Flygskatten överskuggar flygstrategin

Publicerad 2017-01-26, 16:07

POLITIK-UPPDATERAD. Infrastrukturminister Anna Johansson (s) har presenterat regeringens strategi för flyget. Branschen tänker mest på flygskatten som regeringen vill införa.

 

Dela med andra

I strategin målas en ljus bild av flygets roll i Sverige.
 
”Flyget har stor betydelse för Sveriges ekonomi och konkurrenskraft och spelar en viktig roll genom att tillgodose människors och näringslivets behov av ångväga resor och transporter, såväl inrikes som utrikes”, står att läsa.

Strategin slår även fast att  ”Sverige ska upprätthålla sin position som en stark flygindustrination”.

Regeringen vill göra en översyn av landets flygplatser och få fram långsiktigt ”hållbara” förutsättningar för statligt stöd.
Tydligt är att Arlanda kommer att få en allt viktigare roll som flygplats. Arlanda nämns sex gånger i strategin. Bromma ingen. Regeringen vill även inrätta ett ”Arlandaråd” i syfte att utveckla Arlanda.

Det tar ungefär fem sekunder in i samtalet innan Svenskt Flygs vd Anna Wilson börjar prata om flygskatten snarare än strategin.

– Regeringen talar med kluven tunga om flygets betydelse för svensk tillväxt och konkurrenskraft, jobb, export och turism, när man å andra sidan vill införa flygskatt.

Något som var bra med strategin?
 – Regeringen tar upp viktiga fokusområden och det är bra att regeringen slår fast att flyget är viktigt, men det blir ju helt verkningslöst med en flygskatt, som dessutom inte är det minsta klimatpåverkande och inte ger incitament för flyget att ställa om. Flygskatten blir elefanten i rummet.

Kan ni tänka er någon flygskatt?
– Principiellt är vi emot en ensidig svensk flygskatt. Det blir inte konkurrensneutralt mot andra länder. Danmark tog bort sin flygskatt och Nederländerna också. Norge har infört flygskatt och tappar flyglinjer till andra länder, säger Anna Wilson, och berättar att skatten skulle innebära kostnader för en flyglinje till USA med dagliga avgångar 36 miljoner kronor per år.

– Då flyttar flygbolaget linjen till Köpenhamn.

Och hur gör vi då för att få ett hållbart flyg?

– Självklart ska vi sträva efter ett hållbart flyg. Vi vill se ett nära samarbete mellan marknaden och det offentliga så att vi kan börja tillverka biobränsle. Någon måste ta investeringen. Skatten leder till dämpat flygande, och det är nog det regeringen vill. Men den leder inte till att vi ställer om. Regeringen själva säger att skatten ger en besparing på 100 000 ton co2. Men det släpps ut 300 000 för att däcktrycket i bilar är för lågt.

Anna Wilson tror att flygföretagen ligger lågt med investeringarna till det kommer mer tydliga besked från regeringen.

– Vår bransch står inför stora investeringar i flygplan och linjer. Bara tron att svenskar ska flyga mindre gör att en del drar öronen åt sig, innan de vet hur det blir. Jag vet att flygbolagen räknar på vilka linjer de behöver lägga ner eller flytta.
 
Peter Larsson, vd för Svenska regionala flygplatser skriver i en kommentar att det ”är välgörande att regeringen i sin nya flygstrategi vill ha en fortsatt dialog med olika intressenter och branschföreträdare i en rad frågor”. Men han har en hel del kritiska synpunkter också.
 
”Det är dock olyckligt att strategin inte adresserar grundproblemet med att staten äger och tjänar stora pengar på de tio stora flygplatserna med Arlanda i spetsen. Samtidigt som i huvudsak enskilda kommuner får kämpa med finansieringen för små flygplatser som har svårt att skapa intäkter”, skriver han.
 
Peter Larsson efterlyser konkretition.
 
”Flygstrategin berör ett stort antal andra områden men har få konkreta förslag. Brommas framtid och Arlandas utveckling ska avhandlas i ett Arlanda-råd. Dessutom den nödvändiga övergången till fossilfria bränslen ska utredas av Energimyndigheten. Likaså vill regeringen införa en flygskatt. Något som Svenska regionala flygplatser, bara ser som skadligt för jobb och tillväxt och som troligtvis inte ger några miljöeffekter.”

