De röda marknadsledarna som gör en Juholtare


Göra en Juholtare är ett begrepp som också kan användas när en svag organisation utser en ännu svagare ledare. När en organisation inte vågar eller orkar välja den ledare som egentligen behövs utan i stället gör det oantastliga valet.  När en organisation sedan får panik när den nya chefen inte lyckas bända kurvorna uppåt.  

För kurvorna har pekat nedåt ett tag nu hos några röda marknadsledare som förlorar andelar till blå konkurrenter, som är lite vassare, lite smartare och lite effektivare och har mer kontakt med verkligheten och publiken. Kurvorna måste bändas uppåt. Chefen behöver bytas ut.

På de röda marknadsledarna är organisationerna schackbräden av karriärrutor att erövra eller mista. Personerna som ska utse nya chefen har manövrerat sig fram så långt att prio faller på att inte göra fel och riskera att tappa maktrutan i stället för att riskera att göra rätt. Det är då det är läge att göra en Juholtare.

År 2007 har Aftonbladet ett tufft år. Upplagan och intäkterna viker ner för första gången på länge för den röda tidningen. Chefredaktör Anders Gerdin går efter 38 år varav tio som chefredaktör. På den blåare Expressen har siffrorna börjar peka åt rätt håll. En man utan hår, med vänliga, lite ledsna ögon, väntar på att få ta över som chefredaktör. Han verkar lugn men under ytan brinner det korslutning. Han är frenetisk denne Thomas Mattsson. Den som sänder honom ett sms kan räkna med svar inom fem minuter. Nästan dygnet runt. Han kan inte sin produkt och sin publik. Han är den.

Efter valförlusten 2010 tappar Socialdemokraterna förtroendet för sin partiledare Mona Sahlin. Hon kunde inte matcha det blåa laget. Det blåa partiet styrs av en man utan hår. Hans ögon är vänliga lite ledsna. Han verkar lugn men har fanatiskt rest riket runt för att lyssna in sig på befolkningen för att lära sig det han inte visste.  När Mona Sahlin går börjar partiets valberedning att se sig om efter en ersättare. I sann Göteborgsanda väljer valberedningen Håkan Juholt som ersätter den engagerade, kantiga, lite osäkra och impopulära Mona Sahlin. Håkan står för klassisk s-politik, han är oantastlig. Han tyckte inte själv han var lämpad för jobbet, allt för yvig, men det är glömt nu. Håkan får ju kompetenta människor runt sig. Valberedningen firar på KB i Stockholm innan det är dags att dra hem till Götet.

Schibsteds chef för tidningarna Birger Magnus börjar se sig om efter en ersättare till Anders Gerdin. Det finns två framarbetade förslag. Svenska Dagbladets chefredaktör Lena K Samuelsson och Jan Helin, en kille som tog sin farmors åländska flicknamn, en ganska orutinerad tidningsmakare, han verkar gilla klassisk journalistik, kanske lite som de gjorde förr. Lena K tackar nej. Birger Magnus bestämmer sig för Jan Helin, ett bekvämt och oantastligt val av ny chefredaktör. Jan Helin verkar lite förvirrad, men hans ego är uppenbarligen större än han insikter i hans egna begränsningar som en ledare av en kvällstidning inte bör ha.  Han tar jobbet.

Efter att på sju år ha halverat omsättningen och räckvidden för papperstidningen, tycker Bonniers att det är dags att hitta en ersättare till Viggo Cavling som chefredaktör för den drygt 50 år gamla tidningen Resumé. Tidningen har röd logga och möter hårt motstånd från tidningen med blå logga, Dagens Media, som har hittat ett gångbart hål på marknaden, eller som Moderaterna skulle ha formulerat det, sett ett problem och hittat en hygglig lösning på det. Det har inte Resumé behövt tänka på de senaste 15 åren. Tidningen har haft något av en monopolställning och nästan kunnat abonnera på arbetarna i reklambranschen. Trots att det finns ett otal skickliga tidningsmakare i koncernen och kvällspressen är översållad av fantastiska redaktörer och det finns minst två vassa nyhetschefer på Dagens Industri, så väljer Bonnier att göra en Juholtare, gör ett bekvämt och okontroversiellt val av efterträdare. Jobbet går till Claes de Faire, en skribent vars största jobbmerit utanför Resumé är jobbet som pressreleasekonsult på den lilla pr-byrån Four C som numera försatts i konkurs av syskonen Dagerholt.  

Efter en rad fatala misstag från partiledaren vänder siffrorna ner till historiskt låga nivåer för Socialdemokraterna. Håkan Juholt ifrågasätts internt och vingklipps. Profiler som Thomas Östros börjar öppet ifrågasätta partiledaren. Andra trotjänare som Thomas Bodström drar sig undan. Veteranen Lars Enqvist, som nu är 67 år, kallas in för att förnya partiprogrammet. Han blir därmed informell överrock till Håkan Juholt.

Också Jan Helin får en form av överrock. Detta efter att profiler som Lars Anrell öppet ifrågasatt Jan Helin.  Aftonbladet-veteranen Niklas Silow kallas in för att förnya tidningen.  Han känd för att ha drivit gratistidningen Punkt Se, en numera skrotad gratistidning som kostade Schibsted över 100 miljoner kronor bara det första halvåret.  Niklas är själaglad. Han har fått ett avtal som gör att han kan gå med fallskärm i mars när projektet är slutfört lagom till 62 årsdagen. Då kanske den där direktimporten av Italienska varor kan bli av. Skutskärsonen Niklas Plaenge Silow piggar upp gruppen som ska presentera idéer om framtidens papperstidning med Marica Finnsiö 50 år och 55-åringen Nicke Franchell. Alla känner ju varandra och har gjort Aftonbladet till den tidning den är. Det blir smidigast så.  

Redan från den första dagen på det nya jobbet som chefredaktör får Claes de Faire en överrock i form av Pontus Schultz, en påläggskalv som stampar utanför Bonniers ledningsrum med pålästa teorier om läsplattor och pårökta idéer om konceptualiseringar av medieprodukter. Att Pontus har fått ansvaret att rädda både Veckans Affärer och Resumé på samma gång kan vara ett erkännande från Bonniers koncernchef Jonas Bonnier. Det kan lika gärna vara en bestraffning. Eller är det Bonniers koncernchef som i egen lättja och osäkerhet gör en egen Juholtare?  

År 2011 var onekligen något av Juholtarens år.

Trackbacks & Pingbacks 2

  1. From david on 22 Aug 2014 at 11:37 e m

    encroached@nonsegregated.capeks” rel=”nofollow”>.…

    good info!!…

  2. From don on 23 Aug 2014 at 3:38 f m

    usable@eulogized.assistants” rel=”nofollow”>.…

    good info!…

Kommentera

Din e-post visas inte.