Handelskammaren kör över spårvagnslobbyn med expansiv tunnelbana

Publicerad 2013-09-03, 14:18

OPINIONSBILDNING. Stockholms Handelskammare sätter press på regeringen att finansiera en kraftigt utbyggd tunnelbana i Stockholm. Handelkammaren vill också skrota flera av Stockholms läns landstings spårvagnsprojekt.
Enligt rapporten skulle en kraftfullt utbyggd tunnelbanan kunna ge 350 000 nya bostäder. Rapporten, som bygger på underlag av bland annat WSP och Tengbom arkitekter, föreslår en utbyggnad av den så kallade lila linjen mellan Hagsätra och Arninge i Täby, utbyggnad av den röda linjen till Lidingö samt utbyggnad av den blåa linjen till Orminge i Nacka.
– Man kan se rapporten som en framtidsplan så att man gör rätt saker nu och inte slänger bort pengarna på onödiga projekt, säger Anna Wersäll, infrastrukturexpert på Stockholms Handelskammare.
 
Vilka "onödiga projekt"?
– Förlängningen av spårvägen till Lidingö och konverteringen av Lidingöbanan till spårvagn. Det är en investering som gör lite nytta. Vi vill dra tunnelbanan till Lidingö, lägga ner Lidingöbanan och köra bussar på banvallen. Ett annat exempel är upprustningen av Roslagsbanan för 6 miljarder. Det skulle vara bättre att bygga tunnelbana.
 
Varför just tunnelbana?
– Vi måste klara trafiksituationen och bostadsbyggandet. Tunnelbanan är det enda trafikslaget som klarar det. Du får in 1 200 i ett tunnelbanetåg och 100 i en buss. I dag vill många kommuner och byggbolag inte planera för bostadsbyggande eftersom kommunikationerna inte fungerar.
 
Hur mycket kostar det?
– Det är svårt att säga, men ungefär 1 miljard per kilometer. Tunnelbanan blir ändå billigast på lång sikt förutsatt att många reser med den.
 
Vad vill ni uppnå?
– Vi hoppas att detta ska påverka så att Anders Borg ska öppna plånboken. Staten måste ta ett större ansvar för att finansiera Stockholms tillväxt som påverkar välståndet i hela landet.
 
Men regeringen har väl lovat medfinansiering av tunnelbanan till Nacka?
– Det finns inga pengar med i den nationella planen som ligger på remiss. Vi tycker att staten åtminstone ska betala minst 50 procent förutom trängselskatten.
 
Men det finns väl en politisk opinion för att bygga ut spårvägen?
– Gör det? Det har drivit igenom av de borgerliga i landstinget. Folk i allmänhet tycker det är bortkastade pengar. Spårvägen på Hamngatan tycker många är störande och tar stor plats Jag vet inte vilken typ av opinionsundersökning landstinget har gjort.
 
Rapporten tar sikte på HG Wessberg som för staten driver utbyggndaden av tunnelbanan i Stockholm.
 
