Han köpte "rasistannonsen"

Publicerad 2013-12-09, 09:48

OPINIONSBILDNING.  "Jag är förbannad för att man inte får säga sanningen i Sverige". Det säger professor Karl-Olov Arnstberg som köpte annonsen omedelbart fick en rasiststämpel och intensiv twitterkampanj på sig efter publiceringen i söndagens Dagens Nyheter.

Dela med andra

Annonsen, som skulle marknadsföra boken "Invandring och mörkläggning" innehåller åtta textrader om invandring.
– Det har blivit en jädra massa mediereaktioner med radioinslag och allt möjligt, säger Karl-Olov Arnstberg.

Hade du räknat med reaktionerna?
– Nej, jag var först väldigt överraskad att jag fick in annonser efter en lång tids diskussioner med DN. Men jag hade ingen aning om vilka reaktioner annonsen skulle få. Jag hade inte blivit mer överraskad om annonsen hade glidit förbi. Jag hade ingen som helst idé av konsekvenserna.
Bland annat statsvetaren Ulf Bjereld och Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein har reagerat mot annonsen.

Hur ser du på reaktionerna?
– Journalister är konstiga som slår mot detta. Varför vill journalister som Helle Klein som slåss för yttrandefrihet slå mot fakta. Varför är det journalisterna selektiva bild av Sverige som ska gälla?

Vad betyder reaktionerna för dig och boken?
– Det är alltid tråkigt att få rasiststämpeln utsmetad över sig när man försöker föra en debatt som är viktig för Sverige. För boken betyder det att den säljer mer. Men någon förtjänst blir det ändå inte med tanke på av annonsens kostade.

Vad kostade annonsen?
– 115 000 kronor plus moms. De hade ett specialerbjudande för förstagångsannonsörer.

Hade ni försökt få in annonsen i andra tidningar i DN?
– Vi har inte provat i andra stora dagstidningar. Däremot finns en gratistidning, 'Buss på väg', tror jag den heter. De tog den först, men sedan fick någon spader och den stoppades.
 
Hur anpassade ni annonsen efter DNs krav?
– Vi ändrade den två gånger, men det var inte så att DN hade slagit ner på innehållet. Vi ville först ha annonsen i form av 13 frågor. Men Peter Wolodarski (DNs chefredaktör) tyckte det kunde förknippas med en nutidsorientering. Så vi gjorde om texten till åtta påståenden. DN har inte gjort något som jag är irriterad på, de har tydligt velat markera gränsen mellan redaktionellt och annons och att avsändaren ska vara väldigt tydlig.

Är du kopplad till Sverigedemokraterna?
– Nej, det är jag inte. Jag är en forskare som är förbannad över att man inte får säga sanningen i Sverige.

