Max om kritiken mot presentkorten: Löjligt

Publicerad 2012-02-14, 14:38

OPINIONSBILDNING. Max Hamburgerrestauranger har fått kritik sedan de skickade ut presentkort på 100 kronor till alla riksdagsledamöter. Nu slår kedjan tillbaka mot kritiken: ”Billiga politiska poäng”.
– Syftet med våra brev var att berätta om den effekt som reformen har haft, i alla fall på vårt företag. Vi har kämpat för den här frågan i 20 år eller längre, och vi tycker att det är en underbar reform som är positiv för restaurangbranschen och även, enligt vår åsikt, för Sverige, säger Richard Bergfors, vd på Max Hamburgerrestauranger.
 
Som Dagens Opinion berättade om tidigare i dag skickade hamburgerkedjan ut presentkort på 100 kronor i ett tackbrev till samtliga ledamöter i Sveriges riksdag.
 
Men breven drog på sig kritik. Bland annat sade Socialdemokraten Monica Green till Dagens Opinion tidigare imorse att breven kunde ”betraktas som en muta”, och på Twitter ställer Vänsterpartisten Jens Holm frågan varför Max skickar ut presentkort. ”Min röst kan ni iaf inte köpa. Ingen annans heller, hoppas jag”, skriver han.
 
Men Richard Bergfors menar att kritiken är obefogad och att det rör sig om varken mutor eller försök till att köpa politiker.
– Det är löjligt att prata om det, jag vill inte ens ta orden i min mun för det är så långt ifrån det vi står. Man försöker bara vinna billiga politiska poäng. Jag tror inte att någon, varken de eller någon annan, tycker att ett presentkort på 100 kronor är något att bråka om.
 
Han fortsätter:
– Jag förstår att de inte behöver ett presentkort för att gå till oss, men vi ville skicka med det som en sjysst gest och ge dem en chans att komma ut till verkligheten. Inte minst för att deras egen restaurang höjt priset, snarare än sänkt.
 
Hur har responsen varit annars?
– Förutom det här så har vi inte fått någon respons utifrån breven. Sedan var det inte så många dagar sedan vi skickade ut det heller, men jag förväntar mig ingen respons, utan hoppas bara några noterar det och har det i åtanke när de debatterar restaurangmomsen.
 
Gästerna har däremot varit positiva inför Max prissänkningar i samband med den sänkta restaurangmomsen, fortsätter Richard Bergfors.
 
Var det pr-byrån som kom på idén?
– Nej, det här är vår interna process, så att säga. Vi har tidigare skickat ut brev till riksdagsledamöter, även innan beslutet togs, där vi berättadeatt vi såg positivt på det. Det här var en uppföljning.
 
Ardalan Samimi

Kommentarer

Veckans visa: Max hjärta Alliansen: http://youtu.be/dB0KNNgzRHk Dela gärna!
Slutkäkat hos Max
Det hade nog varit smart att ringa PR-firman först. Vem som än hade svarat hade rimligen sagt att det är en riktigt dum idé. Till och med receptionisten.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

Här är Moderaternas nya klimatpolitik

Europeiska gröna partiet väljer svensk byrå

Pressbyrån byter Metro mot Expressen för kampanj för pressfrihet

EU-parlamentarikerna om långtidsbudgeten

Cambridge Analytica läggs ner – kunderna drog

Norstat köper Concilias panel

SD prioriterar trygghet, migration, sammanhållning och sjukvård

Gullers snor hel arbetsgrupp i Malmö

S håller två tankar i huvudet samtidigt i nya valfilmen

Nu vill även S ha fasta läkare

Priority upp 17 procent

Moderaterna vill lägga 28 miljarder mer på välfärd och minska bidrag och subventioner

Socialdemokraterna lovar höjda pensioner för 4 miljarder kronor

Vänsterpartiet vill ha skatteavdrag för a-kassan

United Screens stöttar youtubare och poet mot egyptiska regeringen

”Blir de ensamkommande sista dansen för Annieansen?”

Alliansen vill ha besked om Försäkringskassans sparkade chef

Parti vill lägga ned Business Region Göteborg

New Republic upp 13 procent

Här förstamaj-talar tungviktarna

Berghsstudenter ordnar ny priskategori i 100-wattaren

De kan vinna Almedalsstipendiet

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.