INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Publicerad 2017-06-28, 12:42

ALMEDALEN 2017. Inför årets omgång av Dagens Opinion utmärkelse Innovativast i Almedalen berättar jurymedlemmarna om hur de ser på begreppet innovation och hur det används. Cramos kommunikations- och marknadschef Mattias Rådström ser positivt på den svenska innovationsförmågan men efterfrågar mer internationalisering.
Dagens Opinion tar tempen på jurymedlemmarna i Innovativast i Almedalen och frågar dem hur de ser på den svenska innovationsförmågan. Jurymedlemmen Mattias Rådström gör sitt första Almedalen som kommunikations- och marknadschef på Cramo och stegar in i b2b-land. 

Politiken vill ju gärna använda ordet innovation för sina syften, men vad står begreppet för egentligen?
– Innovation står för att tänka nytt, förmågan att utmana sig själv och förmågan att utvecklas. För mig handlar det även om att våga misslyckas och att lära sig av sina misstag, säger Mattias Rådström.

Hur står det till med den svenska innovationsförmågan?
– Jag tycker det står bra till. Det finns många bra exempel på svensk innovationsförmåga, både nu och tidigare. Det finns aktörer som Spotify och den typen av bolag som varit väldigt innovativa. Men det finns även företag som Ikea som varit med väldigt länge med en ganska oförändrad affärsmodell men som utan innovationskraft inte hade kunnat behålla sin ställning. Det gäller att titta både på nya startupföretag och på de företag som år ut och år in lyckas utvecklas. Generellt sett har vi många framgångsrika företag i Sverige som kommer med nya innovativa lösningar och det gäller att vi fortsätter med det även i framtiden.

Hur kan förutsättningarna för svenska innovationer förbättras?
– Det krävs ännu mer av en internationalisering där vi inte bara tittar på den svenska marknaden och tror att det är världens centrum. Vi måste våga blicka utåt och se vad som händer i Asien och innovationskluster som San Francisco. Vi måste våga spana utanför vår egen verksamhet och geografi och lära från de som gör det bäst. Sedan behövs det självklart även tillgång till riskkapital och att skolan grundlägger med goda kunskaper.

Mattias Rådström fortsätter:

– Innovationsförmåga handlar till stor del om att skapa och ha en innovativ kultur. Vi ska vara väldigt måna om att bygga en stark innovativ kultur där misstag tolereras och att vi ständigt försöker lära oss och utveckla oss genom ett ifrågasättande.

Något mer?
– Att underlätta för utländsk arbetskraft att komma hit. Om du ska driva innovation med kvalitet behöver du rekrytera topptalanger från hela världen och då måste du lyckas attrahera dem hit med en attraktiv miljö. Det inbegriper allt från bostad, skatter och infrastruktur. Det krävs en bra samverkan mellan universitet, näringsliv och politiken för att främja ett innovationsklimat.

Många politiker talar sig varma om svensk innovationsförmåga, men hur bra är svenska politiker på innovation själva?
– Det är inte nödvändigtvis det viktigaste. Det är snarare viktigt att politikerna förstår vikten av förutsättningar för god innovation. De ska möjliggöra innovation genom att skapa ett bra klimat i Sverige.

Gör de det?
– Tittar man på svenskt näringsliv idag så sker det mycket innovation, det får man säga. Sen går det alltid att göra mer för att öka tillgång till kapital, attrahera topptalanger och att öka samverkan mellan universitet och näringsliv. Det finns alltid såna förbättringar som kan göras och det viktigaste är at politikerna hela tiden jobbar aktivt med det.

Hur blir man innovativast i Almedalen, enligt dig?
– Genom att våga tänka nytt och göra det oförutsedda. Samtidigt skulle jag råda att göra det enkelt och att inte krångla till det. Grunden måste handla om att engagera sin målgrupp på ett innovativt sätt.

Fler tips?
– Den jag kommer lägga min röst på är någon som har en stark närvaro både rent fysiskt på plats men som kombinerar det med en stark digital aktivitet.  Det handlar om att kombinera dessa och den som gör det på det mest innovativa sättet får min röst.

Alexander Mörén

De vill in i riksdagen för Moderaterna i Stockholm

Hanna Wigh lämnar SD i protest

Strålande affärer för David Batra

Högerpopulister in i förbundsdagen – lika stora som SD

Veckans Brief 28: Konsulterna som ritar om marknadsavdelningen – Norsk koncern ger pr-Sverige en match

BEACONOMIST 27: Chefsavhopp på Making Waves – Filmstudion frodas

KD-ledningen vill trappa ner ränteavdragen

Pensionsmyndigheten får 30 miljoner extra till information

Riksdagsledamoten Börje Vestlund (s) avliden

Systembolaget: Det ingår i uppdraget att informera om gårdsförsäljning

Amnesty byter pr-byrå

Riksdagsledamot (l) attackerar Systembolagets opinionsbildning

Pretto värvar byråchef på Polhem

Centerpartiet vill sänka löneskatten med 8,4 miljarder

SJ shoppar snabbtåg för 5 miljarder

Ulf Kristersson föreslås som partiledare för Moderaterna

Kommunal lämnar Nordea

SVT döms för att ha gynnat Facebook, Twitter och Instagram

De får överklaga polisens tillstånd till NMR-demonstration

V: ”Vi fick igenom 12 miljarder kronor”

