Handelskammaren kör över spårvagnslobbyn med expansiv tunnelbana

Publicerad 2013-09-03, 14:18

OPINIONSBILDNING. Stockholms Handelskammare sätter press på regeringen att finansiera en kraftigt utbyggd tunnelbana i Stockholm. Handelkammaren vill också skrota flera av Stockholms läns landstings spårvagnsprojekt.
Enligt rapporten skulle en kraftfullt utbyggd tunnelbanan kunna ge 350 000 nya bostäder. Rapporten, som bygger på underlag av bland annat WSP och Tengbom arkitekter, föreslår en utbyggnad av den så kallade lila linjen mellan Hagsätra och Arninge i Täby, utbyggnad av den röda linjen till Lidingö samt utbyggnad av den blåa linjen till Orminge i Nacka.
– Man kan se rapporten som en framtidsplan så att man gör rätt saker nu och inte slänger bort pengarna på onödiga projekt, säger Anna Wersäll, infrastrukturexpert på Stockholms Handelskammare.
 
Vilka "onödiga projekt"?
– Förlängningen av spårvägen till Lidingö och konverteringen av Lidingöbanan till spårvagn. Det är en investering som gör lite nytta. Vi vill dra tunnelbanan till Lidingö, lägga ner Lidingöbanan och köra bussar på banvallen. Ett annat exempel är upprustningen av Roslagsbanan för 6 miljarder. Det skulle vara bättre att bygga tunnelbana.
 
Varför just tunnelbana?
– Vi måste klara trafiksituationen och bostadsbyggandet. Tunnelbanan är det enda trafikslaget som klarar det. Du får in 1 200 i ett tunnelbanetåg och 100 i en buss. I dag vill många kommuner och byggbolag inte planera för bostadsbyggande eftersom kommunikationerna inte fungerar.
 
Hur mycket kostar det?
– Det är svårt att säga, men ungefär 1 miljard per kilometer. Tunnelbanan blir ändå billigast på lång sikt förutsatt att många reser med den.
 
Vad vill ni uppnå?
– Vi hoppas att detta ska påverka så att Anders Borg ska öppna plånboken. Staten måste ta ett större ansvar för att finansiera Stockholms tillväxt som påverkar välståndet i hela landet.
 
Men regeringen har väl lovat medfinansiering av tunnelbanan till Nacka?
– Det finns inga pengar med i den nationella planen som ligger på remiss. Vi tycker att staten åtminstone ska betala minst 50 procent förutom trängselskatten.
 
Men det finns väl en politisk opinion för att bygga ut spårvägen?
– Gör det? Det har drivit igenom av de borgerliga i landstinget. Folk i allmänhet tycker det är bortkastade pengar. Spårvägen på Hamngatan tycker många är störande och tar stor plats Jag vet inte vilken typ av opinionsundersökning landstinget har gjort.
 
Rapporten tar sikte på HG Wessberg som för staten driver utbyggndaden av tunnelbanan i Stockholm.
 
