”Är det Machiavelli som sover dåligt om nätterna och inte fursten, Anders Lindberg?”

JKLs grundare Anders Lindberg publicerade i går på DN Debatt sina funderingar kring makten och medierna. Hans val av scen och i scensättning är rentav intressantare än det som utspelades i debattsalongen.

Vilka råd skulle en nutida Machiavelli ha givit till Fursten? skriver Anders Lindberg och menar då makthavare inom politik och ekonomi. Sedan spelar Anders Lindberg upp ett drama i tre akter, som alla avslutas med att han själv iklär sig rollen som Machiavelli och viskar råd i örat på fursten.

Medierna har utvecklats till ett ”moln”, en ”amöba” utan ”tydliga avgränsningar” mellan olika mediekanaler och ”stora likheter” med den finansiella marknaden som Anders Lindberg beskriver som ”ryktesdriven, oförutsägbar” eller ”oreglerad”. Journalisternas makt minskar och makthavare kan välja och vraka bland kanaler och värdet av att kommunicera i egna kanaler blir snart större än att ställa upp i traditionella medier.
Anders ”Machiavelli” Lindbergs första råd lyder därför:  If you cannot convince the media – be one!

I den andra akten målar Anders Lindberg upp hur kändisjournalistiken breder ut sig och många makthavares ovilja att vara personliga och lämna ut sig själva till medierna.
Rådet blir därför: Var försiktig, låt dig inte lockas av sirenernas sång. Ger Du lillfingret, tar de allt från Dig en dag.

I den tredje akten spelar Anders Lindberg upp hur det blir svårare för makthavare att ”säga en sak och göra något annat” nu när information kan komma fram i fler kanaler och från fler avsändare.
Anders Lindbergs råd:  Makthavarens rådgivare viskar: Watch your paper trail, my Prince.

Det intressantaste med Anders Lindbergs teaterstycke är att det mellan stroferna så väl skildrar pr-branschens inställning till de förändringar som sker i spelet mellan medier och makthavare. Det är inte utan en viss ängslan pr-branschen följer förändringarna. Spelet mellan medier och makthavare är en pr-konsults hemmaarena. Inte så konstigt därför att Anders Lindberg klär sig i rollen som Machiavelli.  Ytterst är det ju pr-konsulterna som styr maktens agerande, eller hur?

Det är inte heller konstigt att han väljer DN Debatt som scen. Trots allt prat om att medierna förlorar sin makt är det via medierna pr-konsulterna andas och att få in ett debattinlägg på DN Debatt är ännu de flesta pr-konsulters våtaste dröm, trots att alla pr-byråer och deras kunder enkelt kan publicera allt de tycker och tänker på sina egna hemsidor, bloggar, Twitter eller Facebook.

Kanske är det konstigare att DN väljer Anders Lindberg. Det hade nog inte hänt för några år sedan. Är det ett tecken på att medierna har landat på jorden efter en 30 år av stigande hybris om journalistikens överlägsenhet över pr-skrået? Behöver medierna också en Machiavelli som kan hjälpa dem navigera? Eller är det så att i all förvirring och osäkerhet, står tunga rådgivare som Anders Lindberg ut i relief?

När han ändå fick nationalarenan för debatt för sig själv, hade det hade varit intressant att höra Anders Lindberg resonera om hur pr-skrået påverkas av förändringarna.

* Om medierna utvecklas till kändisfixerad amöba eller ett moln av olika kanaler och mister sin betydelse, försvinner då inte spelplanen för pr-konsulterna? Hur ska pr-konsulterna då få ut sina budskap? Vilket värddjur ska pr-konsulterna kunna leva på?

* Osäkerheten om mediernas utveckling, får rådgivarna och makthavarna att vilja ta kontrollen över kanalerna på egen hand. Pr-byråer som JMW och Prime experimenterar redan med egna kanaler, bemannade med hyfsat påkostade redaktioner. Varenda pr-pr-konsult kan i dag nå ut via Facebook och Twitter. Om du inte kan kommer ut via kanalerna som finns, bli din egen kanal, tycker Anders Lindberg. Hur påverkas pr-konsulternas roll om de går från en oberoende roll från att förmedla till att distribuera?

* När öppenheten (transparensen) ökar, öppnas direktkommunikation mellan ”furstarna” och deras undersåtar. Vad blir pr-konsulternas roll när makthavare i allt större utsträckning kommunicerar rakt med sina målgrupper utan att passera medierna?

Är det i själva verket Machiavelli som sover dåligt om nätterna oroad över morgondagen och inte fursten, i motsats till vad Anders Lindberg skriver?

Kommentarer 2

  1. Göran Thorstenson skrev:

    Anders Lindberg är förvisso inte vem som helst, men jag köper inte att han förkroppsligar branschen. Snarare tycker jag hans inlägg speglar ett äldre synsätt som får något lätt desperat över sig i takt med att världen utvecklas i ”fel riktning” sett från hans horisont. Är ”färre intervjuer och fler hemliga möten” goda råd till morgondagens furstar? Skulle inte tro det. Din fråga Rolf om det snarast är Machiavelli som sover sämre är med andra ord helt relevant. Fast bara för Anders och hans gelikar – inte för oss andra.

    Postad 20 Feb 2012, 2:52 e m
  2. Gunnar A Olin skrev:

    Stackars Machiavelli! Att försöka förstå honom i lindbergsk tappning är inte lätt. Det anges i DN att artikeln är ett bearbetat föredrag som Lindberg hållit och visst, då stämmer Tegnérs ord perfekt: ”det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta”.

    Knepigare blir det när de dunkla orden fästs på papper. Klär man sig i Machiavellis kappa krävs stringens, logik och tydlighet. Saknas sådant är risken betydande att DN-läsaren istället associerar till en annan tänkare, nämligen den förnumstige folkskolläraren John Chronschough (vars läsvärda memoarer är ”till trycket befordrade” av August Bondeson).

    Visst innehåller Lindbergs artikel höjdpunkter. Ta ordet ”berättarnarrativ”, vilket översatt blir ”berättarberättande”. Där ligger till och med John C. i lä.

    Postad 20 Feb 2012, 5:25 e m

Trackbacks & Pingbacks 5

  1. From Alfredo on 22 Aug 2014 at 9:17 e m

    .

    thanks!!…

  2. From Don on 23 Aug 2014 at 9:34 e m

    .

    благодарен!!…

  3. From ramon on 24 Aug 2014 at 12:27 f m

    .

    good!!…

  4. From Milton on 26 Aug 2014 at 11:25 f m

    .

    спасибо за инфу….

  5. From shannon on 26 Aug 2014 at 7:11 e m

    .

    спс!…

Kommentera

Din e-post visas inte.