Kritik mot journalisternas Metoo – blev tvångsanslutna

Publicerad 2017-11-22, 18:23

OPINIONSBILDNING. I torsdags morse drog systrarna Johanna och Emma Lindqvist i gång Journalist-uppropet #Deadline som i dag har samlat 7 600 medlemmar och skapat en mängd artiklar, i dag skriver till exempel Aftonbladet om en reporter som har skickat sex-sms till politiska pressekreterare. Men det finns också kritiska personer som anser att de har blivit tvångsanslutna till den hemliga gruppen på Facebook.
– Vi började med att bjuda in våra kollegor i Sundsvall som i sin tur bjöd in sina kollegor. Det växte så lavinartat att vi fick ta hjälp av fler administratörer och skapa olika grupper som jobbade med olika saker som sociala medier, säger Johanna Lindqvist.

Det var nästan så att en liten kommunikationsavdelning bildades.

– Vi hade behövt en ännu större. I går var det helt galet. Ända sedan i torsdags har jag inte gjort annat.

Flera hundratals vittnesmål och berättelser kom in. Uppropet Deadline hamnade i ett otal redaktionella artiklar och inlägg i sociala medier.
 
– Syftet var att komma ut i så många kanaler som möjligt.

Många Metoo-grupper bygger på ett liknande upplägg: ett stort antal kvinnor samlas i en Facebookgrupp, bidrar med sina berättelser, samlar så många underskrifter det går för att sedan i ett samarbete med en mediekanal gå ut med ett paket med ett urval av berättelser, en hashtagg och med en siffra.
Att metoden är etablerad och konceptualiserad kan ha möjligen ha en förklaring.

– Vi startade från scratch, men Ida Östensson på Make Equal hade tidigare satt upp en liknande grupp. Men vi han inte titta så mycket på den. Vi fick köra det allteftersom. Vi hade också hjälp av Sofia Mirjamsdotter som hade erfarenhet av liknande.
Dagens Opinion har varit i kontakt med flera medlemmar i Facebook-gruppen som har blivit tvångsanslutna till gruppen utan att veta om det. Johanna Lindqvist säger:

– Det är så Facebook fungerar. Med hemliga grupper kan man inte bjuda in medlemmar, bara bjuda in. Vi har försökt informera alla, annars kunde man självklart gå ut. Man ska inte känna dåligt samvete för det.

Gruppens administratör gick ute med ett inlägg med beskedet att alla som inte ville vara med, var tvungna att lämna före lördag klockan 12.00. Men alla såg inte inlägget och hann inte gå ur i tid. En del personer är rädda för att ha kommit med på listan som spreds i medierna.

– Så är det inte. Vi har aldrig gjort detta förut och har varit väldigt lyhörda när människor har haft åsikter. Alla som har skrivit på uppropet har gjort ett aktivt val om de vill vara med anonymt eller med namn. Ingen är med på listan som inte har bestämt det själv.

Med hemliga Metoo-grupper som #Deadline samlas tusentals kvinnliga makthavare i hemliga klubbar som diskuterar saker som är känsliga för personer som inte har någon insyn. Frågan är hur den här typen av maktklubbar rimmar med demokrati och öppenhet?

– I alla tider har det funnits bastuklubbar för män. Vårt syfte är inte att utöva makt utan att kväsa tystnadskultur och sexism på arbetet. Det har funnits ett enormt behov av detta. Stämningen i gruppen har bara varit kärleksfull och stöttande. Vi har skapat ett rum för många som som inte har berättat för någon annan. Vi har inte hängt ut folk med namn, folk har inte skrivit namn. Det handlar om strukturella problem. Vi ägnar oss inte åt att slakta människor.

Vad är nästa steg?

– Vi ska försöka samla ihop oss i några minuter och fundera på vad nästa steg kan vara. Men det känns som om #Deadline måste leva vidare. Vi måste fortsätta att prata om det.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Anonyma hemliga påverkansklubbar... Låter transparent och demokratiskt tycker jag.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Regeringen tillsätter råd för hållbara städer

IC Quality sätts i konkurs – SKL riskerar miljonsmäll

Smif blir fler – öppnar för Facebook & Google

ANNONS: ACTIVATION COORDINATOR & WEB EDITOR TILL SANTANDER

Näringslivet pressar regeringen till att lagstifta bort Hamnarbetarförbundets konflikt

Centerpartiet sätter (inte) ner foten om förslag om ensamkommande

Public affairs-konsult tar över Engelska skolan

Veckans Brief 38: Universum säljs – Tungsviktstrio startar hållbarhetsbyrå

Emma Lennartsson (s) får nytt jobb

Datainspektionen försvinner – blir Integritetsskyddsmyndigheten

Pågens kommunikationschef får nytt jobb

Dipp för Mistat – backar 9 procent

Gävle gav Mittmedia ensamrätt på bockbilder – Aftonbladet rasar

Värvade medlemmar för Moderaterna – tappade valbar plats

Gick det rätt till när Elin Nilsson petades och Jörgen Berglund toppade M-valsedeln?

JCPr värvar dubbel influerarkompetens

Johanna Svensson och Yasmine Lundh.

