Livsmedelsföretagens vd: Vi pratar om bondens traktor när Findus ärtor läggs ner

Publicerad 2017-01-18, 07:16

Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist berättar hur lite imponerad hon är över politikernas arbete med att ta fram en strategi för den svenska livsmedelsbranschen. Och varför Norge, Danmark och Finland bokstavligen äger den svenska livsmedelsindustrin.
Efter snart ett års arbete, presenterade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (s) resultaten i måndags: tre övergripande blocköverskridande mål om vad livsmedelsstrategin ska innehålla.

Vad hade ni förväntat er och vad fick ni av livsmedelsstrategin?
– Vi vet ännu inte vad vi har fått. De är överens om de övergripande målen. De är överens om det självklara att vi ska ha en svensk livsmedelsproduktion. Det är totalt okontroversiellt. Det intressanta är vilka de konkreta åtgärderna är. Det har vi inte sett än. Det har ingen pratat om. Det är inte säkert att det finns något, säger Marie Söderqvist, vd för branschorganisationen Livsmedelsföretagen.
 
Blev du förvånad över vad som presenterades?
– Jag har varit med i den här processen från dag ett när det startade på Nalen (Sven-Erich Bucht kallade till startmöte 6 mars, 2015) och har ingått i den nationella dialoggruppen som har haft en dialog med departementet och ministern. Jag har varit insatt i processen och sett att man inte har livsmedelsbranschen klar för sig. Väldigt mycket handlar om rena bondefrågor. Men livsdelsbranschen är en egen verksamhet. Det är en konkurrensutsatt industri där ärtor blir förpackade och sålda till resten av världen. I arbetet med livsmedelsstrategin är man fortfarande kvar i bondediskussioner om storlek på boxar och skatt på gödsel. Men hur ska livsmedelsstrategin bli konkurrenskraftig i Sverige, hur ska forskningen se ut, hur ska livsmedelsindustrin samarbeta med besöksnäringen och life science-industrin? Hur ska exporten se ut när vår hemmamarknad är för liten?

Marie Söderqvist lägger till:
 
– Danmark massor av livsmedelsambassadörer. Vi har bara en, i Kina, och han jobbar med skog. Men vi kan inte exportera kött till Kina, för det saknas avtal. Hur ska processen för fler avtal se ut och vilka är de tio viktigaste marknaderna som vi ska exportera till? Där har regeringen inte ens påbörjat något arbete.

Marie Söderqvist berättar att motstridigheter försvårar arbetet med att ta fram en livsmedelsstrategi.

– Det finns så mång inbyggda konflikter och man har byggt in fler i målen för livsmedelsstrategin som att skapa en konflikt mellan konventionellt och ekologiskt jordbruk. Findus är ett övertydligt och sorgligt exempel när de packar ihop och vi inte har någon som producerar våra fantastiska ärtor. Då är det aningen meningslöst att diskutera hur bonden ska göra med sin traktor. Jag tror det ligger långt fram innan vi ser konkreta åtgärder och det är olyckligt. Vi borde ha åtgärder här och nu. Det borde gå att enas om något konkret som forsnings som livsmedelsbranschen har minst av alla industrier.

Vilken skillnad är det på denna och förra regeringen vad gäller livsmedelsstrategi?
– Den förra regeringen ville göra Sverige till ett matland. Det får man ändå ge den förra landsbygdsministern (Eskil Erlandsson, C). Han fick fram att mat är något vi är bra på.

Marie Söderqvist lyfter fram Irland som ett framgångsrikt exempel.
– Irland tog fram sin första strategi för ett antal år. De anlitade ett gäng Harward-forskare som tog fram en strategi tillsammans med deras jordbruksdepartement. Strategin stäcker sig fram till 2020 och ska nu förlängas. De har jobbat med några av världens bästa forskare och efter det har den irländska regeringen tillsatt en konsultgrupp som hjälper till med att genomföra strategin och ser till att man gör rätt saker. Det har gjort att Irland har gått mycket framåt. Man har lyft industrin från ett jordbruk till en professionell livsmedelsbransch. I dag ligger Nederländerna i topp i Europa med Danmark som tvåa och Irland som trea. Sverige kommer långt ner.

Marie Söderqvist påpekar att det svensk kompetens deltog i arbetet med att utveckla Irlands livsmedelsstrategi i form av Anna Malmhake som i dag är vd på Absolut Vodka

I Sverige har inte Marie Söderqvist sett några tecken av att de svenska experterna på företagen som har lyckat har anlitats i arbetet med livsmedelsstrategin.

– Då står ju Absolut för 7 procent av den svenska livsmedelsexporten. Regeringen behöver se livsmedelsindustrin på ett annat sätt.

