De ska locka fordonstillverkare till Sverige

Publicerad 2016-02-05, 09:58

AFFÄRER. Uppåt 5 000 nya jobb kan skapas om Sverige lyckas locka till sig en biltillverkare. Det menar branschorganisationen FKG som tillsammans med en rad andra aktörer bildat ett initiativ för att få hit en fordonstillverkare.

Dela med andra

Idén föddes redan i höstas när Fordonskomponentgruppen, FKG, gick ut i ett debattinlägg med en uppmaning till näringsminister Mikael Damberg (s). Men efter en lång väntan tar de nu saken i egna händer och bildar därför en informell arbetsgrupp tillsammans med näringslivet och kommuner i Västsverige.
 
Uppdraget: Att locka hit en fordonstillverkare.
 
– Saab var försvinnande litet globalt sett, men väldigt viktigt i Sverige och stod för en tredje del av hela den samlade produktionen av fordon i Sverige. Istället för att vänta hela tiden tyckte vi att vi tar ett initiativ och berättar för omvärlden vilka möjligheter som vi har i Sverige, säger FKGs vd Fredrik Sidahl.
 
Han berättar att andra länder redan jobbar väldigt målmedvetet för att få stora tillverkare att etablera sig och menar att Sverige inte bör vara sämre.
 
– Jag är just nu på väg till South Carolina med hela 19 leverantörsföretag för att lära oss vilka möjligheter det finns för Volvo i USA, därmed också för leverantörer i Sverige. Men varför gör vi inte samma sak i Sverige? Varför inte visa på de möjligheter som finns med välfungerande nätverk och leverantörer som trimmats genom generationer av våra stora svenska företag?
 
– Sedan får staten kliva in och säga varsågod, här har ni fri mark och skattelättnader, precis som man gör på andra ställen. Det är märkligt att det inte sker, fortsätter Fredrik Sidahl.
 
Enligt gruppen, som utöver FKG består av Västra Götalandsregionen, Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun och Statens provningsanstalt SP, kan det skapas uppåt 5 000 nya jobb om en ny fordonstillverkare etablerar sig i Sverige.
 
För tillfället jobbar gruppen med att ta fram ett ”erbjudandepaket”. Främst är det de asiatiska biltillverkarna som de ska vända sig till.
 
– Det finns många asiater på väg in i den europeiska marknaden som inte har fabriker här. När de nu sitter i sina styrelserum och funderar på var de ska finnas, så sätter vi upp vår flagga.
 
Hur lätt blir det här efter Saab-kraschen?
– Det har inget med Saab att göra. Saab har levt på sina egna meriter och det finns många som har synpunkter på varför det gick åt skogen. Nu är det ett nytt bolag som kämpar för att få igång det. Vid sidan av det så tycker vi att vi har ett fungerande nätverk av leverantörer i Sverige och vi behöver få en storkund också.
 
Har ni någon budget för det här projektet?
– Inte alls. Vi som branschorganisation lever på våra medlemsavgifter. Men det är något som rönt stort intresse och nu börjar det bli konkret.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Kloka tankar från Fredrik Att stärka fordonsklustret gynnar även de redan etablerade aktörerna. Helt avgörande för att lyckas med att locka nya OEMer till Sverige är att lyfta fram den enorma och tillgängliga fordonskompetens som finns. Vi har en av Europas starkaste konsultsektor med fordonskunnande i Sverige. Som sitter på kompetens som är helt avgörande för fordonstillverkare och underleverantörer. Detta är en styrka för Sverige och för fordonsbranschen i stort. Vi måste fortsätta att utveckla partnerskapet mellan materialleverantörer, konsultföretagen och fordonstillverkare. Få till fungerande villkor för fortsatt samverkan och partnerskap och tillsammans, bara tillsammans kan vi stärka fordonsklustret i Sverige och attrahera nya aktörer. Vi på konsultsidan har redan tagit initiativ till detta och kommer fortsätta detta arbeta tillsammans med regionala aktörer och näringslivet i stort. Kunnande vi har utvecklat och levererat till fordonsindustrin har redan idag stor efterfråga internationellt. Och har även skapat stor efterfråga i andra branscher så som t.ex. medicinsk teknik, telekom och IT. Sverige har allt att vinna på att fortsätta satsa på dessa kunskapsintensiva och innovativa konsultföretag och att på detta sätt lyfta fordonsbranschen till nästa nivå.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.