Author Archives

ETR och ABK – kan du de nya akronymerna?

Det har skett en revolution inom politiska akronymer.  Har du koll? Vet du vem ETR, ABK och AKJ är? Tidigare bestod en typisk makthavarakronym av två bokstäver, som GP. Bakom doldes svenska män, ofta försedda med i dag gammeldags, dubbla förnamn, som: HG – Hans Gustaf Wessberg, tidigare statssekreterare under statsminister Fredrik Reinfeldt. KG – Karl-Gösta […]

Superlobbyisten Göran Perssons egentliga agenda

Plötsligt äntrar han scenen för en huvudroll. Han Som Brukar hålla låg profil. Nu är Göran Persson överallt, så mycket att det nästan är svårt att avgöra vem som egentligen leder Socialdemokraterna. Så bländade att ingen ställer frågan om varför han, lobbyisten på JKL, äntrar scenen just nu och för vems räkning. Synkas Göran Perssons […]

”Kladdigt, Agenda”

Den 6 oktober 2010, skrev jag en debattartikel om att det var rätt att sparka Agendas programledare Karin Hübinette efter att den dåvarande statsministern Fredrik Reinfeldt (m) hade utnämnt hennes syster Hillevi Engström (m) till ny arbetsmarknadsminister. Delar av det politiska journalistetablissemanget höll inte med SVT-ledningen och nu ville Expressen ha en hårdvinklad artikel om varför […]

”Nytt läge – för alla partier”

”Först av allt är det ur demokratiskt synpunkt bra att Sverige har bytt regering. Luften behövde vädras ur i Alliansen. Mandatperioder av makt tenderar att göra regeringar till släktföretag och angelägenheter för vänkretsarna. Så även för Alliansen. Hur många av toppkrafterna i den regeringen satt på egna meriter och hur många satt som tack för […]

Dags att se över Aftonbladets roll som S kampanjorganisation

Aftonbladets roll för förtroendet för svenska medier kan inte underskattas. Tidningen är Nordens största, med 5,5 miljoner unika läsare per vecka på nätet och skjuter inom politiken fram positionerna aggressivt med egna partiledardebatter, en valkompass som användes av runt 2 miljoner väljare och en egen daglig opinionsundersökning som under valrörelsen kunde ta temperaturmätningar i olika […]

Etablissemangets medier klarar inte SD-bubblan

I torsdags var jag med i en paneldiskussion om framväxten av företags och organisationers egna kanaler samtidigt som mediebranschen pressas tillbaka. I publiken berättade någon från Ikea att 60 000 hade lyssnat på Ikeas första avsnitt av produktkatalogen som podd. Jag tyckte först det lät mycket, men insåg senare att Ikea är en angelägenhet för […]

I väntan på Bonnierchefens strategimöte

Det är september. Det innebär att Bonnier-koncernen ska hålla ett styrelsemöte där den nya koncernchefen ska dra sin strategi. Tomas Franzén värvades från tv-distributören Com hem i november som ersättare till Jonas Bonnier, som avgick som koncernchef i slutet av maj 2013. Då hade han lämnat efter sig en koncernvision ”Vår vision är att ständigt […]

Eldade Fredrik Reinfeldt upp valsegern i Västmanland?

Jag anar hur statsminister Fredrik Reinfeldt (m) tänker kring den omfattande branden i Västmanland. Ungefär som vid upploppen i Husby. Låt de lokala krafterna, de offentliga instanserna, som har ansvaret, proffsen lösa problemet. Låt krafterna jobba i fred, gör ingen billig politisk poäng på det, det blir effektivast om inte processen störs av rikspolitiker som […]

Ett misstag av Stefan Löfven och S att radera Gaza-inlägget

McDonalds har ett redaktionellt råd och Scania försöker göra om sin kommunikationsavdelning till en redaktion. För några månader sedan träffade jag på Arlas kanalchef på ett frukostseminarium. Egna kanaler vill alla driva idag. Men inte alla har insett vidden av det utgivarskap som egna kanaler faktiskt för med sig. För de politiska partierna, som vurmar […]

Bokslut

Döden infaller en gång per år för oss som driver företag. Varje räkenskapsår begravs med en gravsten vars inskriptioner även går under benämningen ”bokslut”. Förrättaren av detta dystra ämbete kallas ”revisorn”. I förrgår var jag hos min revisor. Först nu börjar jag hämta mig. Jag sköter bokföringen för Dagens Opinion själv. Det är ett litet […]