Handelskammaren kör över spårvagnslobbyn med expansiv tunnelbana

Publicerad 2013-09-03, 14:18

OPINIONSBILDNING. Stockholms Handelskammare sätter press på regeringen att finansiera en kraftigt utbyggd tunnelbana i Stockholm. Handelkammaren vill också skrota flera av Stockholms läns landstings spårvagnsprojekt.
Enligt rapporten skulle en kraftfullt utbyggd tunnelbanan kunna ge 350 000 nya bostäder. Rapporten, som bygger på underlag av bland annat WSP och Tengbom arkitekter, föreslår en utbyggnad av den så kallade lila linjen mellan Hagsätra och Arninge i Täby, utbyggnad av den röda linjen till Lidingö samt utbyggnad av den blåa linjen till Orminge i Nacka.
– Man kan se rapporten som en framtidsplan så att man gör rätt saker nu och inte slänger bort pengarna på onödiga projekt, säger Anna Wersäll, infrastrukturexpert på Stockholms Handelskammare.
 
Vilka "onödiga projekt"?
– Förlängningen av spårvägen till Lidingö och konverteringen av Lidingöbanan till spårvagn. Det är en investering som gör lite nytta. Vi vill dra tunnelbanan till Lidingö, lägga ner Lidingöbanan och köra bussar på banvallen. Ett annat exempel är upprustningen av Roslagsbanan för 6 miljarder. Det skulle vara bättre att bygga tunnelbana.
 
Varför just tunnelbana?
– Vi måste klara trafiksituationen och bostadsbyggandet. Tunnelbanan är det enda trafikslaget som klarar det. Du får in 1 200 i ett tunnelbanetåg och 100 i en buss. I dag vill många kommuner och byggbolag inte planera för bostadsbyggande eftersom kommunikationerna inte fungerar.
 
Hur mycket kostar det?
– Det är svårt att säga, men ungefär 1 miljard per kilometer. Tunnelbanan blir ändå billigast på lång sikt förutsatt att många reser med den.
 
Vad vill ni uppnå?
– Vi hoppas att detta ska påverka så att Anders Borg ska öppna plånboken. Staten måste ta ett större ansvar för att finansiera Stockholms tillväxt som påverkar välståndet i hela landet.
 
Men regeringen har väl lovat medfinansiering av tunnelbanan till Nacka?
– Det finns inga pengar med i den nationella planen som ligger på remiss. Vi tycker att staten åtminstone ska betala minst 50 procent förutom trängselskatten.
 
Men det finns väl en politisk opinion för att bygga ut spårvägen?
– Gör det? Det har drivit igenom av de borgerliga i landstinget. Folk i allmänhet tycker det är bortkastade pengar. Spårvägen på Hamngatan tycker många är störande och tar stor plats Jag vet inte vilken typ av opinionsundersökning landstinget har gjort.
 
Rapporten tar sikte på HG Wessberg som för staten driver utbyggndaden av tunnelbanan i Stockholm.
 
