Energiskt och självsäkert, Annie Lööf (c)

Publicerad 2017-07-05, 07:43

ALMEDALEN 2017-TALANALYS. Patrik Forslund, Rud Pedersens yngsta partner, analyserade Annie Lööfs tal även 2016. Han tycker att Centerpartiets ledare har gjort betydande framsteg som talare.

Dela med andra

– Det var ett starkt tal utifrån en stark position. Hon osar av självförtroende. Det blev energi i talet. Hon känns som the main attraction här nu när Stefan Lövfen är borta och Anna Kinberg Batra är ifrågasatt. Talet var välformulerat retoriskt, hon hade publiken med sig och levde upp till förväntningarna. Sedan var det inte så mycket konkret politik som presenterades, det hade Centerpartiet pytsat ut under dagen.
 
Patrik Forslund identifierar tre tydliga teman.

* Det bortglömda Sverige, med klyfta mellan de som har och inte har jobb, och dörren till arbetsmarknaden.

– Det är samma sak som hon pratade om förra året. Det är där hon vill ha den politiska diskussionen med andra anställningsformer och nya vägar in på arbetsmarknaden och förutsättningar för nya jobb.

* Kritiken mot Stefan Löfven, ”som sitter ut högkonjunkturen” samtidigt som hon vill gå till val med Alliansen.

– Det handlar om regeringsfrågan. Annie Lööf ger ett rakt svar. Centerpartiet går till val med Alliansen. Väljarna är trötta på diskussionen om vem som ska dansa med vem, till skillnad från Moderaterna, som har snurrat in sig i de diskussionerna.  Centerpartiet har varit snabbare med sin politikutveckling och kan nu gå ut och presentera sina nya idéer.

* Medmänskligheten.

– Medmänsklighet och kamp mot terrorism är dagsaktuella frågor som människor känner är viktiga.

Patrik Forslund jämför med fjolårets tal.

– Då hade hon höga förtroendesiffror som partiledare men tog inte samma plats. Min bild då var att när Moderaterna försökte göra högersvängen, öppnades en ganska stor liberal spelyta och den borde Centerpartiet kunna ta. Det är en stor förklaring att det går bra i opinionen i kombination med att det går sämre för Moderaterna och att Annie är en populär person bland väljarna. Hon för fram klassiska liberala värderingar och står upp för det. Medelklass- och allmänliberala väljare vet vad de får.

Även om inte Annie Lööf förde fram ett nytt innehåll i talet, försökte hon spela ut ett delvis nytt retoriskt register.

– Hon pratade tystare och det var efter känsloläget. Hon var nog berörd och det var på ett personligt plan. Hon jobbar på känsloskalan i sin retorik. Hon är en skicklig talare och bra på att få med sig sin publik.

Annie Lööf markerade också starkt mot nazismen.

– Det var ett starkt parti där hon sa att nazismen hör hemma på historiens soptipp. Det är viktigt att man poängterar mot det.

Vad ville hon?
– Hon ville befästa sin styrkeposition och sikta in sig på nya grupper. Hon vill visa att hon är en ledarfigur i en borgerlig Allians. Centerpartiet har varit starkt och stort i flera decennier och det är inte omöjligt att komma tillbaka dit. Partiet har ökat med 4-5 procentenheter och behöver hitta 5-10 till och nå nya väljargrupper.

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.