Hur ser du på Sven-Erik Buchts insats?
– Det är helt rätt att försöka ta fram en strategi, men det är inte det han har gjort. Man har ett kompromisshandslag där alla har pratat med alla. Men en strategi är att titta vad Sverige är bra på, vad världen efterfråga och vilka insatser som behövs. Allt måste vara affärsdrivet.
Samtidigt tar allt större delar av de få svenska livsmedelsföretag som finns över av utländska ägare. Finska Fazer har köpt Skogaholm, Scan har finska ägare, Atria har köpt Arboga-pastej som numera görs av finskt kött, norska Orkla äger sedan tidigare stora livsmedelsföretag som Göteborgs Kex och Abba Seafood. Allt mer av makten över Arla har flyttat till Danmark. Marabou ägs sedan länge av amerikanska Mondelez.

Så hur ser det ut på ägarsidan egentligen, finns det någon egentlig svensk livsmedelsbransch?
– Jo, så kan man ju säga om allt. Är Volvo en svensk bil? Så ser det ut i alla industrier. Företag kommer alltid att titta på var det är billigast att producera.

Är det billigare att producera pastej i Finland än i Sverige?
– Det beror på hur produktionsanläggningarna utnyttjas bäst. Vi kan inte konkurrera med låga produktionskostnader så vi måste var uber-effektiva och digitaliserade.

Hur påverkas drivet kring en svensk livsmedelsstrategi när livsmedelsbranschen ägs av utländska företag?
– Gör man en strategi ska den utgå från en kunskaps och innovationsinventering. Jag kanske inte tycker att arbetet präglas av den kunskapshöjden. Den stora förändringen det innebär att vi har utländska ägare är att livsmedelsindustrin är totalt global. Det finns ingen skyddad marknad i Sverige. Ska vi ha en produktion här måste den hålla toppkvalitet. Ägare som äger massor av produktionsanläggningar tycker att den svenska produktionen är dyr och ineffektiv och flyttar då produktionen på affärsmässiga beslut. Det som hände med våra ärtor är sorgligt (Findus nedläggning i Bjuv). Men om vi ska producera våra fantastiska ärtor förutsätter det att vi kan paketera dem och sälja dem på de grunderna och ta mer betalt för dem. Det går nästan alltid att producera billigare mat i andra länder än i Sverige.
 
Men varför kan Norge, Danmark och Finland ha stora livsmedelskoncerner som äger svenska livsmedelsproducenter?
– Danmark är väldigt bra på livsmedel. Det är deras största industri. Deras smartaste ministrar blir jordbruksministrar. Mycket av deras arbete handlar om att promota danska livsmedel. När det gäller Norge har de en skyddad marknad med höga tullar, som Sverige före EU. Finland ligger sämre till än Sverige, men har en vana av att exportera österut och jobbar mycket med forskning och utveckling. Att Sverige har en potential i livsmedelsindustrin visas av att pålästa investerare sökte upp och investerade i vår livsmedelsindustri. Alla kronjuveler köptes snabbt upp. Till och med Lindvalls korv är norskägt. Det har inte funnits svenska investerare som har köpt upp våra bolag.  Det utländska intresset är i alla fall ett tecken på att svenska företag har varit duktiga, säger Marie Söderqvist och påpekar att Dafgårds, Spendrups, Löfbergs och Guldfågel ännu är svenska.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Tackar Janne. Vi har fixat felet. Din och alla andras hjälp uppskattas. / red.
Väldigt intressant artikel, men en korrläsning skulle gjort den ännu bättre. Dagfårds är inget företag jag känner till.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

GPs chefredaktör slutar när Stampen anställer cms-vd

Vinst för Deportivo och Reform Act i Reed

Moderaterna vill reformera reformarbetet – budgetmotioner ska provtryckas

New Republic slog Mindmakers i Årets Byrå

De kan bli Årets Ledarskribent 2016

Carl Melin byter bolaget mot tankesmedja

Kommunikationsbyråerna tar fram effektmätning

Miljonlyft för retorikexperten

Vänsterpartiets krav inför budgetförhandlingarna

Konkurrensverket säger nej till vinstreglering i välfärden

Här är juryn som avgör Årets Opinionsbildare

JKL-konsult får plats i Swedbanks styrelse

”Digitalisering av prov skapar andra problem”

Säpo tappar kommunikationschefen

Moderådet vänder till vinst

Veckans Brief 6: Grundaren startar konkurrent till JKL – Katalys och Skiftet bjuder motstånd

Hon kan ta över efter Anders Ferbe (if metall)

Marie Nilsson, Tomas With, Veli-Pekka Säikkälä och Anna Jensen-Naatikka

S-tungviktaren skriver under remissvar mot Reepalu-utredningen

Teknikföretagen vill visa industrin som framtiden med poddar

Han ersätter Ebba Busch Thor (kd)

