Konsumentverket stoppar The Maulers kampanj för Swedish Match

Publicerad 2017-10-27, 12:24

KAMPANJ-UPPDATERAD. Konsumentverket hotade med rättsliga åtgärder. Då tog kampsportaren The Mauler bort sitt Instagraminlägg där han berättade om snusmärket han utvecklat med Swedish Match.

Dela med andra

Den 14 augusti släppte The Mauler tre nya snusprodukter under Swedish Match varumärken General och Göteborgs Rapé One. Om detta berättade bland annat Aftonbladet på sina sportsidor. Snuset har the Mauler marknadsfört också på Instagram.
Det anser Konsumentverket som för någon vecka sedan eget initiativ öppnade ett ärende och konstaterade att marknadsföring av Swedish Match snus stred mot paragraf 14 i Tobakslagen.
 
I ett brev till Konsumentverket försöker The Mauler förklara samarbetet med Swedish Match, trots att Konsumentverket har drivit ärendet enbart mot The Mauler AB och inte ens nämner den svenska snustillverkaren.
 
”Bakgrunden till det aktuella inlägget är ett produktsamarbete med Swedish Match men jag vill förtydliga att Swedish Match varken bett mig eller betalat mig för att publicera inlägget. Tvärtom har Swedish Match informerat mig om tobakslagens regler om marknadsföring.”

Det är i stället av ”passion” som The Mauler, som också är huvudperson i Coops nya reklamfilm, har produktutvecklat snus åt Swedish Match.
”Mitt Instagram-konto är personligt och där delar jag med mig av hela mitt liv, dvs. allt från min idrottskarriär till min familj med fru och barn. På samma sätt ville jag visa mina följare vad jag ägnat mig åt under en längre tid, nämligen att ta fram en egen snusserie tillsammans med Swedish Match.”
 
Kristina Wallin på Konsumentverkets rättsenhet berättar att The Mauler AB har tagit bort inlägget.

– Han har tagit bort den aktuella marknadsföringen, säger hon.

Därmed är ärendet avslutat för Konsumentverkets del.

Och annars?
– Då hade jag lämnat över ärendet till rättssekretariatet som för att bedöma om vi skull ha vidtagit ytterligare åtgärder.
 
”Det är inte ovanligt att det inkommer anmälningar till Konsumentverket, ofta från olika mer eller mindre organiserade anti-snusaktivister. Ett exempel när vi blev anmälda för vårt samarbete med Pride, som uppmärksammar alla människors lika värde, och tog fram en särskild snusdosa inför Prideveckan. Det är väl ett sätt att hålla skattepengarna igång antar jag, men det är sällan de når någon framgång. Vi sätter inte något på marknaden utan att dessförinnan ha bedömt att vi uppfyller svensk lag”, mejlar Swedish Match kommunikationschef Johan Wredberg.
 
Han berättar att Swedish Match inte har ”någon åsikt” om The Maulers bild på Instagram ”som han såklart var stolt över”.
”Vi har ingen åsikt om det annat än att Konsumentverket får avgöra om något fel har begåtts. Det är kanske inte så konstigt att Alexander ville berätta för sina följare att han medverkat i ett väldigt stort projekt.”

Swedish Match kommentera inte sina samarbetsavtal ”på grund av sekretess- och konkurrensskäl”.

"Men vi behandlar våra samarbeten på samma kontrollerade sätt som vår egen verksamhet. Som marknadsledare i en bransch som vissa anser vara kontroversiell finns det ingen anledning att utmana gott omdöme."

 
Dagens Opinion har sökt The Mauler.

Här är Billy McCormacs nygamla jobb

Schibsteds informationsdirektör får statligt muséumsjobb

Liberalerna går till val på skolan och integration

LO kampanjar mot Moderaterna i S-medierna

Postkodlotterier fälls för marknadsföring efter egen anmälan

Välgörenhetsorganisationer får mest pengar av Postkodlotteriet

Metoo-framträdande gjorde intryck på pr-vinnarna

De ÄR Årets byrå – pr-byrå utklassade reklambyråerna

ANNONS: MÅNGA NYA JOBB HOS KIMM

Socialdemokraterna begär riksdagsdebatt om NKS

Bonnier slår ihop influeraraffärerna

Westander: Årets byrå är ett Kinderägg

Åhléns värvar marknadschef från Ikea

Ytterligare moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) – ifrågasätter bidrag till Ibn Rushd

Stefan Löfven (s) hälsar på Donald Trump (r)

Praktikertjänst värvar trio

Ingen politisk roll för Bert Karlsson i KD

Trafikverket om snabbtågen: 320 ger större nytta än 250 km/timme

Täbys Leif Gripestam (m) attackerar Erika Ullberg (s) om NKS

Irene Svenonius man lämnar jobbet – vill inte ”skada familjen”

