Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Publicerad 2017-07-05, 07:43

ALMEDALEN 2017-TALANALYS. Patrik Forslund, Rud Pedersens yngsta partner, analyserade Annie Lööfs tal även 2016. Han tycker att Centerpartiets ledare har gjort betydande framsteg som talare.

Dela med andra

– Det var ett starkt tal utifrån en stark position. Hon osar av självförtroende. Det blev energi i talet. Hon känns som the main attraction här nu när Stefan Lövfen är borta och Anna Kinberg Batra är ifrågasatt. Talet var välformulerat retoriskt, hon hade publiken med sig och levde upp till förväntningarna. Sedan var det inte så mycket konkret politik som presenterades, det hade Centerpartiet pytsat ut under dagen.
 
Patrik Forslund identifierar tre tydliga teman.

* Det bortglömda Sverige, med klyfta mellan de som har och inte har jobb, och dörren till arbetsmarknaden.

– Det är samma sak som hon pratade om förra året. Det är där hon vill ha den politiska diskussionen med andra anställningsformer och nya vägar in på arbetsmarknaden och förutsättningar för nya jobb.

* Kritiken mot Stefan Löfven, ”som sitter ut högkonjunkturen” samtidigt som hon vill gå till val med Alliansen.

– Det handlar om regeringsfrågan. Annie Lööf ger ett rakt svar. Centerpartiet går till val med Alliansen. Väljarna är trötta på diskussionen om vem som ska dansa med vem, till skillnad från Moderaterna, som har snurrat in sig i de diskussionerna.  Centerpartiet har varit snabbare med sin politikutveckling och kan nu gå ut och presentera sina nya idéer.

* Medmänskligheten.

– Medmänsklighet och kamp mot terrorism är dagsaktuella frågor som människor känner är viktiga.

Patrik Forslund jämför med fjolårets tal.

– Då hade hon höga förtroendesiffror som partiledare men tog inte samma plats. Min bild då var att när Moderaterna försökte göra högersvängen, öppnades en ganska stor liberal spelyta och den borde Centerpartiet kunna ta. Det är en stor förklaring att det går bra i opinionen i kombination med att det går sämre för Moderaterna och att Annie är en populär person bland väljarna. Hon för fram klassiska liberala värderingar och står upp för det. Medelklass- och allmänliberala väljare vet vad de får.

Även om inte Annie Lööf förde fram ett nytt innehåll i talet, försökte hon spela ut ett delvis nytt retoriskt register.

– Hon pratade tystare och det var efter känsloläget. Hon var nog berörd och det var på ett personligt plan. Hon jobbar på känsloskalan i sin retorik. Hon är en skicklig talare och bra på att få med sig sin publik.

Annie Lööf markerade också starkt mot nazismen.

– Det var ett starkt parti där hon sa att nazismen hör hemma på historiens soptipp. Det är viktigt att man poängterar mot det.

Vad ville hon?
– Hon ville befästa sin styrkeposition och sikta in sig på nya grupper. Hon vill visa att hon är en ledarfigur i en borgerlig Allians. Centerpartiet har varit starkt och stort i flera decennier och det är inte omöjligt att komma tillbaka dit. Partiet har ökat med 4-5 procentenheter och behöver hitta 5-10 till och nå nya väljargrupper.

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.