– Han har redan fått rapporten, säger Anna Wersäll.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Hårda bud, Mellerud: http://www.dn.se/debatt/sparvagarna-en-viktig-del-i-framtidens-kollektiv... -"I Norges näst största stad Bergen som efter en nationell samfinansiering invigde sin nya spårväg 2010, är de privata investeringarna i fastigheter nära stationerna redan tio gånger större än kostnaderna man haft för att bygga själva spårvägen. Det är mycket populärt att bo och arbeta längs med den nya Bybanen. Spårvagnslinjen påverkar hela samhällets utveckling positivt." -"Stadsmiljöerna har samtidigt rustats upp och antalet resor i hela kollektivtrafiken har ökat kraftigt. I Bordeaux har de stigit med 58 procent sedan tre nya linjer öppnade" -"Tunnelbana har störst kapacitet att transportera många människor på kort tid. Bussar lämpar sig för färre resenärer och spårvägar är idealiska när kraven på kapacitet ligger mittemellan. Rätt trafikslag på rätt plats för en väl fungerande stad – så används skattemedel på bästa sätt!"
Inget nytt under solen, den 17 september 1946 yttrade sig Stockholms Handelskammare över 1946 års plan (förslag) till Norrmalms omgestaltning. Redan då ansåg man att spårvägstrafiken skall läggas ned samt att ett fåtal av köpmannaföreningens medlemmar tyckte att gågator var något bra. Man ville helt enkelt få undan kollektivresenärerna från gatorna till förmån för privatbilism. Den enskildes frihet att åka bil varthelst man önskar och att kunna parkera utanför valfri affär (läs NK) för att kunna shoppa utan att trängas med andra. Med den inställningen lever Sthlms Handelskammare fortfarande i dåtid när bilismen skulle lösa allt, det kanske sitter fast i väggarna i deras kontor på Västra Trädgårdsgatan. Det har gått några år sedan dess och utvecklingen i samhället och övriga världen har ändrat inriktning, nya rön har sett dagens ljus, men Handelskammaren är både döv och blind för framtidens utmaningar och behov. Man tror i sin enfald att man gör något till gagn för företagarna i Stockholm genom sitt agerande. Man ser inte fördelarna med en bra och förhållandevis snabb, miljövänlig spårvägstrafik. Mig veterligen fick näringidkarna i Gröndal ett uppsving när Tvärbanan öppnade. Jag är säker på att näringidkarna inom tullarna skulle tjäna på att spårvägstrafiken byggdes ut i innerstan, genom att fler skulle åka på ytan för lokala innerstadsresor och upptäcka vilket affärsutbud som faktiskt finns inom stadens tullar. Snabba effektiva transporter inom innerstaden avlastar T-Banan nu och i framtiden för att kunna ta emot än fler resenärer från förorterna. T-Banan är ett utmärkt transportmedel för att förflytta sig från förorten till innerstanden men är sämre för lokala resor inom staden.
Bra svar! Sanningen behövs om sanningen ska ha en chans!
Där ser man. Stockholms Handelskammare har alltså tagit subjektiv ställning för att spårvägen skall stoppas till varje pris i stället för att inse att varje trafikslag har sin egen plats. Spårvägen hotar icke på något sätt t-banans existens, däremot är det en utmärkt komplettering av hela trafikapparaten. T-banan är jättebra om man skall forsla stora mängder folk mellan stadsdelar och förorter. Den är däremot inte särskilt effektiv för att transportera folk inom en stad om man samtidigt skall behålla denna effektivitet. Att det ibland tar flera minuter att bara ta sig mellan ytan och t-banan och att denna transportsträcka dessutom är starkt barriärskapande gör att man noggrant måste välja var man skall bygga. Spårvägen är till för att ta hand om transportflöden inom en stad eller stadsdel, även om det ibland även går att tillämpa på förortstrafik, tex Tvärbanan. Att bygga en tunnelbana kostar mellan 1.5 och 3 miljarder kr per kilometer i Stockholm. Dessa siffror har vi från befintliga tunnel- och spårprojekt i närtid. När det gäller byggnad av innerstadsspårväg så har vi idag väldigt litet underlag för att ta reda på vad det kostar, men om man använder de siffror som finns så hamnar vi mellan 160 miljoner per km (Hammarby sjöstad 2003, 2400m för 400mkr) och 300 miljoner per km (Cityspårvägen 2010, 650 meter för 200 miljoner). I Helsingfors byggde man nyligen 1000 meter spårväg för 9 milj euro, ca 100 milj kr. Att man i Stockholm beräknar att ett par km spårväg till frihamnen kostar flera miljarder kr är olyckligt och svärtar ner spårvägens potential men detta problem har med dåliga upphandlingar och usel projektledning att göra. Dessa faktorer skulle även drabba tunnelbanebyggen. Om man använder Finland, Göteborg och andra städer som förebild för hur man bygger spårväg så skulle man kunna konvertera linje 4 till spårväg för under 1500 milj kr. Karolinskagrenen skulle kostar ett par hundra miljoner som mest, jämfört med den extremt djupa och dyra blindtarm till tunnelbana som skulle bli resultatet om detta völjs till Karolinska. Det finns andra problematiska aspekter med t-bana. Nyligen avslöjades det att 60% av hot och våld i Stockholm förekommer i samband med tunnelbanans miljöer. Alla hälsoskadliga partiklar i t-banan gör det direkt olämpligt att vistas i denna miljö. Att T-banan dessutom är rent fientlig mot halta och lytta gör inte saken bättre.
Jag undrar vad Anna tycker om Stadsbanesystem, alltså spårvagnar som trafikerar i tunnel i centrala staden och på egen banvall utanför staden. Med ett sådant system får man både hög medelhastighet och bra tillgänglighet. Finns bl.a i Hannover,Köln och Stuttgart: https://www.youtube.com/watch?v=chhZtWPzgkI
Att välja spårväg eller tunnelbana i en viss relation borde inte vara svårt. Det är till stor del fråga om vilken passagerarkapacitet som krävs nu, och ett gott avsnitt in i framtiden. T-bana lämnar gator orörda och påverkar därmed inte utrymmet för biltrafiken. Med spårvägar är det tvärtom, vilket i vissa städer kan vara ett delsyfte. I Paris har man avlastat metron med spårväg som har 110% fler jämfört med den f.d busslinjen samtidigt som biltrafiken har minskat med 25%. Det är en bra mix!
Nu är Stockholms Handelskammare ute och cyklar igen! Var trafikslag har sin givna roll. Tunnelbana för de tyngst belastade sträckorna, bussar för lättare belastning och spårvägar är det mest idealiska kapacitetsmässigt när belastningen ligger just mittemellan tex stombusslinje 4. Att Handelskammaren påstår att förlängningen av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden och Lidingöbanans upprustning skulle ge liten nytta är ytterst beklagligt. Att åter framkasta kostnaderna för Spårväg Citys förlängning är inte bara osakligt utan även helt irrelevant. Trafikekonomer i Storbritannien, Frankrike och framförallt det ekonomiska Schweiz har räknat ut att en tunnelbana är 7-10 gånger dyrare per kilometer. Tunnelbana kommer att behövas på vissa håll där det finns underlag att lägga ut mycket pengar. Men man ska inte framställa tunnelbanan som billigare än vad den är. Det är en underjordslösning. Vill för övrigt tipsa om en ny fb-sida om stomlinje 4. Tryck "gilla" så ni kan följa ämnet vid intresse.Själv tycker jag det är mycket välkommet med en egen "plattform" för Sthlms och Sveriges mest belastade busslinje som borde konverterats till spårväg igår!
Markus, lobbyorganisationen som du nämner, menar du då Spårvagnsstäderna? I så fall vill vi berätta att föreningen Spårvagnsstäderna är en öppen och demokratiskt styrd organisation. Medlemmar är kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter som ser en nytta med spårväg. Styrelsen består av folkvalda representanter från medlemmar i olika delar av Sverige och representerar många olika partier. Företag och intresseorganisationer är välkomna som associerade medlemmar för att kunna dela med sig av sina kunskaper, men de ingår inte i styrelsen och har inget formellt inflytande. Läs gärna mer om oss här: www.sparvagnsstaderna.se
Bra att Handelskammaren jobbar mot spårvagnarna. Vi hade inte haft en enda dyr, trafikstörningsskapande spårvagn i Stockholm om inte Wennerholm varit ordförande i spårvagnsbranshens lobbyorganisation. I andra länder hade sådant setts som ren korruption och Wennerholm hade fått avtjäna mandatperioden i fängelse istället för i landstingshuset.
1. Spårväg och tunnelbana behöver inte stå i motsatsförhållande till varandra. Stockholm mår bra av tvärförbindelser, oavsett trafikslag. Mer tunnelbana, och mer spårväg. Det är framtidens melodi IMHO. 2. Det är bra att Stockholms handelskammare ryter ifrån och kräver mer bostäder. Men det behövs inte fler miljonprogramsenklaver med modernistiska punkt- och lamellhus. Vad Stockholm mår bra av är en förtätad innerstad. Det är dessutom miljövänligare inte minst ur transportsynpunkt. Bra jobbat av tjänstemännen på handelskammaren, men bra kan bli bättre som en gammal valparoll löd för några år sedan.
Anna Wersäll borde få sparken från Stockholms Handelskammare. Hennes åsikter om utglesning av Stockholm och hat mot spårvägar delas inte av varken företagen eller fastighetsägarna i Stockholm. Hon är en ren infiltratör från Bil Sweden som huvudsakligen representerar Göteborgs industriintressen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Ann Lindes D9 kan bli D11 efter möte i Kista

