De ska locka fordonstillverkare till Sverige

Publicerad 2016-02-05, 09:58

AFFÄRER. Uppåt 5 000 nya jobb kan skapas om Sverige lyckas locka till sig en biltillverkare. Det menar branschorganisationen FKG som tillsammans med en rad andra aktörer bildat ett initiativ för att få hit en fordonstillverkare.

Dela med andra

Idén föddes redan i höstas när Fordonskomponentgruppen, FKG, gick ut i ett debattinlägg med en uppmaning till näringsminister Mikael Damberg (s). Men efter en lång väntan tar de nu saken i egna händer och bildar därför en informell arbetsgrupp tillsammans med näringslivet och kommuner i Västsverige.
 
Uppdraget: Att locka hit en fordonstillverkare.
 
– Saab var försvinnande litet globalt sett, men väldigt viktigt i Sverige och stod för en tredje del av hela den samlade produktionen av fordon i Sverige. Istället för att vänta hela tiden tyckte vi att vi tar ett initiativ och berättar för omvärlden vilka möjligheter som vi har i Sverige, säger FKGs vd Fredrik Sidahl.
 
Han berättar att andra länder redan jobbar väldigt målmedvetet för att få stora tillverkare att etablera sig och menar att Sverige inte bör vara sämre.
 
– Jag är just nu på väg till South Carolina med hela 19 leverantörsföretag för att lära oss vilka möjligheter det finns för Volvo i USA, därmed också för leverantörer i Sverige. Men varför gör vi inte samma sak i Sverige? Varför inte visa på de möjligheter som finns med välfungerande nätverk och leverantörer som trimmats genom generationer av våra stora svenska företag?
 
– Sedan får staten kliva in och säga varsågod, här har ni fri mark och skattelättnader, precis som man gör på andra ställen. Det är märkligt att det inte sker, fortsätter Fredrik Sidahl.
 
Enligt gruppen, som utöver FKG består av Västra Götalandsregionen, Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun och Statens provningsanstalt SP, kan det skapas uppåt 5 000 nya jobb om en ny fordonstillverkare etablerar sig i Sverige.
 
För tillfället jobbar gruppen med att ta fram ett ”erbjudandepaket”. Främst är det de asiatiska biltillverkarna som de ska vända sig till.
 
– Det finns många asiater på väg in i den europeiska marknaden som inte har fabriker här. När de nu sitter i sina styrelserum och funderar på var de ska finnas, så sätter vi upp vår flagga.
 
Hur lätt blir det här efter Saab-kraschen?
– Det har inget med Saab att göra. Saab har levt på sina egna meriter och det finns många som har synpunkter på varför det gick åt skogen. Nu är det ett nytt bolag som kämpar för att få igång det. Vid sidan av det så tycker vi att vi har ett fungerande nätverk av leverantörer i Sverige och vi behöver få en storkund också.
 
Har ni någon budget för det här projektet?
– Inte alls. Vi som branschorganisation lever på våra medlemsavgifter. Men det är något som rönt stort intresse och nu börjar det bli konkret.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Kloka tankar från Fredrik Att stärka fordonsklustret gynnar även de redan etablerade aktörerna. Helt avgörande för att lyckas med att locka nya OEMer till Sverige är att lyfta fram den enorma och tillgängliga fordonskompetens som finns. Vi har en av Europas starkaste konsultsektor med fordonskunnande i Sverige. Som sitter på kompetens som är helt avgörande för fordonstillverkare och underleverantörer. Detta är en styrka för Sverige och för fordonsbranschen i stort. Vi måste fortsätta att utveckla partnerskapet mellan materialleverantörer, konsultföretagen och fordonstillverkare. Få till fungerande villkor för fortsatt samverkan och partnerskap och tillsammans, bara tillsammans kan vi stärka fordonsklustret i Sverige och attrahera nya aktörer. Vi på konsultsidan har redan tagit initiativ till detta och kommer fortsätta detta arbeta tillsammans med regionala aktörer och näringslivet i stort. Kunnande vi har utvecklat och levererat till fordonsindustrin har redan idag stor efterfråga internationellt. Och har även skapat stor efterfråga i andra branscher så som t.ex. medicinsk teknik, telekom och IT. Sverige har allt att vinna på att fortsätta satsa på dessa kunskapsintensiva och innovativa konsultföretag och att på detta sätt lyfta fordonsbranschen till nästa nivå.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.