Så överens är Allians-partierna om budgeten

Jan Björklund väljs om men L får ny andra vice ordförande

Fackförbunden om budgeten: Löser inte kompetensbrist – missar invandrare

Just Cruizin tar pr-omtag i Sverige

Arbetsgivarna om budgeten: Skapar överhettning – välkommet med vårdpengar

KI: Budgeten kommer inte att leverera

Fyra nya på Aspekta

Regeringen lägger ytterligare miljarder på vård, socialtjänst och barnbidrag

SDs komchef om kyrkovalet: Vi är jättenöjda

LO direktförhandlar om enkla jobb – Svenskt Näringsliv "välkomnar"

Niklas Svensson (expressen) pausar i sociala medier

KDU vill att KD och M lägger egen budget

De tävlar om moderata riksdagsplatser i Skåne

S värvar nyhetschef från Direktpress

Löfbergs anlitar hållbarhetsbyrå

SAS byter public affairs-chef

Statsvetare: ”Partipolitiska statsvetare – ett fullständigt självmål”

Moderaternas komavdelning jobbar på trots partiledarskiftet

Nordic Morning slår ihop byråerna

...ny logga också...

Här är Intellectas nya namn

Annie Lööf (c) i twitter-bråk med polisen

SD och C vinnare – KR och MPSK förlorare i kyrkovalet

Lobbyist tar strid mot Ardalan Shekarabi (s)

Efter valnederlaget i Stockholm – Birgitta Ohlsson (l) slutar som politiker

Yougov: Nordeas varumärke rasar

Jan Björklund och Birgitta Ohlsson besegrade Martin Mellin i provval (l)

Victoria Kawesa avgår som partiledare (fi)

Chef bygger om och producerar Säljarnas tidning

Han vill gå från förbundsstyrelsen till språkrör

Lund köper ut kommunikationschefen

L och C backar om misstroendeförklaring

Tuffare lobbyregler på gång i EU

Flygskatten kan hota preclearance på Arlanda

Lämnar Brindfors för Olof Palme

Journalisterna fruktar sociala medier – men använder dem

Mr Green: ”Med prediktiva analyser undviker spelbranschen osunt spel”

Grön ungdom kan få två kvinnliga språkrör

BEACONOMIST 26: Salesforce – mer än kräng – Så ska Aftonbladet bli tv-etta

Regeringen och C i krig om pensionerna

Nynäshamns ordförande äntrar Labyrinth

Feministiskt initiativ går till val med 3 miljoner kronor

Riksdagen öppnar med nya säkerhetsmiljoner och misstroendesnack

Anna Kinberg Batra (m) lämnar politiken

Ras för Zap

Fortsatt borgerligt i Norge – svala reaktioner från svenska politiker

LO utreder Nordea-flytt

Spalt byter koncernchef

Hon vill ta in kaxighet i Miljöpartiet

Ulla Andersson (v): Nordea visade sitt ansikte

"Ny ISK-skatt hårt slag mot folkligt sparande"

Aktiespararna om Vänsterpartiets ISK-skatt: Spararna går bananas

Departmentsråd till Hallvarsson & Halvarsson

Mångmiljonförlust för tv-branschens mätbolag

Från Svenska Spel till Cancerfonden

Konkurrensverket avstyrker vinstbegränsningar i välfärden

Veckans Brief 26: Maktskifte bland pr-byråerna – Slaget om Northvolt

BEACONOMIST 25: Digitalbyråernas kompetensjakt – Chimney och Capgeminis strategier

Centerpartiet nominerar två nya till styrelsen

Moderaterna svarar på Socialdemokraternas fråge-kampanj Stockholm

Reformklubben värvar tungt på Unionen, Burson och Grön ungdom

Sven Otto Littorin ger ut bok

Sven Otto Littorin med förläggaren Johan Westerholm.

Sten Nordin (m) blir landshövding

Miljonförlust för Text 100

Plats och tid spikad för Moderaternas extrastämma

Bankföreningen still i båten efter Nordea-flytt

Regeringen lägger ny myndighet Gävle

Stefan Löfven (s) om Nordea: Jag förstår att folk är förbannade

Småföretagen rädda för att politikerna ska öka kostnaderna

Uber skaffar ny pr-byrå

S-politiker pressar Moderaterna i SLL med fråge-kampanj

Nordea flyttar sätet till Finland

SVT-chefen går till JKL

Regeringen lägger 2,7 miljarder på avdragsrätt för fackmedlemskap

Polisförbundet kräver korten på bordet om Dan Eliasson

Kontrollbalansräkning i LOs mediehus

Moderaterna upprörda när Karin Wanngård (s) hoppar av Östlig förbindelse

Motormännen tar strid om Östlig förbindelse

Pr-byrån Lennox släpper verktyg för mandatberäkning

Svenskt Näringsliv köper inte regeringens skattelättnader för småföretag

C vill sänka skatter – men kan höja momsen

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.