Han köpte "rasistannonsen"

Publicerad 2013-12-09, 09:48

OPINIONSBILDNING.  "Jag är förbannad för att man inte får säga sanningen i Sverige". Det säger professor Karl-Olov Arnstberg som köpte annonsen omedelbart fick en rasiststämpel och intensiv twitterkampanj på sig efter publiceringen i söndagens Dagens Nyheter.

Dela med andra

Annonsen, som skulle marknadsföra boken "Invandring och mörkläggning" innehåller åtta textrader om invandring.
– Det har blivit en jädra massa mediereaktioner med radioinslag och allt möjligt, säger Karl-Olov Arnstberg.

Hade du räknat med reaktionerna?
– Nej, jag var först väldigt överraskad att jag fick in annonser efter en lång tids diskussioner med DN. Men jag hade ingen aning om vilka reaktioner annonsen skulle få. Jag hade inte blivit mer överraskad om annonsen hade glidit förbi. Jag hade ingen som helst idé av konsekvenserna.
Bland annat statsvetaren Ulf Bjereld och Dagens Arbetes chefredaktör Helle Klein har reagerat mot annonsen.

Hur ser du på reaktionerna?
– Journalister är konstiga som slår mot detta. Varför vill journalister som Helle Klein som slåss för yttrandefrihet slå mot fakta. Varför är det journalisterna selektiva bild av Sverige som ska gälla?

Vad betyder reaktionerna för dig och boken?
– Det är alltid tråkigt att få rasiststämpeln utsmetad över sig när man försöker föra en debatt som är viktig för Sverige. För boken betyder det att den säljer mer. Men någon förtjänst blir det ändå inte med tanke på av annonsens kostade.

Vad kostade annonsen?
– 115 000 kronor plus moms. De hade ett specialerbjudande för förstagångsannonsörer.

Hade ni försökt få in annonsen i andra tidningar i DN?
– Vi har inte provat i andra stora dagstidningar. Däremot finns en gratistidning, 'Buss på väg', tror jag den heter. De tog den först, men sedan fick någon spader och den stoppades.
 
Hur anpassade ni annonsen efter DNs krav?
– Vi ändrade den två gånger, men det var inte så att DN hade slagit ner på innehållet. Vi ville först ha annonsen i form av 13 frågor. Men Peter Wolodarski (DNs chefredaktör) tyckte det kunde förknippas med en nutidsorientering. Så vi gjorde om texten till åtta påståenden. DN har inte gjort något som jag är irriterad på, de har tydligt velat markera gränsen mellan redaktionellt och annons och att avsändaren ska vara väldigt tydlig.

Är du kopplad till Sverigedemokraterna?
– Nej, det är jag inte. Jag är en forskare som är förbannad över att man inte får säga sanningen i Sverige.

