Dagens Media varumärkesskyddar DJ-battle

Publicerad 2017-06-27, 19:22

ALMEDALEN 2017. Dagens Media varumärkesskyddar begreppet DJ-battle, som är Almedalsveckans största event. Därmed kan tidningen sätta stopp för alla aktörer som vill ordna event under det namnet.

Dela med andra

Varumärket DJ-battle var helt oskyddat, så Dagens Medias chefredaktör Niclas Rislund såg till att skydda det via en registrering hos PRV. Varumärket DJ-battle är nu skyddat i två klasser.
 
–  Dagens Medias DJ-battle har vuxit år för år, till att bli ett av Almedalens populäraste event. Det är ett starkt varumärke, som vi såklart vill värna om och fortsätta utveckla, säger Niclas Rislund.

Bland annat har börstidningen Dagens Industri i två år anordnat ”Åre Dj Battle”. Om Dagens Media framöver kommer att stoppa
Dagens Industris arrangemang återstår att se.

–  Vi har inte registrerat DJ-battle för att sätta käppar i hjulet för någon annan som vill arrangera kul event, men som jag förstår det ger det oss ensamrätt till varumärket DJ-battle i eventsammanhang, säger Niclas Rislund.

här är DJ-battle skyddat
Varumärket DJ Battle är skyddat i två klasser hos PRV.
* Klass 35 – Anordnande av utställningar eller event för kommersiella eller reklammässiga ändamål.
* Klass 43 – Faciliteter för events, möten och tillfälliga kontorslokaler.

Kommentarer

Ehhh, om ni som kommenterar lär er litet om upphovsrätt och varumärkesskydd, så kanske ni kan förstå att detta inte är ngt konstigt. Å andra sidan, eftersom en "respektabelt" medium tagit upp det så kanske det är begripligt att man undrar. Å andra sidan, respektabelt och vB/DO, muahahahaaaa, LoL!
Ehhh, om ni som kommenterar lär er litet om upphovsrätt och varumärkesskydd, så kanske ni kan förstå att detta inte är ngt konstigt. Å andra sidan, eftersom en "respektabelt" medium tagit upp det så kanske det är begripligt att man undrar. Å andra sidan, respektabelt och vB/DO, muahahahaaaa, LoL!
Helt sjukt. Dels att få för sig att varumärkesskydda begreppet, sedan att ett stolpskott tillåter det bli det på prov. Suck.
Får väl betraktas som likvärdig med att varumärkesskydda begreppet "Break dance" fast eventuellt så är DJ Battle ett äldre ord Man kan ju ställa sig frågan vad det är för nötter som jobbar på PRV, de hade ju ganska enkelt kunnat Googla DJ Battle Hur har Dagens Media och PRV tänkt göra om den franska artisten DJ Battle kommer till Sverige? Ska de stämma honom för varumärkesintrång?
DJ-battle är en term från, och kulturellt fenomen inom, hip hopkulturen - en av FN erkänd kultur. Att de har kunnat få igenom registreringen för sina jippon där personer som för det första inte är DJs är vansinnigt. Det är ungefär som att man skulle kunna varumärkesskydda ordet luciatåg eller något annat kulturellt uttryck.
Hur ska han kunna claima DJ Battle? det är en kultur som funnits i över 70 år, redan på 50 talet fanns det soundclash på jamaica, att en Dagens Media-gubbe varumärkesskyddar "DJ Battle" osar ignorans och är pinsamt.
Det här är ju helt absurt, begreppet DJ-battles har ju ägt rum sen 1970-talet och äger idag rum runtom hela världen. Förstår inte hur den här registreringen kunnat gå igenom.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.