Gustav Fridolin (mp): Förvånande att klimatet inte togs upp i partiledardebatten

Publicerad 2012-05-07, 10:59

POLITIK. Igår sändes den första tv-debatten sedan valet 2010 mellan samtliga partiledare – och det var premiär för bland andra Miljöpartiets Gustav Fridolin. Debatten gick bra, säger han, men tycks vara besviken över att klimatfrågan aldrig togs upp.

Fakta

Ämnena som debatterades:
• Jobb
• Vapenexport
• Skola
• Energi
• Ekonomi
• Skatter
• Vård och omsorg

Dela med andra

– Det kändes kul att få visa att det finns ett alternativ som faktiskt ser till att vi kan möta klimathotet och samtidigt skapa nya jobb, säger Gustav Fridolin om sin premiärdebatt på SVTs Agenda igår.
 
På ena sidan i tv-studion stod de borgerliga regeringspartierna, i storleksordning med Kristdemokraternas Göran Hägglund närmast kameran. På andra sidan samlades för första gången hela oppositionen, även Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som förra gången valde att bojkotta debatten då de inte ville stå vid Sverigedemokraternas sida.
 
Ämnena som debatterades var bland andra jobben, vapenexport, energi och skatter. Däremot togs inte miljön eller klimatet upp, något som Gustav Fridolin reagerar över.
– Jag tycker det är förvånande, när vi ser hur det på många sätt är huvudfrågan i den globala politiska debatten och i länder som Tyskland, Usa och till och med Kina, att klimatet hanteras i Sverige som en fråga att ha sist på dagordningen, ”om vi hinner med”. Då riskerar vi också att bli omsprungna, säger han.
 
Under debatten konstaterade Gustav Fridolin också att alla tycktes vara överens om att inte exportera vapen till diktaturer och försökte få till en överenskommelse mellan partierna där, något som dock inte gick vägen.
– Riksdagen har tydligt efterlyst en skarpare lagstiftning med demokratikriterium, men jag är orolig över den axel av moderater och socialdemokrater som tror att vapenexport även till diktaturer är något Sverige vinner på. Jag är orolig över att de försöker hålla de kraven tillbaka och försökte därför få till ett löfte. Men det gick jag inte.
 
Även om Socialdemokraterna och Moderaterna dominerade debatten känner sig Gustav Fridolin nöjd över sin totala talartid. Hur han tror väljarna uppfattade honom vill han inte svara på, utan säger att han gjorde sitt bästa och ”är trygg i det”.
 
Det verkade också fungera. I alla fall om man får tro en mätning som Demoskop gjort på uppdrag av Expressen, som visar att språkröret fick nästbäst betyg efter Stefan Löfven.
 
Efter debatten fick han också ”en hel del” kommentarer från personer som ansåg att han klarade sig bra.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Forsman & Bodenfors säljs till amerikansk börsjätte

Kommunikation för kinesiska SK-II från F & B.

Här är Almedalsspanarna

Industrin gör robot av frånvarande Mikael Damberg (s)

El-BMW ska dra nya kunder till Alltid

SD spelar Rule Britannia i nya televäxeln

Angela Merkels spinndoktor lyfter Friends Agendas public affairs

Breakit invaderar Almedalen

S heta på Twitter – SD på Facebook

Partiernas engagemang på Facebook.

Sverige in i FNs säkerhetsråd

Dagens Opinion och Green Hat People lanserar Almedalsspanarna

Regeringen röjer i momslagen

Rapport-ankare leder Expressens tv i Almedalen

Renault och Nissan samkör i Almedalen

Vårdföretagarna tar Calle Schulman till Almedalen

Hetast i Almedalen fyller tio och får ny nomineringskanal

Skandia banar ny mark med Harvard

Europeiska ungdomsparlamentet tar upp Brexit för unga i Almedalen

Torbjörn Sjöström (novus) Mediernas tolkning ledde fel i Brexit-valet

Två partiledare hoppade Brexit-mötet med Stefan Löfven (s)

Leif Östling: Tysklands muskler talar sitt språk

TCO hämtar chefredaktör från Arena

Brittiska Ipsos om mätningshaveriet kring Brexit

Titan till Ingo – Sverige åtta i Cannes Lions

”Läxan av Brexit”

Stefan Löfven (s): Vi har beredskap

Politikernas reaktioner på Brexit

Opinionsbildarnas reaktioner på Brexit

TedX i Almedalen ”Har vi kapitulerat för Google?”

Electrolux globala pr-chef går in i byggsvängen

Oväntade Cannes-vinnare 1: Brons till Kärnhuset för kreativa data

Sveriges ambassadör hoppas på Beckham mot Brexit

BMW minifixar DJ Battle-mingel

BMW Mini kör med Expressens Niklas Svensson 2015.

