INNOVATIVAST I ALMEDALEN: ”Vi måste locka topptalanger”

Publicerad 2017-06-28, 12:42

ALMEDALEN 2017. Inför årets omgång av Dagens Opinion utmärkelse Innovativast i Almedalen berättar jurymedlemmarna om hur de ser på begreppet innovation och hur det används. Cramos kommunikations- och marknadschef Mattias Rådström ser positivt på den svenska innovationsförmågan men efterfrågar mer internationalisering.
Dagens Opinion tar tempen på jurymedlemmarna i Innovativast i Almedalen och frågar dem hur de ser på den svenska innovationsförmågan. Jurymedlemmen Mattias Rådström gör sitt första Almedalen som kommunikations- och marknadschef på Cramo och stegar in i b2b-land. 

Politiken vill ju gärna använda ordet innovation för sina syften, men vad står begreppet för egentligen?
– Innovation står för att tänka nytt, förmågan att utmana sig själv och förmågan att utvecklas. För mig handlar det även om att våga misslyckas och att lära sig av sina misstag, säger Mattias Rådström.

Hur står det till med den svenska innovationsförmågan?
– Jag tycker det står bra till. Det finns många bra exempel på svensk innovationsförmåga, både nu och tidigare. Det finns aktörer som Spotify och den typen av bolag som varit väldigt innovativa. Men det finns även företag som Ikea som varit med väldigt länge med en ganska oförändrad affärsmodell men som utan innovationskraft inte hade kunnat behålla sin ställning. Det gäller att titta både på nya startupföretag och på de företag som år ut och år in lyckas utvecklas. Generellt sett har vi många framgångsrika företag i Sverige som kommer med nya innovativa lösningar och det gäller att vi fortsätter med det även i framtiden.

Hur kan förutsättningarna för svenska innovationer förbättras?
– Det krävs ännu mer av en internationalisering där vi inte bara tittar på den svenska marknaden och tror att det är världens centrum. Vi måste våga blicka utåt och se vad som händer i Asien och innovationskluster som San Francisco. Vi måste våga spana utanför vår egen verksamhet och geografi och lära från de som gör det bäst. Sedan behövs det självklart även tillgång till riskkapital och att skolan grundlägger med goda kunskaper.

Mattias Rådström fortsätter:

– Innovationsförmåga handlar till stor del om att skapa och ha en innovativ kultur. Vi ska vara väldigt måna om att bygga en stark innovativ kultur där misstag tolereras och att vi ständigt försöker lära oss och utveckla oss genom ett ifrågasättande.

Något mer?
– Att underlätta för utländsk arbetskraft att komma hit. Om du ska driva innovation med kvalitet behöver du rekrytera topptalanger från hela världen och då måste du lyckas attrahera dem hit med en attraktiv miljö. Det inbegriper allt från bostad, skatter och infrastruktur. Det krävs en bra samverkan mellan universitet, näringsliv och politiken för att främja ett innovationsklimat.

Många politiker talar sig varma om svensk innovationsförmåga, men hur bra är svenska politiker på innovation själva?
– Det är inte nödvändigtvis det viktigaste. Det är snarare viktigt att politikerna förstår vikten av förutsättningar för god innovation. De ska möjliggöra innovation genom att skapa ett bra klimat i Sverige.

Gör de det?
– Tittar man på svenskt näringsliv idag så sker det mycket innovation, det får man säga. Sen går det alltid att göra mer för att öka tillgång till kapital, attrahera topptalanger och att öka samverkan mellan universitet och näringsliv. Det finns alltid såna förbättringar som kan göras och det viktigaste är at politikerna hela tiden jobbar aktivt med det.

Hur blir man innovativast i Almedalen, enligt dig?
– Genom att våga tänka nytt och göra det oförutsedda. Samtidigt skulle jag råda att göra det enkelt och att inte krångla till det. Grunden måste handla om att engagera sin målgrupp på ett innovativt sätt.

Fler tips?
– Den jag kommer lägga min röst på är någon som har en stark närvaro både rent fysiskt på plats men som kombinerar det med en stark digital aktivitet.  Det handlar om att kombinera dessa och den som gör det på det mest innovativa sättet får min röst.

Alexander Mörén

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

The North Alliance passerar miljardgränsen

Landsbygdspartiets kandidater – Littorin från Knutby vill in riksdagen

Sveriges Kommunikatörer sågar SVT

Alliansen lovar att skrota Arbetsförmedlingen

Stockholm utvald som OS-kandidat

Seher Yilmaz ska driva byrå åt Reform Society

UR köpte konsulttjänster – bröt mot upphandlingsreglerna

Gröna Städer vill ha hårdare statlig styrning av Agenda 2030-arbetet

Regeringen presenterar polis-politik

Allt fler artiklar om klimatet – här är personerna som syntes mest

”Cashkamp driver lobbysmedjornas klasskamp”

HG Wessberg har avlidit

Nepa över 200 miljoner kronor

Tiden och Timbro samarbetar om att driva vänster-höger-konflikten

Oxenstierna ökar vinsten

Miljöpartiet vill lägga skatt på ”fulkött”

Lagrådet sågar regeringens förslag om ensamkommande

De är Gullers nya partners

Gith Kjellin, VD Hans Gennerud och Anna Saxberg.

Ragn-Sells byter pr-byrå

Hon ersätter Stefan Stern på Investor

De kan bli hållbarhetsvinnare

Medborgerlig samling tar in 10 miljoner – och en TV4-Bard

ANNONS: A NEW GLOBAL MARKETING TEAM TO STS

Alliansen svänger om mediegrundlagsändringen

S i Stockholm anlitar pr-byrå

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.