– Han har redan fått rapporten, säger Anna Wersäll.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Hårda bud, Mellerud: http://www.dn.se/debatt/sparvagarna-en-viktig-del-i-framtidens-kollektiv... -"I Norges näst största stad Bergen som efter en nationell samfinansiering invigde sin nya spårväg 2010, är de privata investeringarna i fastigheter nära stationerna redan tio gånger större än kostnaderna man haft för att bygga själva spårvägen. Det är mycket populärt att bo och arbeta längs med den nya Bybanen. Spårvagnslinjen påverkar hela samhällets utveckling positivt." -"Stadsmiljöerna har samtidigt rustats upp och antalet resor i hela kollektivtrafiken har ökat kraftigt. I Bordeaux har de stigit med 58 procent sedan tre nya linjer öppnade" -"Tunnelbana har störst kapacitet att transportera många människor på kort tid. Bussar lämpar sig för färre resenärer och spårvägar är idealiska när kraven på kapacitet ligger mittemellan. Rätt trafikslag på rätt plats för en väl fungerande stad – så används skattemedel på bästa sätt!"
Inget nytt under solen, den 17 september 1946 yttrade sig Stockholms Handelskammare över 1946 års plan (förslag) till Norrmalms omgestaltning. Redan då ansåg man att spårvägstrafiken skall läggas ned samt att ett fåtal av köpmannaföreningens medlemmar tyckte att gågator var något bra. Man ville helt enkelt få undan kollektivresenärerna från gatorna till förmån för privatbilism. Den enskildes frihet att åka bil varthelst man önskar och att kunna parkera utanför valfri affär (läs NK) för att kunna shoppa utan att trängas med andra. Med den inställningen lever Sthlms Handelskammare fortfarande i dåtid när bilismen skulle lösa allt, det kanske sitter fast i väggarna i deras kontor på Västra Trädgårdsgatan. Det har gått några år sedan dess och utvecklingen i samhället och övriga världen har ändrat inriktning, nya rön har sett dagens ljus, men Handelskammaren är både döv och blind för framtidens utmaningar och behov. Man tror i sin enfald att man gör något till gagn för företagarna i Stockholm genom sitt agerande. Man ser inte fördelarna med en bra och förhållandevis snabb, miljövänlig spårvägstrafik. Mig veterligen fick näringidkarna i Gröndal ett uppsving när Tvärbanan öppnade. Jag är säker på att näringidkarna inom tullarna skulle tjäna på att spårvägstrafiken byggdes ut i innerstan, genom att fler skulle åka på ytan för lokala innerstadsresor och upptäcka vilket affärsutbud som faktiskt finns inom stadens tullar. Snabba effektiva transporter inom innerstaden avlastar T-Banan nu och i framtiden för att kunna ta emot än fler resenärer från förorterna. T-Banan är ett utmärkt transportmedel för att förflytta sig från förorten till innerstanden men är sämre för lokala resor inom staden.
Bra svar! Sanningen behövs om sanningen ska ha en chans!
Där ser man. Stockholms Handelskammare har alltså tagit subjektiv ställning för att spårvägen skall stoppas till varje pris i stället för att inse att varje trafikslag har sin egen plats. Spårvägen hotar icke på något sätt t-banans existens, däremot är det en utmärkt komplettering av hela trafikapparaten. T-banan är jättebra om man skall forsla stora mängder folk mellan stadsdelar och förorter. Den är däremot inte särskilt effektiv för att transportera folk inom en stad om man samtidigt skall behålla denna effektivitet. Att det ibland tar flera minuter att bara ta sig mellan ytan och t-banan och att denna transportsträcka dessutom är starkt barriärskapande gör att man noggrant måste välja var man skall bygga. Spårvägen är till för att ta hand om transportflöden inom en stad eller stadsdel, även om det ibland även går att tillämpa på förortstrafik, tex Tvärbanan. Att bygga en tunnelbana kostar mellan 1.5 och 3 miljarder kr per kilometer i Stockholm. Dessa siffror har vi från befintliga tunnel- och spårprojekt i närtid. När det gäller byggnad av innerstadsspårväg så har vi idag väldigt litet underlag för att ta reda på vad det kostar, men om man använder de siffror som finns så hamnar vi mellan 160 miljoner per km (Hammarby sjöstad 2003, 2400m för 400mkr) och 300 miljoner per km (Cityspårvägen 2010, 650 meter för 200 miljoner). I Helsingfors byggde man nyligen 1000 meter spårväg för 9 milj euro, ca 100 milj kr. Att man i Stockholm beräknar att ett par km spårväg till frihamnen kostar flera miljarder kr är olyckligt och svärtar ner spårvägens potential men detta problem har med dåliga upphandlingar och usel projektledning att göra. Dessa faktorer skulle även drabba tunnelbanebyggen. Om man använder Finland, Göteborg och andra städer som förebild för hur man bygger spårväg så skulle man kunna konvertera linje 4 till spårväg för under 1500 milj kr. Karolinskagrenen skulle kostar ett par hundra miljoner som mest, jämfört med den extremt djupa och dyra blindtarm till tunnelbana som skulle bli resultatet om detta völjs till Karolinska. Det finns andra problematiska aspekter med t-bana. Nyligen avslöjades det att 60% av hot och våld i Stockholm förekommer i samband med tunnelbanans miljöer. Alla hälsoskadliga partiklar i t-banan gör det direkt olämpligt att vistas i denna miljö. Att T-banan dessutom är rent fientlig mot halta och lytta gör inte saken bättre.