En tidigare felaktig uppgift om vilken tidning Helle Klein är chefredaktör för, har korrigerats. red. 
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Till "Gäst" som tycker om arga rasister: Är man rasist för att man är kritisk till en politik som förs? Personligen är jag oerhört långt ifrån att vara rasist. Däremot är jag plågsamt medveten om att de den politik om bedrivs idag det när gäller invandring är helt förödande i långa loppet. Jag har inget agg gentemot individer vare sig de är vita, svarta, röda, gula, blå, gräddelin eller vad som helst. Oavsett hur goda och generösa vi vill vara så har även Sverige begränsningar. Fortsätter vi så här så kan vi snart inte hjälpa någon och lådorna är tomma på riktigt. Det är inte rasism. Det är sunt förnuft och ansvarstagande för Sverige. Det är ingen mänsklig rättighet att få bosätta sig i Sverige. Ju generösare vi är med PUT, desto fler söker sig hit, oavsett om de har flyktingskäl eller inte. Vi ska hjälpa människor som är flyktingar - inte lycksökare. Därför måste vi sålla hårdare och tidigare . Då får vi möjlighet att hjälpa dem som verkligen behöver det. Annars tar det pengarna slut. Sverige är inget ymnighetshorn. Det är inte rasism. Det är en helt normal slutsats som alla tänkande människor förstår.
ons, 2013-12-11 01:48 — Gunnel Gomér (inte verifierad) Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Gunnel: Hur är det med läsförståelsen?? http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsark...
Hon motbevisar ju ingenting i bloggen utan förklarar bara siffror som hon själv tolkat som rasistiska i sin egen skalle.. Dessutom har hon grymma sakfel, dels i punkt 3. där hon länkar till en OECD-Rapport som hela Världen sen skrattat åt. Den är totalt missvisande.. Punkt 4. är också fel, något jag påpekat i ett inlägg på hennes blogg.. Sanslöst så okritiska Vänsterfolket är av "sina egna"
Du har fel. DN kommer inte att publicera en liknande annons igen och det bevisar bara att det är som författarna skriver - det är cencur i media.
Buhu, man får inte säga sanningen i Sverige *snyft*. Jodå, visst får man det. Till och med i form av en helsida i Sveriges största dagstidning. Så patetiskt att man ser sig som offer bara för att man får kritik.
Vart tog Dina motargument vägen?
Vad dillar du om? Uppehållstillstånd är det frågan om, inget annat. "Drygt 111 000 personer fick uppehållstillstånd 2012 - Migrationsverket" www.migrationsverket.se/info/6627.html Snacka om att du gjort bort dig och att inget i ditt inlägg har något värde.
Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Det finns goda skäl att tro att det handlar om rasistisk propaganda. En professor är inte så okunnig eller slarvig med fakta - normalt sett.
STORT TACK till Arnstberg & Sandelin, även om det känns lite ovant med sanning i svemsk media!
Gästen skriver kl. 16:03 "Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar." Jag är klassisk liberal och röstar på ett parti som de flesta antagligen inte ens har hört talas om, Liberala partiet, som bl.a. vill ha fri invandring. Av den klassiska liberalismens värderingar följer även att yttrandefriheten är ovillkorlig, tycker endera parten att den andra parten får för mycket utrymme är det upp till första parten att uttrycka sig mer, inte attackera budbäraren. En annan princip är den heliga marknadsekonomin. Gillar du inte att DN tar in vissa annonser, jamen sluta köpa eller abonnera på tidningen då. Arnstberg förklarar tydligt i artikeln att han redogör för sin uppfattning om vad som är sanningen, han hävdar vidare att han inte är Sverigedemokrat, såvida ingen besitter övertygande bevisning som motsäger det så ska hans egna ord gälla. Kan man vara kritisk till invandringens volymer i Sverige men samtidigt ta avstånd från assimilering och SD? Svaret är reellt ja, men pajaser som Gästen gör att vi som tillhör denna fåra stigmatiseras.
Hej alla gulliga rassar och SD:are. Ni är söta när ni är arga. Men vet ni vad, det finns ingen mörkläggning. Det finns inget vänstermediatwitterelitfeministetablissemang som är rädda för fakta. Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar. Tolerans, vidsynthet, öppenhet, medmänsklighet - där har ni några gamla hederliga svenska kärnvärderingar. Även om det är svårt skulle jag vilja att ni undersökte om de kan vara något för er. Puss och hej.
Problemet är ju bara att Arnstbergs siffror är helt missvisande. Han har till flyktinginvandringen även räknat utländska studenter, som pluggar på svenskt universitet ( och betalar för det) något år eller så. Han har också räknat in sådana som t.ex. min dotter, född i Sverige av svenskfödda föräldrar med svenska mor- och farföräldrar etc. som bodde och arbetade några år utomlands och sedan flyttade hem. Dessa utgör ett stort antal - svenska studenter som pluggar eller jobbar utomlands en tid. När de flyttar hem igen blir de i Arnstbergs värld en del av flyktinginvandringen. Han har dessutom inte tagit med att många invandrare lämnar Sverige efter en tid. På så sätt blir siffrorna heltokiga. det är alltså inte alls någon "sanning" som presenteras.
Extremfeminister och massinvandringskramare är alltid sakliga i dessa frågor. Kanske därför Veronica konsekvent tar bort alla kritiska inlägg på sin blogg ?