En tidigare felaktig uppgift om vilken tidning Helle Klein är chefredaktör för, har korrigerats. red. 
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Till "Gäst" som tycker om arga rasister: Är man rasist för att man är kritisk till en politik som förs? Personligen är jag oerhört långt ifrån att vara rasist. Däremot är jag plågsamt medveten om att de den politik om bedrivs idag det när gäller invandring är helt förödande i långa loppet. Jag har inget agg gentemot individer vare sig de är vita, svarta, röda, gula, blå, gräddelin eller vad som helst. Oavsett hur goda och generösa vi vill vara så har även Sverige begränsningar. Fortsätter vi så här så kan vi snart inte hjälpa någon och lådorna är tomma på riktigt. Det är inte rasism. Det är sunt förnuft och ansvarstagande för Sverige. Det är ingen mänsklig rättighet att få bosätta sig i Sverige. Ju generösare vi är med PUT, desto fler söker sig hit, oavsett om de har flyktingskäl eller inte. Vi ska hjälpa människor som är flyktingar - inte lycksökare. Därför måste vi sålla hårdare och tidigare . Då får vi möjlighet att hjälpa dem som verkligen behöver det. Annars tar det pengarna slut. Sverige är inget ymnighetshorn. Det är inte rasism. Det är en helt normal slutsats som alla tänkande människor förstår.
ons, 2013-12-11 01:48 — Gunnel Gomér (inte verifierad) Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Gunnel: Hur är det med läsförståelsen?? http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Nyhetsarkiv/Nyhetsark...
Hon motbevisar ju ingenting i bloggen utan förklarar bara siffror som hon själv tolkat som rasistiska i sin egen skalle.. Dessutom har hon grymma sakfel, dels i punkt 3. där hon länkar till en OECD-Rapport som hela Världen sen skrattat åt. Den är totalt missvisande.. Punkt 4. är också fel, något jag påpekat i ett inlägg på hennes blogg.. Sanslöst så okritiska Vänsterfolket är av "sina egna"
Du har fel. DN kommer inte att publicera en liknande annons igen och det bevisar bara att det är som författarna skriver - det är cencur i media.
Buhu, man får inte säga sanningen i Sverige *snyft*. Jodå, visst får man det. Till och med i form av en helsida i Sveriges största dagstidning. Så patetiskt att man ser sig som offer bara för att man får kritik.
Vart tog Dina motargument vägen?
Vad dillar du om? Uppehållstillstånd är det frågan om, inget annat. "Drygt 111 000 personer fick uppehållstillstånd 2012 - Migrationsverket" www.migrationsverket.se/info/6627.html Snacka om att du gjort bort dig och att inget i ditt inlägg har något värde.
Frågan är hur SAKLIG ambition en annonsör har, om texten påstår att 110.000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012, när sanningen är det var 25 252. Det finns goda skäl att tro att det handlar om rasistisk propaganda. En professor är inte så okunnig eller slarvig med fakta - normalt sett.
STORT TACK till Arnstberg & Sandelin, även om det känns lite ovant med sanning i svemsk media!
Gästen skriver kl. 16:03 "Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar." Jag är klassisk liberal och röstar på ett parti som de flesta antagligen inte ens har hört talas om, Liberala partiet, som bl.a. vill ha fri invandring. Av den klassiska liberalismens värderingar följer även att yttrandefriheten är ovillkorlig, tycker endera parten att den andra parten får för mycket utrymme är det upp till första parten att uttrycka sig mer, inte attackera budbäraren. En annan princip är den heliga marknadsekonomin. Gillar du inte att DN tar in vissa annonser, jamen sluta köpa eller abonnera på tidningen då. Arnstberg förklarar tydligt i artikeln att han redogör för sin uppfattning om vad som är sanningen, han hävdar vidare att han inte är Sverigedemokrat, såvida ingen besitter övertygande bevisning som motsäger det så ska hans egna ord gälla. Kan man vara kritisk till invandringens volymer i Sverige men samtidigt ta avstånd från assimilering och SD? Svaret är reellt ja, men pajaser som Gästen gör att vi som tillhör denna fåra stigmatiseras.
Hej alla gulliga rassar och SD:are. Ni är söta när ni är arga. Men vet ni vad, det finns ingen mörkläggning. Det finns inget vänstermediatwitterelitfeministetablissemang som är rädda för fakta. Vad som däremot finns är en förkrossande majoritet svenskar som inte har någon lust att ge en liten minoritet bittra gaphalsar mer uppmärksamhet och utrymme än de förtjänar. Tolerans, vidsynthet, öppenhet, medmänsklighet - där har ni några gamla hederliga svenska kärnvärderingar. Även om det är svårt skulle jag vilja att ni undersökte om de kan vara något för er. Puss och hej.
Problemet är ju bara att Arnstbergs siffror är helt missvisande. Han har till flyktinginvandringen även räknat utländska studenter, som pluggar på svenskt universitet ( och betalar för det) något år eller så. Han har också räknat in sådana som t.ex. min dotter, född i Sverige av svenskfödda föräldrar med svenska mor- och farföräldrar etc. som bodde och arbetade några år utomlands och sedan flyttade hem. Dessa utgör ett stort antal - svenska studenter som pluggar eller jobbar utomlands en tid. När de flyttar hem igen blir de i Arnstbergs värld en del av flyktinginvandringen. Han har dessutom inte tagit med att många invandrare lämnar Sverige efter en tid. På så sätt blir siffrorna heltokiga. det är alltså inte alls någon "sanning" som presenteras.
Extremfeminister och massinvandringskramare är alltid sakliga i dessa frågor. Kanske därför Veronica konsekvent tar bort alla kritiska inlägg på sin blogg ?
