TALANALYS: Kvinnors rättigheter fick Magdalena Andersson (s) att glöda

Publicerad 2017-07-06, 00:08

ALMEDALEN 2017-TALANALYS. Finansminister Magdalena Andersson (s) levererade ett säkert tal som glödde när när hon visade en feministisk sida, tycker Niklas Svanlindh, pa-konsult på Prime.

Dela med andra

”Ett väl genomfört framträdande under Almedalsveckan är en hygienfaktor för ett regeringsbärande parti och Socialdemokraterna med Magdalena Andersson vid talarstolen levererade precis det, men inte mer. Talet var bra och klassiskt socialdemokratiskt ideologiskt. Samtidigt missar partiet en möjlighet att ta en ny position där man identifierar nya samhällsutmaningar och levererar svar på desamma.
 
Ett citat som nog gick hem var att ”det ska stekas mer pannkakor i Sverige”. Magdalena syftade då på att hemtjänst och andra omsorgsgivare har alldeles för tajta scheman och inte längre hinner bry sig om dem som tar emot deras tjänster. Mer pengar behövs och det är viktigt men det är inte den största samhällsutmaningen just nu när samhället slits isär och det nya växande utanförskapet består av en ny grupp människor med nya behov.
 
Det var första gången Magdalena Andersson höll ett almedalstal men det är tydligt att hon inte är en ovan talare. Säker med orden och mer bekväm vid talarstolen än vad flera av de andra partiernas partiledare varit vid sina debuter. Emellanåt fick vi också se en glimt av glöd, främst vid frågor om kvinnors rättigheter, något vi är mindre vana vid att se hos den annars mer statsmannamässiga finansministern.  
 
Det är också tydligt att Almedalen inte är den arena som Socialdemokraterna har valt för att positionera sig med nya budskap inför valet. Inte minst med tanke på att statsminister Stefan Lövfen väljer att avstå från att medverka i år. Istället känns det som partiet försöker komma undan med en tillräckligt bra nivå för att återkomma med mer tydliga förslag vid senare tillfälle. Detta gäller även flera av de andra partierna som talat hittills under Almedalsveckan.
 
Den största delen av innehållet i talet var saker vi känner igen från förr. Konflikten mellan fattiga och rika, anekdoter om personer i behov av hjälp och satsningar på mer välfärd av alla de slag. Magdalena Andersson la mycket energi på att berätta om vad som redan har gjorts.
 
Även huvudbudskapet känns igen då det är detsamma som från förra året: Svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas. Ett bra huvudbudskap, men det saknas konkreta förslag på vad som behöver göras för att vi ska ta oss dit och vad den nya modellen ska innehålla.
 
Den stora nyheten löd att: Nästa mandatperiod blir det 20 miljarder till som går till välfärden. Här ska bli skillnad på riktigt. Vi kommer att få se platsannonser och lyftkranar och det kommer bli ”ett framtidsbygge för hela Sverige.” En positiv ansats som är välkommen i det annars ganska hårda och pessimistiska debattklimatet, men det ekar tomt på innehåll utöver att det ska gå ännu mer pengar till ännu mer av det som redan görs. Referenserna är gamla och talar till en gammal publik. Hon talar till dem som kan relatera till ”blåa Blend” inte till de som lever med stenkastning i förorten eller med nyskapande tech-bolag.
 
Talet innehöll en del Intressanta positioneringar:
 
frihet och demokrati
Magdalena Andersson inleder sitt tal med att prata om hur hon upplevde frihetsrörelsen i Östtyskland under 80-talet. Detta är en typisk position som högern brukar inta för att positionera sig mot socialism. Genom att också placera sig på den sidan visar hon att socialdemokratin är något annat än den gamla östblockssocialismen. Hon gör det också svårare för motståndare att förknippa S med detta. Den nordiska socialdemokratin är framgångsrik och samhället vi har byggt är något vi ska vara stolta över.
 
feminism
Tre gånger fick Magdalena Andersson applåder för uttalanden om kvinnors rättigheter till lön, trygghet och makt. Svenska tjejer ska kunna röra sig fritt och dansa hela natten lång. Ett mycket relevant ämne. Inte minst i ljuset av händelserna vid Bråvallafestivalen. Tyvärr fanns det inte mycket utrymme att utveckla förslagen som ska möjliggöra detta.
 
motståndarna
Magdalena Andersson går hårt åt sina meningsmotståndare och försöker marknadsföra Sverigedemokraterna som ett högerparti och högern som oansvariga skattesänkare. Hon använder en klassisk linje där hon ställer undersköterskor och sjukhus mot skattesänkningar. Exemplet med 100 personer som ska dela på en kaka där fem ”tar hälften” är dock lite väl enkelt eftersom det inte finns något resonemang om var kakan kom ifrån från första början.
 
välfärd
Sammanhållningen i det socialdemokratiska samhället är fortfarande Socialdemokraternas främsta vapen och de är medvetna om det. Det är även deras motståndare. Annie Lööf (c) inledde sitt tal med ”Gör din plikt, kräv din rätt”, ett klassiskt socialdemokratiskt citat. Det är därför inte förvånande, och förmodligen helt rätt, att detta fortsatt är det genomgående temat för Magdalena Anderssons tal. ”Det är vi som är folket och framtiden den bygger vi tillsammans ”, avslutar hon. “
 
Niklas Svanlindh, pa-konsult på Prime.
 

LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Ulf Kristersson (m) ryter till mot Centerpartiet

Aller köper Narva

Greenpeace skippar arbetsgivaravgift i protest

Diplomat köper Strateg

Suhonen ned 8,5 procent

Moderaterna anlitar Prime för att vinna valet

Lågt förtroende för SD, Aftonbladet och Försäkringskassan bland läkarna

ANNONS: URBAN ADVISORS SÖKER PA-RÅDGIVARE

Centerpartiet släpper igenom lagen om ensamkommande

ANNONS: CRAMO SÖKER MARKNADSKOORDINATOR

Liberalerna prioriterar skolan, försvaret och LSS

Spoon köper brittisk byrå

Valreklamen på högvarv – då går Clear Channels ägare i konkurs

Nepa över 200 miljoner

RMP upp 41 procent

Svensk Handel kampanjar med fejk-parti

Moderaterna föreslår gratis polisutbildning

VeckoRevyn höjer valtrycket med gästredaktörer

Tidngen Vi får en ny chefredaktör

Almega vill införa kompetensavdrag – ska snacka ihop sig med Unionen

NOVUS: Ner för de stora blocken – upp för SD

Alexander Bards byrå slår säljrekord

Mikael Odenberg säger upp avtal med pr-byrå

Sven Otto Littorin och två andra tungviktare till pa-byrå

Liberalernas kommunikationschef slutar

Lämnar pr-byrån för politiken

H&H Group mot halv miljard i intäkt

Alternativ för Sverige letar pengar hos Front National

Guldägget: Äggregn över Åkestam – två pr-byråer vann guld

Mona Sahlin och 2 000 i knytblus-manifestation

Klart med ny vd till Stockholms Handelskammare

Antalet egenanställda ökar

Arenagruppen börjar med essäer

Anseendet för Nordea i botten

Näringslivet sågar – industrifacken hyllar S vallöfte om arbetskraftsprövning

Tobaksjätte trotsar lagen – storlanserar klickcigarett

Vänsterpartiet nästan i kapp S i Göteborg

Diplomatgruppen upp 22 procent – mot 100 miljoner

Sverige och Finland fördjupar bioekonomi-samarbete

DIs reklamreporter och OTW-chef och nio andra till Spoon

Här är företagen som träffade Indiens premiärminister

S och MP bjuder in Alliansen om höghastighetsbanor

Kantar Sifo har kartlagt sexuella trakasserier på jobbet

Miljonregn över Anders Borgs bolag

Gullers byter ledning – vd stiger åt sidan

Johan Yilmaz, Hemming Lindell & Ing-Marie Olofsdotter

Riksrevisionen granskar Trafikverkets forskning

Jens Holm (v) pressar Karolina Skog (mp) om miljömålen

Svenska byråerna som kan vinna i EMEA-Sabre

Systembolaget tappar komchefen

Opinionsbildarna tycker till om budgeten

Rådhusgruppen delar ut 823 000 kronor i vinst

ANNONS: FLERA KOMMUNIKATIONSJOBB PÅ SVEASKOG

Magdalena Andersson (s) uppgraderar tillväxten – och arbetslösheten

Regeringen prioriterar miljön och välfärden i vårbudgeten

”Det nya svarta är inte en knytblus eller hijab”

Martin Sorrell (wpp) avgår

Klart för debatt Stefan Löfven (s) vs Ulf Kristersson (m) – hamnar i mindre tv-kanal

Uber nobbar regeringens nya taxipolitik

Nordstjernan om undantag för små välfärdsbolag: Inte förenligt med EU-rätten

Concilia tappar rörelsemarginal

SD villkorar nya public-service-finansieringen

Bakslag för snuslobbyn – EU-advokat vill hålla prillan på avstånd

Facebook hoppar mötet med Morgan Johansson (s) – men fyra från Google kommer

Gunilla Herlitz tar över som vd på Miltton Labs

Nisha Besara blir pa-konsult

Konkurrensverket avslår stöd till havsbaserad vindkraft

Här är TCO-väljarnas favoritregeringar

Aftonbladet sätter ny organisation – värvar från SVT

Avslag igen för unga muslimers statsbidrag

Krisexperten: Så skötte Mark Zuckerberg senatens grillning

Prat PR stuvar om i ledningen

Cohn & Wolfe värvar Mindmakers byråchef

David Orlic (prime) ska hjälpa S vinna valet

Minskade marginaler på Newsroom

Förra SKL-chefen ska styra upp Karolinska

SD-toppen som tog timeout kandiderar för Stockholm

Alliansen släpper sex förslag på utbildning ”närmare arbetsmarknaden”

6F pressar partierna med valsajt

Här är Journalistförbundets nya ledning

Regeringen och Alliansen presenterar skolpolitik

Regeringen kör över Riksrevisionen om revisionsplikt

Rud Pedersen värvar regionråd

Högutbildade tjänstemän, präst & polis på Alternativ för Sveriges riksdagslista

JCP ökar med fyra konsulter

Nina Werling, Lollo Höeg, Paolo Massanyi & Sara Andersson.

Alternativ för Sverige presenterar riksdagslista – i riksdagen

Anna Johansson sitter (s)äkert – Rud Pedersen siktar på riksdagen

Större oro för datainsamling – men stora branschskillnader

Box Communications upp 15 procent

DEMOSKOP: Tapp för S – gärdsgård för L

Rebecca Weidmo-Uvell och Alexander Bard ska sprida bilden om den ”svenska elefanten”

Tre hoppar av Svenska Akademien

Katerina Janouch vill in i riksdagen (med)

Alla partier ökar – men SD rycker ifrån i de sociala medierna

Vinstlyft och vinstregn på JMW

SVT: "Relevant att berätta om antalet kommunikatörer"

Spotlight hämtar teamledare från MSL

Indiens premiärminister till Sverige

Theresa May till Sverige

TCO kartlägger ”felklassade” företagare

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.