LO: Därför vill Svenskt Näringsliv privatisera jobbförmedlingen

Publicerad 2018-04-25, 19:04

OPINIONSBILDNING. Svenskt Näringsliv är denna vecka ute och slår ett slag för att stöpa om Arbetsförmedlingen. LO tycker sig ha förstått det egentliga syftet bakom Svenskt Näringslivs förslag.

Dela med andra

Svenskt Näringslivs förslag utgår ifrån att företagen rankar Arbetsförmedlingen som den sämsta kanalen för att hitta personal och där 31 procent tycker att det fungerar att rekrytera via Arbetsförmedlingen, en försämring med 17 procentenheter sedan 2015. Arbetsförmedlingen har också lägst förtroende bland svenska myndigheter. Detta enligt Svenskt Näringsliv.
I rapporten Bortom Arbetsförmedlingen har författaren Edward Hamilton, arbetsmarknadsexpert vid Svenskt Näringsliv, studerat hur arbetsförmedling fungerar i Tyskland, Australien, Danmark och Storbritannien. Slutsatsen är att Arbetsförmedlingen ska minska kostnaderna med 15–20 miljarder kronor under nästa mandatperiod och sluta förmedla jobb. Det ska i stället privata aktörer göra, ned Arbetsförmedlingen som uppdragsgivare.
Svenskt Näringsliv presenterade sin rapport på ett välbesökt seminarium tidigare i dag.

En som var med på seminariet var Adnan Habibija, arbetsmarknadspolitisk utredare på LO. Han lät sig inte övertygas av Svenskt Näringslivs argumentation.

– Jag ser att det är en del i en valstrategi med ett uppenbart syfte. Syftet är att bryta upp Arbetsförmedlingen och låta medlemsföretagen (i Svenskt Näringsliv) ta över uppgifterna.

Vilka medlemsföretag tänker du på då?
– Det är bemannings- och rekryteringsföretagen som framför allt är medlemmar i Almega som skulle gynnas av förslaget, säger Adnan Habibija och lägger till:

– Faktum är att de redan kompletterar Arbetsförmedlingens verksamhet genom den upphandlade tjänsten ’Stöd och matchning’. Sist jag tittade fanns det cirka 25 000 arbetslösa i det systemet. Så den privata arbetsförmedlingen finns redan. Svenskt Näringsliv vill nu att företagen helt ska ta över. Så klart ät vi kritiska till det. 
 
Varför är ni skeptiska till att privata företag ersätter förmedlingen?
 – Historiska erfarenheter visar att det inte är mer effektivt med privata aktörer än staten. Ingen forskning pekar åt det hållet. Men faktum är att det blir dyrare. Det har också visat sig att det kan gå riktigt snett, som experimentet med etableringslotsar som skulle locka till sig arbetslösa genom valfrihet och lotsa in dem på arbetsmarknaden. Det ledde till oseriösa och brottslig verksamhet såsom handel med adresser och rekrytering till terrororganisationer. Man lockade med mobiler och Ipads och dessutom prioriterade arbetslösa som man snabbast kunde tjäna pengar på. Och vi vet vad friskolereformen har orsakat för skolan och eleverna - segregation och urholkad likvärdighet. Det är några av anledningarna till varför vi är negativa.

Det brukar heta att Arbetsförmedlingen kostar 80 miljarder men förmedlar nästan inga jobb alls.
Adnan Habibija skriver inte under på den bilden.

– Förvaltningsanslagen, det vill säga kostnader för personal och lokaler, uppgår till cirka 8 miljarder per år, en tiondel av det som Svenskt Näringsliv talar om.

Är Arbetsförmedlingens insats värd pengarna?
– Det kan diskuteras. Men vi ser att man måste lägga mycket mer pengar på rustande insatser, såsom arbetsmarknadsutbildningar där har vi sett en kraftig neddragning de senaste 20 åren. Det behövs snabbfotade utbildningsinsatser så att arbetslösa snabbt får jobb. Det är den typen av lösningar vi behöver när arbetsgivarna skriker efter folk. Det är högkonjunktur och relativt få arbetslösa och då blir det självklart problem med matchningen. Men det löser man inte genom att privatisera Arbetsförmedlingen.

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.