"Hälsning till Maramö"

Publicerad 2013-02-26, 02:38

BLOGG. Dagens Opinions Rolf van den Brink skriver brev till kollektivet i Maramö.

Dela med andra

Hej kära kollektivet i Maramö!
Skulle gärna varit med på plats i Maramö, men var tvungen att prioritera annat. Ni verkar ha det trevligt. Kan se framför mig hur ni fikar och pratar och lägger maktpussel i bygdegården medan de fyra partiledarna har möte i dagarna två. Ungefär som vi brukar ha det i Almedalen.

Jag tänker på en scen i filmen Tillsammans med ett mysigt kollektiv där de jublar lika mycket när motståndaren gör mål som när de själva gör det. Det är lite så det känns, vårt kollektiv bestående av journalisterna och partiernas pressfolk. Som om det vore bestämt i förväg hur spelet ska gå till.

Jag tänker på intervjukön till den politiska makthavaren. Först brukar TV4s team få göra intervjun, sedan SVT. Eller kanske turas de om att få börja? Så Sveriges Radio och Aftonbladet. Frågorna är ofta förutsägbara på temat hur den lilla människan, läs väljaren, påverkas av den politiska makthavarens aktuella utspel. Alla är kunniga och pålästa.
 
Under tiden har kanske TT fått info som nyhetsbyrån mejlar ut och som plockas upp av landsortspressen och dagspressen i hela riket. Aftonbladet och Expressen sänder på nätet, gärna direkt. Redaktionerna på TV4 och SVT dominerar sedan på prime time. Ju längre bak i kön till den politiska makthavaren, ju mer nischade medier med allt mer udda frågor. Nästa dag steks biffen upp igen, i dagstidningarna och i tv-sofforna, nu gärna kryddad med någon av landets många statsvetare. Den politiska pr-maskinen snurrar smidigt, alla vet vad som gäller, på presstaberna och redaktionerna. Alla vill komma hem i tid.

Rätt ofta uppmanas vi på vår lilla nischkanal Dagens Opinion av partiernas pressfolk att hämta citat från politikerna hos TT. Det blir smidigare så för alla. Inget extraprat för makthavaren. Inga extra frågor som kan stöka till det. Helt rätt tänkt av partiernas press-staber sett ur ett industriellt perspektiv. Med några få valda huvudkanaler, kan en politiker effektivt nå hela Sverige med samma budskap. Det är också rätt tänkt om pressavdelningarna tycker att mångfald bland medierna är en dålig idé och att en unison kanal är bättre än flera oliktänkande. Det blir smidigare så.
 
För partiernas pressavdelningar, inte alla men allt fler, ser det som sin huvuduppgift att agera interna pr-byråer och trycka ut budskapen på bästa och mest kontrollerade sätt. Förr hjälpte pressavdelningar medierna att hitta rätt information och person. Så kunde medierna liksom sköta resten själva. Det hinns nog inte med idag.
 
Mediebevakningen kring politiska stortillställningar följer en närmast ceremoniell rutin. Inför den kollektiva journalistsammankomsten ska någon först skapa snackisen och agendasättaren. Ofta är det någon toppolitiker som ska avgå. Det är tämligen ofarligt terräng. Alla politiker ska ju avgå. Frågan är bara när och hur. Under Almedalen 2010 gick Expressen ut med att Maud Olofsson skulle avgå. Det gjorde hon. Men år 2011. Inför Maramö driver både Expressen och Dagens Industri tesen att Fredrik Reinfeldt ska avgå för att ersättas av Anders Borg. Journalister vill visa distans till makthavarna gärna kasta lite konfetti i pr-maskineriet. Det är då undersökningar passar så bra. Som söndagens undersökning från TV4 och Novus som visade att värdinnan för Maramö, alltså Annie Lööf, ses som en belastning för partiet av 58 procent av väljarna. Så kan kollektivet av journalister och politiskt pressfolk citera och rewrita och retweeta varandra ytterligare en gång. Det blir smidigare så.
 
Det är ju självklart att partierna ska skapa en så bra mediebild av sin politik och sina företrädare som möjligt. Det konstiga är att medierna ofta glatt underkastar sig partiernas arbetsmetoder. För att det ger mest effekt för pengarna? För att redaktioner och presstaber är så sammantrimmade i sitt kollektiv att ingen reflekterar över att det kan finnas alternativa sätt att berätta på? För att alla känner sig så gynnade av att höra till kollektivet att ingen vill förstöra den eviga festen, som just nu lockat närmare 60 journalister till Maramö.
Hittills känns det som om jag har prioriterat rätt. Fast jag önskar på något vis att jag hade fel och kommer att ångra för alla evighet att jag inte åkte.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

PS. Hälsa alla.

Centerpartiet sätter komstrategi och väljer byrå

ANNONS: DANONE SÖKER NORDISK CONTENT OCH SOCIALA MEDIER-CHEF

ANNONS: RÖDA KORSET SÖKER SENIOR OPINIONSSTRATEG

Utredare vill ha förbud mot alkoreklam i sociala medier

Spelbolagen skärper granskningen av sin egen marknadsföring

Liberala veteranens förslag på maxat valresultat för Alliansen

Miltton-konsult blir pa-chef på Coca-Cola

Tyngsta influeraren skaffar nätverk

Universal Music och Hyresgästföreningen pressar politiker tillsammans

Så ska Vänsterpartiet lyfta i valet

Moderaterna inrättar ny talesperson – ny roll för Beatrice Ask

Spoilconcept tappade vinsten

LO och Svenskt Näringsliv i rapportkrig

Regeringen ökar skyddet mot valpåverkan – inrättar myndighet för psykologiskt försvar

