Livsmedelsföretagens vd: Vi pratar om bondens traktor när Findus ärtor läggs ner

Publicerad 2017-01-18, 07:16

Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist berättar hur lite imponerad hon är över politikernas arbete med att ta fram en strategi för den svenska livsmedelsbranschen. Och varför Norge, Danmark och Finland bokstavligen äger den svenska livsmedelsindustrin.
Efter snart ett års arbete, presenterade landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (s) resultaten i måndags: tre övergripande blocköverskridande mål om vad livsmedelsstrategin ska innehålla.

Vad hade ni förväntat er och vad fick ni av livsmedelsstrategin?
– Vi vet ännu inte vad vi har fått. De är överens om de övergripande målen. De är överens om det självklara att vi ska ha en svensk livsmedelsproduktion. Det är totalt okontroversiellt. Det intressanta är vilka de konkreta åtgärderna är. Det har vi inte sett än. Det har ingen pratat om. Det är inte säkert att det finns något, säger Marie Söderqvist, vd för branschorganisationen Livsmedelsföretagen.
 
Blev du förvånad över vad som presenterades?
– Jag har varit med i den här processen från dag ett när det startade på Nalen (Sven-Erich Bucht kallade till startmöte 6 mars, 2015) och har ingått i den nationella dialoggruppen som har haft en dialog med departementet och ministern. Jag har varit insatt i processen och sett att man inte har livsmedelsbranschen klar för sig. Väldigt mycket handlar om rena bondefrågor. Men livsdelsbranschen är en egen verksamhet. Det är en konkurrensutsatt industri där ärtor blir förpackade och sålda till resten av världen. I arbetet med livsmedelsstrategin är man fortfarande kvar i bondediskussioner om storlek på boxar och skatt på gödsel. Men hur ska livsmedelsstrategin bli konkurrenskraftig i Sverige, hur ska forskningen se ut, hur ska livsmedelsindustrin samarbeta med besöksnäringen och life science-industrin? Hur ska exporten se ut när vår hemmamarknad är för liten?

Marie Söderqvist lägger till:
 
– Danmark massor av livsmedelsambassadörer. Vi har bara en, i Kina, och han jobbar med skog. Men vi kan inte exportera kött till Kina, för det saknas avtal. Hur ska processen för fler avtal se ut och vilka är de tio viktigaste marknaderna som vi ska exportera till? Där har regeringen inte ens påbörjat något arbete.

Marie Söderqvist berättar att motstridigheter försvårar arbetet med att ta fram en livsmedelsstrategi.

– Det finns så mång inbyggda konflikter och man har byggt in fler i målen för livsmedelsstrategin som att skapa en konflikt mellan konventionellt och ekologiskt jordbruk. Findus är ett övertydligt och sorgligt exempel när de packar ihop och vi inte har någon som producerar våra fantastiska ärtor. Då är det aningen meningslöst att diskutera hur bonden ska göra med sin traktor. Jag tror det ligger långt fram innan vi ser konkreta åtgärder och det är olyckligt. Vi borde ha åtgärder här och nu. Det borde gå att enas om något konkret som forsnings som livsmedelsbranschen har minst av alla industrier.

Vilken skillnad är det på denna och förra regeringen vad gäller livsmedelsstrategi?
– Den förra regeringen ville göra Sverige till ett matland. Det får man ändå ge den förra landsbygdsministern (Eskil Erlandsson, C). Han fick fram att mat är något vi är bra på.

Marie Söderqvist lyfter fram Irland som ett framgångsrikt exempel.
– Irland tog fram sin första strategi för ett antal år. De anlitade ett gäng Harward-forskare som tog fram en strategi tillsammans med deras jordbruksdepartement. Strategin stäcker sig fram till 2020 och ska nu förlängas. De har jobbat med några av världens bästa forskare och efter det har den irländska regeringen tillsatt en konsultgrupp som hjälper till med att genomföra strategin och ser till att man gör rätt saker. Det har gjort att Irland har gått mycket framåt. Man har lyft industrin från ett jordbruk till en professionell livsmedelsbransch. I dag ligger Nederländerna i topp i Europa med Danmark som tvåa och Irland som trea. Sverige kommer långt ner.

Marie Söderqvist påpekar att det svensk kompetens deltog i arbetet med att utveckla Irlands livsmedelsstrategi i form av Anna Malmhake som i dag är vd på Absolut Vodka

I Sverige har inte Marie Söderqvist sett några tecken av att de svenska experterna på företagen som har lyckat har anlitats i arbetet med livsmedelsstrategin.

– Då står ju Absolut för 7 procent av den svenska livsmedelsexporten. Regeringen behöver se livsmedelsindustrin på ett annat sätt.

