Han köpte "rasistannonsen"

Publicerad 2013-12-09, 09:48

OPINIONSBILDNING.  "Jag är förbannad för att man inte får säga sanningen i Sverige". Det säger professor Karl-Olov Arnstberg som köpte annonsen omedelbart fick en rasiststämpel och intensiv twitterkampanj på sig efter publiceringen i söndagens Dagens Nyheter.

Dela med andra

Annonsen, som skulle marknadsföra boken "Invandring och mörkläggning" innehåller åtta textrader om invandring.
– Det har blivit en jädra massa mediereaktioner med radioinslag och allt möjligt, säger Karl-Olov Arnstberg.

Hade du räknat med reaktionerna?
– Nej, jag var först väldigt överraskad att jag fick in annonser efter en lång tids diskussioner med DN. Men jag hade ingen aning om vilka reaktioner annonsen skulle få. Jag hade inte blivit mer överraskad om annonsen hade glidit förbi. Jag hade ingen som helst idé av konsekvenserna.
Bland annat statsvetaren Ulf Bjereld och Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein har reagerat mot annonsen.

Hur ser du på reaktionerna?
– Journalister är konstiga som slår mot detta. Varför vill journalister som Helle Klein som slåss för yttrandefrihet slå mot fakta. Varför är det journalisterna selektiva bild av Sverige som ska gälla?

Vad betyder reaktionerna för dig och boken?
– Det är alltid tråkigt att få rasiststämpeln utsmetad över sig när man försöker föra en debatt som är viktig för Sverige. För boken betyder det att den säljer mer. Men någon förtjänst blir det ändå inte med tanke på av annonsens kostade.

Vad kostade annonsen?
– 115 000 kronor plus moms. De hade ett specialerbjudande för förstagångsannonsörer.

Hade ni försökt få in annonsen i andra tidningar i DN?
– Vi har inte provat i andra stora dagstidningar. Däremot finns en gratistidning, 'Buss på väg', tror jag den heter. De tog den först, men sedan fick någon spader och den stoppades.
 
Hur anpassade ni annonsen efter DNs krav?
– Vi ändrade den två gånger, men det var inte så att DN hade slagit ner på innehållet. Vi ville först ha annonsen i form av 13 frågor. Men Peter Wolodarski (DNs chefredaktör) tyckte det kunde förknippas med en nutidsorientering. Så vi gjorde om texten till åtta påståenden. DN har inte gjort något som jag är irriterad på, de har tydligt velat markera gränsen mellan redaktionellt och annons och att avsändaren ska vara väldigt tydlig.

Är du kopplad till Sverigedemokraterna?
– Nej, det är jag inte. Jag är en forskare som är förbannad över att man inte får säga sanningen i Sverige.