Strategi för digitalisering av skolan ska göra Sverige ledande

Leif Gripestam (m) släpper greppet om Täby

Regeringen vill avlyssna personer i stället för telefoner

Åsa Regnér (s) KU-anmäls

Civilekonomernas förbundsordförande hoppar av

Riksdagsledamöterna får påökt

Klart med Northvolts fabrik

Northvolt håller presskonferens med Michael Damberg (s)

Ingen förundersökning mot Mattias Karlsson (sd)

Försäkringskassan haffar presschef hos Polisen

Falkenberg sparkar kommunchefen

Niklas Svensson tillbaka på Twitter

Lernia värvar ”säker” komchef

Bot med mustasch ska råda bot på Vårdföretagarnas mytdilemma

”Eliternas exit" när borgerliga eliten kickoffar

Miljölobbyist dubbas till riddare

Nya komchefen ska ge KF plats i samhällsdebatten

ÅF breddar sig med digitalt förvärv och pr-samarbete

Tidigare Kreab-konsult ska lyfta Ehrenberg

15 miljoner till kvinnoförbunden

172 miljoner till partierna – S + M får mest

Assefa tar över Per Schlingmanns pr-del

Greenpeace kampanjar med container i Timrå

Detta är ett foto av Greenpeace Instagram-konto.