Jag undrar vad Anna tycker om Stadsbanesystem, alltså spårvagnar som trafikerar i tunnel i centrala staden och på egen banvall utanför staden. Med ett sådant system får man både hög medelhastighet och bra tillgänglighet. Finns bl.a i Hannover,Köln och Stuttgart: https://www.youtube.com/watch?v=chhZtWPzgkI
Att välja spårväg eller tunnelbana i en viss relation borde inte vara svårt. Det är till stor del fråga om vilken passagerarkapacitet som krävs nu, och ett gott avsnitt in i framtiden. T-bana lämnar gator orörda och påverkar därmed inte utrymmet för biltrafiken. Med spårvägar är det tvärtom, vilket i vissa städer kan vara ett delsyfte. I Paris har man avlastat metron med spårväg som har 110% fler jämfört med den f.d busslinjen samtidigt som biltrafiken har minskat med 25%. Det är en bra mix!
Nu är Stockholms Handelskammare ute och cyklar igen! Var trafikslag har sin givna roll. Tunnelbana för de tyngst belastade sträckorna, bussar för lättare belastning och spårvägar är det mest idealiska kapacitetsmässigt när belastningen ligger just mittemellan tex stombusslinje 4. Att Handelskammaren påstår att förlängningen av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden och Lidingöbanans upprustning skulle ge liten nytta är ytterst beklagligt. Att åter framkasta kostnaderna för Spårväg Citys förlängning är inte bara osakligt utan även helt irrelevant. Trafikekonomer i Storbritannien, Frankrike och framförallt det ekonomiska Schweiz har räknat ut att en tunnelbana är 7-10 gånger dyrare per kilometer. Tunnelbana kommer att behövas på vissa håll där det finns underlag att lägga ut mycket pengar. Men man ska inte framställa tunnelbanan som billigare än vad den är. Det är en underjordslösning. Vill för övrigt tipsa om en ny fb-sida om stomlinje 4. Tryck "gilla" så ni kan följa ämnet vid intresse.Själv tycker jag det är mycket välkommet med en egen "plattform" för Sthlms och Sveriges mest belastade busslinje som borde konverterats till spårväg igår!
Markus, lobbyorganisationen som du nämner, menar du då Spårvagnsstäderna? I så fall vill vi berätta att föreningen Spårvagnsstäderna är en öppen och demokratiskt styrd organisation. Medlemmar är kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter som ser en nytta med spårväg. Styrelsen består av folkvalda representanter från medlemmar i olika delar av Sverige och representerar många olika partier. Företag och intresseorganisationer är välkomna som associerade medlemmar för att kunna dela med sig av sina kunskaper, men de ingår inte i styrelsen och har inget formellt inflytande. Läs gärna mer om oss här: www.sparvagnsstaderna.se
Bra att Handelskammaren jobbar mot spårvagnarna. Vi hade inte haft en enda dyr, trafikstörningsskapande spårvagn i Stockholm om inte Wennerholm varit ordförande i spårvagnsbranshens lobbyorganisation. I andra länder hade sådant setts som ren korruption och Wennerholm hade fått avtjäna mandatperioden i fängelse istället för i landstingshuset.
1. Spårväg och tunnelbana behöver inte stå i motsatsförhållande till varandra. Stockholm mår bra av tvärförbindelser, oavsett trafikslag. Mer tunnelbana, och mer spårväg. Det är framtidens melodi IMHO. 2. Det är bra att Stockholms handelskammare ryter ifrån och kräver mer bostäder. Men det behövs inte fler miljonprogramsenklaver med modernistiska punkt- och lamellhus. Vad Stockholm mår bra av är en förtätad innerstad. Det är dessutom miljövänligare inte minst ur transportsynpunkt. Bra jobbat av tjänstemännen på handelskammaren, men bra kan bli bättre som en gammal valparoll löd för några år sedan.
Anna Wersäll borde få sparken från Stockholms Handelskammare. Hennes åsikter om utglesning av Stockholm och hat mot spårvägar delas inte av varken företagen eller fastighetsägarna i Stockholm. Hon är en ren infiltratör från Bil Sweden som huvudsakligen representerar Göteborgs industriintressen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

Futurion: Situationen i Sverige har inte försämrats

Klart för kombranschens Metoo

Veckans Brief: ”Cambridge Analytica kan ersätta politiska val” – Danske Bank och Skandia på offensiven

Gry Forsell och Anders Timell.

SAKER MAN SER: Kändisprofilernas luckor

Jimmie Åkesson (sd): Medierna ljuger

Regeringens förslag om vinstbegränsningar i välfärden försenas

Ulf Kristersson (m): Tänk om Sverige är som Nokia?

Svenskt Näringsliv sätter tolv journalister på att konkurrera om affärsläsarna

EU-kommissionen vill ha digital portal

Tung pr-konsult utreds för sexuellt ofredande

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.