– Han har redan fått rapporten, säger Anna Wersäll.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Hårda bud, Mellerud: http://www.dn.se/debatt/sparvagarna-en-viktig-del-i-framtidens-kollektiv... -"I Norges näst största stad Bergen som efter en nationell samfinansiering invigde sin nya spårväg 2010, är de privata investeringarna i fastigheter nära stationerna redan tio gånger större än kostnaderna man haft för att bygga själva spårvägen. Det är mycket populärt att bo och arbeta längs med den nya Bybanen. Spårvagnslinjen påverkar hela samhällets utveckling positivt." -"Stadsmiljöerna har samtidigt rustats upp och antalet resor i hela kollektivtrafiken har ökat kraftigt. I Bordeaux har de stigit med 58 procent sedan tre nya linjer öppnade" -"Tunnelbana har störst kapacitet att transportera många människor på kort tid. Bussar lämpar sig för färre resenärer och spårvägar är idealiska när kraven på kapacitet ligger mittemellan. Rätt trafikslag på rätt plats för en väl fungerande stad – så används skattemedel på bästa sätt!"
Inget nytt under solen, den 17 september 1946 yttrade sig Stockholms Handelskammare över 1946 års plan (förslag) till Norrmalms omgestaltning. Redan då ansåg man att spårvägstrafiken skall läggas ned samt att ett fåtal av köpmannaföreningens medlemmar tyckte att gågator var något bra. Man ville helt enkelt få undan kollektivresenärerna från gatorna till förmån för privatbilism. Den enskildes frihet att åka bil varthelst man önskar och att kunna parkera utanför valfri affär (läs NK) för att kunna shoppa utan att trängas med andra. Med den inställningen lever Sthlms Handelskammare fortfarande i dåtid när bilismen skulle lösa allt, det kanske sitter fast i väggarna i deras kontor på Västra Trädgårdsgatan. Det har gått några år sedan dess och utvecklingen i samhället och övriga världen har ändrat inriktning, nya rön har sett dagens ljus, men Handelskammaren är både döv och blind för framtidens utmaningar och behov. Man tror i sin enfald att man gör något till gagn för företagarna i Stockholm genom sitt agerande. Man ser inte fördelarna med en bra och förhållandevis snabb, miljövänlig spårvägstrafik. Mig veterligen fick näringidkarna i Gröndal ett uppsving när Tvärbanan öppnade. Jag är säker på att näringidkarna inom tullarna skulle tjäna på att spårvägstrafiken byggdes ut i innerstan, genom att fler skulle åka på ytan för lokala innerstadsresor och upptäcka vilket affärsutbud som faktiskt finns inom stadens tullar. Snabba effektiva transporter inom innerstaden avlastar T-Banan nu och i framtiden för att kunna ta emot än fler resenärer från förorterna. T-Banan är ett utmärkt transportmedel för att förflytta sig från förorten till innerstanden men är sämre för lokala resor inom staden.
Bra svar! Sanningen behövs om sanningen ska ha en chans!
Där ser man. Stockholms Handelskammare har alltså tagit subjektiv ställning för att spårvägen skall stoppas till varje pris i stället för att inse att varje trafikslag har sin egen plats. Spårvägen hotar icke på något sätt t-banans existens, däremot är det en utmärkt komplettering av hela trafikapparaten. T-banan är jättebra om man skall forsla stora mängder folk mellan stadsdelar och förorter. Den är däremot inte särskilt effektiv för att transportera folk inom en stad om man samtidigt skall behålla denna effektivitet. Att det ibland tar flera minuter att bara ta sig mellan ytan och t-banan och att denna transportsträcka dessutom är starkt barriärskapande gör att man noggrant måste välja var man skall bygga. Spårvägen är till för att ta hand om transportflöden inom en stad eller stadsdel, även om det ibland även går att tillämpa på förortstrafik, tex Tvärbanan. Att bygga en tunnelbana kostar mellan 1.5 och 3 miljarder kr per kilometer i Stockholm. Dessa siffror har vi från befintliga tunnel- och spårprojekt i närtid. När det gäller byggnad av innerstadsspårväg så har vi idag väldigt litet underlag för att ta reda på vad det kostar, men om man använder de siffror som finns så hamnar vi mellan 160 miljoner per km (Hammarby sjöstad 2003, 2400m för 400mkr) och 300 miljoner per km (Cityspårvägen 2010, 650 meter för 200 miljoner). I Helsingfors byggde man nyligen 1000 meter spårväg för 9 milj euro, ca 100 milj kr. Att man i Stockholm beräknar att ett par km spårväg till frihamnen kostar flera miljarder kr är olyckligt och svärtar ner spårvägens potential men detta problem har med dåliga upphandlingar och usel projektledning att göra. Dessa faktorer skulle även drabba tunnelbanebyggen. Om man använder Finland, Göteborg och andra städer som förebild för hur man bygger spårväg så skulle man kunna konvertera linje 4 till spårväg för under 1500 milj kr. Karolinskagrenen skulle kostar ett par hundra miljoner som mest, jämfört med den extremt djupa och dyra blindtarm till tunnelbana som skulle bli resultatet om detta völjs till Karolinska. Det finns andra problematiska aspekter med t-bana. Nyligen avslöjades det att 60% av hot och våld i Stockholm förekommer i samband med tunnelbanans miljöer. Alla hälsoskadliga partiklar i t-banan gör det direkt olämpligt att vistas i denna miljö. Att T-banan dessutom är rent fientlig mot halta och lytta gör inte saken bättre.
