Göran Hägglund (kd) delar ut exportpris till bolag som knappt finns i Sverige

Publicerad 2012-05-08, 17:12

EXPORT? Den 9 maj delar Göran Hägglund (kd) ut ett pris till bolaget Medicover för ”lyckade exportsatsningar”. Men bolaget har sina ägarbolag i Cypern och Luxemburg om hade under 2010 endast 15 anställda i Sverige.

Dela med andra

Medicover omsätter uppåt 3 miljarder kronor i år. Affärsidén är att både försäkra och vårda försäkrade. De största marknaderna finns i Östeuropa, inte minst Polen, där Medicover nyligen byggde ett sjukhus för en halv miljard kronor i Warszawa. År 2010 omsatte den svenska verksamheten 5,8 miljoner kronor. Bolagets ägarbolag ligger på Cypern och moderbolaget har sätet i Luxemburg. Medicover ägs av Oriflame-familjen af Jochnick som äger 80 procent av bolaget sedan det köptes ut från börsen 1996.
 
– Vi har ingen verksamhet inom Sveriges gränser, men driver ett svenskt bolag som sköter försäkringarna. Och bolaget bygger på ett svenskt initiativ och jag har varit vd här sedan dag ett, säger Fredrik Rågmark, vd för Medicover.

Han uppskattar priset från Swecare, en stiftelse som regeringen driver tillsammans med hälso- och sjukvårdsindustrin. Priset delas ut av socialminister Göran Hägglund (kd).

– Det är väldigt roligt att få priset och bli uppmärksammad föra att vi exporterar svenskt kunnande och kunskap. Vi är stolta över att ha byggt en vårdmodell på svenskt tänkande och kvalitet.

Ni kanske kan exportera er till Sverige?
 – Kanske det. Det kan mycket väl bli så att vi en dag har aktiviteter i Sverige.

Varför finns ni inte i Sverige?
Det har inget med Sverige att göra. Vi har hållit på i Östeuropa sedan murarna föll. Vi kom i gång 1995. Det var uppenbart att vårdbehoven och affärsmöjligheterna i att bygga upp en kvalitativ vårdverksamhet var fantastiska. Men det är inte lätt. Då hade alla andra varit här. Nu när vi har kommit upp i en volym har vi kunnat exportera vår framgångrika modell in i Tyskland där vi nyss satte upp ett labb. Vi är också stolta över att ha byggt det första sjukhuset som byggts i Warszawa sedan 1967. Nu har vi en hel del patienter från Sverige som kommer dit.

Har svenska politiker och svensk politik något att lära sig från de marknader ni finns på?
– Den stora utmaningen för politiker i de länder vi verkar i, är att det finns mycket mindre pengar i systemet. Att bygga sjukhus, och utrustning kostar lika mycket som i väst. Så personalen blir underbetald och dat har givit historiskt dålig vårdkvalitet. Nu är Polen är en stjärnekonomi i Europa, men har långt kvar till Svenska nivåer, när det gäller BNP per capita. Bara 6 procent av BNP går till sjukvården. Det har lett fram till att den politiska klassen i de här länderna är mer pragmatiska och ser till at det kommer in mer privata finansiärer i systemet. Politikerna här har en större lyhördhet för en blandning mellan offentligt och privat kapital, säger säger Fredrik Rågmark.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Almega går med på flexpension

GPs chefredaktör slutar när Stampen anställer cms-vd

Vinst för Deportivo och Reform Act i Reed

Moderaterna vill reformera reformarbetet – budgetmotioner ska provtryckas

New Republic slog Mindmakers i Årets Byrå

De kan bli Årets Ledarskribent 2016

Carl Melin byter bolaget mot tankesmedja

Kommunikationsbyråerna tar fram effektmätning

Miljonlyft för retorikexperten

Vänsterpartiets krav inför budgetförhandlingarna

Konkurrensverket säger nej till vinstreglering i välfärden

Här är juryn som avgör Årets Opinionsbildare

JKL-konsult får plats i Swedbanks styrelse

”Digitalisering av prov skapar andra problem”

Säpo tappar kommunikationschefen

Moderådet vänder till vinst

Veckans Brief 6: Grundaren startar konkurrent till JKL – Katalys och Skiftet bjuder motstånd

Hon kan ta över efter Anders Ferbe (if metall)

Marie Nilsson, Tomas With, Veli-Pekka Säikkälä och Anna Jensen-Naatikka

S-tungviktaren skriver under remissvar mot Reepalu-utredningen

Teknikföretagen vill visa industrin som framtiden med poddar

Han ersätter Ebba Busch Thor (kd)