För er som vill veta hur er "sanning" egentligen förhåller sig så rekommenderar denna mycket sakliga genomgång av de siffror som redovisas i annonsen. http://veronicasvard.wordpress.com/2013/12/09/en-genomgang-av-annonsen-o...
25 kommentarer!!!???Omodererade? Otroligt! Varför var ni inte lika på hugget när det gällde Carina Hägg: s islamkritik angående hennes petning?
Journalisterna har genom sitt Twitterdrev bevisat med all önskvärd tydlighet att de faktiskt önskar mörkläggning av fakta, precis det som boken försöker säga.
Har du förväxlat Arnstberg med någon annan aktuell person, t ex den s k historikern Arnstad? Arnstberg har stått på bibliotekshyllorna i åtmoinstone tio år, och han har forskat mycket kring just romer.
Twitterwänstern bevisar med sin reaktion att Sverige är en åsiktsdiktatur
Sanningen svider för vissa. I sann kommunistiskt anda ska det omedelbart tystas ner, folket får ej veta sanningen, folket ska ej få läsa fakta!
All heder åt Arnstberg och Sandelin som skriver denna viktiga bok trots vetskapen om de påhopp det automatiskt medför. Den har fått bra kritik i Danmark. Där debatten är mer sansad.
Arnstberg har en fil dr och innehade professur i etnologi vid Stockholms universitet 2002-2008. Du kanske blandar ihop med Arnstad som falskeligen påstått sig ha en fil kand examen i historia?
Nedanstående var en kommentar till kommentatorn "Allemand"
Varför påstår du något du uppenbarligen inte har en aning om? https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl-Olov_Arnstberg
Nu återstår bara mängder av fördömanden från SR och SVT - kärnan av mörkläggarna
ÄNTLIGEN ! Hoppas det inte är försent att vrida klockan rätt.
Aldrig nånsin tidigare har det väl varit tydligare att det finns sanning i påståendet "media mörkar sanningen om invandringen". Så fort DN publicerat annonsen så gick alla andra aktörer ut och kritiserade ATT informationen publicerats. Inte VAD informationen innehöll. Felet som begicks var alltså att låta informationen komma ut. Jösses, nåt är så j-a fel i det här landet när hela världen stannar pga att nån publicerar information man inte håller med om.
Den här boken är direkt farlig eftersom den innehåller fakta istället för vänsterflum. Den får inte läsas av svenskarna så det måste stoppas. Alla som läser faktaboken är per automatik rasister och hatar främlingar. Förstår dom inte det så är det tydligen vänstern uppgift att upplysa svenskarna om det. Hur sjukt kan Sverige bli innan uppvaknandet som kommer i någon form oavsett om man vill det eller inte.
HC Andersens "Kejsarens nya kläder" har aldrig varit mer aktuell. Historien passar perfekt in på hur migrationsdiskussionen ser ut. Bedragarna = Media, som spinner sina historier för egen godhets vinning. Kejsaren = Politikerna, som låtit sig förföras av medias historier. Folket = Just, folket, som hurrar för kejsaren och inte vågar säga ifrån för att de är rädda att anses dumma. Barnet = Folk som Karl-Olov Arnstberg som försöker påpeka att kejsaren är naken, det vill säga sanningen. Frågan är bara när folket ska vakna upp och också våga ropa att kejsaren är naken, så att denne inser att han har blivit för bakom ljuset. Men antagligen håller han masken, precis som i sagan. Ibland ligger sagans värld lite väl nära verkligheten.
Karl-Olov Åke Arnstberg, född 24 september 1943,är en svensk etnolog (professor i etnologi vid Stockholms universitet), författare och debattör.
Jag är nyfiken på om Karl-Olov Arnstberg fick betala ett överpris jämfört vad det kostar vanligtvis..
Stormen är verkligen en i ett vattenglas. Facebookgruppen som vill bojkotta DN har hela 300 medlemmar. Det är de vanliga gaphalsarna Pascalido, Nujen m.fl. som inte kan hantera sanningen. Arnstberg gör ett viktigt arbete i sanningens tjänst.
Han har ingen akademisk titel. Den är ett påhitt.
Intressant hur den här artikeln ramas in. Vilka satte "omedelbart rasiststämpel" och stormade på Twitter? Det ser ut som samma lilla grupp på (max) några tiotal vänsterjournalister och deras svans på kanske några hundra. Är det vox populi?
Denna twitterstom i vattenglaset är utmärkt PR för boken. Vem blir ine nyfiken på den?
Det är ganska uppenbart vart "näthatet" kommer ifrån. Människor som har en övertro på mediaeliten och saknar ett kritiskt tänkande faller lätt i den fällan, lärde ni er inget om källkritik i skolan? Har ni inte insett att ni är utsatta för propaganda? Jag har varit där själv, lyckligt ovetande om verkligheten. Läs på, och bilda er en egen uppfattning, växla mellan fria mediaportaler och etablerad media, jag menar som t.e.x "rasistsidan" avpixlat.info, för när ni hittar cencur så kommer ni bli kritiska som jag
Det som är paradoxalt, är vilka reaktioner som boken fått genom annonseringen i DN. De fullständigt hysteriska reaktionerna, ifrån den s.k "antirasistiska" twitter-vänstern, bevisar i praktiken poängen som författarna vill förmedla. Invandringsfrågan diskuterar vi inte i Sverige... I alla fall inte om det är utifrån en kritisk och negativ mening. Det är tabu och bedöms som "rasism". Avslutningsvis vill jag bara påpeka att det är en mycket bra och intressant bok för alla som är intresserade av detta ämne. Kan varmt rekommendera den.
Tack för påpekandet. Har fixat den felaktiga uppgiften. Rolf van den Brink, ansvarig utgivare, Dagens Opinion
Vilken relevans har Arnstbergs akademiska titel i det här sammanhanget?
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.
Liten heads-up till red: Klein är chefred på Dagens Arbete, inte Dagens Arena.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Miltton Labs värvar från Moderaterna