En tidigare felaktig uppgift om vilken tidning Helle Klein är chefredaktör för, har korrigerats. red. 
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Till "Gäst" som tycker om arga rasister: Är man rasist för att man är kritisk till en politik som förs? Personligen är jag oerhört långt ifrån att vara rasist. Däremot är jag plågsamt medveten om att de den politik om bedrivs idag det när gäller invandring är helt förödande i långa loppet. Jag har inget agg gentemot individer vare sig de är vita, svarta, röda, gula, blå, gräddelin eller vad som helst. Oavsett hur goda och generösa vi vill vara så har även Sverige begränsningar. Fortsätter vi så här så kan vi snart inte hjälpa någon och lådorna är tomma på riktigt. Det är inte rasism. Det är sunt förnuft och ansvarstagande för Sverige. Det är ingen mänsklig rättighet att få bosätta sig i Sverige. Ju generösare vi är med PUT, desto fler söker sig hit, oavsett om de har flyktingskäl eller inte. Vi ska hjälpa människor som är flyktingar - inte lycksökare. Därför måste vi sålla hårdare och tidigare . Då får vi möjlighet att hjälpa dem som verkligen behöver det. Annars tar det pengarna slut. Sverige är inget ymnighetshorn. Det är inte rasism. Det är en helt normal slutsats som alla tänkande människor förstår.
ons, 2013-12-11 01:48 — Gunnel Gomér (inte verifierad) Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Gunnel: Hur är det med läsförståelsen?? http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsark...
Hon motbevisar ju ingenting i bloggen utan förklarar bara siffror som hon själv tolkat som rasistiska i sin egen skalle.. Dessutom har hon grymma sakfel, dels i punkt 3. där hon länkar till en OECD-Rapport som hela Världen sen skrattat åt. Den är totalt missvisande.. Punkt 4. är också fel, något jag påpekat i ett inlägg på hennes blogg.. Sanslöst så okritiska Vänsterfolket är av "sina egna"
Du har fel. DN kommer inte att publicera en liknande annons igen och det bevisar bara att det är som författarna skriver - det är cencur i media.
Buhu, man får inte säga sanningen i Sverige *snyft*. Jodå, visst får man det. Till och med i form av en helsida i Sveriges största dagstidning. Så patetiskt att man ser sig som offer bara för att man får kritik.
Vart tog Dina motargument vägen?
Vad dillar du om? Uppehållstillstånd är det frågan om, inget annat. "Drygt 111 000 personer fick uppehållstillstånd 2012 - Migrationsverket" www.migrationsverket.se/info/6627.html Snacka om att du gjort bort dig och att inget i ditt inlägg har något värde.
Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Det finns goda skäl att tro att det handlar om rasistisk propaganda. En professor är inte så okunnig eller slarvig med fakta - normalt sett.
STORT TACK till Arnstberg & Sandelin, även om det känns lite ovant med sanning i svemsk media!
Gästen skriver kl. 16:03 "Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar." Jag är klassisk liberal och röstar på ett parti som de flesta antagligen inte ens har hört talas om, Liberala partiet, som bl.a. vill ha fri invandring. Av den klassiska liberalismens värderingar följer även att yttrandefriheten är ovillkorlig, tycker endera parten att den andra parten får för mycket utrymme är det upp till första parten att uttrycka sig mer, inte attackera budbäraren. En annan princip är den heliga marknadsekonomin. Gillar du inte att DN tar in vissa annonser, jamen sluta köpa eller abonnera på tidningen då. Arnstberg förklarar tydligt i artikeln att han redogör för sin uppfattning om vad som är sanningen, han hävdar vidare att han inte är Sverigedemokrat, såvida ingen besitter övertygande bevisning som motsäger det så ska hans egna ord gälla. Kan man vara kritisk till invandringens volymer i Sverige men samtidigt ta avstånd från assimilering och SD? Svaret är reellt ja, men pajaser som Gästen gör att vi som tillhör denna fåra stigmatiseras.
Hej alla gulliga rassar och SD:are. Ni är söta när ni är arga. Men vet ni vad, det finns ingen mörkläggning. Det finns inget vänstermediatwitterelitfeministetablissemang som är rädda för fakta. Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar. Tolerans, vidsynthet, öppenhet, medmänsklighet - där har ni några gamla hederliga svenska kärnvärderingar. Även om det är svårt skulle jag vilja att ni undersökte om de kan vara något för er. Puss och hej.
Problemet är ju bara att Arnstbergs siffror är helt missvisande. Han har till flyktinginvandringen även räknat utländska studenter, som pluggar på svenskt universitet ( och betalar för det) något år eller så. Han har också räknat in sådana som t.ex. min dotter, född i Sverige av svenskfödda föräldrar med svenska mor- och farföräldrar etc. som bodde och arbetade några år utomlands och sedan flyttade hem. Dessa utgör ett stort antal - svenska studenter som pluggar eller jobbar utomlands en tid. När de flyttar hem igen blir de i Arnstbergs värld en del av flyktinginvandringen. Han har dessutom inte tagit med att många invandrare lämnar Sverige efter en tid. På så sätt blir siffrorna heltokiga. det är alltså inte alls någon "sanning" som presenteras.
Extremfeminister och massinvandringskramare är alltid sakliga i dessa frågor. Kanske därför Veronica konsekvent tar bort alla kritiska inlägg på sin blogg ?
För er som vill veta hur er "sanning" egentligen förhåller sig så rekommenderar denna mycket sakliga genomgång av de siffror som redovisas i annonsen. http://veronicasvard.wordpress.com/2013/12/09/en-genomgang-av-annonsen-o...
