Per Gudmundson (svd) om att börja använda Sentios SD-statistik

Publicerad 2015-07-23, 15:40

UNDERSÖKNING. Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundson räknar med att hamna i blåsväder efter att ha byggt en artikel på undersökningsföretaget Sentios statistik publicerad i den SD-kopplade tidningen Nyheter Idag som skulle visa att Sverigedemokraterna är större än Moderaterna.

Dela med andra

Nästan inga medier hängde på när Sentio presenterade sin senaste undersökning där Sverigedemokraterna skulle vara Sveriges näst största parti efter Socialdemokraterna. Undantaget var Nyheter Idag som är ett enmansprojekt med kopplingar till Sverigedemokraterna. Nyheter Idag och Sentio, som har sin bas i Norge, har också inlett ett samarbete om opinionsmätningar.
Sentios siffror uppfattas som svajiga och har länge haft generellt högre siffror för Sverigedemokraterna än andra mätinstitut. Detta avskräckte dock inte

Svenska Dagbladets ledarskribent Per Gudmundson, som uppmärksammade mätningen i ett blogginlägg på SvDs ledarblogg och även på Facebook.  

– Sentio använder sig av självrekryterade paneler, som är en tvivelaktig metod. Märkligt nog lyckas dock Sentio ha hittat ett sätt att väga sina mätningar så att de prickar SD (Sverigedemokraterna) bättre än andra institut. Det har statsvetenskapliga sammanställningar visat. Sentio missade SDs resultat med bara två tiondelar. Men de andra instituten hade avvikelser på två procentenheter, säger Per Gudmundson.

Men även om Sentio skulle kunna pricka Sverigedemokraternas resultat, vad är det som säger att de prickar Moderaternas rätt i den undersökning du hänvisar till?
– Ponera att Sentios siffror för Moderaterna avviker med två procentenheter, så talar det fortfarande för att ett väldigt allvarligt opinionsläge för Moderaterna.

Blir inte din kolumn ett sätt att legitimera Sentios mätning?
– Jag är inte ensam om att titta på opinionsmätningar som använder självrekryterade paneler. De ingår dels i statsvetenskapliga undersökningar om mätmetoder och används dels av andra tidningar som anlitar självrekryterade paneler.

Er redaktionschef Olle Zachrison sa så sent som i april att tidningen använder sig enbart av TNS/Sifos slumpmässiga undersökningar och inte accepterar självrekryterade paneler för opinionsmätningar. Hur ser du på det?
– Jag skriver också i min artikel att vi hellre förlitar oss på Sifo. Men det är inte så att ledarsidan uteslutande kommenterar sia egna mätningar.

Per Gudmundson räknar med en del uppståndelse kring artikeln Sentios undersökning.

– Vi lägger artikeln på ledarbloggen och blåser inte upp den på nyhetsplats. Artikeln bygger statsvetenskaplig forskning och två statsvetenskapliga undersökningar. Ändå uppfattas det som kontroversiellt. Det är konstigt.

Det kanske bara är jag som tycker att det är "kontroversiellt"?
– Nej då. I synnerhet de som avskyr mig på Twitter reagerar kraftigt. Men är det sant och relevant ska det rapporteras. I synnerhet på en oberoende moderat ledarredaktion. Jag har svårt att se att jag inte skulle kunna skriva om det.

Håller du på att byta partifärg?
– Är du tokig? Jag är inte med i något parti. Men jag jobbar på en ledarsida som är oberoende moderat. Det är en hygglig beskrivning över var jag står.

