Han köpte "rasistannonsen"

Publicerad 2013-12-09, 09:48

OPINIONSBILDNING.  "Jag är förbannad för att man inte får säga sanningen i Sverige". Det säger professor Karl-Olov Arnstberg som köpte annonsen omedelbart fick en rasiststämpel och intensiv twitterkampanj på sig efter publiceringen i söndagens Dagens Nyheter.

Dela med andra

Annonsen, som skulle marknadsföra boken "Invandring och mörkläggning" innehåller åtta textrader om invandring.
– Det har blivit en jädra massa mediereaktioner med radioinslag och allt möjligt, säger Karl-Olov Arnstberg.

Hade du räknat med reaktionerna?
– Nej, jag var först väldigt överraskad att jag fick in annonser efter en lång tids diskussioner med DN. Men jag hade ingen aning om vilka reaktioner annonsen skulle få. Jag hade inte blivit mer överraskad om annonsen hade glidit förbi. Jag hade ingen som helst idé av konsekvenserna.
Bland annat statsvetaren Ulf Bjereld och Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein har reagerat mot annonsen.

Hur ser du på reaktionerna?
– Journalister är konstiga som slår mot detta. Varför vill journalister som Helle Klein som slåss för yttrandefrihet slå mot fakta. Varför är det journalisterna selektiva bild av Sverige som ska gälla?

Vad betyder reaktionerna för dig och boken?
– Det är alltid tråkigt att få rasiststämpeln utsmetad över sig när man försöker föra en debatt som är viktig för Sverige. För boken betyder det att den säljer mer. Men någon förtjänst blir det ändå inte med tanke på av annonsens kostade.

Vad kostade annonsen?
– 115 000 kronor plus moms. De hade ett specialerbjudande för förstagångsannonsörer.

Hade ni försökt få in annonsen i andra tidningar i DN?
– Vi har inte provat i andra stora dagstidningar. Däremot finns en gratistidning, 'Buss på väg', tror jag den heter. De tog den först, men sedan fick någon spader och den stoppades.
 
Hur anpassade ni annonsen efter DNs krav?
– Vi ändrade den två gånger, men det var inte så att DN hade slagit ner på innehållet. Vi ville först ha annonsen i form av 13 frågor. Men Peter Wolodarski (DNs chefredaktör) tyckte det kunde förknippas med en nutidsorientering. Så vi gjorde om texten till åtta påståenden. DN har inte gjort något som jag är irriterad på, de har tydligt velat markera gränsen mellan redaktionellt och annons och att avsändaren ska vara väldigt tydlig.

Är du kopplad till Sverigedemokraterna?
– Nej, det är jag inte. Jag är en forskare som är förbannad över att man inte får säga sanningen i Sverige.

