Flygskatten överskuggar flygstrategin

Publicerad 2017-01-26, 16:07

POLITIK-UPPDATERAD. Infrastrukturminister Anna Johansson (s) har presenterat regeringens strategi för flyget. Branschen tänker mest på flygskatten som regeringen vill införa.

 

Dela med andra

I strategin målas en ljus bild av flygets roll i Sverige.
 
”Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft och spelar en viktig roll genom att tillgodose människors och näringslivets behov av ångväga resor och transporter, såväl inrikes som utrikes”, står att läsa.

Strategin slår även fast att  ”Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination”.

Regeringen vill göra en översyn av landets flygplatser och få fram långsiktigt ”hållbara” förutsättningar för statligt stöd.
Tydligt är att Arlanda kommer att få en allt viktigare roll som flygplats. Arlanda nämns sex gånger i strategin. Bromma ingen. Regeringen vill även inrätta ett ”Arlandaråd” i syfte att utveckla Arlanda.

Det tar ungefär fem sekunder in i samtalet innan Svenskt Flygs vd Anna Wilson börjar prata om flygskatten snarare än strategin.

– Regeringen talar med kluven tunga om flygets betydelse för svensk tillväxt och konkurrenskraft, jobb, export och turism, när man å andra sidan vill införa flygskatt.

Något som var bra med strategin?
 – Regeringen tar upp viktiga fokusområden och det är bra att regeringen slår fast att flyget är viktigt, men det blir ju helt verkningslöst med en flygskatt, som dessutom inte är det minsta klimatpåverkande och inte ger incitament för flyget att ställa om. Flygskatten blir elefanten i rummet.

Kan ni tänka er någon flygskatt?
– Principiellt är vi emot en ensidig svensk flygskatt. Det blir inte konkurrensneutralt mot andra länder. Danmark tog bort sin flygskatt och Nederländerna också. Norge har infört flygskatt och tappar flyglinjer till andra länder, säger Anna Wilson, och berättar att skatten skulle innebära kostnader för en flyglinje till USA med dagliga avgångar 36 miljoner kronor per år.

– Då flyttar flygbolaget linjen till Köpenhamn.

Och hur gör vi då för att få ett hållbart flyg?

– Självklart ska vi sträva efter ett hållbart flyg. Vi vill se ett nära samarbete mellan marknaden och det offentliga så att vi kan börja tillverka biobränsle. Någon måste ta investeringen. Skatten leder till dämpat flygande, och det är nog det regeringen vill. Men den leder inte till att vi ställer om. Regeringen själva säger att skatten ger en besparing på 100 000 ton co2. Men det släpps ut 300 000 för att däcktrycket i bilar är för lågt.

Anna Wilson tror att flygföretagen ligger lågt med investeringarna till det kommer mer tydliga besked från regeringen.

– Vår bransch står inför stora investeringar i flygplan och linjer. Bara tron att svenskar ska flyga mindre gör att en del drar öronen åt sig, innan de vet hur det blir. Jag vet att flygbolagen räknar på vilka linjer de behöver lägga ner eller flytta.
 
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser skriver i en kommentar att det ”är välgörande att regeringen i sin nya flygstrategi vill ha en fortsatt dialog med olika intressenter och branschföreträdare i en rad frågor”. Men han har en hel del kritiska synpunkter också.
 
”Det är dock olyckligt att strategin inte adresserar grundproblemet med att staten äger och tjänar stora pengar på de tio stora flygplatserna med Arlanda i spetsen. Samtidigt som i huvudsak enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter”, skriver han.
 
Peter Larsson efterlyser konkretition.
 
”Flygstrategin berör ett stort antal andra områden men har få konkreta förslag. Brommas framtid och Arlandas utveckling ska avhandlas i ett Arlanda-råd. Dessutom den nödvändiga övergången till fossilfria bränslen ska utredas av Energimyndigheten. Likaså vill regeringen införa en flygskatt. Något som Svenska regionala flygplatser, bara ser som skadligt för jobb och tillväxt och som troligtvis inte ger några miljöeffekter.”