Centerpartiet kör Instagram-live med Annie Lööf

Skandia värvar Praktikertjänsts komchef

Intellecta ökar byråintäkten – minskar marginalen

Här är topptrion i Stora PR-priset

SD prisar Moderaterna i utbildningsutskottet

Regeringen backar om finansskatten

Muslimska tidningen Budskapet vill trappa upp

PFM ner 14 procent

BEACONOMIST 6: Vr-byråerna – marktech-explosionen

Sveriges Kommunikatörer skaffar pr-byrå

Stampens vd slutar

EU-parlamentet röstade ja till frihandelsavtal med Kanada

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) för SVTs Facebook-annonsering

Årets Opinionsbildare flyttar till Fotografiska

PRESSMEDDELANDE: Gullers ökar intäkten

Mats Qviberg köper Metro

Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Datainspektionen säger fortsatt nej till kameradrönare

Tungt remissmotstånd mot finansskatten

Visita står utan både press och komchef

Vision hämtar presschef i Botkyrka

Per Schlingmann ger ut bok hos Jan Guillou

Ann Linde (s) ger Jan Björklund (l) svar på tal om slöjbesöket i Iran

Bredbandsbolaget måste blockera Pirate Bay: ”Förvånande”

Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

LO tar upp kampen med Svenskt Näringsliv om Reepalu-remisser

Ehrenberg öppnar i Stockholm med Ullman-vd

Förra Muf-chefen startar valvinnarverkstad (m)

Miljonregn över Angselius och Rönn

Alliansen vinner mark – på glesbygden

Veckans Brief 5: Hårdare nordisk pr-kamp – Rivstart för Almegas nya komchef

Här är Grön Ungdoms nya styrelse

Ted Ekeroth hoppar av SD

"Skrota datalagringen, regeringen"

Vinstryck för Kairos

Regeringen sätter Statskontoret på att analysera Forum för levande historia

Stefan Löfven väljer landsbygdsturné framför Almedalen

Unionen och Vision lyfter TCO – upp 2,5 procent

Opinionsras för Moderaterna efter SD-utspel

Meltwater säkrar halv miljard till företagsförvärv

New Republic värvar regeringens förra presschef

Kreab anställer Nordea-chef

Bonnier ger upp annonsaffärerna

Reklamare dominerar Guldäggsjuryn

Polhem upp 5 procent

Coops förra komdirektör till Narva

Lokalpressen startar påverkarorganisation

TV4 letar ny väljarbarometer

Moderaterna pressar Allianskollegorna om en snabb gemensam budget

Regeringen lägger 1 miljard på livsmedelsstrategin

Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Telenor säljer in ”frihet” i militärjuntans Thailand

Rud Pedersen värvar FleishmanHillards finansexpert i Bryssel

TCO: Problemet är inte Arbetsförmedlingen

Grön Ungdom laddar med Lufare och ministrar

LO: Alliansen raserade Arbetsförmedlingen – nu vill de lägga ner den

Diplomat trappar upp inom hållbarhet – värvar från DeLaval

Arenaakademin får ny ledning – vill bli bredare

Fortum hjälper Stockholm ta match med Danmark om datorcentralerna

Sveriges Åkeriföretag driver opinionsbildning med video

Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Douglas Roos (nyheter 24) sågar Skanskas nej till Donald Trumps Mexiko-mur

Narva-konsult efterträder Narva-konsult på advokatbyrå

Fängslande Facebook-hack hos Moderaterna

Round & Round-konsult leder pr-kategorin i Guldägget

Sverigedemokraterna motar bort Kent Ekeroth

Reform Act startar i Danmark

Centerpartiet vill slopa fastighetsskatten för rurala startups

Kent Ekeroth åtalas för för misshandel

Pr-byrå sponsrar FC Rosengård

Myndighetschefer tar över Riksrevisionen

Edelman Deportivos internationella framgångar fortsätter – kan vinna i Reed Awards

Reklamplanner hjälper Friends ge Prime en match om urban affairs

BEACONOMIST 4: Sveriges 130 största digitala byråer

Publicis strukturerar om i Norden med Norden-chef

Spotlights x-vd blir komchef på Coca-Cola

Livsmedelsföretagens krishanterare startar eget

Catharina Elmsäter-Svärd börjar på pa-byrå

SVT snor TV4s väljarbarometer

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.