Folksam kapar pa-konsult från New Republic

Utredare kräver större ansvar från digitala aktörer för reklam via internet

Prat PR vänder till vinst

ANNONS: PREEM SÖKER KOMMUNIKATÖRER

Ipsos nyckelrekryterar Origo-chef

Efter kritiken – Arbetsmiljöverket stänger ner mobilspel

Arbetsmiljöverkets trailer får Svenskt Näringsliv att koka

Jungavhoppare startar byrå

KTH handlar byrå för 35 miljoner

Facebook kastar ut riksdagsledamot (c) – ”utan anledning”

MP-politikern som tvingades bort känner sig ”rättslös”

Tankesmedjan Tiden får pr-konsult som chef

The Labyrinth hämtar tungviktare från Norge

Centerpartist KU-anmäler S- och M-ministrar

Unionen kartlägger lönekartläggningen

Inizio: L och MP under spärren

Gustaf Reinfeldt vill bli valvinnare i Skåne

Lars Ohly kliver ur Vänsterpartiet

Pavel Gamov: Chang Frick finansieras av Sverigedemokraterna

Chang Fricks artiklar om Pavel Gamov uppmärksammades stort, vilket denna skärmdump visar.

Slöso från Bryssel hårdgranskar Göteborgs skatter

Westander över 40 miljoner i byråintäkt

De kan bli Årets Marknadschef – enligt Marknadsföreningen

Diplomat laddar med värvning från Fortum

SDs vildar kan rösta mot vinster i välfärden

Fjärde SD-vilden hoppar nya gruppen – ”de ska koka kaffe”

Stefan Stern lämnar Investor

Bertelsman köper loss United Screens ur Bonnier

BEACONOMIST 40: Knowit, Accenture och Doberman och sju andra framtidsspanar

BEACONOMIST 39: Mediebyråerna styr om mot content – Folkspel testar Youtube

BEACONOMIST 38: Trögt för vr-byråerna – Guldtuben får konkurrent

BEACONOMIST 37: Webbyråerna räds inte managamentkonsulterna – GPs kamp mot Spotify och Netflix

Skulle starta eget – tar i stället över Lennox

DN om Metoo-publiceringarna: ”Det är en ny typ av journalistik”

”Politik orsak till försäljning av Volvo till Kina – Sluta konspirera om kinesiska investeringar”

Fokus nya ekonomiredaktör vill ta bort barriärerna till ekonomijournalistiken

Hamnarbetarna och V slår tillbaka mot Ylva Johansson (s) om strejkrätten

Straylight ner 29 procent

Philip Morris nyårslöfte: Vi lovar att sluta med cigaretter

SD-vildar bildar grupp i riksdagen

Novus ner 6,8 procent

Sex nya kunder till Ibeyo

IOGT-NTOs lotteriförsäljning förbjuds

Samhall: Märkligt och tråkigt av Städföretagen

47 procent upp för Nordic Viewpoint

EU-kommissionen "fäller" staten för ersättning till Samhall

De kan bli ”Årets framtidslöfte”

PM Nilsson och 22 klimatorganisationer sätter press på klimatarbetet

Fortsatta miljonvinster för Schlingmann

Donald Trump fördubblade omnämnanden i svenska tidningar

”En stor del av allmänheten är omöjlig nå via telefonundersökningar”

Lämnade Forsman & Bodenfors för skogen – ”ingen bryr sig om reklam”

Geelmuyden Kiese-chefen lämnar för egen byrå

LO vill att staten finansierar ett år för studier

Mot 10 miljoner för Perpr

RHR upp 33 procent

Så mycket tjänar Rosenbads pressansvariga

Fores om Fossilfritts Sveriges plan: Knappast kontroversiellt

Altinget – 12 miljoner kronor i förlust på tre år

Piratförlaget ner 30 procent

ANNONS: BÖRJA 2018 MED NYTT JOBB VIA KIMM

Gemensam plan ska stoppa splittring inom Fossilfritt Sverige

Novus: Invandring/integration näst viktigaste väljarfrågan igen

Pernilla Stålhammar (mp) i full konflikt med MP

”Tack för ett kaotisk…mångfacetterat år”

Pantamera vill ta en tomteursäktsposition

Här är regeringens nya spellag – påverkar marknadsföringen

”Vi klarar inte klimatmålen utan utbildade värmepumpsmontörer”

Virtanen ökar intäkterna – tar ut vinst

Centerpartister skriver arg födelsedagshälsning till Alice Bah Kuhnke (mp)

De kan bli Årets Byrå 2018 – enligt Regi

Filminstitutet ska sprida jämställdhet i Cannes

Maria Robsahm: Ann Heberlein angrep oss på ett fullständigt bisarrt vis

Länsstyrelserna låtsas vara sexhandel – för att minska sexköpen

Ann Heberlein (m): Vänsteraktivisterna försöker få bort mig från Facebook

LO lägger 30 miljoner på valkampanj för Socialdemokraterna

Islamic Center vill ha statliga bidrag

Dagens Media byter chefredaktör

Fokus köper Vetenskapsmedia – grundaren lämnar

DO stämmer kommunal för diskriminering

Minskad optimism bland de mindre byråerna

M-Brain/Sveriges Annonsörer: M och S mer omnämnda än Youtube

Ulf Kristersson (m) skriver till moderatkvinnor i Metoo-uppropet

Gullers Grupp köper reklambyrå i Göteborg

Elof Ivarsson,Emil Filipsson,Lisa Wahlström,Olof Gustafsson,Jonas Dahl,Joseph Engman,Anna Hedqvist, Björn Eklind,Camilla Winberg

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

IC Quality sätts i konkurs – SKL riskerar miljonsmäll

Smif blir fler – öppnar för Facebook & Google

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.