Centerpartiet kör Instagram-live med Annie Lööf

Skandia värvar Praktikertjänsts komchef

Intellecta ökar byråintäkten – minskar marginalen

Här är topptrion i Stora PR-priset

SD prisar Moderaterna i utbildningsutskottet

Regeringen backar om finansskatten

Muslimska tidningen Budskapet vill trappa upp

PFM ner 14 procent

BEACONOMIST 6: Vr-byråerna – marktech-explosionen

Sveriges Kommunikatörer skaffar pr-byrå

Stampens vd slutar

EU-parlamentet röstade ja till frihandelsavtal med Kanada

Moderat attackerar Alice Bah Kuhnke (mp) för SVTs Facebook-annonsering

Årets Opinionsbildare flyttar till Fotografiska

PRESSMEDDELANDE: Gullers ökar intäkten

Mats Qviberg köper Metro

Stefan Löfven (s) vill få ut statsråd och ledamöter i landet

Datainspektionen säger fortsatt nej till kameradrönare

Tungt remissmotstånd mot finansskatten

Visita står utan både press och komchef

Vision hämtar presschef i Botkyrka

Per Schlingmann ger ut bok hos Jan Guillou

Ann Linde (s) ger Jan Björklund (l) svar på tal om slöjbesöket i Iran

Bredbandsbolaget måste blockera Pirate Bay: ”Förvånande”

Centerpartiet kampanjar för landsbygden – då dyker Stefan Löfven upp

LO tar upp kampen med Svenskt Näringsliv om Reepalu-remisser

Ehrenberg öppnar i Stockholm med Ullman-vd

Förra Muf-chefen startar valvinnarverkstad (m)

Miljonregn över Angselius och Rönn

Alliansen vinner mark – på glesbygden

Veckans Brief 5: Hårdare nordisk pr-kamp – Rivstart för Almegas nya komchef

Här är Grön Ungdoms nya styrelse

Ted Ekeroth hoppar av SD

"Skrota datalagringen, regeringen"

Vinstryck för Kairos

Regeringen sätter Statskontoret på att analysera Forum för levande historia

Stefan Löfven väljer landsbygdsturné framför Almedalen

Unionen och Vision lyfter TCO – upp 2,5 procent

Opinionsras för Moderaterna efter SD-utspel

Meltwater säkrar halv miljard till företagsförvärv

New Republic värvar regeringens förra presschef

Kreab anställer Nordea-chef

Bonnier ger upp annonsaffärerna

Reklamare dominerar Guldäggsjuryn

Polhem upp 5 procent

Coops förra komdirektör till Narva

Lokalpressen startar påverkarorganisation

TV4 letar ny väljarbarometer

Moderaterna pressar Allianskollegorna om en snabb gemensam budget

Regeringen lägger 1 miljard på livsmedelsstrategin

Svenskt Näringsliv kampanjar för att driva in 100 remissvar mot Reepalu

Telenor säljer in ”frihet” i militärjuntans Thailand

Rud Pedersen värvar FleishmanHillards finansexpert i Bryssel

TCO: Problemet är inte Arbetsförmedlingen

Grön Ungdom laddar med Lufare och ministrar

LO: Alliansen raserade Arbetsförmedlingen – nu vill de lägga ner den

Diplomat trappar upp inom hållbarhet – värvar från DeLaval

Arenaakademin får ny ledning – vill bli bredare

Fortum hjälper Stockholm ta match med Danmark om datorcentralerna

Sveriges Åkeriföretag driver opinionsbildning med video

Veckans Brief 4: Pressade redaktioner pressar krishanterarna – hemma hos Juno & Priority

Douglas Roos (nyheter 24) sågar Skanskas nej till Donald Trumps Mexiko-mur

Narva-konsult efterträder Narva-konsult på advokatbyrå

Fängslande Facebook-hack hos Moderaterna

Round & Round-konsult leder pr-kategorin i Guldägget

Sverigedemokraterna motar bort Kent Ekeroth

Reform Act startar i Danmark

Centerpartiet vill slopa fastighetsskatten för rurala startups

Kent Ekeroth åtalas för för misshandel

Pr-byrå sponsrar FC Rosengård

Myndighetschefer tar över Riksrevisionen

Edelman Deportivos internationella framgångar fortsätter – kan vinna i Reed Awards

Reklamplanner hjälper Friends ge Prime en match om urban affairs

BEACONOMIST 4: Sveriges 130 största digitala byråer

Publicis strukturerar om i Norden med Norden-chef

Spotlights x-vd blir komchef på Coca-Cola

Livsmedelsföretagens krishanterare startar eget

Catharina Elmsäter-Svärd börjar på pa-byrå

SVT snor TV4s väljarbarometer

IPSOS: Vänsterpartiet och Alliansen rycker fram

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.