Kommentarer

Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS den första juli 2008 avseende mindre kolvmotorflygplan! Den nu föreslagna flygskatt ska betalas för passagerare som reser från en flygplats i Sverige med flygplan som är godkänt för fler än tio passagerare. Barn under två år undantas från flygskatt. Mindre flygplatser som exempelvis Pajala berörs inte av skatten (litet flygplan). Den nu föreslagna skatten fördyrar en flygresa till Stockholm/EU med 80:- Idag kan jag flyga till Stockholm för 199:-! Arlanda Express kostar 280:- D.v.s Man kan flyga 50+ mil för 199:- och åka tåg 4 mil för 280:- Flyg cirka. 4:-/ mil och tåg 70:- /mil detta visar att det finns utrymme för en skatt på 80:- på en flygresa inom EU. Ingen har kunnat förklara för mig varför en skatt på 80 kronor skulle vara något problem. Fortfarande är flyg biljetten en krona billigare än Arlanda Express. Flygskatt finns redan i EU,s största länder Tyskland, Frankrike, Storbritannien samt Österrike. Norge har också infört en flygskatt. Visst några färre semesterresor till Thailand blir det men det gagnar istället företag och näringar i närområdet. Beakta dock vad tidigare Alliansregering gjorde! Alliansregeringen införde skatt på flygbensin AVGAS. Den första juli 2008 belastades flygbränslet med en skatt på 6,02 kr per liter. Naturvårdsverket beräknade 1988 att vid hantering av bilbensin avdunstade en kvantitet som var mer än tre gånger så stor som den totala förbrukningen av flygbensin. Den kvarvarande användningen av flygbensin sker i flygklubbsflygplan och små helikoptrar; upp till fyra sittplatser är helikoptrar i regel kolv-motordrivna.Detta ökade kostnaden avsevärt för privata flygresor med mindre flygplan. Sedan några år är koldioxidutsläppen från privatflyget kraftigt överinternaliserade via skatt. Flygbensin med en volym på endast 1/3 av vad som avdunstade vi hantering av bilbensin!

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Regeringen vill förbjuda svensk uranbrytning – lagom till MP-kongressen

Veckans Brief 18: Sveriges största opinionsbildare – Han ska få hit EU-myndigheten

Här är Nordens bästa pr-byråer, enligt Holmes

MP-kongressen: Isabella Lövin manar till enighet och tar ny hållbarhets-position

Han tar över efter Carin Jämtin

Polisstudent utreder ”arbetstid och ledighet” åt regeringen

Grön ungdoms ena språkrör avgår efter krogbesök med SDU

Gröna städer byter styrelseordförande och tar in M-tungviktare

SOM-institutet byter chef

Jan Björklunds tidigare pressekreterare blir pr-konsult

Geelmuyden Kiese hämtar vd från Gullers

Finansdepartementet om bankskatt och Nordeas flyttplaner

EditK ska göra om bilden av Gran Canaria

Handelskammaren om Nordea: Sänder inte bra signaler

Moderat vill fälla Magdalena Andersson (s) för hanteringen av Nordea

Spendrups tar över Trocadero

JMW ökar marginalen och delar ut vinst

Statssekreterare blir Socialdemokraternas valgeneral

Näringslivet, akademin och regeringen vill samarbeta om elbilar

Liberalerna: Regeringen krymper Stockholm som startup- och fintech-stad

BÄSTA FÖRETAGSKLIMATET: Värmland i topp – under snittet för storstäderna

Greenpeace kampanjar med sågspån mot Sven-Erik Buchts politik

90-talsfärg med 70-talsretorik

Moderaternas riksdagsgrupp på internat

IF Metalls krav på regeringen: Ordna mer kompetensutveckling

Mats Qviberg kliver ur Metro och Realtid – Custos flyttar till London

Bris får ny ledning

Klart nu: IF Metall får ny ordförande

De är Naturvårdsverkets nya byrå

”Studenterna en viktig länk till Storbritannien efter Brexit”