Kommentarer

De mätningar som görs är i huvudsak TRE av samma typ som Sentio (självrekryterade paneler) och FYRA av samma typ som SIFO (de s k "tillförlitliga" mätningarna). De "tillförlitliga" mätningarna var en gång verkligen tillförlitliga, eftersom de allra flesta svarade på frågorna per telefon. Så är det inte längre, och det är inte ovanligt att 10 eller i värsta fall 20 procent av de tillfrågade i en telefonintervju helt enkelt säger att de inte vill svara. Det betyder självklart att mätresultaten blir osäkra, eftersom det är omöjligt att veta vad de vägrande skulle ha svarat. Man kan inte heller vänta sig att just de som svarar inte kommer att rösta i nästa val, inte heller att de är som de vanliga svarande - de väljer ju att inte svara! Så det är inte ovanligt att vägrarna uppgår till ungefär ett SD, eller till MP + L + KD eller något liknande. Däremot kan det vara magert med rapporter om hur många som inte ville svara!
Sifo/Tns seriösa är PK maffians stora lögnkartell. Valresultatet 2014 Sentio missade endast med tiondelar Sifo missade SD med 3,8% Sentio hade 13,0 för SD i sin prognos resultat 12,86 felmarginal 0,14% även yougov spöar alla stora svenska korrupta institut med hästlängder. Bojkotta Sifo vore proffsigare :-) MVH: Göran Carlsson i Lövstabruk
SIFO 140602: "Men i våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjörén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar... Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent... Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa." SKRÄMMANDE DÅLIGT PROGNOS! 4 mån efter denna prognos får SD 12.9% i valet, dvs i relativa tal 60% mer än vad Sifo förutspådde. 18 månader senare har SD i Sifos undersökningar växt till 17.2%, dvs i relativa tal 112% mer än vad Sifo förutsåg.
Tack, Peter! Minnet är kort, tyvärr. Din länk visar den hycklande journalistiken på ett pinsamt men avslöjande sätt. Samma var det när YouGov hade höga siffror för SD. Då var det inte "tillförlitligt", men helt ok innan när (V) gick upp! Hörde idag att otroligt nog 1/3-del av svenska folket inte har datorvana. (gamlingar som mig?)Dvs. att dessa inte får sin info från andra källor än pappersmedia och SVT/SR och andra propagandaorgan. Tror fan att SD "bara" har 26,8!:)
Gudmundson framstår allt mindre som "oberoende"... Undrar hur resonemanget går på SvD.
!Raka och kritiska frågor till en SD-anhängare som Gudmundson, och trollen genast tömmer tarmen! Sorgligt, om än med en gnutta humor!!
Hur kan man ens ställa frågan "Håller du på att byta partifärg?"? Att inte skilja på sak och person är ytterst oseriöst.
Det är folket som röstar på i framtiden! Ock jag tror ni kan ta era mätningar ock tro! Ock stoppa upp där inte solen lyser! För det enda demokratiska parti vi har idag som lyssnar på sina väljare.Är Sverigedemokraterna!!!
Så typiskt Svensk journalism!!! I landet där det tydligen är stor skillnad på folk och folk!! Yttrandefriheten är bara för de med rätt åsikter!! Ändå detta var en nyhet en gång!! Baserad på vad?? Kolla in rubriken!! Här är det stora sådana med jublande "KRAFTIGT" över en % och baserad på vad?? Hyckleri journalism är detta ni nu gör!! Det var ingen nyhet utan en ledare!! Men 2009 då var det nyhet med stoooor rubrik! http://www.expressen.se/nyheter/mp-kraftigt-framat--sd-backar/
Detta är ju inte en seriös intervju!!! De två sista frågorna är häpnadsväckande. Det kanske bara är jag som tycker att det är "kontroversiellt"? – Nej då. I synnerhet de som avskyr mig på Twitter reagerar kraftigt. Men är det sant och relevant ska det rapporteras. I synnerhet på en oberoende moderat ledarredaktion. Jag har svårt att se att jag inte skulle kunna skriva om det. Håller du på att byta partifärg? – Är du tokig? Jag är inte med i något parti. Men jag jobbar på en ledarsida som är oberoende moderat. Det är en hygglig beskrivning över var jag står.
"Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till alla som arbetar med opinionsbildning. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet." Efter att ha läst denna "artikel" kan jag konstatera att ni har en bra bit kvar innan ni når era ambitioner.
Gudmundsson är en hederlig journalist. En bristvara bland agendadrivande politiska lobbyjournalister som försört yrkets trovärdighet.
Jaha, var det en intervju? Baserat på frågorna så ser det mer ut som ett förhör. . Vad menas egentligen med "legitimera mätningar"? Behöver opinionsmätningar legitimeras i förhållande till någon värdegrund? . Sista frågan förstår jag inte alls: "Håller du på att byta partifärg?". VAD har det att göra med att en ledarskribent tar upp en opinionsmätning, av ett institut som i två val i rad bäst prickat in SD:s resultat, som visar att SD gått förbi M och blivit näst störst?