Kommentarer

Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS den första juli 2008 avseende mindre kolvmotorflygplan! Den nu föreslagna flygskatt ska betalas för passagerare som reser från en flygplats i Sverige med flygplan som är godkänt för fler än tio passagerare. Barn under två år undantas från flygskatt. Mindre flygplatser som exempelvis Pajala berörs inte av skatten (litet flygplan). Den nu föreslagna skatten fördyrar en flygresa till Stockholm/EU med 80:- Idag kan jag flyga till Stockholm för 199:-! Arlanda Express kostar 280:- D.v.s Man kan flyga 50+ mil för 199:- och åka tåg 4 mil för 280:- Flyg cirka. 4:-/ mil och tåg 70:- /mil detta visar att det finns utrymme för en skatt på 80:- på en flygresa inom EU. Ingen har kunnat förklara för mig varför en skatt på 80 kronor skulle vara något problem. Fortfarande är flyg biljetten en krona billigare än Arlanda Express. Flygskatt finns redan i EU,s största länder Tyskland, Frankrike, Storbritannien samt Österrike. Norge har också infört en flygskatt. Visst några färre semesterresor till Thailand blir det men det gagnar istället företag och näringar i närområdet. Beakta dock vad tidigare Alliansregering gjorde! Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med en skatt på 6,02 kr per liter. Naturvårdsverket beräknade 1988 att vid hantering av bilbensin avdunstade en kvantitet som var mer än tre gånger så stor som den totala förbrukningen av flygbensin. Den kvarvarande användningen av flygbensin sker i flygklubbsflygplan och små helikoptrar; upp till fyra sittplatser är helikoptrar i regel kolv-motordrivna.Detta ökade kostnaden avsevärt för privata flygresor med mindre flygplan. Sedan några år är koldioxidutsläppen från privatflyget kraftigt överinternaliserade via skatt. Flygbensin med en volym på endast 1/3 av vad som avdunstade vi hantering av bilbensin!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

SD om Aftonbladets annonstopp: Svårt att förstå deras värdegrund

ANNONS: TCO SÖKER ANSVARIG FÖR DIGITALA KANALER

Veckans Brief 35: Prime, Lennox och Iteam bakom kontroversiell Facebook-karta

Centerpartiet motar bort riksdagskandidat efter Metoo

Pr och reklambranschens Metoo briserar

Statsråden som får logi-ersättning

Liberalerna vill lägga ner Bolagsverket

”EU-toppmötet – avgörande för vår framtid”

Svenskt Näringsliv: Stefan Löfven är aningslös om sociala pelaren

Almega: Kompetensbrist och import bromsar BNP

Hårdaste kraven för Landsbygdspartiets riksdagslista

Saco, LO och TCO ska driva nordiska modellen på stormöte inför EU-toppmötet

BEACONOMIST 35: Affärsmedierna – Adlibris om miljard-handeln

S pressar M för timeout för trakasserianklagad MP-politiker

Unga muslimer får rätt om statsbidrag

Muf: S hycklar om visstidsanställningar

Hon är Socialdemokraternas nya komchef

De kan bli årets finansiella kommunikatörer

Civilekonomerna byter ledning

Billy McCormac lämnar Fastighetsägarna

Abby Priest och Adobe dominerade 100-wattaren

Pr-konsulterna som vill bli S-ledamöter i Stockholm

Kreab stärker finansiella erbjudandet med tungviktare

17 byråer får DIKs kollektivavtals-kudde

6F ger IF Metall svar på tal om lönemodellen

LO, TCO och Saco ordnar fackligt stormöte inför EU-toppmötet

SCB och Linköpings universitet i sekretessbråk

Finansinspektionen skärper amorteringskraven – får mothugg från mäklarna

Moderaterna vill skärpa straff för sexualbrott

IF Metall sågar 6Fs argument

Här är Kristianstads nya kombyråer

6F tar strid med IF Metall om lönebildningen

Skånemoderater vill ha en Öresundsagenda

Enbart män i topp på Skåneliberalernas valsedlar till riksdagen

Veckans Brief 34: Så säljer Ica kundernas data – Tunga opinionsbildare i konkurshärva

Ian Wachtmeister död

BEACONOMIST 34: Användarna utvecklade Omni Ekonomi – ”Alla måste vara mjukvaruföretag”