Hur ser du på Sven-Erik Buchts insats?
– Det är helt rätt att försöka ta fram en strategi, men det är inte det han har gjort. Man har ett kompromisshandslag där alla har pratat med alla. Men en strategi är att titta vad Sverige är bra på, vad världen efterfråga och vilka insatser som behövs. Allt måste vara affärsdrivet.
Samtidigt tar allt större delar av de få svenska livsmedelsföretag som finns över av utländska ägare. Finska Fazer har köpt Skogaholm, Scan har finska ägare, Atria har köpt Arboga-pastej som numera görs av finskt kött, norska Orkla äger sedan tidigare stora livsmedelsföretag som Göteborgs Kex och Abba Seafood. Allt mer av makten över Arla har flyttat till Danmark. Marabou ägs sedan länge av amerikanska Mondelez.

Så hur ser det ut på ägarsidan egentligen, finns det någon egentlig svensk livsmedelsbransch?
– Jo, så kan man ju säga om allt. Är Volvo en svensk bil? Så ser det ut i alla industrier. Företag kommer alltid att titta på var det är billigast att producera.

Är det billigare att producera pastej i Finland än i Sverige?
– Det beror på hur produktionsanläggningarna utnyttjas bäst. Vi kan inte konkurrera med låga produktionskostnader så vi måste var uber-effektiva och digitaliserade.

Hur påverkas drivet kring en svensk livsmedelsstrategi när livsmedelsbranschen ägs av utländska företag?
– Gör man en strategi ska den utgå från en kunskaps och innovationsinventering. Jag kanske inte tycker att arbetet präglas av den kunskapshöjden. Den stora förändringen det innebär att vi har utländska ägare är att livsmedelsindustrin är totalt global. Det finns ingen skyddad marknad i Sverige. Ska vi ha en produktion här måste den hålla toppkvalitet. Ägare som äger massor av produktionsanläggningar tycker att den svenska produktionen är dyr och ineffektiv och flyttar då produktionen på affärsmässiga beslut. Det som hände med våra ärtor är sorgligt (Findus nedläggning i Bjuv). Men om vi ska producera våra fantastiska ärtor förutsätter det att vi kan paketera dem och sälja dem på de grunderna och ta mer betalt för dem. Det går nästan alltid att producera billigare mat i andra länder än i Sverige.
 
Men varför kan Norge, Danmark och Finland ha stora livsmedelskoncerner som äger svenska livsmedelsproducenter?
– Danmark är väldigt bra på livsmedel. Det är deras största industri. Deras smartaste ministrar blir jordbruksministrar. Mycket av deras arbete handlar om att promota danska livsmedel. När det gäller Norge har de en skyddad marknad med höga tullar, som Sverige före EU. Finland ligger sämre till än Sverige, men har en vana av att exportera österut och jobbar mycket med forskning och utveckling. Att Sverige har en potential i livsmedelsindustrin visas av att pålästa investerare sökte upp och investerade i vår livsmedelsindustri. Alla kronjuveler köptes snabbt upp. Till och med Lindvalls korv är norskägt. Det har inte funnits svenska investerare som har köpt upp våra bolag.  Det utländska intresset är i alla fall ett tecken på att svenska företag har varit duktiga, säger Marie Söderqvist och påpekar att Dafgårds, Spendrups, Löfbergs och Guldfågel ännu är svenska.
 
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

Kommentarer

Tackar Janne. Vi har fixat felet. Din och alla andras hjälp uppskattas. / red.
Väldigt intressant artikel, men en korrläsning skulle gjort den ännu bättre. Dagfårds är inget företag jag känner till.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Veckans Brief 14: Behövs varumärkesbyrån? – Löfbergs framtidsstrategi

Expertgrupp kräver att Science-artikel från Uppsalaforskare dras in

Regeringen flyttar två mutåtalade myndighetschefer

Byggindustrin kampanjar för fler byggjobbare

Avliden utsågs till näst mäktigast inom hållbarhet i Sverige

H&H Group köper tunga riskkonsulter

Saco kritiskt till regeringens flytt av SCB

Obamas hovfilmare om Donald Trumps mediestrategi

Blå skatteväxling: C flyttar pengar från skrotad arbetsförmedling till polisen

Hallvarsson värvar kungligt till hållbarhetstronen

Stockholm skrotar OS-planerna

Regeringen flyttar huvuddelen av SCB till Örebro - "Sveriges statistikhuvudstad"

JKL och CNC fusionerar – bildar ny pr-jätte

Seko får ny ledning

Sitrus lägger ner i Malmö och Göteborg

Grand Hôtel skaffar pr-byrå

Metro startar Metro24 i Sverige – startar mediehus i Norge

C-politikerns kupp – fick SVT-profilen att bekänna färg i egen livesändning

Industriarbetsgivarna rullar in kommunikationschef från Trollhättan

Bankföreningen och Finansförbundet rasar över ”förtäckt skatt”

Företagarna mest nöjda i Sunne och minst i Enköping

Ica ger Coop tuff match om grönaste varumärket

Stärkt marginal och vinstutdelning på Oxenstierna

Skuggbudgetarna – Centerpartiet först ut

BEACONOMIST 14: Bloggarnas affärer – B-Reels lansering av Gorillaz

Smifs generalsekreterare avgår – skribent tar över

Kvartett tar fram ny politik för C

Emmanuel Macron ett steg närmare presidentposten

Regeringen tar fram ”yrkespaket” för gymnasiet

100 miljoner kronor mindre för Centerpartiet

11 kandidater ska bli två i dag

Det eviga hand(s)laget

C vill sänka sjukersättning till flyktingar och CSN-skuld till landsortsflyttare

Tyckt om Omvärldsklubben: ”Bra med flexibla avtal men hur gör vi och var var LO?”

