Flygskatten överskuggar flygstrategin

Publicerad 2017-01-26, 16:07

POLITIK-UPPDATERAD. Infrastrukturminister Anna Johansson (s) har presenterat regeringens strategi för flyget. Branschen tänker mest på flygskatten som regeringen vill införa.

 

Dela med andra

I strategin målas en ljus bild av flygets roll i Sverige.
 
”Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft och spelar en viktig roll genom att tillgodose människors och näringslivets behov av ångväga resor och transporter, såväl inrikes som utrikes”, står att läsa.

Strategin slår även fast att  ”Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination”.

Regeringen vill göra en översyn av landets flygplatser och få fram långsiktigt ”hållbara” förutsättningar för statligt stöd.
Tydligt är att Arlanda kommer att få en allt viktigare roll som flygplats. Arlanda nämns sex gånger i strategin. Bromma ingen. Regeringen vill även inrätta ett ”Arlandaråd” i syfte att utveckla Arlanda.

Det tar ungefär fem sekunder in i samtalet innan Svenskt Flygs vd Anna Wilson börjar prata om flygskatten snarare än strategin.

– Regeringen talar med kluven tunga om flygets betydelse för svensk tillväxt och konkurrenskraft, jobb, export och turism, när man å andra sidan vill införa flygskatt.

Något som var bra med strategin?
 – Regeringen tar upp viktiga fokusområden och det är bra att regeringen slår fast att flyget är viktigt, men det blir ju helt verkningslöst med en flygskatt, som dessutom inte är det minsta klimatpåverkande och inte ger incitament för flyget att ställa om. Flygskatten blir elefanten i rummet.

Kan ni tänka er någon flygskatt?
– Principiellt är vi emot en ensidig svensk flygskatt. Det blir inte konkurrensneutralt mot andra länder. Danmark tog bort sin flygskatt och Nederländerna också. Norge har infört flygskatt och tappar flyglinjer till andra länder, säger Anna Wilson, och berättar att skatten skulle innebära kostnader för en flyglinje till USA med dagliga avgångar 36 miljoner kronor per år.

– Då flyttar flygbolaget linjen till Köpenhamn.

Och hur gör vi då för att få ett hållbart flyg?

– Självklart ska vi sträva efter ett hållbart flyg. Vi vill se ett nära samarbete mellan marknaden och det offentliga så att vi kan börja tillverka biobränsle. Någon måste ta investeringen. Skatten leder till dämpat flygande, och det är nog det regeringen vill. Men den leder inte till att vi ställer om. Regeringen själva säger att skatten ger en besparing på 100 000 ton co2. Men det släpps ut 300 000 för att däcktrycket i bilar är för lågt.

Anna Wilson tror att flygföretagen ligger lågt med investeringarna till det kommer mer tydliga besked från regeringen.

– Vår bransch står inför stora investeringar i flygplan och linjer. Bara tron att svenskar ska flyga mindre gör att en del drar öronen åt sig, innan de vet hur det blir. Jag vet att flygbolagen räknar på vilka linjer de behöver lägga ner eller flytta.
 
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser skriver i en kommentar att det ”är välgörande att regeringen i sin nya flygstrategi vill ha en fortsatt dialog med olika intressenter och branschföreträdare i en rad frågor”. Men han har en hel del kritiska synpunkter också.
 
”Det är dock olyckligt att strategin inte adresserar grundproblemet med att staten äger och tjänar stora pengar på de tio stora flygplatserna med Arlanda i spetsen. Samtidigt som i huvudsak enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter”, skriver han.
 
Peter Larsson efterlyser konkretition.
 
”Flygstrategin berör ett stort antal andra områden men har få konkreta förslag. Brommas framtid och Arlandas utveckling ska avhandlas i ett Arlanda-råd. Dessutom den nödvändiga övergången till fossilfria bränslen ska utredas av Energimyndigheten. Likaså vill regeringen införa en flygskatt. Något som Svenska regionala flygplatser, bara ser som skadligt för jobb och tillväxt och som troligtvis inte ger några miljöeffekter.”

Kommentarer

Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS den första juli 2008 avseende mindre kolvmotorflygplan! Den nu föreslagna flygskatt ska betalas för passagerare som reser från en flygplats i Sverige med flygplan som är godkänt för fler än tio passagerare. Barn under två år undantas från flygskatt. Mindre flygplatser som exempelvis Pajala berörs inte av skatten (litet flygplan). Den nu föreslagna skatten fördyrar en flygresa till Stockholm/EU med 80:- Idag kan jag flyga till Stockholm för 199:-! Arlanda Express kostar 280:- D.v.s Man kan flyga 50+ mil för 199:- och åka tåg 4 mil för 280:- Flyg cirka. 4:-/ mil och tåg 70:- /mil detta visar att det finns utrymme för en skatt på 80:- på en flygresa inom EU. Ingen har kunnat förklara för mig varför en skatt på 80 kronor skulle vara något problem. Fortfarande är flyg biljetten en krona billigare än Arlanda Express. Flygskatt finns redan i EU,s största länder Tyskland, Frankrike, Storbritannien samt Österrike. Norge har också infört en flygskatt. Visst några färre semesterresor till Thailand blir det men det gagnar istället företag och näringar i närområdet. Beakta dock vad tidigare Alliansregering gjorde! Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med en skatt på 6,02 kr per liter. Naturvårdsverket beräknade 1988 att vid hantering av bilbensin avdunstade en kvantitet som var mer än tre gånger så stor som den totala förbrukningen av flygbensin. Den kvarvarande användningen av flygbensin sker i flygklubbsflygplan och små helikoptrar; upp till fyra sittplatser är helikoptrar i regel kolv-motordrivna.Detta ökade kostnaden avsevärt för privata flygresor med mindre flygplan. Sedan några år är koldioxidutsläppen från privatflyget kraftigt överinternaliserade via skatt. Flygbensin med en volym på endast 1/3 av vad som avdunstade vi hantering av bilbensin!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.