För er som vill veta hur er "sanning" egentligen förhåller sig så rekommenderar denna mycket sakliga genomgång av de siffror som redovisas i annonsen. http://veronicasvard.wordpress.com/2013/12/09/en-genomgang-av-annonsen-o...
25 kommentarer!!!???Omodererade? Otroligt! Varför var ni inte lika på hugget när det gällde Carina Hägg: s islamkritik angående hennes petning?
Journalisterna har genom sitt Twitterdrev bevisat med all önskvärd tydlighet att de faktiskt önskar mörkläggning av fakta, precis det som boken försöker säga.
Har du förväxlat Arnstberg med någon annan aktuell person, t ex den s k historikern Arnstad? Arnstberg har stått på bibliotekshyllorna i åtmoinstone tio år, och han har forskat mycket kring just romer.
Twitterwänstern bevisar med sin reaktion att Sverige är en åsiktsdiktatur
Sanningen svider för vissa. I sann kommunistiskt anda ska det omedelbart tystas ner, folket får ej veta sanningen, folket ska ej få läsa fakta!
All heder åt Arnstberg och Sandelin som skriver denna viktiga bok trots vetskapen om de påhopp det automatiskt medför. Den har fått bra kritik i Danmark. Där debatten är mer sansad.
Arnstberg har en fil dr och innehade professur i etnologi vid Stockholms universitet 2002-2008. Du kanske blandar ihop med Arnstad som falskeligen påstått sig ha en fil kand examen i historia?
Nedanstående var en kommentar till kommentatorn "Allemand"
Varför påstår du något du uppenbarligen inte har en aning om? https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Olov_Arnstberg
Nu återstår bara mängder av fördömanden från SR och SVT - kärnan av mörkläggarna
ÄNTLIGEN ! Hoppas det inte är försent att vrida klockan rätt.
Aldrig nånsin tidigare har det väl varit tydligare att det finns sanning i påståendet "media mörkar sanningen om invandringen". Så fort DN publicerat annonsen så gick alla andra aktörer ut och kritiserade ATT informationen publicerats. Inte VAD informationen innehöll. Felet som begicks var alltså att låta informationen komma ut. Jösses, nåt är så j-a fel i det här landet när hela världen stannar pga att nån publicerar information man inte håller med om.
Den här boken är direkt farlig eftersom den innehåller fakta istället för vänsterflum. Den får inte läsas av svenskarna så det måste stoppas. Alla som läser faktaboken är per automatik rasister och hatar främlingar. Förstår dom inte det så är det tydligen vänstern uppgift att upplysa svenskarna om det. Hur sjukt kan Sverige bli innan uppvaknandet som kommer i någon form oavsett om man vill det eller inte.
HC Andersens "Kejsarens nya kläder" har aldrig varit mer aktuell. Historien passar perfekt in på hur migrationsdiskussionen ser ut. Bedragarna = Media, som spinner sina historier för egen godhets vinning. Kejsaren = Politikerna, som låtit sig förföras av medias historier. Folket = Just, folket, som hurrar för kejsaren och inte vågar säga ifrån för att de är rädda att anses dumma. Barnet = Folk som Karl-Olov Arnstberg som försöker påpeka att kejsaren är naken, det vill säga sanningen. Frågan är bara när folket ska vakna upp och också våga ropa att kejsaren är naken, så att denne inser att han har blivit för bakom ljuset. Men antagligen håller han masken, precis som i sagan. Ibland ligger sagans värld lite väl nära verkligheten.
Karl-Olov Åke Arnstberg, född 24 september 1943,är en svensk etnolog (professor i etnologi vid Stockholms universitet), författare och debattör.
Jag är nyfiken på om Karl-Olov Arnstberg fick betala ett överpris jämfört vad det kostar vanligtvis..
Stormen är verkligen en i ett vattenglas. Facebookgruppen som vill bojkotta DN har hela 300 medlemmar. Det är de vanliga gaphalsarna Pascalido, Nujen m.fl. som inte kan hantera sanningen. Arnstberg gör ett viktigt arbete i sanningens tjänst.
Han har ingen akademisk titel. Den är ett påhitt.
Intressant hur den här artikeln ramas in. Vilka satte "omedelbart rasiststämpel" och stormade på Twitter? Det ser ut som samma lilla grupp på (max) några tiotal vänsterjournalister och deras svans på kanske några hundra. Är det vox populi?
Denna twitterstom i vattenglaset är utmärkt PR för boken. Vem blir ine nyfiken på den?
Det är ganska uppenbart vart "näthatet" kommer ifrån. Människor som har en övertro på mediaeliten och saknar ett kritiskt tänkande faller lätt i den fällan, lärde ni er inget om källkritik i skolan? Har ni inte insett att ni är utsatta för propaganda? Jag har varit där själv, lyckligt ovetande om verkligheten. Läs på, och bilda er en egen uppfattning, växla mellan fria mediaportaler och etablerad media, jag menar som t.e.x "rasistsidan" avpixlat.info, för när ni hittar cencur så kommer ni bli kritiska som jag
Det som är paradoxalt, är vilka reaktioner som boken fått genom annonseringen i DN. De fullständigt hysteriska reaktionerna, ifrån den s.k "antirasistiska" twitter-vänstern, bevisar i praktiken poängen som författarna vill förmedla. Invandringsfrågan diskuterar vi inte i Sverige... I alla fall inte om det är utifrån en kritisk och negativ mening. Det är tabu och bedöms som "rasism". Avslutningsvis vill jag bara påpeka att det är en mycket bra och intressant bok för alla som är intresserade av detta ämne. Kan varmt rekommendera den.
Tack för påpekandet. Har fixat den felaktiga uppgiften. Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion
Vilken relevans har Arnstbergs akademiska titel i det här sammanhanget?
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Hon kan ta över efter Anders Ferbe (if metall)

