"Hälsning till Maramö"

Publicerad 2013-02-26, 02:38

BLOGG. Dagens Opinions Rolf van den Brink skriver brev till kollektivet i Maramö.

Dela med andra

Hej kära kollektivet i Maramö!
Skulle gärna varit med på plats i Maramö, men var tvungen att prioritera annat. Ni verkar ha det trevligt. Kan se framför mig hur ni fikar och pratar och lägger maktpussel i bygdegården medan de fyra partiledarna har möte i dagarna två. Ungefär som vi brukar ha det i Almedalen.

Jag tänker på en scen i filmen Tillsammans med ett mysigt kollektiv där de jublar lika mycket när motståndaren gör mål som när de själva gör det. Det är lite så det känns, vårt kollektiv bestående av journalisterna och partiernas pressfolk. Som om det vore bestämt i förväg hur spelet ska gå till.

Jag tänker på intervjukön till den politiska makthavaren. Först brukar TV4s team få göra intervjun, sedan SVT. Eller kanske turas de om att få börja? Så Sveriges Radio och Aftonbladet. Frågorna är ofta förutsägbara på temat hur den lilla människan, läs väljaren, påverkas av den politiska makthavarens aktuella utspel. Alla är kunniga och pålästa.
 
Under tiden har kanske TT fått info som nyhetsbyrån mejlar ut och som plockas upp av landsortspressen och dagspressen i hela riket. Aftonbladet och Expressen sänder på nätet, gärna direkt. Redaktionerna på TV4 och SVT dominerar sedan på prime time. Ju längre bak i kön till den politiska makthavaren, ju mer nischade medier med allt mer udda frågor. Nästa dag steks biffen upp igen, i dagstidningarna och i tv-sofforna, nu gärna kryddad med någon av landets många statsvetare. Den politiska pr-maskinen snurrar smidigt, alla vet vad som gäller, på presstaberna och redaktionerna. Alla vill komma hem i tid.

Rätt ofta uppmanas vi på vår lilla nischkanal Dagens Opinion av partiernas pressfolk att hämta citat från politikerna hos TT. Det blir smidigare så för alla. Inget extraprat för makthavaren. Inga extra frågor som kan stöka till det. Helt rätt tänkt av partiernas press-staber sett ur ett industriellt perspektiv. Med några få valda huvudkanaler, kan en politiker effektivt nå hela Sverige med samma budskap. Det är också rätt tänkt om pressavdelningarna tycker att mångfald bland medierna är en dålig idé och att en unison kanal är bättre än flera oliktänkande. Det blir smidigare så.
 
För partiernas pressavdelningar, inte alla men allt fler, ser det som sin huvuduppgift att agera interna pr-byråer och trycka ut budskapen på bästa och mest kontrollerade sätt. Förr hjälpte pressavdelningar medierna att hitta rätt information och person. Så kunde medierna liksom sköta resten själva. Det hinns nog inte med idag.
 
Mediebevakningen kring politiska stortillställningar följer en närmast ceremoniell rutin. Inför den kollektiva journalistsammankomsten ska någon först skapa snackisen och agendasättaren. Ofta är det någon toppolitiker som ska avgå. Det är tämligen ofarligt terräng. Alla politiker ska ju avgå. Frågan är bara när och hur. Under Almedalen 2010 gick Expressen ut med att Maud Olofsson skulle avgå. Det gjorde hon. Men år 2011. Inför Maramö driver både Expressen och Dagens Industri tesen att Fredrik Reinfeldt ska avgå för att ersättas av Anders Borg. Journalister vill visa distans till makthavarna gärna kasta lite konfetti i pr-maskineriet. Det är då undersökningar passar så bra. Som söndagens undersökning från TV4 och Novus som visade att värdinnan för Maramö, alltså Annie Lööf, ses som en belastning för partiet av 58 procent av väljarna. Så kan kollektivet av journalister och politiskt pressfolk citera och rewrita och retweeta varandra ytterligare en gång. Det blir smidigare så.
 
Det är ju självklart att partierna ska skapa en så bra mediebild av sin politik och sina företrädare som möjligt. Det konstiga är att medierna ofta glatt underkastar sig partiernas arbetsmetoder. För att det ger mest effekt för pengarna? För att redaktioner och presstaber är så sammantrimmade i sitt kollektiv att ingen reflekterar över att det kan finnas alternativa sätt att berätta på? För att alla känner sig så gynnade av att höra till kollektivet att ingen vill förstöra den eviga festen, som just nu lockat närmare 60 journalister till Maramö.
Hittills känns det som om jag har prioriterat rätt. Fast jag önskar på något vis att jag hade fel och kommer att ångra för alla evighet att jag inte åkte.

Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion

PS. Hälsa alla.

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

Birgitta Ohlsson på gång att nomineras till partiledare (l)

Centerpartiet bygger varumärke med Ica

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.