Vilka hycklare ni journalister är med världsrekord i innehav av dubbla måttstockar. SIFO är uppenbart inkompetent och opålitligt maken till nollkoll borde vara straffbart: SIFO Juni 2014: Sverigedemokraterna har ju gått starkt framåt de senaste åren, men nu kan partiet ha slagit i taket. Enligt en undersökning från Sifo finns det knappt några väljare kvar som kan tänka sig att rösta på dem. DELA – Det här grundar sig på att de nästan har fördubblat sig sedan föregående val, så de har ju haft en väldigt stark framgång under den här mandatperioden. Men i våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjögrén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar. Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880
Journalister skall väl rapportera nyheter och även om Sentio kan ifrågasättas av vissa för sina statistiska metoder är det ändå den första opinionsmätningen där M är på tredje plats efter SD, vilket är en stor nyhet. Andra media kunde mycket väl precis som Per Gudmundson rapportera om denna nyhet och vid behov lägga till kommentarer om osäkerhet i metodiken. Istället väljer de att blunda eller låtsas som om det regnar. Kommer de först att rapportera om detta som en nyhet när andra "godkända" opinionsinstitut rapporterar om samma sak om några månader? K
Det här var den uslaste artikel jag läst senaste tiden. När andra börjar rapportera NORMALT fortsätter ni er ökenvandring. Sverigedemokraterna 2018 (helst tidigare)
Journalister skall väl rapportera nyheter och även om Sentio kan ifrågasättas av vissa för sina statistiska metoder är det ändå den första opinionsmätningen där M är på tredje plats efter SD, vilket är en stor nyhet. Andra media kunde mycket väl precis som Per Gudmundson rapportera om denna nyhet och vid behov lägga till kommentarer om osäkerhet i metodiken. Istället väljer de att blunda eller låtsas som om det regnar. Kommer de först att rapportera om detta som en nyhet när andra "godkända" opinionsinstitut rapporterar om samma sak om några månader?
Dagens Opinion är "poltiskt obunden", men med tanke på den sista lätt anmärkningsvärda frågan funderar i alla fall jag på om journalisten/tidningen möjligen håller på att byta partifärg.
Tycker att det är lömskt och orättvist att fråga Gudmundson om han byter partifärg bara för att han redovisar ett utfall av en opinionsundersökning. Speciellt då artikeln uppenbart är skriven i syfte av att få de borgerliga partierna att tänka om för att inte tappa ännu mer till SD. Vad exakt är det som är så skräckinjagande med faktan som Gudmundson förmedlar vidare att man vill skrämma honom till tystnad och rasiststämpla honom? Skjut inte budbäraren.
Finns ingen logik i "Förortskrigare kämpar mot rasismen. Står upp för moske och koran. Ta över. Blattarna styr orten." Om man är förortskrigare som styr och står upp för moske och koran så kämpar man inte mot rasismen man kämpar mot svenskarna. Problemet är ju att det inte finns något motstånd mot dessa förortskrigare och islamister. Personerna borde aldrig ha släppts in i landet. Men någonstans borde man ta kultur- och maktkonflikten. Tillhör man invasionsstyrorna och inte vill anpassa sig finns det länder där koranen har större inflytande man kan bosätta sig i istället.
Vi brutschor är arga. Förortskrigare kämpar mot rasismen. Står upp för moske och koran. Ta över. Blattarna styr orten. Yalla brutschor!
Sentio prickade SD:s resultat nästan rätt både 2010 och 2014. 2010: Sentio 5,9 %, valet 5,7 %. 2014: Sentio 12,7 %, valet 12,9 %. Ingen av andra institut lyckats med liknande. Så frågan är: Vilka är "tvivelaktiga" egentligen???
Det säger en del om svensk journalistkår när rapportering av nyheter tydligen handlar om "partifärg". Varför var det inte "kontroversiellt" av Expressen att redovisa sentios mätning när miljöpartiet fick bra siffror och SD dåliga? http://www.expressen.se/nyheter/mp-kraftigt-framat--sd-backar/
Gudmundsson har absolut rätt. Han står i alla fall upp för demokratin. Denna hemsidan är ett skämt. "Du får tycka vad du vill så länge du tycker som oss"
Medier har ofta redovisat Sentios uppgifter tidigare, Gudmundsson är inte på något sätt unik i det hänseendet. Däremot är tydligen denna potatis alldeles för het för andra medier att röra vid så man väljer förnekelse och tystnad och nu ska man tydligen attackera Gudmundsson också. Om ett institut konsekvent visar korrekta siffror medan de andra inte gör det är det väl rimligt att fråga sig varför de andra missar istället för att klaga på de som träffar?

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.