ICA bjuder på bio i Almedalen – Coop tvekar

NCCs dom återuppstår – i digital version

NCCs Dome of Vision vid KTH i Stockholm.

Ny kanslichef utropar Kommunal till ”Sveriges största feministiska organisation”

Regeringen lägger miljonbelopp på e-arkiv

Årets digitala kommunikatör i Almedalen sparkar i gång

ALMEDALEN2016. Förra året instiftade Springtime och Notified priset Årets Digitala kommunikatör i Almedalen med Dagens Opinion som mediepartner. Syftet med priset är kora en förebild inom digitala kommunikation under Almedalsveckan. Nu kör tävlingen igång för andra året. Det är dags att göra sig digitalt synlig i Almedalen. 

PRV sågar Gabriel Wikströms neutrala tobakspaket

Energiföretagen gör affärer med Timbros förra medieexpert

Nio pr-lejon och Grand Prix till Sverige i Cannes

Bara S, M och SD helt för skärpt asyllag

Stadsbyggnadsproffsen om regeringens och Alliansens bostadsförslag

Ylva Johansson (s) tillsätter utredning om Arbetsförmedlingen

”Gabriel Wikström (s) är en fegis”

Aller köper OTW

Här är regeringens bostadspolitik

Flygkanalen gör reklamfilm inför Almedalen

Miljöpartiets strategipromemoria till TV4

Alliansen lämnar bostadsförhandlingarna - regeringen presenterar eget bostadsförslag

Ebba Busch Thor plockar äpplen när Svensk Handel opinionsbildar i butiken

Swedbanks public affairs-chef slutar

Vänsterpartist åtalas för uppvigling (sd)

Högsta domstolen fäller Wiki för bild på skulptur

SLL-presschef väljer Wise

Energibranschen växer – omsätter 476 miljarder

Här är LO-kongressens viktigaste beslut

Veckans Brief: Anna-Karin Hatts Almega-strategi – M använder riksdags-tv i sin reklam

Actionaid petar chefen

De vinner årets Almedalsstipendium

Hegeli kryddar med kvinnliga tungviktare

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) om film-tillkännagivanden

6F ställer ultimatum om TTIP – som trillade ur Mikael Dambergs portfölj

Nya namnlagen - ingen föds till ett namn

Emirates byter pr-byrå

Lund får en universitetskompis i Skåne

Personalbrist bromsar tjänstesektorn

Almedalsrekordet är slaget

Japanska Dentsu köper dansk storbyrå

Slutkört för Minifixar i Almedalen

Gullers, Rodolfo och Dagens Opinion hackar studentbostäder i Almedalen

Ungdomar tar över Fryshusets sociala medier i Almedalen

SJs nya presschef tågar in från Trafikverket

Kvinnor osäkra om Nato

Petter Stordalen utser skuggministrar

Stefan & Petter har ett gig ihop.

Polisens egna storys ska lyfta lönen

Microsoft sluter leden i Almedalen

Omstuvning i LO-toppen – två vice ordföranden ska utses

Regeringen lägger 100 ehälso-jobb i Kalmar

Handelsbanken klår Ekot i Hallvarssons journalistranking

Infrastrukturkommissionen återuppstår

Miljöpartiets presschef i regeringen avgår

Energiproducenterna gillar energiöverenskommelsen – men inte allt

Aktuellt i Politiken (s) backar

Reform Act-konsult utnämnd till "rising star" i USA

Unionen flyger digital tungviktare till Almedalen

Regeringsombildningen kan ha vänt rödgrönt fall

Riksdagen testkör nya debattregler

Yougov hämtar ny Sverigechef från Danmark

Samtiden (sd) ökar försäljningen – till Sverigedemokraterna

Lars Adaktusson (kd): Fäll regeringen

Gymnasieministern ska sälja/lyssna in svenska dataspelsbranschen i USA

Veckans Brief 20: Almega och KPMG i miljonoffensiver i Almedalen

Här är energiöverenskommelsen

Regeringen sluter energiöverenskommelse med M, C och KD

Telia åker på 73 miljoner till Copyswede för Iphone-import

Regeringen får vice presschef

Odd Guteland, Anne Ekberg & Erik Nises.

Bommersvik levererar vinst till SSU

Lufs ordförande utmanas – av valberedningens kandidat

Henrik Edin & Joar Forssell

Spotlight tar hem Ledarnas största branschförening

Stefan Rydén, Lorri Mortensen Mate, Axel Lagerbielke, Isadora Cugler, Simon Zingerman, Dani Backteg

Glass är Carlsbergs nya vapen i kampen om alkoholfria Almedalen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.