Lars Adaktussons digitala tidningskiosk snällare mot miljön

Publicerad 2013-05-31, 14:02

MEDIER. I juni lanseras Lars Adaktussons automatiska tidskriftskiosk. En analys som forskningsinstitutet Innventias gjort visar att den digitala kiosken släpper ut 60 procent mindre växthusgaser än traditionell tidskriftförsäljning.

Dela med andra

Den digitala kiosken, Meganews Magazine, presenterades i höstas och sägs vara framtiden för hur tidningar distribueras och säljs. Istället för att förlagen trycker upp ett stort antal exemplar och skickar ut till olika försäljningsställen kommer den digitala kiosken istället att via nätet kunna ladda ner tidningarna som sedan på bara ett par minuter skrivs ut på plats.
 
Bakom Meganews Magazine står journalisten Lars Adaktusson och hans bror Hans Adaktusson.
 
Inför den stundande lanseringen har duon låtit Innventias jämföra miljöeffekterna av en tidning tryckt i en av Meganews Magazines kiosker med en som trycks och distribueras på traditionellt vis.
 
Resultatet visar att den digitala kiosken har en betydligt lägre miljöpåverkan och släpper ut hela 60 procent mindre växthusgaser jämfört med traditionell tidskriftförsäljning.
 
Kiosken bidrar dessutom till att minska förlagens kostnader och öka försäljningen av tidskrifter.
 
Från förlagen har intresset varit stort från början, säger Lars Adaktusson. Redan från start kommer konsumenterna att kunna välja bland 100-150 titlar från de stora förlagen som bland andra Bonnier Tidskrifter, Aller Media, LRF, IDG och Talentum.
 
– Sedan tror jag att intresset kommer att öka bland de mindre förlagen när vi väl kommit igång. Vi har också fått ett stort intresse från utlandet och vi har i stort sett varje vecka kontakt med utländska förlag och distributörer som vill samarbeta. Vi har fått propåer från Ryssland, Kina, Italien, Spanien, Israel, Peru och inte minst USA, säger Lars Adaktusson.
 
– Det här ligger väldigt rätt i tiden. Det är många som söker både nya försäljningssätt och nya sätt att minska sina kostnader.
 
Hur mycket har ni lagt ner i detta projekt?
– Det är ingenting vi kommunicerar, men vi har inte tagit in kapital utifrån och det finns inga externa delägare.
 
Har ni några mål eller prognoser på hur stora intäkterna kan bli?
– Det är för tidigt att säga. Naturligtvis är det alltid ett risktagande i ett sådant här projekt, men den respons som vi fått från inte minst utlandet visar att det här är en idé som många tycker är intressant och som vi är övertygade om håller.
 
Han har själv flera gånger i år varit på besök hos amerikanska förlag som inte bara visat intresse att sälja sina tidningar i Sverige via kiosken, utan också att importera den till USA.
 
Den första kiosken kommer att ställas ut i Mood-gallerian i Stockholm i mitten av juni. Meganews har också avtal med flera andra återförsäljare och kommer senare att placeras på bland annat Stockholm-Skavsta flygplats, Karolinska universitetssjukhuset och även Ica Maxi. 
 
Tekniken har tagits fram av printerbolaget Ricoh, teknikföretaget Sweco och industridesignföretaget LA + B.
Ardalan Samimi ardalan@dagensopinion.se

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.