S-politiker vill ha mer marknadshyror – och skrota fria skolvalet

Sverigedemokraterna kräver folkomröstning om nya mediegrundlagen

SD startar marknadsföringsbolag

Yougov växer igen

Almegas komchef slutar – söker en friare roll

Centerpartist KU-anmäler Karolina Skog (mp)

Bonnier petar Johan Såthe från Resumé

Karolina Skog (mp): Statliga aktörer ska vara i sakliga sammanhang

Svenskt Flyg: Karolina Skog (mp) agerar som Donald Trump

Politikerskolan byter rektor mitt i terminen

Moderat pressar Alice Bah Kuhnke (mp) om ”odemokratiska påverkansmetoder”

Här är SDs valplattform – vill förstatliga vården och skolan

Klart med ny politisk chefredaktör på Aftonbladet

Fokus steker Edward Blom – tar in fem nya kolumnister

SSUs nya chefredaktör: Vänsteropinionen är deppig

Bert Karlsson följer med på Kristdemokraternas förvalsturné

Kristdemokraterna byter vårdpolitisk talesperson

Så vill LO bromsa ”maktelitens” löner

Svenska PR-företagen byter ordförande

Anna Kinberg Batra (m) får jobb på Handelshögskolan

Finansministern tvekar om Skatteverkets ”exitskatt”

Naturskyddsföreningen byter huvudbyrå

Presstödet höjs och blir mer lokalt och innovativt

Trögt för Initiativet – jagar namnunderskrifter

Sverigedemokraterna presenterar valplattformen – i Örebro

Grünthal och Freivalds till Cohn & Wolfe

Liberalerna piggast på att hjälpa facket med invandrade akademiker

Efter elva år – Securitas komdirektör går till nästa börsbolag

Presskontakterna ner och tappar lönsamhet

Fackförbund prisar Karin Bojs

Chefsjuristen Anne Rundquist om jäv-granskningen av Irene Svenonius (m)

Jung värvar tre kreativa tungviktare

Aftonbladet frontar veteraner i sin val-tv

MTR drar aprilskämt med fejksemla – i februari

Så ska Moderaterna rädda Irene Svenonius

Jimmie Åkesson (sd) vs Ulf Kristersson (m) i vårturné: 23-6

Vänsterpartiets valplattform antagen - Apoteken och Bilprovningen ska förstatligas

DEMOSKOP: Alliansen förbi de rödgröna – men försvagade block

SD-vildarna får nej till partistöd

LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

De vann Stora PR-priset

Anna Ekström (s) attackerar influerare

De avgör vilka som blir Årets Opinionsbildare

Prime tar strid om utvisningshotad medarbetare

Här är Miljöpartiets valstrategi

Här är Vänsterpartiets nya partiledning

M och S om näringslivet i valrörelsen

SD hjälpte Alliansen köra över regeringen med förslag om partifinansierande lotterier

Hoppar av från Ehrenberg för egen byrå

S har flest gillare – KD de mest engagerade

Ännu hetare jobb – Geely-chef blir komchef för Göteborgs Hamn

Regeringen: Vi inrättar kontor för life science

INIZIO: M och S ökar – Alliansen förbi de rödgröna

Ras för Bindefeld – men vinst

Tidningsutgivarna protesterar mot regeringens telemarketing-förslag

Unionen klart största fackförbundet

LO om Moderaternas Las-omsvängning: Det ska vi berätta för en halv miljon

Södra Tornet vänder till förlust

TCO ökar svagt – men ras för journalisterna och finans

Techbolag värvar Prime-chef

ANNONS: MARKET COORDINATOR TO SOFIGATE

Regeringen utser digitaliseringschef

Göteborgs Kex, hur hållbart är det att flytta tillverkningen till Riga?

Pressbild från Orkla.

Gullers värvar pr-lärare och regissör

ANNONS: KOM- OCH MARKNADSCHEF TILL KEY I GÖTEBORG

Liberalerna vill lagstifta bort mobilerna från lektionerna

Centerpartiet vill också vara positiva – och sätter tryck i vårdfrågan

Rossana Dinamarca (v) lämnar politiken

Mafioso, Prat, Wise och Narva kan vinna Stora PR-priset

Moderaterna släpper pepp-film

Moderaterna lanserar app för 450 valledare i Västerås

The Labyrinth trappar upp med näringslivstopp i toppen

EU-kommissionen ger grönt ljus för MTGs och Discoverys alkoholreklam i tv

The North Alliance slukar North Kingdom

Westander skrotar Hetast i Almedalen

Initiativet ska bryta sig in via landsbygden

Insynen i partiernas finansiering ska öka

Här är Moderaternas prioriterade valfrågor

Säpochefen blir rikspolischef – välkomnas av fackförbunden

Vårdföretagen gör om sin satirfilm efter kritik från byggindustrin

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.