BEACONOMIST 33: Deloitte om content – TV4 om datadrivna upplevelser

Klart nu: Prime får leverera till Stockholms stad

Klimatminister Isabella Lövin (mp) tar flyget till klimatmötet

Tankesmedjan Tiden letar chef

SD: Pavel Gamov är en vilde

Googles Avesta handlar pr-byrå för 10 miljoner

Tunga industrivärvningar transformerar United Minds

Socialdepartementet gör nyhetsbrev om Metoo

SD pressar bort Pavel Gamov efter Chang Fricks artikel

Topptrio kampanjar för fler medlemmar i Moderaterna

Testkörd hövding ersätter Thomas Bodström i Stockholm

Hon är content-byråernas nya vd

De vinner Stockholms stads byråupphandling

Göteborgsbyråer håller blågula färgerna i Epica

Svenskt Näringsliv om LOs förhandlingsframställan

De kan vinna Samhalls hållbarhetspris

Ambassaderna blir kommersiella – hyr ut kontor

MP-ledamot: Polisen klarar inte jobbet – legalisera cannabis

Alliansen och SD sågar Ardalan Shekarabis 3:12-förändringar

Varumärkesras för TV4 och Aftonbladet efter Metoo

Pr-konsult på väg in för S i riksdagen – Ygeman toppar Ylva

Sveriges bästa journalister – enligt Bonnier

Oslo fäller Swedish Match: ”Vi är förvånade"

Mötet med Norges integrationsminister ställdes in två timmar innan

Centerpartiet föreslår finansiering av snabbare tåg än regeringens

LO vill förhandla ”trygga jobb” med Svenskt Näringsliv

Svensk-byråerna som nominerats i Excellence Awards

SSU kampanjar mot fd SSUaren Leif Östling

Finlandssvensk raptrio med tung komchef rappar igen för samhällsklimatet

Skattebetalarna: Det är Margot Wallström och inte Leif Östling som har problem

OPINIONSBILDNING-UPPDATERAD. Hashtaggen #vadfanfårjag trendar på Twitter och debatten om skattemoral går hög, men Skattebetalarnas förbund sitter still i båten.

Statens Fastighetsverk vill sälja hus värda 820 miljoner

Äkta tv-människor leder annonsörernas gala

LO släpper förslag om lärande och trygga jobb

DAGENS MOTION: ”Gör E20 till en elmotorväg"

Leif Östling: Jag uttryckte mig slarvigt

De kan vinna marknadsförarnas prisutmärkelser

Svenskt Näringslivs ordförande i blåsväder efter skatteplanering i Malta och Luxemburg

Svenskt Näringslivs ordförande Leif Östling till höger och vd Carola Lemne i mitten.

Klart med KDUs förbundsstyrelse

BEACONOMIST 32: Svenska cms tar ny plats – ÅF och Tietos storaffärer

Vitamin Well hittar komchef på Arla

Myndigheter vill stoppa alkoholreklam hos Discovery och MTG

Lagrådet avstyrker förslag som stoppar utvisning av kompetent arbetskraft

DAGENS MOTION: Moderat vill bygga reaktorn ”Electra”

Livsmedelsföretagen: Centerpartiet rycker fram i matfrågan

Alice Bah Kuhnkes inhopp på Kanal 5 väcker känslor

Dagens Samhälles stjärnreporter ska lyfta Fokus politiska bevakning

Tre medieföretag får rikstillstånd för reklamradio

Göran Persson crashade SSU-kalaset – åt tårta

Under Aftonbladets kris – Sofia Olsson Olsén åker till stugan

Man hemsökte Rebecca Weidmo Uvell

Kockkampen slog Partiledarduellen på TV4

Så här ska Gota Media och Sveriges Radio kredda varandra

Megatrenderna som avgör Göteborgs framtid

”Karin Pettersson och Åsa Linderborg, ta ert ansvar för hur kvinnor behandlas på Aftonbladet”

Fredrik Reinfeldt (svt) frias

Riksrevisionen: Allvarliga brister i Skatteverkets folkbokföring

Revisorn tar FLB Europa i örat

Björn ersätter Marie Söderqvist på Livsmedelsföretagen

LO i möte med Aftonbladet om tidningens ”sexistiska kultur”

SAS: Stoppa flygskatten eller preclearance

Narva-konsult utvecklar näringspolitik för S

Nordeas presschef blir pr-konsult

Mindmakers delar ut 1,5 miljoner kronor

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.