Medieufot skapar ny logik i Almedalen

Jag går till pr-byrån Primes rosévinsmingel. Lite oväntat agerar United Minds vd Marie Söderqvist mingelfotograf. Ännu mer oväntat dyker bilden upp i Expressen nästa dag. Under Expressens chefredaktör Thomas Mattssons utgivarskap blir jag kallad ”skvallerjournalist”, antagligen av Prime-bolaget United Minds. I ett annat mingeluppslag är det pr-konsulten och Expressen-reportern Niklas Svenssons fru Lisa von Garrelts som levererar mingelbilderna.

Här har vi alltså pr-konsulter som kallar folk vad de vill och levererar sitt innehåll till en av Jonas Bonniers mest viktigaste mediekanaler. Det för tankarna till News of the World, tidningar och mediechefer som har tappat grundkontakt med moder jord i jakten på billigt innehåll som kan kompensera för minskade intäkter från vikande upplageaffärer, processat innehåll, kvällstidningarnas junk food när det blir för dyrt att gå på finserveringen.

 

Ingen som var i Almedalen under politikerveckan kan ha undgått mediernas invasion. Som UFOn radade SR, SVT och Aftonbladet radade upp sig på fina mediegatan. På deras uppbyggda kringgärda scener visades hur stormedierna jobbar med som vanligt folket som åskådare. Expressen låg en bit bort med sin gatusmarta valstuga som mer tog journalistiken där den hör hemma i Almedalen, på gatan. Kvällspressens chefredaktörer, Thomas Mattsson och Aftonbladet Jan Helin, var båda på plats stora delar av veckan. Tidningarna gjorde dagliga utgåvor i Almedalen. Oklart varför. Säljer kvällstidningarna fler lösnummer av sin rapportering från Almedalen?

 

Med sin massiva närvaro bygger medierna i alla fall om Almedalen:

* Medierna skapar en ny loop som politikerna i Almedalen behöver gå igenom, SVT Debatt-Aftonbladets studio-Expressens valstuga. Det innebär att det blir svårare för andra intressenter att få tillgång till politikerna.

 

* Medierna flyttar fokus från seminarierna, samtalen till sina egna mediekanaler. Om journalisterna tidigare har funnits till på Almedalens villkor med ett gäng ackrediterade journalister som uppsökt seminarier och politiker, så är det nu tänkt att det är stormediernas platser som ska besökas.

 

* Medierna flyttar spelplanen från Stockholm till Almedalen. Mediemaskineriet som drar i gång under intensiva perioder, som val, byte av partledare och andra viktiga politiska skeende, flyttar helt enkelt till Almedalen en vecka. Det innebär att politiken anpassas efter maskineriets logik. Vi får se mer planerade utspel, möten som flyttas, mer kommunikation över huvudet på gemene man.

Almedalen som informell mötesplats formaliseras, går från lokal samtalsklubb till uppgjort mediespel på riksplanet.

 

Vad blir konsekvenserna?

* Medierna drar dit en allt större publik, det kan innebära att Almedalen blir för trång, att inte alla som vill sätta upp seminarier eller besöka dem får plats.

* Priserna drivs upp. Det blir inte bara dyrare med lokaler och uppehälle Det kommer att kosta mer för organisationer att göra ett avtryck.  

* Organisationer hittar nya sätt att koppla ihop sig själva med politiker och gemene man, kanske via webbsända seminarier eller på andra platser som Tillväxtdagarna.

* Symbiosen pr och medier växer sig starkare. I Almedalen är det lobbyisterna och pr-konsulterna som har nycklarna till finrummen. Därför ser vi konsulter, som ser chansen att göra personlig pr, breda ut sig i mediernas soffor i Almedalen, retorikexperter, sosse-experter, opinionsanalytiker, ja nischningen är gränslös. Därför ser vi Marie Söderqvist agera mingelfotograf åt Expressen.

Trackbacks & Pingbacks 12

  1. From Chris on 23 Aug 2014 at 12:19 e m

    .

    спасибо за инфу!!…

  2. From Benjamin on 23 Aug 2014 at 8:08 e m

    .

    good info….

  3. From clifton on 24 Aug 2014 at 3:18 f m

    .

    спасибо!!…

  4. From Clarence on 24 Aug 2014 at 9:08 f m

    .

    спс за инфу!!…

  5. From Max on 17 Nov 2014 at 5:01 f m

    .

    ñïñ!!…

  6. From Kirk on 18 Nov 2014 at 1:35 f m

    .

    ñïñ!!…

  7. From perry on 18 Nov 2014 at 2:01 f m

    .

    good!!…

  8. From marcus on 20 Nov 2014 at 1:28 e m

    .

    ñïñ!…

  9. From Ernest on 22 Nov 2014 at 4:19 f m

    .

    thank you!…

  10. From casey on 22 Nov 2014 at 5:23 f m

    .

    good info….

  11. From douglas on 22 Nov 2014 at 8:53 f m

    .

    good!…

  12. From clifton on 23 Nov 2014 at 1:29 e m

    .

    thanks!…

Kommentera

Din e-post visas inte.