LO slår tillbaka mot DN och Aftonbladet om valfilmen: Man ska vara ödmjuk

Publicerad 2018-02-09, 13:49

VAL 2018.  LO fick kritik för sin valuppstartsfilm eftersom som visade en trupp marscherande människor varav ingen verkade komma från något annat land än Sverige. Det uppmärksammade två av landets tyngsta skribenter: DNs Erik Helmersson och Aftonbladets Åsa Linderborg. Men LOs valledare Johan Ulvenlöv tillbakavisar kritiken och säger att han backar filmen till 100 procent.

Dela med andra

Filmen skulle kanske likna en Kent-film med marscherande människor och vajande fanor. Men sociala medier fick den kritik. För alla personer som deltog i marschen tycktes vara svenska.

Aftonbladet kulturchef Åsa Linderborg skrev:

”Företrädare för LO twittrar ilsket om kritiken mot deras nya valfilm. Ni har fel som bara ser vithyade arbetare! Ja, alla har helt fel, filmen är inte alls ett billigt knep att få tillbaka dem som gått till SD”.

Och vidare:

”Jag har sett den två och en halv minuter långa filmen flera gånger nu och sorry – hur jag än ställer in pigmentmätaren kan den inte registrera att var fjärde LO-medlem har utländsk bakgrund”.

Dagens Nyheters ledarskribent Erik Helmersson skrev:

”Inte en synligt rasifierad deltagare på två och en halv minut. Jodå, LO har redan fått kritik för att samtliga medverkande ser ut som Katrineholm cirka 1953.”

Och vidare:

”Är det ett medvetet beslut? Det vore konstigt annars, i ett samhälle där representation av minoriteter hör till de första ämnena på varje dagordning. Jag vägrar tro att det inte någonstans fattat ett medvetet beslut: Här ska alla vara vita.”

Filmen spelades in av produktionsbolaget Spets under en facklig utbildning på Runö och på en yrkesskola i Norrköping. Filmen togs fram för att öka trycket i LOs valupptakt och visades på scenen när valrörelsen drog i gång men har även spridits via Facebook.
 
– I filmen deltar medlemmar från alla våra förbund. De visar beslutsamhet, säger Johan Ulvenlöv.

Hur ser då han på att filmen har mötts av stark kritik av människor som vet lite om hur filmen har tagits fram?
– Man kanske ska ha lite ödmjukhet inför personer som medverkar i filmen. Ett 100-tal personer deltar i filmen och där finns personer som har en annan bakgrund än svensk. Huvudpersonen som går längst fram har en bakgrund från Filipinerna. I tåget går en person som flytt diktaturen i Chile. Man kanske ska var lite ödmjuk och kanske vänta lite och tänka efter och inte döma människor efter deras utseende och bakgrund. Och tänka på att det är medlemmar som jobbar i den fackliga vardagen. Jag stannar där.

Huvudpersonen, Jaqueline Lenander, skriver om hur hon uppfattar situationen på Facebook:

”Hela min uppväxt har jag aldrig kunnat identifiera mig som svensk för folk har placerat mig i ett annat fack och när jag bodde i Filipinerna blev jag presenterad som svensk”.

Hur tänkte då LO och Spets kring vilka som skulle vara med i filmen?
– Exakt var människor kommer ifrån har vi inte frågat. Alla är välkomna.

Har ni varit dåliga på att visa mångfalden inom LO i filmen.
– Nej, vi har en mängd mänskliga aspekter att ta hänsyn till, som ålder, förbund, kön och etnicitet.

Hur ställer sig LO till filmen i dag?
– Vi backar filmen till 100 procent. Det är inget snack om den saken.

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.