarna.    
När Svenskt näringsliv mäter mediernas attityd kan  det upplevas som mediernas sätt att jobba ska påverkas. Så är inte fallet enligt Christer Östlund.

– Det är en missuppfattning. Det handlar inte om hur medierna sköter sitt jobb. Det handlar om att företag och kommuner upplever att positiva nyheter och då har de en läxa att lära med att lyfta sina nyheter.

Så blir mediernas ”attityd” bättre eller sämre?

– För ungefär tio år sedan såg vi en markant uppåttrend. Nu har det stannat av, och möjligen viker det nedåt lite.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.