De kan bli Årets Digitala Opinionsbildare

Publicerad 2016-03-04, 11:36

ÅRETS OPINIONSBILDARE. Juryn till Dagens Opinions och Reform Acts utmärkelse Årets Opinionsbildare är klara med nomineringarna i klassen Årets Digitala Opinionsbildare. Tre personer tävlar om utmärkelsen.
Juryn har nominerat följande tre kandidater i kategorin Digitala Opinionsbildare:
 
Malena Ernman, artist – kunde ha marknadsfört sig som artist men valde i stället att använda sin tid i de digitala kanalerna  till att slå ett stort slag och ringa i klockorna för människors fallenhet att vilja vara goda eller som hon själv uttryckte det i sitt julevangelium: ”det finns ingen större glädje än att ha möjligheten att förändra och hjälpa”. Det påminde hon nättroll som politiker om år 2015.

Mats Genberg,
skribent och planner – startade Öresundsrevolutionen som en snabb reaktion på id-kontrollerna som infördes mellan Sverige och Danmark och har på kort tid fått massivt genomslag på Facebook, ett möte med infrastrukturministern och en plattform för den större frågan:  Maktens bild av Stockholm är hela landets norm.

Johan Ulvenlöv
, digital strateg för LO –  kombinerade tungt researcharbete och en proaktiv kampanj med en serie virala filmavsnitt om SDs förflutna med blixtsnabba kreativa och digitala reaktioner på motståndarnas opinionsbildning.

Vinnaren tillkännages på prisgalan Årets Opinionsbildare den 10 mars, klockan 17.30-20.00 på Tändstickspalatset i Stockholm.

kriterier
Årets Digitala Opinionsbildare går till den opinionsbildare som under året brutit ny mark eller presterat utöver det vanliga när det gäller att driva opinion där digital kommunikationen varit den primära metoden och där flera digitala kanaler har använts till att förstärka budskapet och dra nytta av möjligheten till snabb mobilisering., research, effekt och förmåga att se över geografiska såväl som ideologiska gränser.

i juryn för Årets Opinionsbildare sitter
• Zoran Alagic, presschef på Lärarnas Riksförbund och tidigarereporter på SR och pressekreterare i regeringskansliet.
• Peter Alling, chef för public affairs på Unibet
• Fredrik Andersson, tech- och kommunikationskonsult och grundare av Primes public affairs avdelning och Miltton labs
• Boo Ehlin, frilansande kommunikationskonsult, med erfarenheter från kommunikationsavdelningarna på bland annat Vattenfall, Vinge och SCA.
• Thomas Hartman, kommunikationschef för Region Västerbotten, med en bakgrund som pressekreterare på UD och regionchef för Stiftelsen Sverige i Europa.
• Lena Josefsson, kommunikationskonsult och författare, tidigare kommunalråd, pressekreterare i regeringskansliet, kommunikationschef och vd i Geelmuyden-Kiese, samt grundare av Rådhusgruppen.
• Stina Morian, kommunikationskonsult och tidigare förbundsordförande för liberala studenter och liberal ledarskribent samt grundare av Makthavare.se.
• Rolf van den Brink (ordförande), ansvarig utgivare på Dagens Opinion.

Kommentarer

Helt klart att Mats Genberg ska få detta pris. Han är engagerad och kunnig och har en fantastisk förmåga att sätta ord på det som är på gång i samhällsdebatten och snabbt skapa intresse för detta!
Mats Genberg är en driven opinionsbildare som har en förmåga att vinkla och belysa en problematik och dess konsekvenser på ett slagfärdigt och imponerande sätt. Med stor kraft och tydlighet satte han på sökarljuset, tog fram sleven och rörde om i grytan så att resultatet blev stora ögonbrynshöjare och upprördhet i två länder.
Håller alla tummar för Genberg som är en absolut mästare på att skapa opinion via digitala plattformar, likväl som att se till att budskapet når rätt öron på rätt nivå. Genberg får saker att hända! (Inte bara tyckande)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.