Gör avtalsrörelsen intressant för allmänheten

Det är ett fantastiskt drama som utspelar sig med alla de klassiska komponenterna. Stora pengar, fattig mot rik, chef mot anställd, de smarta mellanhänderna som spinner intriger, de sena körningarna under lysrören, de informella kontakterna. Ändå, är avtalsrörelsen så död i medierna.

Jag vet, det är ingen såpa, det handlar om välfärden, människors dagliga bröd, näringslivets förutsättningar, men är det bra att gemene man vet oändligt mycket mer om kampen i TV4s Idol än kampen om hur de ekonomiska resurserna ska fördelas? 

Den senaste valrörelsen var ett mediesjöslag utan dess like, valet avgörs i medierna, inför relativt öppen ridå. Avtalsrörelsen sker bakom lyckta dörrar, av anonyma förhandlar, någon gång sker ett avbrott och en förbundsordförande eller förbunds-vd skickas ut att skälla på motparten.

Var är den långsiktiga opinionsbildningen? Var är personifieringen av de svåra frågorna? Var finns ambitionen att folkbilda om detta komplexa ämne.

Avtalsrörelsen riskerar att bli en snuskig maktklubb där båda sidorna kör efter överenskommet schema över huvudet på allmänheten. Men det är 2012 snart och upplägget går inte hem i stugorna. Den part som vågar uppdatera sin opinionsbildning till nutida metoder, kan vinna mycket mark.

Kommentarer 1

  1. Niki Westerberg skrev:

    Nå, nu har ju Ledarna ägnat en hel del energi under hösten åt att göra just det du efterfrågar, nämligen ifrågasätta avtalsrörelsens förlegade synsätt på lönesättning och försökt driva på för att lönerna ska sluta sättas över huvudet på folk av förhandlare på centralorganisationerna. Lönerna ska sättas utifrån vad man presterat och om man når de personliga mål man har satt upp tillsammans med sin chef. Se här:
    http://www.ledarna.se/web/showpage.do?path=%2Fopennews%2FDebattartiklar

    Vi har såklart fått skäll för denna ståndpunkt men vi tänker inte ge oss! Vi kämpar oförtrutet vidare!

    :-) Niki Westerberg
    Kommunikationschef på Ledarna
    Chefsorganisationen med 87.000 medlemmar - och vi ökar ständigt!

    Postad 05 Dec 2011, 12:17 f m

Kommentera

Din e-post visas inte.