Regeringen vill ändra i mediegrundlagarna

Medborgerlig samling JO-anmäler Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyra ministrar hoppar Almedalsveckan – rekord i evenemang

Här är Sveriges största poddar

Säpo byter kommunikationschef

BBS Group går in i internationellt nätverk

Ägarna Christina Saliba, Joachim Berntzon & Hans Bylund.

Elva på Riksgälden misstänkta för mutbrott

Stefan Löfven (s) väljer Kallinge framför Almedalen

LO sätter valorganisationen

IP-Only bjuder på ”jourhavande it-chef” i Almedalen

Fackförbund stämmer staten för myndighetsflytt

SSU skrotar papperstidningarna – bygger digital plattform

Skandal sänkte Dagens Arbete Media

Jung värvar komräv och poet

Moderaterna tar till Carl Bildt i utrikespolitiken

SD importerar skolpolitik från Singapore – föreslår en enda myndighet

Vinnaren Günther Mårder (företagarna) går in i juryn för Årets digitala kommunikatör

Coop vässar tech-profil med pillerutskick

Liberalerna vill låta granska Stureplansprojektet

Magert för svensk pr i Cannes

SPP och Comviq sponsrar podd på arabiska

Narva kör igång i Göteborg

Teknikföretagen släpper förslag på skattefria introduktionsjobb

Inizio tar in Carl Melin

LO utser valledare – hen är hetaste kandidaten

Politikerveckan i Järva i åtta bilder

Klart för Politikerveckan Järva 2018

Regeringen vill lägga 1,5 miljarder på ”jämlik kunskapsskola”

V-topp vägrar Almedalsveckan

Ann Heberlein kandiderar för Moderaterna

Moderat vill ha ett dansk-skånsk EU-representation

Samhalls komchef får internationell topposition

Håkan Sörman lämnar landshövdingsjobbet i förtid

Alliansen tänker stoppa tre skattehöjningar

Handelsbanken byter kommunikationschef

Hegeli och Nav fusionerar – ska bli störst på public affairs

Sup46-chefen blir styrelse-chef

Åsa Romsons efterträdare ska ”sticka hål på Centerns bluffpolitik”