Marie Nilsson, Tomas With, Veli-Pekka Säikkälä och Anna Jensen-Naatikka

S-tungviktaren skriver under remissvar mot Reepalu-utredningen

Teknikföretagen vill visa industrin som framtiden med poddar

Han ersätter Ebba Busch Thor (kd)

Centerpartiet kör Instagram-live med Annie Lööf

Skandia värvar Praktikertjänsts komchef

Intellecta ökar byråintäkten – minskar marginalen

Här är topptrion i Stora PR-priset

SD prisar Moderaterna i utbildningsutskottet

Regeringen backar om finansskatten

Muslimska tidningen Budskapet vill trappa upp

PFM ner 14 procent

BEACONOMIST 6: Vr-byråerna – marktech-explosionen

Sveriges Kommunikatörer skaffar pr-byrå

Stampens vd slutar

EU-parlamentet röstade ja till frihandelsavtal med Kanada

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) för SVTs Facebook-annonsering

Årets Opinionsbildare flyttar till Fotografiska

PRESSMEDDELANDE: Gullers ökar intäkten

Mats Qviberg köper Metro

Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Datainspektionen säger fortsatt nej till kameradrönare

Tungt remissmotstånd mot finansskatten

Visita står utan både press och komchef

Vision hämtar presschef i Botkyrka

Per Schlingmann ger ut bok hos Jan Guillou

Ann Linde (s) ger Jan Björklund (l) svar på tal om slöjbesöket i Iran

Bredbandsbolaget måste blockera Pirate Bay: ”Förvånande”

Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

LO tar upp kampen med Svenskt Näringsliv om Reepalu-remisser

Ehrenberg öppnar i Stockholm med Ullman-vd

Förra Muf-chefen startar valvinnarverkstad (m)