En tidigare felaktig uppgift om vilken tidning Helle Klein är chefredaktör för, har korrigerats. red. 
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Till "Gäst" som tycker om arga rasister: Är man rasist för att man är kritisk till en politik som förs? Personligen är jag oerhört långt ifrån att vara rasist. Däremot är jag plågsamt medveten om att de den politik om bedrivs idag det när gäller invandring är helt förödande i långa loppet. Jag har inget agg gentemot individer vare sig de är vita, svarta, röda, gula, blå, gräddelin eller vad som helst. Oavsett hur goda och generösa vi vill vara så har även Sverige begränsningar. Fortsätter vi så här så kan vi snart inte hjälpa någon och lådorna är tomma på riktigt. Det är inte rasism. Det är sunt förnuft och ansvarstagande för Sverige. Det är ingen mänsklig rättighet att få bosätta sig i Sverige. Ju generösare vi är med PUT, desto fler söker sig hit, oavsett om de har flyktingskäl eller inte. Vi ska hjälpa människor som är flyktingar - inte lycksökare. Därför måste vi sålla hårdare och tidigare . Då får vi möjlighet att hjälpa dem som verkligen behöver det. Annars tar det pengarna slut. Sverige är inget ymnighetshorn. Det är inte rasism. Det är en helt normal slutsats som alla tänkande människor förstår.
ons, 2013-12-11 01:48 — Gunnel Gomér (inte verifierad) Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Gunnel: Hur är det med läsförståelsen?? http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsark...
Hon motbevisar ju ingenting i bloggen utan förklarar bara siffror som hon själv tolkat som rasistiska i sin egen skalle.. Dessutom har hon grymma sakfel, dels i punkt 3. där hon länkar till en OECD-Rapport som hela Världen sen skrattat åt. Den är totalt missvisande.. Punkt 4. är också fel, något jag påpekat i ett inlägg på hennes blogg.. Sanslöst så okritiska Vänsterfolket är av "sina egna"
Du har fel. DN kommer inte att publicera en liknande annons igen och det bevisar bara att det är som författarna skriver - det är cencur i media.
Buhu, man får inte säga sanningen i Sverige *snyft*. Jodå, visst får man det. Till och med i form av en helsida i Sveriges största dagstidning. Så patetiskt att man ser sig som offer bara för att man får kritik.
Vart tog Dina motargument vägen?
Vad dillar du om? Uppehållstillstånd är det frågan om, inget annat. "Drygt 111 000 personer fick uppehållstillstånd 2012 - Migrationsverket" www.migrationsverket.se/info/6627.html Snacka om att du gjort bort dig och att inget i ditt inlägg har något värde.
Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Det finns goda skäl att tro att det handlar om rasistisk propaganda. En professor är inte så okunnig eller slarvig med fakta - normalt sett.
STORT TACK till Arnstberg & Sandelin, även om det känns lite ovant med sanning i svemsk media!
Gästen skriver kl. 16:03 "Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar." Jag är klassisk liberal och röstar på ett parti som de flesta antagligen inte ens har hört talas om, Liberala partiet, som bl.a. vill ha fri invandring. Av den klassiska liberalismens värderingar följer även att yttrandefriheten är ovillkorlig, tycker endera parten att den andra parten får för mycket utrymme är det upp till första parten att uttrycka sig mer, inte attackera budbäraren. En annan princip är den heliga marknadsekonomin. Gillar du inte att DN tar in vissa annonser, jamen sluta köpa eller abonnera på tidningen då. Arnstberg förklarar tydligt i artikeln att han redogör för sin uppfattning om vad som är sanningen, han hävdar vidare att han inte är Sverigedemokrat, såvida ingen besitter övertygande bevisning som motsäger det så ska hans egna ord gälla. Kan man vara kritisk till invandringens volymer i Sverige men samtidigt ta avstånd från assimilering och SD? Svaret är reellt ja, men pajaser som Gästen gör att vi som tillhör denna fåra stigmatiseras.
Hej alla gulliga rassar och SD:are. Ni är söta när ni är arga. Men vet ni vad, det finns ingen mörkläggning. Det finns inget vänstermediatwitterelitfeministetablissemang som är rädda för fakta. Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar. Tolerans, vidsynthet, öppenhet, medmänsklighet - där har ni några gamla hederliga svenska kärnvärderingar. Även om det är svårt skulle jag vilja att ni undersökte om de kan vara något för er. Puss och hej.
Problemet är ju bara att Arnstbergs siffror är helt missvisande. Han har till flyktinginvandringen även räknat utländska studenter, som pluggar på svenskt universitet ( och betalar för det) något år eller så. Han har också räknat in sådana som t.ex. min dotter, född i Sverige av svenskfödda föräldrar med svenska mor- och farföräldrar etc. som bodde och arbetade några år utomlands och sedan flyttade hem. Dessa utgör ett stort antal - svenska studenter som pluggar eller jobbar utomlands en tid. När de flyttar hem igen blir de i Arnstbergs värld en del av flyktinginvandringen. Han har dessutom inte tagit med att många invandrare lämnar Sverige efter en tid. På så sätt blir siffrorna heltokiga. det är alltså inte alls någon "sanning" som presenteras.
Extremfeminister och massinvandringskramare är alltid sakliga i dessa frågor. Kanske därför Veronica konsekvent tar bort alla kritiska inlägg på sin blogg ?
