"Medierna förvandlar Almedalen till Maramö"

Publicerad 2013-06-30, 13:38

BLOGG. Idag finns minst tolv medieformat som toppolitikerna förväntas vara med i under sin vistelse i Almedalen. Mediernas upptrappning i Almedalen innebär att seminarier och allmänheten inte längre får tillgång till toppolitikerna. Det skriver Dagens Opinions Rolf van den Brink.

Dela med andra

Åker toppolitikerna till Almedalen för att delta i seminarier? Träffa allmänheten? Låta slumpen styra lite? Debattera med kreti? Och pleti? Knappast. Är det någon toppolitikerna träffar är sannolikheten mycket stor att det är en journalist och är det något de gör är det troligen ett medieevenemang.
 
I år har de större medierna sjösatt inte mindre än tolv format som kräver närvaro av toppolitiker. Runt hälften av dem är helt nya.
Socialdemokraternas partisekreterare Carin Jämtin ska till exempelvis vara med i de två formaten Raka Svar och Morgon i Almedalen.

Båda görs av Expressen. Inget av dem fanns för tre år sedan. När Göran Hägglund talar leder det till mins tio medieframträdanden, bland annat i Aftonbladets tält, i Expressens tält på Dagens Samhälles scen i P4 och två morgonsoffor. Om det var någon som undrade varför han inte dök upp på det där minglet eller seminariet.
 
Bland annat följande format behöver toppolitiker fundera på i dag när de åker till Almedalen.
 
* Raka Svar (expressen)
* Strömstedt & Anderson (tv4)
* Partiprogrammet (aftonbladet)
* Almedalen direkt (tv4)
* Debatt Almedalen (svt)
* Mellin möter (aftonbladet)
* Pihlblad & Svensson (tv4 news/expressen)
* P4 Extra (sr)
* Britts möter (aftonbladet)
* P1 Morgon (sr)
* Morgon i Almedalen (Expressen)
* Dagens Samhälle - intervjuar 53 makthavare
 
Varje medieframträdande lär ta minst en timme fördelat på förberedelser, logistik och framträdande. Och då toppolitikerna oftast är i Almedalen bara ett par dagar, är det lätt att inse att tiden för spontanitet och infall är lika med noll. Seminarierna dräneras på toppolitiker och tappar därmed attraktionskraft för lobbyapparaten som smörjer hela Almedalsmaskineriet. Pr-byrån Westanders vd Patrik Westander stannar hemma i år för att i stället skicka en delegation till Tennisveckan i Båstad.

 
Risken finns att Almedalen utvecklas till ett större grillparty à la Maramö, där stormedierna och toppolitikerna koncentrerar och flyttar sitt normala umgänge till en ny plats över huvudena på sin publik. Storjournalister som Niklas Svensson och Anders Pihlblad brukar sällan synas på seminarier om inte de får sitta på scenen själva. Nästa steg verkar vara att de tar med sig också politikerna därifrån.
 
Grillade gjorde även Gudrun Schyman, men då var det pengar och inte korv. Pengar eldar sannolikt även de stora mediernas redaktioner i Almedalen. Aftonbladet sjösätter i år sju format för rörlig bild. Listan på annonsörer som bär de kostnaderna skulle vara intressant att se. Likaså enkäten som visar hur publiken och finansiärerna av till exempel SVTs och Aftonbladets journalistik ser på den överetablerade Almedalsbevakningen.
 
Klart är att stormedierna och toppolitikerna sätter en egen styrande agenda för Almedalen. Vid förändringar öppnas möjligheter. Eftersom toppolitikerna blickar upp mot de stora traditionella mediehusen snarare än kliver runt på gräsrotsnivån i Almedalen, borde det finnas öppningar för färgstarka politiker som vågar tänka nytt och släppa på den ängsliga mediefixeringen. Ja, det ger väljare att vara med i tv. Men den politiker som vågar vara spännande på plats i Almedalen lär också få all tv-tid i världen.
 
Rolf van den Brink, ansvarig utgivare för Dagens Opinion.

MP vill stoppa engångsartiklar – och skärpa kraven på marknadsföring

Handelsministerns statssekreterare får jobb i Chile

Acne Studios vann regeringens Exportpris

Ann Linde (s) och vd Mattias Magnusson (acne)

ANNONS: DIGITAL KOMMUNIKATÖR TILL INNOVATIVT FINANSBOLAG

ANNONS: STIM SÖKER SENIOR LEGAL COUNSEL FÖR PÅVERKANSARBETE

Moln på 5G-himlen

Polisen i Moderaternas reklamfilm får JO-kritik

ANNONS: SKL SÖKER OPINIONSBILDARE

Inga storstäder när partiledarna väljer orterna som format dem

Eon, H&M, Scania och Siemens bildar fossilfri koalition

Stefan Löfven (s) gör snabbvisit i Almedalen

ANNONS: UNION TO UNION SÖKER KANSLICHEF

Civilingenjör blir komchef på Schibsted

SABRE: Narva är årets byrå i Norden

Sven Hagströmer värvar Anna Kinberg Batra

Klart med Bemanningsföretagens nya namn

Byrån som ersätter F&B på IQ

Ägarna lägger ner Finest

Humanisterna ska kampanja bort religiösa friskolor

Ulf Kristersson (m) håller sommartal

Göran Greider: Kanske borde partisekreteraren (s) avgå

IPSOS: SD allt närmare M och S

Hamnarbetarförbundet sågar Svenskt Näringslivs rapport: De vill få igenom lagändringen

