De ska locka fordonstillverkare till Sverige

Publicerad 2016-02-05, 09:58

AFFÄRER. Uppåt 5 000 nya jobb kan skapas om Sverige lyckas locka till sig en biltillverkare. Det menar branschorganisationen FKG som tillsammans med en rad andra aktörer bildat ett initiativ för att få hit en fordonstillverkare.

Dela med andra

Idén föddes redan i höstas när Fordonskomponentgruppen, FKG, gick ut i ett debattinlägg med en uppmaning till näringsminister Mikael Damberg (s). Men efter en lång väntan tar de nu saken i egna händer och bildar därför en informell arbetsgrupp tillsammans med näringslivet och kommuner i Västsverige.
 
Uppdraget: Att locka hit en fordonstillverkare.
 
– Saab var försvinnande litet globalt sett, men väldigt viktigt i Sverige och stod för en tredje del av hela den samlade produktionen av fordon i Sverige. Istället för att vänta hela tiden tyckte vi att vi tar ett initiativ och berättar för omvärlden vilka möjligheter som vi har i Sverige, säger FKGs vd Fredrik Sidahl.
 
Han berättar att andra länder redan jobbar väldigt målmedvetet för att få stora tillverkare att etablera sig och menar att Sverige inte bör vara sämre.
 
– Jag är just nu på väg till South Carolina med hela 19 leverantörsföretag för att lära oss vilka möjligheter det finns för Volvo i USA, därmed också för leverantörer i Sverige. Men varför gör vi inte samma sak i Sverige? Varför inte visa på de möjligheter som finns med välfungerande nätverk och leverantörer som trimmats genom generationer av våra stora svenska företag?
 
– Sedan får staten kliva in och säga varsågod, här har ni fri mark och skattelättnader, precis som man gör på andra ställen. Det är märkligt att det inte sker, fortsätter Fredrik Sidahl.
 
Enligt gruppen, som utöver FKG består av Västra Götalandsregionen, Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun och Statens provningsanstalt SP, kan det skapas uppåt 5 000 nya jobb om en ny fordonstillverkare etablerar sig i Sverige.
 
För tillfället jobbar gruppen med att ta fram ett ”erbjudandepaket”. Främst är det de asiatiska biltillverkarna som de ska vända sig till.
 
– Det finns många asiater på väg in i den europeiska marknaden som inte har fabriker här. När de nu sitter i sina styrelserum och funderar på var de ska finnas, så sätter vi upp vår flagga.
 
Hur lätt blir det här efter Saab-kraschen?
– Det har inget med Saab att göra. Saab har levt på sina egna meriter och det finns många som har synpunkter på varför det gick åt skogen. Nu är det ett nytt bolag som kämpar för att få igång det. Vid sidan av det så tycker vi att vi har ett fungerande nätverk av leverantörer i Sverige och vi behöver få en storkund också.
 
Har ni någon budget för det här projektet?
– Inte alls. Vi som branschorganisation lever på våra medlemsavgifter. Men det är något som rönt stort intresse och nu börjar det bli konkret.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Kommentarer

Kloka tankar från Fredrik Att stärka fordonsklustret gynnar även de redan etablerade aktörerna. Helt avgörande för att lyckas med att locka nya OEMer till Sverige är att lyfta fram den enorma och tillgängliga fordonskompetens som finns. Vi har en av Europas starkaste konsultsektor med fordonskunnande i Sverige. Som sitter på kompetens som är helt avgörande för fordonstillverkare och underleverantörer. Detta är en styrka för Sverige och för fordonsbranschen i stort. Vi måste fortsätta att utveckla partnerskapet mellan materialleverantörer, konsultföretagen och fordonstillverkare. Få till fungerande villkor för fortsatt samverkan och partnerskap och tillsammans, bara tillsammans kan vi stärka fordonsklustret i Sverige och attrahera nya aktörer. Vi på konsultsidan har redan tagit initiativ till detta och kommer fortsätta detta arbeta tillsammans med regionala aktörer och näringslivet i stort. Kunnande vi har utvecklat och levererat till fordonsindustrin har redan idag stor efterfråga internationellt. Och har även skapat stor efterfråga i andra branscher så som t.ex. medicinsk teknik, telekom och IT. Sverige har allt att vinna på att fortsätta satsa på dessa kunskapsintensiva och innovativa konsultföretag och att på detta sätt lyfta fordonsbranschen till nästa nivå.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Svenska Golfförbundet lobbar in golfen inför valet

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Minskad marginal på Westander

Ardalan Shekarabi (s) OCH Jonas Sjöstedt (v) presenterar lagen mot vinster i välfärden

Hon är Skanskas nya kommunikationsdirektör

Lagrådsremiss om vinster i välfärden kan komma i dag

Så många sidvisningar gav riksdagens partiledardebatt

Stabilt för Reagera

Preem lyckades lobba kvar tallråvara

Make Equal tar till nätkändisar och bot i en förlåtmig-kampanj

Ehrenberg byter namn

De lanserar Uniqlo i Sverige

SNS konjunkturråd förespråkar fastighetsskatt och ny kapitalskatt

Moderaternas ordförande i Göteborg lämnar alla politiska uppdrag

Regeringen ”utvärderar välfärden” hos svenska minkar

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.