För er som vill veta hur er "sanning" egentligen förhåller sig så rekommenderar denna mycket sakliga genomgång av de siffror som redovisas i annonsen. http://veronicasvard.wordpress.com/2013/12/09/en-genomgang-av-annonsen-o...
25 kommentarer!!!???Omodererade? Otroligt! Varför var ni inte lika på hugget när det gällde Carina Hägg: s islamkritik angående hennes petning?
Journalisterna har genom sitt Twitterdrev bevisat med all önskvärd tydlighet att de faktiskt önskar mörkläggning av fakta, precis det som boken försöker säga.
Har du förväxlat Arnstberg med någon annan aktuell person, t ex den s k historikern Arnstad? Arnstberg har stått på bibliotekshyllorna i åtmoinstone tio år, och han har forskat mycket kring just romer.
Twitterwänstern bevisar med sin reaktion att Sverige är en åsiktsdiktatur
Sanningen svider för vissa. I sann kommunistiskt anda ska det omedelbart tystas ner, folket får ej veta sanningen, folket ska ej få läsa fakta!
All heder åt Arnstberg och Sandelin som skriver denna viktiga bok trots vetskapen om de påhopp det automatiskt medför. Den har fått bra kritik i Danmark. Där debatten är mer sansad.
Arnstberg har en fil dr och innehade professur i etnologi vid Stockholms universitet 2002-2008. Du kanske blandar ihop med Arnstad som falskeligen påstått sig ha en fil kand examen i historia?
Nedanstående var en kommentar till kommentatorn "Allemand"
Varför påstår du något du uppenbarligen inte har en aning om? https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Olov_Arnstberg
Nu återstår bara mängder av fördömanden från SR och SVT - kärnan av mörkläggarna
ÄNTLIGEN ! Hoppas det inte är försent att vrida klockan rätt.
Aldrig nånsin tidigare har det väl varit tydligare att det finns sanning i påståendet "media mörkar sanningen om invandringen". Så fort DN publicerat annonsen så gick alla andra aktörer ut och kritiserade ATT informationen publicerats. Inte VAD informationen innehöll. Felet som begicks var alltså att låta informationen komma ut. Jösses, nåt är så j-a fel i det här landet när hela världen stannar pga att nån publicerar information man inte håller med om.
Den här boken är direkt farlig eftersom den innehåller fakta istället för vänsterflum. Den får inte läsas av svenskarna så det måste stoppas. Alla som läser faktaboken är per automatik rasister och hatar främlingar. Förstår dom inte det så är det tydligen vänstern uppgift att upplysa svenskarna om det. Hur sjukt kan Sverige bli innan uppvaknandet som kommer i någon form oavsett om man vill det eller inte.
HC Andersens "Kejsarens nya kläder" har aldrig varit mer aktuell. Historien passar perfekt in på hur migrationsdiskussionen ser ut. Bedragarna = Media, som spinner sina historier för egen godhets vinning. Kejsaren = Politikerna, som låtit sig förföras av medias historier. Folket = Just, folket, som hurrar för kejsaren och inte vågar säga ifrån för att de är rädda att anses dumma. Barnet = Folk som Karl-Olov Arnstberg som försöker påpeka att kejsaren är naken, det vill säga sanningen. Frågan är bara när folket ska vakna upp och också våga ropa att kejsaren är naken, så att denne inser att han har blivit för bakom ljuset. Men antagligen håller han masken, precis som i sagan. Ibland ligger sagans värld lite väl nära verkligheten.
Karl-Olov Åke Arnstberg, född 24 september 1943,är en svensk etnolog (professor i etnologi vid Stockholms universitet), författare och debattör.
Jag är nyfiken på om Karl-Olov Arnstberg fick betala ett överpris jämfört vad det kostar vanligtvis..
Stormen är verkligen en i ett vattenglas. Facebookgruppen som vill bojkotta DN har hela 300 medlemmar. Det är de vanliga gaphalsarna Pascalido, Nujen m.fl. som inte kan hantera sanningen. Arnstberg gör ett viktigt arbete i sanningens tjänst.
Han har ingen akademisk titel. Den är ett påhitt.
Intressant hur den här artikeln ramas in. Vilka satte "omedelbart rasiststämpel" och stormade på Twitter? Det ser ut som samma lilla grupp på (max) några tiotal vänsterjournalister och deras svans på kanske några hundra. Är det vox populi?
Denna twitterstom i vattenglaset är utmärkt PR för boken. Vem blir ine nyfiken på den?
Det är ganska uppenbart vart "näthatet" kommer ifrån. Människor som har en övertro på mediaeliten och saknar ett kritiskt tänkande faller lätt i den fällan, lärde ni er inget om källkritik i skolan? Har ni inte insett att ni är utsatta för propaganda? Jag har varit där själv, lyckligt ovetande om verkligheten. Läs på, och bilda er en egen uppfattning, växla mellan fria mediaportaler och etablerad media, jag menar som t.e.x "rasistsidan" avpixlat.info, för när ni hittar cencur så kommer ni bli kritiska som jag
Det som är paradoxalt, är vilka reaktioner som boken fått genom annonseringen i DN. De fullständigt hysteriska reaktionerna, ifrån den s.k "antirasistiska" twitter-vänstern, bevisar i praktiken poängen som författarna vill förmedla. Invandringsfrågan diskuterar vi inte i Sverige... I alla fall inte om det är utifrån en kritisk och negativ mening. Det är tabu och bedöms som "rasism". Avslutningsvis vill jag bara påpeka att det är en mycket bra och intressant bok för alla som är intresserade av detta ämne. Kan varmt rekommendera den.
Tack för påpekandet. Har fixat den felaktiga uppgiften. Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion
Vilken relevans har Arnstbergs akademiska titel i det här sammanhanget?
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Regeringen röjer i momslagen