Färsk byrå vinner Postnords stora pr-upphandling

(Visst) politiskt jubel över nej till Nobel Center

Svenskt Näringsliv: Hamnkonflikten kostade 4,5 miljarder

Hyresgästföreningen: Södermalm och Majorna har lika låg mångfald som Pajala

Moderaterna vill kriminalisera moralpoliser

LO vill höja det statliga skattetrycket

ABBA-Benny och Malena Ernman sjunger för Fi

Slumnätverk lanseras i Sverige

Aida Hadzialic medlar för lärarna

Paues Åberg upp 25 procent

Tre nya i Svensk Handels styrelse

Tillväxtverket sjösätter Sweden Food Arena

Skandia lanserar politisk sparreform

Amazing Alice backar men delar ut vinst

Landsbygdsriksdagen gav nya politiska förslag

Veckans Brief 17: Miljonmedierna som pr-konsulterna ignorerar – SDs hemliga valgeneral

SIFO: V förbi C – partiledardebatten lyfte inte S

Lernia lanserar eget journalistpris

Dött lopp mellan blocken hos TCO-väljarna

Datainspektionen vill hitta på ett eget namn

Hallvarsson anlitar Christer Gardell som prisutdelare

Här är SDs nya lokal i Almedalen

TV4 lägger två tunga valdebatter utanför Stockholm

Svenska Akademin tar in kris- och kommunikationskonsulter

Gullers köper contentbyrå – i Göteborg

Alliansens ekonomiska tungviktare om vägen till regeringsmakten

KU minus V och SD vill sätta stopp för ökat apanage

Medborgerlig Samling visar proffs på bussbakar

Regeringen lägger 500 miljoner på ai-center

Så ska Anna König Jerlmyr (m) bli finansborgarråd

Anna König Jerlmyr (montage)

Moderaternas ombudsman i Stockholm lämnar politiken

S kan tappa 6 procentenheter i Norrbotten

Centerpartiet vill fasa ut engångsplast

Axfood kniper Clas Ohlsons komdirektör

Svagaste tillväxten i Stockholm på fem år – och Brexit hotar

Lyft för Grand Relations

Forskare: Högerpolitiker är snyggare och får fler röster

Transport har hittat ersättare till Nordea

Företagsklimatet i storstäderna halkar efter

Naturskyddsföreningen korar bäst och sämst parti i miljöpolitik

Klart för politisk infekterade Västlänken

Svensk byråkoncern trea på tillväxt i världen

Medicheck utser pr-byrå

De nordiska näringsministrarna pratar it och transporter i Stockholm

H&H bygger ut styrelsen

Juno ökar men minskar i lönsamhet

David Lega gör tv – byggbolag sponsrar

CUF byter styrelse och definierar sig

Tidigare pr-konsult tar över RFSL

”Om att Stefan gör en Fredrik – med stängda hjärtan”

Moderaterna går till val på likhet för alla

”Socialdemokraternas migrationstaktik riskerar att ge dubbelt rösttapp”

Sverigedemokraterna drar ifrån igen i sociala medier

ANNONS: KIMM HAR JOBBEN DU KAN SÖKA I HELGEN

Ledarskribenterna som modererar Moderaterna

INIZIO: Ännu inget genomslag för S nya migrationspolitik

Startar byrå för att profilera kvinnliga politiker

Här är regeringens rymdstrategi

Resumés webbchef till Klarna

Skanskas presschef bygger egen låda

Jurist blir chef för samhällsrelationer på Systembolaget

Westanders ägare får dela på miljonbelopp

Norwegian anser sig skapa miljardaffärer i Sverige

Regeringen slarvar med att räkna på arbetsmarknadsprogram

Medborgerlig samling fyller på (med) nytt folk

Facebook bekräftar ny miljardinvestering i Luleå

Han är Rud Pedersens Göteborgschef

Sveriges mest ansedda organisationer – Saco slår LO

Diplomat värvar från Handelskammaren, regeringen och skolan

Pa-konsulterna om partiledardebattens vinnare och förlorare

DEMOSKOP: Tapp för de rödgröna – upp för SD

Akademikerna får (delvis) ny styrelse

Här är väljarnas viktigaste frågor – tapp för S

S-ledamot avgår i förtid i protest mot stramare migrationspolitik

IQ handlar ny byrå – samarbetet med F&B bryts

Här är S stramare migrationspolitik

Kärnhuset ner 21 procent

inför Almedalen

AFFÄRER. Nyhetsbyrån Sirén, som lever på att sälja offentliga handlingar som nyhetsunderlag, redovisar mer än halverat rörelseresultat för bokslutsåret 2014. Detta efter att ägarnas bolag fakturerat Sirén.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen. Pr-byrån New Republic ger sig in i kampen om vem som ska skapa den viktigaste arenan för hållbarhet i Almedalen.
ALMEDALEN 2014. Hetast i Almedalen, som arrangeras av pr-byrån Westander med Dagens Opinion som mediepartner är på jakt efter två jurymedlemmar som ska rösta fram vilken aktör som förtjänar den årliga utmärkelsen.
ALMEDALEN 2014. Spelbolaget Unibet, som aldrig varit Almedalen förut, gör i år en stor offensiv med 20 man på plats och Handelsbankens Lennart Ekdal som moderator.
ALMEDALEN2014. Pr-byrån Think Image tar Viking Lines fartyg MS Cinderella till Almedalsveckan 2014. Planen är att hyra ut 2 500 bäddplatser och öppna nya lokaler för arrangemang.