Storfusion på gång i svenska pr-branschen

Mindre pengar för SDs medieföretag

"Reklampolis" styr Sveriges Marknadsförbund

fotograf: Bugge Woldner

BEACONOMIST 20: It-bolagen om webbappar – 200 utvecklare bakom Viaplay

Socialdemokraterna tar nobelpristagare till Almedalen

Dagens Industri tar storslam – EFN bäst på tv

Beatrice Ask (m) får leda KU – tillfälligt

Patriksson över 50 miljoner kronor

Yougov släpper Profiles i Sverige

Fredrik Reinfeldt utreder brott för försäkringsbranschen

Fredrik Reinfeldt påhejad av Nalin Pekgul. (M)ontage.

Reklambyrå fixar Cramos content

Paues Åberg tar in Gotlandsreklamare

Gomorron Sveriges programledare till Gullers

Antalet “särskilt utsatta områden” ökar

NOVUS: De rödgröna krossar Alliansen i Järva

Svenska ministrar skriver lockbrev till amerikanska storföretag

Marie Söderqvist och Göran Greider har ett jobb ihop

SD och V slår rekord hos Demoskop

Gudrun Schyman om bojkotten (fi): "Den är väldigt kännbar ekonomiskt"

Almega vill driva Almedalens invigningsmingel

Breakit distribuerar Cisions pressmeddelanden

Stefan Löfvens planer för icke-Almedalen tar form

Regeringen halvbackar om resolutionsavgiften

Politism-skribent spikar juryn för Hetast i Almedalen

Kassören tar över klubban i Transport

S rycker fram – M tappar bland LO-och TCO-medlemmarna

Regeringens kampanj för ministrarna ifrågasätts av Centerpartiet

Professor tar över klubban i Gullers Grupp

Nowa köper in sig i analysföretag

BEACONOMIST 19: Making Waves konkurrerar med finkonsulterna – Fokus och S nya sajter

Fritidspolitiker efterträder Hans Linde (v)

Ny debatt mellan Jimmie Åkesson och Ardalan Shekarabi

Anna Kinberg Batra (m) bjuder hem kollegorna i Alliansen

Max utmanar hamburgerjättarna i gröna burgare

Feministiskt initiativ bojkottar Almedalsveckan – protesterar mot ”nazism och fascism”

Klart med V-ledamot som ny chef för RFSU

Prime-konsult tar över Reumatikerförbundet

Anna Kinberg Batra (m) avfärdar sifferläckor – och Birgitta Ohlsson

Jan Björklund (l) sätter press på länsförbunden

Geelmuyden Kiese kniper affärsutvecklare från Intellecta

Anna Kinberg Batra (m) möblerar om

Anna Kinberg Batra (m) möter pressen

Carl B Hamilton (l) sågar Birgitta Ohlsson (l)

Åsa Romson blir övervakningsutredare till regeringen

”Positivt att klimatmarodören Trump lämnar Parisavtalet”

Birgitta Ohlsson bekräftar partiledarutmaningen

Unionen myntar ”plattformsekonomi” med tonåring och Reform Act

”Moderaternas problem – kompromissen krackelerar”

Arla firar Mjölkens dag med undersökning

UNDERSÖKNING. Oatley försöker hälla lite havresmolk mjölkbägaren på Mjölkens dag genom att sponsra #mjölkensdag på Twitter. Det bekommer inte Arla som släpper en gräddfet undersökning.

Alice Bah Kuhnke (mp) får ny statssekreterare

TCO-vd in i Hetast i Almedalen

SD större än M även hos SCB

Kvinna till Kvinna utmanar med reklam från Sarajevo

OTW vann contentmatchen mot Spoon

Ledamot i partistyrelsen kräver att Anna Kinberg Batra (m) avgår

Regeringsfrågan och komplanen på agendan när SD samlar över 1 000

Visit Swedens nya vd hoppar av

Zara Larsson på plats hos Swedavia

Sverigedemokraterna petar åtalad ledamot

Saco: Övervakningen på jobbet ökar

78 procent i vinst för Göran Persson

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.