Rapport-ankare leder Expressens tv i Almedalen

Renault och Nissan samkör i Almedalen

Vårdföretagarna tar Calle Schulman till Almedalen

Hetast i Almedalen fyller tio och får ny nomineringskanal

Skandia banar ny mark med Harvard

Europeiska ungdomsparlamentet tar upp Brexit för unga i Almedalen

Torbjörn Sjöström (novus) Mediernas tolkning ledde fel i Brexit-valet

Två partiledare hoppade Brexit-mötet med Stefan Löfven (s)

Leif Östling: Tysklands muskler talar sitt språk

TCO hämtar chefredaktör från Arena

Brittiska Ipsos om mätningshaveriet kring Brexit

Titan till Ingo – Sverige åtta i Cannes Lions

”Läxan av Brexit”

Stefan Löfven (s): Vi har beredskap

Politikernas reaktioner på Brexit

Opinionsbildarnas reaktioner på Brexit

TedX i Almedalen ”Har vi kapitulerat för Google?”

Electrolux globala pr-chef går in i byggsvängen

Oväntade Cannes-vinnare 1: Brons till Kärnhuset för kreativa data

Sveriges ambassadör hoppas på Beckham mot Brexit

BMW minifixar DJ Battle-mingel

BMW Mini kör med Expressens Niklas Svensson 2015.

ICA bjuder på bio i Almedalen – Coop tvekar

NCCs dom återuppstår – i digital version

NCCs Dome of Vision vid KTH i Stockholm.

Ny kanslichef utropar Kommunal till ”Sveriges största feministiska organisation”

Regeringen lägger miljonbelopp på e-arkiv

Årets digitala kommunikatör i Almedalen sparkar i gång

ALMEDALEN2016. Förra året instiftade Springtime och Notified priset Årets Digitala kommunikatör i Almedalen med Dagens Opinion som mediepartner. Syftet med priset är kora en förebild inom digitala kommunikation under Almedalsveckan. Nu kör tävlingen igång för andra året. Det är dags att göra sig digitalt synlig i Almedalen. 