Över 300 berörs när regeringen skrotar och säljer bolag

SKL om skolkommissionens förslag: Otydligt

New Republic trappar upp i Malmö – värvar från Region Skåne

Metros Viralgranskaren får tillgång till Facebooks nya analysverktyg

Sveriges Förenade Muslimer tvingas betala tillbaka projektbidrag

Svenskarna obekväma med att dela med sig politisk tillhörighet

Visit Sweden om nedläggningarna

Här är Svenska Spels alla sex byråer

Genberg upp 12 procent

Visit Sweden sparkar 15 och lägger ner kontor

Uppgång för S även hos Novus

Skolkommissionen föreslår lottning och ökad statlig styrning

Här är ungdomarnas favoritpartier

Calle Schulman startar content-byrå

De kan få plats i Amerikanska handelskammaren

De vinner Almedalsstipendiet 2017

Amazing Alice delar ut vinst på andra året

Nystartat parti ställer upp i riksdagsvalet

Regeringen inför nya indikatorer på tillväxt

Näringslivet om budgeten: ”En glädjekalkyl” – ”Ger betydande jobbortfall”

Magdalena Andersson(s) tar udden ur oppositionen med urstark prognos

Polisen och försvaret vinnare i vårbudgeten

SIFO: S lyfter efter terrorattentatet – nya bottennoteringar för MP och M

BEACONOMIST 13: Power tar upp kampen med Elgiganten - Youtubegrundaren förr och nu

Veckans Brief 13: Byråerna som vinner Svenska Spels upphandling – Så agerade komproffsen under terrorkrisen

Regeringen kräver liggare i ytterligare tre branscher

"Stefan Löfven svetsade ihop – arbetarrörelsen"

Delmon Haffo lobbar i nytt lag

De kan vinna årets Almedalsstipendium

Cecilia Söderström, Lars Calmfors, Lotta Engzell debatterar kollektivavtalens framtid

Praktikertjänst: Vinstbegränsning drabbar oss lika hårt som börsbolagen

Maria Wetterstrand blir hållbarhets-vd

Postnord skickar tyngsta lobbyisten

Veckans Brief 12: Var hör hållbarhetsfrågan hemma?

Bred last när Transportföretagen lobbar

S erövrar allt fler sakfrågor – SD utklassar M i migrationspolitik

Veckans Nu och Hänt Bild planerar bröllop

Marie Söderqvist lämnar Livsmedelsföretagen efter oenighet

Inga lobbyister i Nordeas S-monter

De är Malmö FFs pr-byrå

Insatsen i Stockholm gav trafik i Polisförbundets monter

Datainspektionen vill ha lag för polisens kroppskameror

IF Metall lockar ministrar med robot

Philip Botström (ssu): Vi har bundit upp Magdalena Andersson

Metro värvar abortmotståndarkolumnist från Realtid

”Socialdemokraternas höga avgifter på monterplats är ett slag mot demokratin”

Moderaterna om EU-myndigheten: Danska och svenska regeringen har klantat till det

BEACONOMIST 12: SEBs virtuella redaktion – digitalbyråerna om egna kanaler

Unionen övertygar ombuden med digital explaining

Unionens Catharina Enblad Nordlund, Anna Erhardt och Daniel Gullstrand på plats på S-kongressen i Göteborg.

Stockholm reagerade med blommor

Partistyrelsen (s) utökar vinststoppet i välfärden

”Vi välfärdsföretag är usla på att återkoppla till politikerna”

Academedia tror på tuffa beslut om vinster i skolan

Kommunal prioriterar tre frågor

Stefan Löfven på väg till S-kongressen

Åhléns ber om ursäkt efter utförsäljningsmeddelande

Peje Emilsson debuterar på S-kongressen

Partiledarnas reaktioner på terrorattacken

Stefan Löfven hoppar av S-invigningen

Kristdemokraterna byter logga och profil

Custos ökar pressen på Realtid med ny affärssajt under Metro

M kör i kapp SD

Här är Kristdemokraternas tyngsta reformer på kommundagarna

Sveriges kommunikatörer växer i pengar och medlemmar

Centerpartiet går förbi S och M i förtroende

197 journalister till S-kongressen – och gästtalare från Norge till Filippinerna

från S-kongressen 2013

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.