Regeringen har beslutat att det är energiministern själv som ska leda kommissionens arbete.
 
Varför ska du leda kommissionen?
– Vi vill sända ut en signal om hur allvarligt vi ser på det här och hur seriösa vi är i vår ambition att nå en blocköverskridande överenskommelse i en fråga som på sikt är väldigt central för Sverige.
 
Vilka utmaningar ser du när det gäller att komma överens över blockgränserna?
– Det finns ett antal utmaningar och svårigheter. Den mest välkända är den långa diskussionen om kärnkraftens vara eller icke-vara. Frågan om effektbalansen, hur vi ska se till att marknaden fungerar i ett energisystem med alltmer väderberoende produktion, kommer också bli en utmaning.
 
– Jag inser naturligtvis svårigheterna men jag tror och hoppas att de andra partierna, i likhet med regeringen, är beredda att samarbete för att nå en lösning. Det vore en stor styrka för landet.
 
Vilka av de socialdemokratiska ingångsvärdena kan du redan nu säga att du är beredd att kompromissa om?
– Precis som alla andra partier går vi in med vad vi vill. Men ska det bli en överenskommelse måste alla vara beredda att ge och ta. Men i dagsläget är jag inte beredd att säga vad resultatet måste bli, det skulle försvåra arbete med att komma överens.
 
Hur tror du att kärnkraftsproducenterna reagerar på direktiven?
– Regeringen har varit väldigt angelägen om att ha ett gott samarbete med ett stort antal intressen, som energibolagen, industrin, forskarvärlden och miljöorganisationerna. Jag hoppas och tror att många känner igen sig i de direktiv som vi nu lägger fram.
 
Hur kommer diskussionerna med aktörerna utanför riksdagen att se ut rent konkret?
– Jag vill gärna ha ett öppet arbetssätt, så jag hoppas att vi kan ha både seminarier, diskussioner, ta fram gemensamma rapporter och att bjuda in dem att ingå i referensgrupper, och att de på det sättet känner sig delaktiga. Jag tror för egen del att det är en grundförutsättning för att det ska bli en uppgörelse.
 
När jag pratade med din föregångare Anna-Karin Hatt (c) gav hon dig rådet att inte glömma bort transportsektorn i arbetet med kommissionen.
– Transportsektorn kommer att vara med i arbetet, precis som värmesektorn. I den första fasen kommer vi att titta brett på energifrågan och då många förutsätter en elektrifiering av transportsektorn fram mot 2050, vilket kommer att få en stor påverkan.
 
– Men sen är det ju så att Anna-Karin Hatt, tillsammans med Lena Ek (tidigare centerpartistisk miljöminister), på ett förtjänstfullt sätt tog fram den väldigt gedigna FFF-utredningen (fossilfri fordonstrafik) med 1059 utredningssidor och mängder av förslag. Jag tycker att det är viktigt att vi inte gör om det arbetet utan i stället fortsätter framåt.
 
Vilka kommer att sitta med kommissionen från Socialdemokraterna?
– Vi kommer nu att gå ut till partierna och be dem nominera. Och Socialdemokraterna kommer, precis som de andra partierna, att komma in med det (nomineringar). Vilka det blir bestämmer riksdagsgrupperna.  
 
Oscar Örum