Jag undrar vad Anna tycker om Stadsbanesystem, alltså spårvagnar som trafikerar i tunnel i centrala staden och på egen banvall utanför staden. Med ett sådant system får man både hög medelhastighet och bra tillgänglighet. Finns bl.a i Hannover,Köln och Stuttgart: https://www.youtube.com/watch?v=chhZtWPzgkI
Att välja spårväg eller tunnelbana i en viss relation borde inte vara svårt. Det är till stor del fråga om vilken passagerarkapacitet som krävs nu, och ett gott avsnitt in i framtiden. T-bana lämnar gator orörda och påverkar därmed inte utrymmet för biltrafiken. Med spårvägar är det tvärtom, vilket i vissa städer kan vara ett delsyfte. I Paris har man avlastat metron med spårväg som har 110% fler jämfört med den f.d busslinjen samtidigt som biltrafiken har minskat med 25%. Det är en bra mix!
Nu är Stockholms Handelskammare ute och cyklar igen! Var trafikslag har sin givna roll. Tunnelbana för de tyngst belastade sträckorna, bussar för lättare belastning och spårvägar är det mest idealiska kapacitetsmässigt när belastningen ligger just mittemellan tex stombusslinje 4. Att Handelskammaren påstår att förlängningen av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden och Lidingöbanans upprustning skulle ge liten nytta är ytterst beklagligt. Att åter framkasta kostnaderna för Spårväg Citys förlängning är inte bara osakligt utan även helt irrelevant. Trafikekonomer i Storbritannien, Frankrike och framförallt det ekonomiska Schweiz har räknat ut att en tunnelbana är 7-10 gånger dyrare per kilometer. Tunnelbana kommer att behövas på vissa håll där det finns underlag att lägga ut mycket pengar. Men man ska inte framställa tunnelbanan som billigare än vad den är. Det är en underjordslösning. Vill för övrigt tipsa om en ny fb-sida om stomlinje 4. Tryck "gilla" så ni kan följa ämnet vid intresse.Själv tycker jag det är mycket välkommet med en egen "plattform" för Sthlms och Sveriges mest belastade busslinje som borde konverterats till spårväg igår!
Markus, lobbyorganisationen som du nämner, menar du då Spårvagnsstäderna? I så fall vill vi berätta att föreningen Spårvagnsstäderna är en öppen och demokratiskt styrd organisation. Medlemmar är kommuner och regionala kollektivtrafikmyndigheter som ser en nytta med spårväg. Styrelsen består av folkvalda representanter från medlemmar i olika delar av Sverige och representerar många olika partier. Företag och intresseorganisationer är välkomna som associerade medlemmar för att kunna dela med sig av sina kunskaper, men de ingår inte i styrelsen och har inget formellt inflytande. Läs gärna mer om oss här: www.sparvagnsstaderna.se
Bra att Handelskammaren jobbar mot spårvagnarna. Vi hade inte haft en enda dyr, trafikstörningsskapande spårvagn i Stockholm om inte Wennerholm varit ordförande i spårvagnsbranshens lobbyorganisation. I andra länder hade sådant setts som ren korruption och Wennerholm hade fått avtjäna mandatperioden i fängelse istället för i landstingshuset.
1. Spårväg och tunnelbana behöver inte stå i motsatsförhållande till varandra. Stockholm mår bra av tvärförbindelser, oavsett trafikslag. Mer tunnelbana, och mer spårväg. Det är framtidens melodi IMHO. 2. Det är bra att Stockholms handelskammare ryter ifrån och kräver mer bostäder. Men det behövs inte fler miljonprogramsenklaver med modernistiska punkt- och lamellhus. Vad Stockholm mår bra av är en förtätad innerstad. Det är dessutom miljövänligare inte minst ur transportsynpunkt. Bra jobbat av tjänstemännen på handelskammaren, men bra kan bli bättre som en gammal valparoll löd för några år sedan.
Anna Wersäll borde få sparken från Stockholms Handelskammare. Hennes åsikter om utglesning av Stockholm och hat mot spårvägar delas inte av varken företagen eller fastighetsägarna i Stockholm. Hon är en ren infiltratör från Bil Sweden som huvudsakligen representerar Göteborgs industriintressen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.