Kommunals komchef får toppjobb

Hon blir ny chef för Sveriges Kommunikatörer

LOs tunga kapital och mediechef startar eget

Inizio upp 10 procent – men rött på sista raden

Moderaternas nya politik och prioriteringar för valet

Veckans Brief 31: Postnord handlar pr-byråer – De nya pr-entrpenörerna

Veckans Brief 30: Undersökningsföretagen listar bästa konkurrenterna – Kommunicera som en startup

Veckans Brief 29: Tre undersökningsbolag fusionerar till Origo – Partiernas komavdelningar ett år före valet

Regeringen backar om Thomas Bodström

Saco får (delvis) ny styrelse

Seko och Fastighets går vidare med sammanslagning

King Street upp 148 procent tredje året

Bara tyskt utanför Sagerska

Därför mäter Svenskt Näringsliv ”medias attityder”

”Vem fördummar biblioteksdebatten, Roger Mogert (s)?”

Rasmus Jonlund, Hanna Gerdes & Anne-Lie Elfvén

Ikea och Ålandsbanken mest nominerade i 100-wattaren

MP-kandidat bekräftar förfalskade underskrifter

Politikerveckan Järvas grundare till Stockholms Handelskammare

Var tredje svensk tror att IBM har läckt – riskerar Carema-skandal

New Republic rekryterar från Liberalerna

Marknadsföreningen delar ut pris till årets disruptör

Lidl byter byråer

Moderaterna skakar om bland talespersonerna och utser vice talman

Sverigedemokraternas fyra prioriterade valfrågor

SAKER MAN SER: Härskning i riksdagsjournalisternas pentry

Konjunkturinstitutet: ”Regeringens budget kraftigt underfinansierad”

Nowa investerar i kommunikationsbyrå

Facebook slår Ikea och Google bland de yngre

Moderaterna kan få uppförandekod för sociala medier

FI föreslår reformer för 72 miljarder – företagen betalar

Pr-proffsen: Så kan SVT förbättra partiledardebatten

Kommunikatörernas vd blir rekryterare

Muf sätter press på M-kongressen – ska driva igenom marknadshyror

Vänsterpartiet kuppade med Ung i Sverige i partiledardebatten

Inizio & Demoskop: Ulf Kristersson (m) vann partiledardebatten (svt)

”Sprid ljus över skuggbudgetarna”

Regeringen till rasande attack mot oppositionens skuggbudgetar

Svensk Dagligvaruhandel lobbar för åldersgräns på energidryck

”Stefan Löfven (s) och NMR kan ha skadat Almedalsveckans varumärke”

Moderaterna flitigaste motionärerna – Vänsterpartiet i botten

Liberalerna och Vänsterpartiet vill att S stoppar Thomas Bodström (s) som landshövding

Hon är Magdalena Anderssons nya skattedirektör

Moderaterna prioriterar skatteminskningar i sin skuggbudget

Ledarnas nya samhällspolitiska chef kommer från Ratio

Peter Hultqvist (s) på säljturné (saab)

SD vill höja restaurangmomsen men sänka inkomstskatten

Moderaterna värvar från Kreab och EU-parlamentet

Narva värvar Hill+Knowltons pa-chef

Statskontoret vill ha hårdare regeringsstyrning av MUCF

EU-kommissionen pressar Irland och Luxemburg för olagligt stöd till Apple och Amazon

Centerpartiet prioriterar ingångsavdrag för nya på jobbet och sänkt skatt

De debatterar Almedalsrapporten

Lotta Edholm (l) attackerar S för ”nära samarbete med diktaturen Abu Dhabi”

Per Nilsson (m) befordras

Miljöpartist pressar EU att sätta stopp för Ryanairs affärsmodell

Hon är Moderaternas nya presschef – temporärt

Moderaterna byter partisekreterare och utser ekonomisk-politisk talesperson

M-teamet: Ulf Kristersson, Elisabeth Svantesson, Jessica Polfjärd, Tobias Billström, Anders Edholm & Gunnar Strömmer.

Liberalerna prioriterar skattesänkningar

Ulf Kristersson (m) formar teamet

Facebook: "Globalisering ger globala arbetsplatser"

Questback upp 13 procent i Sverige

Ann Linde (s) samlar sin påtryckargrupp i Stockholm – pressar EUs digitala agenda

Tunga Liberaler vill lämna Alliansen

KD prioriterar pensionärer i sin skuggbudget

LO varslar om konflikt på Samhall

Intrum Justitia och Lindorff får gemensamt varumärke

BEACONOMIST 28: Oaths plan för Sverige – Singularitetsprofessorn tror på ai-assistenter

Greatness tar in tung konsult i Göteborg

Här är Centerstämmans viktigaste beslut

Ulf Kristersson vald som moderat partiledare – till Kent-musik

Moderaternas presschef slutar efter extrastämman

Han är Grön ungdoms nya språkrör

"Denna helg – en episk studie i politisk organisation"

Riksbankschefen sitter kvar

SB Insight: Skanska är hållbaraste b2b-bolaget

Klart med två nya i C-toppen och med höjd lön till Annie Lööf

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.