PRV sågar Gabriel Wikströms neutrala tobakspaket

Energiföretagen gör affärer med Timbros förra medieexpert

Nio pr-lejon och Grand Prix till Sverige i Cannes

Bara S, M och SD helt för skärpt asyllag

Stadsbyggnadsproffsen om regeringens och Alliansens bostadsförslag

Ylva Johansson (s) tillsätter utredning om Arbetsförmedlingen

”Gabriel Wikström (s) är en fegis”

Aller köper OTW

Här är regeringens bostadspolitik

Flygkanalen gör reklamfilm inför Almedalen

Miljöpartiets strategipromemoria till TV4

Alliansen lämnar bostadsförhandlingarna - regeringen presenterar eget bostadsförslag

Ebba Busch Thor plockar äpplen när Svensk Handel opinionsbildar i butiken

Swedbanks public affairs-chef slutar

Vänsterpartist åtalas för uppvigling (sd)

Högsta domstolen fäller Wiki för bild på skulptur

SLL-presschef väljer Wise

Energibranschen växer – omsätter 476 miljarder

Här är LO-kongressens viktigaste beslut

Veckans Brief: Anna-Karin Hatts Almega-strategi – M använder riksdags-tv i sin reklam

Actionaid petar chefen

De vinner årets Almedalsstipendium

Hegeli kryddar med kvinnliga tungviktare

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) om film-tillkännagivanden

6F ställer ultimatum om TTIP – som trillade ur Mikael Dambergs portfölj

Nya namnlagen - ingen föds till ett namn

Emirates byter pr-byrå

Lund får en universitetskompis i Skåne

Personalbrist bromsar tjänstesektorn

Almedalsrekordet är slaget

Japanska Dentsu köper dansk storbyrå

Slutkört för Minifixar i Almedalen

Gullers, Rodolfo och Dagens Opinion hackar studentbostäder i Almedalen

Ungdomar tar över Fryshusets sociala medier i Almedalen

SJs nya presschef tågar in från Trafikverket

Kvinnor osäkra om Nato

Petter Stordalen utser skuggministrar

Stefan & Petter har ett gig ihop.

Polisens egna storys ska lyfta lönen

Microsoft sluter leden i Almedalen

Omstuvning i LO-toppen – två vice ordföranden ska utses

Regeringen lägger 100 ehälso-jobb i Kalmar

Handelsbanken klår Ekot i Hallvarssons journalistranking

Infrastrukturkommissionen återuppstår

Miljöpartiets presschef i regeringen avgår

Energiproducenterna gillar energiöverenskommelsen – men inte allt

Aktuellt i Politiken (s) backar

Reform Act-konsult utnämnd till "rising star" i USA

Unionen flyger digital tungviktare till Almedalen

Regeringsombildningen kan ha vänt rödgrönt fall

Riksdagen testkör nya debattregler

Yougov hämtar ny Sverigechef från Danmark

Samtiden (sd) ökar försäljningen – till Sverigedemokraterna

Lars Adaktusson (kd): Fäll regeringen

Gymnasieministern ska sälja/lyssna in svenska dataspelsbranschen i USA

Veckans Brief 20: Almega och KPMG i miljonoffensiver i Almedalen

Här är energiöverenskommelsen

Regeringen sluter energiöverenskommelse med M, C och KD

Telia åker på 73 miljoner till Copyswede för Iphone-import

Regeringen får vice presschef

Odd Guteland, Anne Ekberg & Erik Nises.

Bommersvik levererar vinst till SSU

Lufs ordförande utmanas – av valberedningens kandidat

Henrik Edin & Joar Forssell

Spotlight tar hem Ledarnas största branschförening

Stefan Rydén, Lorri Mortensen Mate, Axel Lagerbielke, Isadora Cugler, Simon Zingerman, Dani Backteg

Glass är Carlsbergs nya vapen i kampen om alkoholfria Almedalen

Rekrytering från Red Bull ska ge Pronto vingar

Magdalena Andersson (s) hämtar statssekreterare i skatteutskottet

Schibsted organiserar om sitt content – Minimedia stöps om

De leder Lärarförbundets tv-kanal i Almedalen

Jacob Möllstam, Helena Ingvarsdotter, Lotta Dessen Jankell, Mathias Åström och Karin Berg

Valentin & Byhr värvar Ottoboni-chef

Röda siffror för Medievärlden

Anders Ygeman hämtar statssekreterare hos Magdalena Andersson

Ann Linde (s): mindre hinder för tjänsteföretagen kan ge 300 miljarder per år

Sweden Rock piskar Way out West i varumärkesundersökning

De ordnar 300 sommarjobb inom kommunikation i Stockholm

Maja Bredberg, Lamin Sonko & David Orlic

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.