25 kommentarer!!!???Omodererade? Otroligt! Varför var ni inte lika på hugget när det gällde Carina Hägg: s islamkritik angående hennes petning?
Journalisterna har genom sitt Twitterdrev bevisat med all önskvärd tydlighet att de faktiskt önskar mörkläggning av fakta, precis det som boken försöker säga.
Har du förväxlat Arnstberg med någon annan aktuell person, t ex den s k historikern Arnstad? Arnstberg har stått på bibliotekshyllorna i åtmoinstone tio år, och han har forskat mycket kring just romer.
Twitterwänstern bevisar med sin reaktion att Sverige är en åsiktsdiktatur
Sanningen svider för vissa. I sann kommunistiskt anda ska det omedelbart tystas ner, folket får ej veta sanningen, folket ska ej få läsa fakta!
All heder åt Arnstberg och Sandelin som skriver denna viktiga bok trots vetskapen om de påhopp det automatiskt medför. Den har fått bra kritik i Danmark. Där debatten är mer sansad.
Arnstberg har en fil dr och innehade professur i etnologi vid Stockholms universitet 2002-2008. Du kanske blandar ihop med Arnstad som falskeligen påstått sig ha en fil kand examen i historia?
Nedanstående var en kommentar till kommentatorn "Allemand"
Varför påstår du något du uppenbarligen inte har en aning om? https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Olov_Arnstberg
Nu återstår bara mängder av fördömanden från SR och SVT - kärnan av mörkläggarna
ÄNTLIGEN ! Hoppas det inte är försent att vrida klockan rätt.
Aldrig nånsin tidigare har det väl varit tydligare att det finns sanning i påståendet "media mörkar sanningen om invandringen". Så fort DN publicerat annonsen så gick alla andra aktörer ut och kritiserade ATT informationen publicerats. Inte VAD informationen innehöll. Felet som begicks var alltså att låta informationen komma ut. Jösses, nåt är så j-a fel i det här landet när hela världen stannar pga att nån publicerar information man inte håller med om.
Den här boken är direkt farlig eftersom den innehåller fakta istället för vänsterflum. Den får inte läsas av svenskarna så det måste stoppas. Alla som läser faktaboken är per automatik rasister och hatar främlingar. Förstår dom inte det så är det tydligen vänstern uppgift att upplysa svenskarna om det. Hur sjukt kan Sverige bli innan uppvaknandet som kommer i någon form oavsett om man vill det eller inte.
HC Andersens "Kejsarens nya kläder" har aldrig varit mer aktuell. Historien passar perfekt in på hur migrationsdiskussionen ser ut. Bedragarna = Media, som spinner sina historier för egen godhets vinning. Kejsaren = Politikerna, som låtit sig förföras av medias historier. Folket = Just, folket, som hurrar för kejsaren och inte vågar säga ifrån för att de är rädda att anses dumma. Barnet = Folk som Karl-Olov Arnstberg som försöker påpeka att kejsaren är naken, det vill säga sanningen. Frågan är bara när folket ska vakna upp och också våga ropa att kejsaren är naken, så att denne inser att han har blivit för bakom ljuset. Men antagligen håller han masken, precis som i sagan. Ibland ligger sagans värld lite väl nära verkligheten.
Karl-Olov Åke Arnstberg, född 24 september 1943,är en svensk etnolog (professor i etnologi vid Stockholms universitet), författare och debattör.
Jag är nyfiken på om Karl-Olov Arnstberg fick betala ett överpris jämfört vad det kostar vanligtvis..
Stormen är verkligen en i ett vattenglas. Facebookgruppen som vill bojkotta DN har hela 300 medlemmar. Det är de vanliga gaphalsarna Pascalido, Nujen m.fl. som inte kan hantera sanningen. Arnstberg gör ett viktigt arbete i sanningens tjänst.
Han har ingen akademisk titel. Den är ett påhitt.
Intressant hur den här artikeln ramas in. Vilka satte "omedelbart rasiststämpel" och stormade på Twitter? Det ser ut som samma lilla grupp på (max) några tiotal vänsterjournalister och deras svans på kanske några hundra. Är det vox populi?
Denna twitterstom i vattenglaset är utmärkt PR för boken. Vem blir ine nyfiken på den?
Det är ganska uppenbart vart "näthatet" kommer ifrån. Människor som har en övertro på mediaeliten och saknar ett kritiskt tänkande faller lätt i den fällan, lärde ni er inget om källkritik i skolan? Har ni inte insett att ni är utsatta för propaganda? Jag har varit där själv, lyckligt ovetande om verkligheten. Läs på, och bilda er en egen uppfattning, växla mellan fria mediaportaler och etablerad media, jag menar som t.e.x "rasistsidan" avpixlat.info, för när ni hittar cencur så kommer ni bli kritiska som jag
Det som är paradoxalt, är vilka reaktioner som boken fått genom annonseringen i DN. De fullständigt hysteriska reaktionerna, ifrån den s.k "antirasistiska" twitter-vänstern, bevisar i praktiken poängen som författarna vill förmedla. Invandringsfrågan diskuterar vi inte i Sverige... I alla fall inte om det är utifrån en kritisk och negativ mening. Det är tabu och bedöms som "rasism". Avslutningsvis vill jag bara påpeka att det är en mycket bra och intressant bok för alla som är intresserade av detta ämne. Kan varmt rekommendera den.
Tack för påpekandet. Har fixat den felaktiga uppgiften. Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion
Vilken relevans har Arnstbergs akademiska titel i det här sammanhanget?
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

Jonas Sjöstedt (v) manifesterar mot NMR

Regeringen gör det svårare för partier att ta emot bidrag

Jimmie Åkesson (sd) håller ”hösttal” till SD-kvinnorna

Jocke & Jonna mäktigare än Expressen och Aftonbladet på sociala medier

Diplomatgruppen startar contentbyrå

Cint ökar till 223 miljoner

De är minst anonyma av Stockholmspolitikerna

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.