Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Publicerad 2018-04-11, 13:45

METOD. Hur skötte sig egentligen Facebooks grundare Mark Zuckerberg när han grillades av senaten i går? Det har Daniel Nordlund, seniorkonsult och krishanteringsexpert på byrån New Republic funderat på.

Dela med andra

Daniel Nordlund ger via en mejlintervju sin bild av Mark Zuckerbergs insats i senaten.

Hur hade Mark Zuckerberg lagt upp sin strategi?
Det var ett ytterst väl förberett framträdande med en pudelstrategi som bärande del. Mark Zuckerburg tog personligen ansvar och återkom till detta flera gånger. Hans framtoning understödde detta med en utmärkande artighet i varje svar till de utfrågande senatorerna”, berättar Daniel Nordlund.

Vilka var hans huvudbudskap, hur framförde han dem?
Huvudbudskapen handlade om att Facebook och han personligen hade brustit och ska bli bättre på att skydda användardata i framtiden. Han påminde också om den globala community som Facebook utgör – och har som ambition att erbjuda i framtiden. Han förklarade samtidigt affärsmodellen till de utfrågande senatorerna, några av vilka inte tycktes ha tillräckliga kunskaper i ämnet.”

Vilket uttryck försökte han hålla vad gäller tonalitet, men även yttre saker som klädsel?
Han såg något obekväm ut i sin kostym och gjorde, med sin illa knutna slips, ett närmast pojkaktigt uttryck. Givet Facebooks långa historia av slutenhet med en sympatisk fasad går det inte att tro annat än att hans framtoning också var mycket medvetet utmejslad.”

Hade han (haft) hjälp av professionella medietränare?
Hans stab hade garanterat förberett honom minutiöst och därifrån lagt strategin med en framtoning av öppenhet och artighet och, bortom ursäkterna, relativt intetsägande svar.”

Börskursen gick ju upp, men hur väl lyckades egentligen Mark Zuckerberg?
Han lyckades väl med huvudmålet – att erkänna sina och Facebooks brister och lova att företaget ska göra allt som står i dess makt för att ett liknande missbruk av personliga data inte kommer att ske igen. Genom att personligen ta ansvar för bristerna, och återkomma till detta under de fem timmar långa förhören, gav han sken av att Facebook står för öppenhet. Trots att merparten av alla användare sannolikt skulle påstå motsatsen.”
 
Gav Mark Zuckerberg beskeden som eftersöktes, eller hänger frågetecknen kvar?
Han gav ett antal löften om ökad öppenhet och större skydd av den personliga integriteten. Tiden får utvisa vad som kommer att ske i realiteten. Ett antal valkampanjer nämndes, bland annat i Burma och den amerikanska men frågan återstår vilka ytterligare finns där partier använt data från Facebook.”
Vilken betydelse kommer detta förhör att ha över tid?
Facebook kommer att tydligare än idag tvingas redovisa hur personliga användardata kommer att skyddas. Om en liknande skandal som den nuvarande kommer upp skulle det få allvarliga konsekvenser för Facebook. Kraven från användare, annonsörer och lagstiftare kommer då att öka. Användarna sitter samtidigt i en situation med få alternativ, antingen är man som del av Facebooks community hänvisad till att personligen ha koll på och fintrimma alla personliga inställningar eller så går man ur och riskerar digital, social isolering.”

Vad kan vi lära oss?
När det är allvar och skuldfrågan är uppenbar finns bara en väg – att ”pudla” och erkänna det uppenbara och visa att du tänker att ansvar för att det inte ska ske igen. På ett djupare plan visar det också på Facebooks storlek och styrka. Ursäkterna kan ses som dimridåer som ger Facebook möjlighet att motsätta sig hårdare regleringar med hjälp av sina lobbyister i till exempel Kalifornien där det finns ett aktuellt case”.
 

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

SSAB byter komdirektör

Båstad avskedar kommundirektören

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.