Mediekonflikten trappas upp

Publicerad 2012-05-29, 14:39

Unionen kan inte förstå varför delar av medieföretagen inte kan få samma avtal som bland annat public service-bolagen SVT fick nyligen. En dag efter Unionens varsel går motparten Almega ut med besked om att det inte blir några retroaktiva löneökningar för Medieföretagen om det blir strejk.

Dela med andra

Unionens förhandlingschef Niklas Hjert berättar om en benhård linje hos Almega. Den linjen resulterade i att Unionen i går gick ut med ett strejkvarsel för flera medieföretag som Carat och Allers.
– Avtalet löpte ut för en månad sedan. Vi var tydliga med vilka frågor som var viktiga för oss, men inte fått något förslag från Almega. Medlarna bedömde det inte ens värt att komma med något förslag, säger han.

Den springande punkten är den så kallade individgarantin där Unionen vill ha 320 kronor i garanterad löneökning för alla.

– Alla på bidrar på en arbetsplats och ska också ha en löneökning. Vi är inte emot individuell lönesättning, men lokalt fungerar det inte alltid klockrent och vi vill trygga en lönehöjning för alla, säger Niklas Hjert.

Han påpekar att exempelvis SVT fick till en individgaranti på 300 kronor.
– Så varför tycker Almega att det är omöjligt nu?

Almega kom nyss med budskapet att retroaktiva löneökningar från 1 maj inte faller ut ”vid en utbruten konflikt”, något som skulle kosta 1 100 kronor per anställd om vid en strejk som pågår en vecka och hänvisar till ett särskilt förhandlingsavtal.
Rolf van den Brink rolf@dagensopinion.se

JMW rekryterar från norr

Musik ska bygga Tres varumärke

Skolinspektionens generaldirektör tar över Försäkringskassan

Burson-Marsteller hämtar digitalexpert från Kavli

Centerpartiet stuvar om i toppen

Fyra reklamare till Gullers

Svenskt Näringsliv och Stefan Löfven om ungdomar som väljer bort jobb

Friends Agenda åter lönsamt

Klart nu med generaldirektör på Försäkringskassan

Moderat pressekreterare till Sveriges Byggindustrier

Regeringen lägger 8,5 miljarder på jobb och bostäder

Diks ordförande slutar

Här är Svenska PR-företagens nya styrelse

KI: BNP växer med 3 procent

Kommunernas lånebehov ökar

Vänsterpartiet fick igenom miljard för miljonprogrammet

Arbetarrörelsens Tiden backar liberala Timbro om lärarleg

Folksam skaffar koncerngemensam presschef

Hero tar in pr-veteran som vice vd

Centerpartiet presenterar nya skolförslag

Regeringen stänger Fas 3 – alla ska få "studera vad de vill"

Fredrik Reinfeldts bok släpps på Manilla

Anna Kinberg Batra (m) utmanar Stefan Löfven (s) på jobbdebatt

Nordic PA värvar två moderater

Novus: SD störst bland männen

Robert Aschbergs researchbolag ökar vinsten

Regeringen höjer skatten på bensin och diesel

Jessica Ohlson är avstängd av SD men tror på att få leda SDU

Lärarnas Riksförbund tappar ordförande

Mest klirr till Örebro när KK delar ut forskningsmiljoner

Elisabeth Tarras-Wahlberg släpper handbok i medierelationer

LO, LRF och Svenskt Näringsliv sätter tryck på Miljömålsberedningen

Hill + Knowlton ökar både omsättning och förlust

Timbro vill skrota lärarlegitimationen

Folkpartiet vill har friare hyror – släpper bostadsförslag

De föreslås leda SDU

Mu och bä för Centerpartiets miljöoffensiv

SVT-anställd manar till marxistisk våldskamp på Facebook

Magdalena Andersson (s) om budgeten: Fokus på jobb, skola och klimat

Enig valberedning ställer sig bakom Jan Björklund (fp)

Svenska Hjältar lämnar Bindefeld för Assefa

JKL-konsult återvänder till Svenska Dagbladet

Krisexpert till Westander

Tapp för Sverigedemokraternas tidning

Centerpartiet släpper tre miljöförslag

Tillväxtanalys: Så stöttar länderna näringslivet

Schlingmann backar – tar ut 1,6 miljoner

GK spicar upp kundlistan med Svegro

Aspekta får en ny delägare

Jung skaffar hållbarhetschef

Moderaterna vill sänka a-kassan – skenande kostnader ska pressas

Göran Hägglund (kd) till Aleris

Axicom minskar men ökar marginalen

Yougov/Metro: SD är Sveriges största parti

Även Erik Ullenhag nominerad till partiledare (fp)

Swedbanks presschef byter bank

"Ojnare kan bli ett svenskt exempel i FN"

De leder annonsörernas jury

Rud Pedersen värvar Miljöpartist

Appelberg byter vd

Miljöpartist till motattack mot Moderaterna om Ojnareskogen

AWB expanderar med Edelman-konsult

Gullers tappar partner

Birgitta Ohlsson utmanar inte Jan Björklund

Jan Valeskog (s) om M-kritiken mot Bromma-grupp: Trams

Moderaterna sågar regeringens underlag för Ojnare-skogen

Folkpartiets kanslichef till Akademikerförbundet SSR

Volkswagen byter marknadschef

Moderat pressar regeringen om ändrad vinstutredning

Jimmie Åkessons bolag backar men delar ut vinst

Anders Borgs statssekreterare varnar för privat finansiering

Han ersätter Staffan Erfors på Moderaterna

EFN byter redaktörer

Svensk blir nordisk komchef på Zalando

Prime värvar tung folkpartist

Söderköping på jakt efter byrå – med Finspång

Ingen kris för tv-branschens mätbolag

Blytung trio kräver amorteringskrav "snarast"

Birgitta Ohlsson vann provval över Jan Björklund – nomineras till partiledare

Vänsterpartiets nya budgetkrav: 230 miljoner till psykisk hälsa

Regeringen reformerar yrkeshögskolan i fem steg

De kan vara Sveriges nya maktpar

Statssekreterare (c) till Paues Åberg

Veckans Brief 23: Storbolagens hållbarhetsarbete – Verktygen som utmanar pr-byråerna

KI: Balansmål minskar säkerhetsmarginalerna

Sveriges Åkeriföretag minskar intäkterna

Prime byter byråchef

Klarna hämtar pr-ansvarig från Moderaterna

Folkpartiet i Östergötland ställde in primärvalet

Nyheter 24 upp 18 procent

Johan Hakelius ny chefredaktör på Fokus

Kristdemokraten byter namn och chefredaktör

C-topp ska utreda postlagen

DN-ledare till GT

Flera svenska nomineringar i internationell tävling

Moderaterna föreslår ny anställningsform

Isobar över 50 miljoner

Calle Schulmans team till pr-branschen

Jan Lindow, MSL, Calle Schulman & Mats Dicklén, Hard Hat.

Partiledarnas sommartal - krock för Stefan Löfven och Jonas Sjöstedt

Retriever plockar produktchef från Lissly

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.