Tidningsutgivarna: SVTs texter hotar lokaljournalistiken

De kan ta Birgitta Ohlssons och Erik Ullenhags platser (l)

Opinionsbildarna om pensionerna – Unionen ratar överenskommelsen

Schibsteds kommunikationschef tar över Aftonbladet

Efter Nordea-flytten – regeringen utreder bankunionen

Regeringen stoppar vass C-kandidat

Alliansen vill prata kvalitet i stället för vinst i välfärden

Han tar över för Ulla Andersson (v)

Alliansen håller presskonferens

Jobbrotation i Moderaternas utrikespolitik

De kan ta över i Göteborg (mp) efter Lise Nordin och Valter Mutt

Ylva Johansson (s): Vi har underskattat behovet av värderingar

Nästan 100 ansluter sig till #viktigastevallöftet

Fler män ansluter sig till Facebook-gruppen #viktigastevallöftet som är politiska mäns  svar på Metoo-rörelsen.

Han kan vara nästa C-ledamot för Stockholms län

Pr-konsulter tar strid om Centerpartiets stockholmsbänk

Skattebetalarna institutionaliserar Slöso

Metro värvar publisher från Egmont

Stockholms universitet väljer pr-byrå

SAKER MAN SER: Toppolitikerna Nobelminglade på Instagram

Fredrik Virtanen lämnar Aftonbladet

Veckans Brief 37: När influerarna tar över – Trafikverkets innovativa upphandling

Regeringen lägger 48 miljoner på livsmedelsexport

Inget åtal mot polisanmäld pr-konsult

Stora PR-priset 2018 öppnar och tar in Per Holknekt

Anders W Jonsson får böter när halva C röstade på regeringen

SAKER MAN SER: Vit skjorta vs Grå betong

Stökigt på CUF – tre medlemsärenden på tre veckor

Pressmeddelande: Staffan Erfors blir bostadsmäklare

Pr-branschen svarar på #sistabriefen

Metro har anställt en ny publisher – Staffan Erfors går

S-kandiderande pr-konsult drar ihop manligt politikerupprop

Ratio: Sju utmaningar hotar den svenska modellen

Misshandelsdömd moderat nominerad till riksdagen

Daniel Redgert startar egen byrå

Jabar Amin (mp) kandiderar inte till riksdagen

Pr-byrå lanserar personagentur: "Influerarnätverken ser inte helheten"

Mats Johansson (m) får eget stipendium – här är de första stipendiaterna

Moderaterna digitaliserar och öppnar partitidningen

Arbetsförmedlingen ordnar regeringens mål för beredskapsjobb

Staten lägger digitaliseringsmyndigheten i Västernorrland

Både M och S ökar i Stockholm

C & L & M tar strid om etableringsjobben

ANNONS: BYGGNADS SÖKER KOMMUNIKATÖR FÖR WEBB OCH SOCIALA MEDIER

SCB: Alliansen förbi regeringen men inte de rödgröna

Odyssey värvar trio från Ipsos

SAKER MAN SER: Anna König Jerlmyr (m) och ett nerklottrat elskåp

Thomas Mattsson (expressen) om de "kärleksfulla" namnpubliceringarna

Åsa Linderberg, Karin Pettersson och Sofia Olsson Olsén pressas i Thomas Mattssons "kärleksförklaring".

Lena Mellin tar över turbulent Aftonbladet

Officersförbundet trappar upp kommunikationen

Då kommer C-beskedet om regeringens förslag om ensamkommande

2 procent upp för Wildeco

Jabar Amin (mp) vinner provvalet

Amineh Kakabaveh tillbaka på Vänsterpartiets Stockholmslista

SJ lobbar för höghastighetståg med Sifo

Sven Otto Littorins lilla hämnd på Lena Mellin

Kent Ekeroth (sd) frias i hovrätten

Moderat inspirerade Jens Holm (v) att skriva en miljöbok

Moderaterna får inget namn på trakasserianklagat toppnamn

Regeringen klubbar skärpta krav på amortering – bankerna rasar

”Är Sofia Olsson Olséns dagar på Aftonbladet räknade? ”

Ulf Kristersson (m) håller jultal

Gullers vinner Trafikverkets jätteupphandling

Ekots dundertabbe - dödsförklarar levande Ingvar Kamprad

De är hållbarast i Sverige – enligt allmänheten

Mindre marginaler för Bohmans

Vänsterpartiet petar Amineh Kakabaveh

De är bäst på finansiell kommunikation i Sverige och i Norden

Två tunga idrottsorganisationer säger upp samarbetet med pr-byrå

Regeringen: Ryssar och lobbyister desinformerar

SD startar tv-kanal i Stockholm

Svenska Taxiförbundet kräver polis mot svarttaxi på Facebook och i sociala medier

De är årets jämställdhetsförebilder

MP-ledamoten blir politisk vilde

Moderaterna värvar tungt från Miltton och Sveriges Byggindustrier

2 126 kvinnor skriver under på kommunikationsbranschens Metoo

Metoo-uppropet i DN

Aftonbladet, Expressen och TV4 om att bli utpekade som lögnare av Jimmie Åkesson (sd)

Almega sänker medlemsavgifterna

Resumés jurist driver Fredrik Virtanens kamp mot tidningen

M ska inte rösta på ensamkommande-förslaget

MP utreder ledamot för sextrakasserier

Klart med Leif Östlings efterträdare på Svenskt Näringsliv

SD och M sågar snabbt regeringens uppgörelse om ensamkommande

S och MP överens: Ensamkommande får ny chans

Saco: Hård konkurrens om kommunikationsjobben

M vill göra upp med S om Svenska Hamnarbetarförbundet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.