"Hälsning till Maramö"

Publicerad 2013-02-26, 02:38

BLOGG. Dagens Opinions Rolf van den Brink skriver brev till kollektivet i Maramö.

Dela med andra

Hej kära kollektivet i Maramö!
Skulle gärna varit med på plats i Maramö, men var tvungen att prioritera annat. Ni verkar ha det trevligt. Kan se framför mig hur ni fikar och pratar och lägger maktpussel i bygdegården medan de fyra partiledarna har möte i dagarna två. Ungefär som vi brukar ha det i Almedalen.

Jag tänker på en scen i filmen Tillsammans med ett mysigt kollektiv där de jublar lika mycket när motståndaren gör mål som när de själva gör det. Det är lite så det känns, vårt kollektiv bestående av journalisterna och partiernas pressfolk. Som om det vore bestämt i förväg hur spelet ska gå till.

Jag tänker på intervjukön till den politiska makthavaren. Först brukar TV4s team få göra intervjun, sedan SVT. Eller kanske turas de om att få börja? Så Sveriges Radio och Aftonbladet. Frågorna är ofta förutsägbara på temat hur den lilla människan, läs väljaren, påverkas av den politiska makthavarens aktuella utspel. Alla är kunniga och pålästa.
 
Under tiden har kanske TT fått info som nyhetsbyrån mejlar ut och som plockas upp av landsortspressen och dagspressen i hela riket. Aftonbladet och Expressen sänder på nätet, gärna direkt. Redaktionerna på TV4 och SVT dominerar sedan på prime time. Ju längre bak i kön till den politiska makthavaren, ju mer nischade medier med allt mer udda frågor. Nästa dag steks biffen upp igen, i dagstidningarna och i tv-sofforna, nu gärna kryddad med någon av landets många statsvetare. Den politiska pr-maskinen snurrar smidigt, alla vet vad som gäller, på presstaberna och redaktionerna. Alla vill komma hem i tid.

Rätt ofta uppmanas vi på vår lilla nischkanal Dagens Opinion av partiernas pressfolk att hämta citat från politikerna hos TT. Det blir smidigare så för alla. Inget extraprat för makthavaren. Inga extra frågor som kan stöka till det. Helt rätt tänkt av partiernas press-staber sett ur ett industriellt perspektiv. Med några få valda huvudkanaler, kan en politiker effektivt nå hela Sverige med samma budskap. Det är också rätt tänkt om pressavdelningarna tycker att mångfald bland medierna är en dålig idé och att en unison kanal är bättre än flera oliktänkande. Det blir smidigare så.
 
För partiernas pressavdelningar, inte alla men allt fler, ser det som sin huvuduppgift att agera interna pr-byråer och trycka ut budskapen på bästa och mest kontrollerade sätt. Förr hjälpte pressavdelningar medierna att hitta rätt information och person. Så kunde medierna liksom sköta resten själva. Det hinns nog inte med idag.
 
Mediebevakningen kring politiska stortillställningar följer en närmast ceremoniell rutin. Inför den kollektiva journalistsammankomsten ska någon först skapa snackisen och agendasättaren. Ofta är det någon toppolitiker som ska avgå. Det är tämligen ofarligt terräng. Alla politiker ska ju avgå. Frågan är bara när och hur. Under Almedalen 2010 gick Expressen ut med att Maud Olofsson skulle avgå. Det gjorde hon. Men år 2011. Inför Maramö driver både Expressen och Dagens Industri tesen att Fredrik Reinfeldt ska avgå för att ersättas av Anders Borg. Journalister vill visa distans till makthavarna gärna kasta lite konfetti i pr-maskineriet. Det är då undersökningar passar så bra. Som söndagens undersökning från TV4 och Novus som visade att värdinnan för Maramö, alltså Annie Lööf, ses som en belastning för partiet av 58 procent av väljarna. Så kan kollektivet av journalister och politiskt pressfolk citera och rewrita och retweeta varandra ytterligare en gång. Det blir smidigare så.
 
Det är ju självklart att partierna ska skapa en så bra mediebild av sin politik och sina företrädare som möjligt. Det konstiga är att medierna ofta glatt underkastar sig partiernas arbetsmetoder. För att det ger mest effekt för pengarna? För att redaktioner och presstaber är så sammantrimmade i sitt kollektiv att ingen reflekterar över att det kan finnas alternativa sätt att berätta på? För att alla känner sig så gynnade av att höra till kollektivet att ingen vill förstöra den eviga festen, som just nu lockat närmare 60 journalister till Maramö.
Hittills känns det som om jag har prioriterat rätt. Fast jag önskar på något vis att jag hade fel och kommer att ångra för alla evighet att jag inte åkte.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

PS. Hälsa alla.

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

Ägarna lägger ner Finest

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.