Miljonregn över Angselius och Rönn

Alliansen vinner mark – på glesbygden

Veckans Brief 5: Hårdare nordisk pr-kamp – Rivstart för Almegas nya komchef

Här är Grön Ungdoms nya styrelse

Ted Ekeroth hoppar av SD

"Skrota datalagringen, regeringen"

Vinstryck för Kairos

Regeringen sätter Statskontoret på att analysera Forum för levande historia

Stefan Löfven väljer landsbygdsturné framför Almedalen

Unionen och Vision lyfter TCO – upp 2,5 procent

Opinionsras för Moderaterna efter SD-utspel

Meltwater säkrar halv miljard till företagsförvärv

New Republic värvar regeringens förra presschef

Kreab anställer Nordea-chef

Bonnier ger upp annonsaffärerna

Reklamare dominerar Guldäggsjuryn

Polhem upp 5 procent

Coops förra komdirektör till Narva

Lokalpressen startar påverkarorganisation

TV4 letar ny väljarbarometer

Moderaterna pressar Allianskollegorna om en snabb gemensam budget

Regeringen lägger 1 miljard på livsmedelsstrategin

Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Telenor säljer in ”frihet” i militärjuntans Thailand

Rud Pedersen värvar FleishmanHillards finansexpert i Bryssel

TCO: Problemet är inte Arbetsförmedlingen

Grön Ungdom laddar med Lufare och ministrar

LO: Alliansen raserade Arbetsförmedlingen – nu vill de lägga ner den

Diplomat trappar upp inom hållbarhet – värvar från DeLaval

Arenaakademin får ny ledning – vill bli bredare

Fortum hjälper Stockholm ta match med Danmark om datorcentralerna

Sveriges Åkeriföretag driver opinionsbildning med video

Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Douglas Roos (nyheter 24) sågar Skanskas nej till Donald Trumps Mexiko-mur

Narva-konsult efterträder Narva-konsult på advokatbyrå

Fängslande Facebook-hack hos Moderaterna

Round & Round-konsult leder pr-kategorin i Guldägget

Sverigedemokraterna motar bort Kent Ekeroth

Reform Act startar i Danmark

Centerpartiet vill slopa fastighetsskatten för rurala startups

Kent Ekeroth åtalas för för misshandel

Pr-byrå sponsrar FC Rosengård

Myndighetschefer tar över Riksrevisionen

Edelman Deportivos internationella framgångar fortsätter – kan vinna i Reed Awards

Reklamplanner hjälper Friends ge Prime en match om urban affairs

BEACONOMIST 4: Sveriges 130 största digitala byråer

Publicis strukturerar om i Norden med Norden-chef

Spotlights x-vd blir komchef på Coca-Cola

Livsmedelsföretagens krishanterare startar eget

Catharina Elmsäter-Svärd börjar på pa-byrå

SVT snor TV4s väljarbarometer

IPSOS: Vänsterpartiet och Alliansen rycker fram

Moderaterna har haft sitt möte med SD

Tysklands och Sverige ska samarbeta om innovationer och asylsystem

Muf kampanjar på Blocket mot SVT och SR

Bankföreningen: Finansskatten är olaglig

Gullers skaffar hållbarhetsteam – och en vice vd till

Moderata Studenter livestreamar M-talespersoner på Facebook

Miljonvinst till Rossana Mariano

Regeringen ger klartecken till Nord Stream II – kvällen innan Angela Merkel kommer

Omfattande pressuppbåd väntar Angela Merkel (cdu)

Kent Ekeroth (sd) tappar internationellt uppdrag

Moderaternas nya komchef: Vi ska göra en fair valrörelse

Moderaterna värvar tungt från Stampen och Svenskt Näringsliv och Aftonbladet

Moderaterna tappar mark i de viktigaste frågorna

Veckans Brief 3: SVT snor TV4s väljarbarometer – pr-byråerna som blir affärsutvecklare

Prime får sex partners

LO och lärarfacken vill ha regionalt styrda gymnasier

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.