Anna Kinberg Batra (m) tar omtag på Moderaternas integrationspolitik

Klart med ny gd för Migrationsverket

Pernod Ricard handlar pr-byrå

Hegelis grundare lämnar byrån

Carin Jämtin blir Sida-chef

Profilerna som ska sälja allemansrätten utomlands

Anna Kinberg Batra (m) släpper nyhet på fredag

SD tar över efter LO i Almedalen

Omvärldsklubben omgång tre: Hett ämne – men gärna mer konkretion

Sveriges Kommunikatörer tappar vdn

Granskningsman ska granska Realtid

Politikerna dominerar i regeringens Arlandaråd

Politiskt parti sällar sig till JO-anmälarna mot Svenska Institutet

”Förutsätter Patrick Reslow lämnar sin riksdagsplats”

Moderat ledamot går över till SD

SD håller ”särskild” presskonferens

Regeringen presenterar Arlandarådet

SEB har inga flyttplaner – trots danska lockrop

"Ilmar Reepalu, kvalitetskonkurrens fungerar redan i Nacka"

Susanne Nord & Lena Dahlstedt

Här är fackförbundet STs nya namn

Priority ökar i intäkt och lönsamhet

Almega knycker Sekos kampanjspråk för kärleksbombning

Kvällspressen knäckte tv under terrorattacken i Stockholm

Finanspolitiska rådet vill ha ”betydligt stramare” finanspolitik

Staffan Erfors fångad i flykten på cykel.

Metros chefredaktör: Varumärket är skadat

Bonnier, Unionen och Uppsala Universitet debatterar det flexibla arbetslivet

Så mycket kostar nya myndigheten i Angered

TV4 bryter med Metro om Viralgranskaren

Storm kring Metro efter intervju i högersajt

Fores anställer första klimatkommunikatören

Berghs över 70 miljoner

Veckans Brief 17: SD tar över efter LO i Almedalen – Golinchefen om Nordenplanerna

BEACONOMIST 17: Boston Consulting fördubblar sig – Strategier lyfter content-byråerna

Katalys hjälper LO sätta tryck på S om jämlikhet

Sveriges Annonsörer byter styrelseordförande och styrelse

”Cyniska Breakits cykelwallraff är inget att jubla över”

Moderat tungviktare blir TCOs chefsekonom

Civil Rights Defenders överklagar Nordiska Motståndsrörelsen tillstånd för Almedalen

Retrievers säljchef till skolan

Byrån 500 knyter till sig rådgivare utanför kombranschen

Westanders ägare plockar ut 1,9 vinstmiljoner

Stärkta marginaler – tapp i intäkt för Intellecta

Kooperativa företag bildar lobbyorganisation

Per Bolund (mp) säger nej till gräsrotsfinansiering av offentliga sektorn

Tungviktare från näringsdepartementet startar byrå med Nordic PA

Solberg värvar från Göteborg Stad

Liberalerna hämtar kommunikationschef från TV4

Vårdgräsrötter attackerar SD som vårdparti

Miljöpartiet vill ta bort spärrarna i tunnelbanan

BEACONOMIST 15: Myndigheten stoppar Capgeminis system – Coca-Colas Youtubekanal

SVT-veteran avlöser Björn Rosengren som filmboss

Fastighetsentreprenör tar över efter Michael Wolf i handelskammaren

Socialdemokratin tappar kanslichefer

Sveriges Ingenjörer kortar förbundsdirektörens avgångsvederlag

Ilmar Reepalus kvalitetsförslag sågas direkt av Vårdföretagen

Fogel lyfter med 45 procent

Seko anklagar Almega för ”lönedumpning” – varslar till 17 maj

Centerpartist vill öppna ambassad för Skåne i Stockholm

Prime storvärvar – flera guldäggsvinnare till byrån

Yrsa Lindberg, Fredrick Lewandowski, Hanna Belander, Hermes Holm, Filip Myringer och Leyla Öfwerström.

Ideell spelallians kampanjar med lott för lotterierna

Miljonregn över Concilias ägare

Almegas superlobbyist slutar

Stefan Löfven (s) gratulerar Emmanuel Macron (en marche)

SD vårkampanjar om vården – spelar in med egen personal

Folkhälsoministern sjukskriver sig

Arbetsförmedlingens komavdelning efter ministerns attack: Inte roligt

Polarbröds marknadschef går till energisektorn

Notified köper ytterligare bevaknings-konkurrent

Almega kampanjar för märket

KAMPANJ. Tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega kör i gång kampanjen #hejfacket för att motverka strejkhoten från Fastighetsanställdas förbund och Seko.
 

DEMOSKOP: Fi kör i fatt KD och MP

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.